• Anonym (Karen)

Arv till barn

En väldigt avlägsen och förmögen släkting till min man dog nyligen. Han fick flera miljoner kr. Vår son och alla hans kusiner fick 400000kr var

Vi är ju jätte glada så klart. Vi har behövt en ny bil och vi kunde köpa en jätte fin sommarstuga även betala av hela lånet på huset 

Men vi är oense om en sak. Sonen vill ha ny speldator men han har ju redan en dator. Han vill även ha ny tv och flera spelkonsoler. Vilket kommer gå på ca 45000kr

Min man säger det är hans pengar låt han köpa den han vill ha så kan han spara resten . Jag tycker det är onödigt då han redan har en tv och en spelkonsol. Han kommer bli vuxen en dag och då behöver han dessa pengar. Men känner mig samtidigt som en elak häxa som ska styra och ställa Rynkar på näsan

Vad hade ni gjort? Har jag rätt eller ska jag ge efter? Skulle uppskatta att höra hur andra resonerar

• Svar på tråden Arv till barn
  • Anonym (Iko)
    Anonym (Karen) skrev 2021-06-30 22:41:55 följande:

En väldigt avlägsen och förmögen släkting till min man dog nyligen. Han fick flera miljoner kr. Vår son och alla hans kusiner fick 400000kr var

Vi är ju jätte glada så klart. Vi har behövt en ny bil och vi kunde köpa en jätte fin sommarstuga även betala av hela lånet på huset 

Men vi är oense om en sak. Sonen vill ha ny speldator men han har ju redan en dator. Han vill även ha ny tv och flera spelkonsoler. Vilket kommer gå på ca 45000kr

Min man säger det är hans pengar låt han köpa den han vill ha så kan han spara resten . Jag tycker det är onödigt då han redan har en tv och en spelkonsol. Han kommer bli vuxen en dag och då behöver han dessa pengar. Men känner mig samtidigt som en elak häxa som ska styra och ställa 

Vad hade ni gjort? Har jag rätt eller ska jag ge efter? Skulle uppskatta att höra hur andra resonerar

Låt honom köpa som ett minne. Inte varje dag manfår 400000. Eftersom det är pappans släkting borde han ha sista ordet och han är ju inne på den linjen.
  • Anonym (F)
    Anonym (Besserwisser) skrev 2021-07-01 02:39:17 följande:

Mannen i familjen fick ju flera miljoner, sonen fick 400 000:-

Det var naturligtvis mannens arv som användes till det du nämner.

Så var det ju!
  • Frontline
    Anonym (a) skrev 2021-07-01 00:12:57 följande:
    Om ni nu har fått flera miljoner kanske ni kan ge sonen dessa saker och låta honom spara sina pengar tills han blir vuxen? Till er själva har ni ju köpt bil och sommarstuga. Kanske sonen då kan få sina önskade prylar?
    Håller helt och hållet med dig..
    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Aliona

Självklart är det ni som förvaltar hans arv tills han blir vuxen, och det innebär att vara tråkig och inte låta honom slösa bort det på konsumtionsvaror nu. Han kommer att tacka er senare, när han kan köpa en lägenhet istället. Men samtidigt, 45 tusen av 400 tusen är inte så farligt mycket. Vi pratar ju om drygt 10% av pengarna. Det kanske är rimligt att han får använda nu? Och resten kan ni investera i bra fondsparande till senare.

• Anonvm

Sätt det i proportion, det grabben nu vill bränna på onödig lek är runt 10% av tillgången, vilket i mina ögon är en rätt vettig fördelning.

Säg ok till detta nu, med "motkrav" att resten sparas i ett ISK som används med någon fondrobot som ger vettig avkastning fram tills det är dags för grabben att flytta ut?

• Anonym (över)
    Anonym (Karen) skrev 2021-06-30 22:41:55 följande:

Min man säger det är hans pengar låt han köpa den han vill ha så kan han spara resten . Jag tycker det är onödigt då han redan har en tv och en spelkonsol. Han kommer bli vuxen en dag och då behöver han dessa pengar. Men känner mig samtidigt som en elak häxa som ska styra och ställa Rynkar på näsan

Jag antar att ni har en överförmyndare som har hand om pengarna för ett barn som inte är myndig? 

Jag skulle inte lägga 10% av den summan på en speldator mm utan spara till framtiden. En mindre summa, men inte så mycket på bara nöjen. 
  • Blueskillen
    Egon den stora skrev 2021-06-30 22:53:56 följande:

Ett barn får väl inte ens ta emot ett sådant arv på en konto som inte har en överförmyndarspärr? Givetvis kan man unna sig lite extra, men lite gräns måste det ju finnas.

www.uppsala.se/stod-och-omsorg/god-man-och-forvaltare/som-foralder-ar-du-formyndare/

Om barnet får pengar genom arv, testamente eller försäkring och beloppet är högre än ett prisbasbelopp ska utbetalaren sätta in pengarna på ett spärrat konto på banken. Detsamma gäller för ersättning från Brottsoffermyndigheten och skadestånd från staten. Om föräldrarna vill ta ut eller omplacera pengarna ska de ansöka om det hos överförmyndarförvaltningen. Kontospärren gäller tills barnet fyllt 18 år och kan inte hävas av överförmyndarnämnden.

Det är väl föräldrarna som är målsmän och förmyndare för barnet så länge barnet är under 18 år. Då har de rätt att välja att spara pengarna eller att spendera barnets pengars på barnet. Men nu är föräldrarna oense. Den ena vill spendera den andre vill spara.   
  • Blueskillen
    Tow2Mater skrev 2021-06-30 23:20:58 följande:

Du vill köpa tre saker (ny bil, sommarstuga och hela huslånet), dessutom mycket mycket dyrare än vad pojken vill köpa. Klart han ska kunna köpa sig sina saker för sina pengar!

Kanske din man borde spara sina pengar istället för att slösa dem på bil, sommarstuga och hela huslånet; ifall ni skiljer er en dag. De kan ju vara bra för honom att ha på ett eget konto.

Att köpa en sommarstuga och att betala av sitt bolån är två goda investeringar, så det var bra gjort.

Sälj stugan om tio tjugo år och få en bra vinst på de pengarna.
    Slipp betala ränta på ett bolån när du har pengar på banken. Omöjligt är det inte att TS och hennes man lägger 3000-5000 kronor bara i ränta på ett lån varje månad som bara går till banken. Om de istället pensionsparar dessa 3000-5000 kronor i månaden tills de ska gå i pension får de trevliga år på ålderdomen istället.

När det gäller bilen så är det enda som är ren konsumtion och där försvinner pengarna. Men jag vet inte om de har en gammal vit Audi A3 från -97 som gått fem varv runt jorden och då fattar det beslutet att köpa upp sig på en bättre bil.  Det kan jag se som en investering också. 

Vad hade du gjort om du ärvt ett par miljoner? 
  • Anonym (över)
    Blueskillen skrev 2021-07-01 08:39:45 följande:
    Det är väl föräldrarna som är målsmän och förmyndare för barnet så länge barnet är under 18 år. Då har de rätt att välja att spara pengarna eller att spendera barnets pengars på barnet. Men nu är föräldrarna oense. Den ena vill spendera den andre vill spara.   
    Om pengarna är barnets så kan inte föräldrarna förfoga fritt över dem. Då krävs en överförmyndare som ser till att inte föräldrarna tar pengarna eller spenderar dem hur som helst. 

Det gäller om summan överstiger ca 380.000 kr vilket det ju gör i det här fallet. 

www.konsumenternas.se/konsumentstod/guider--checklistor/guider---sparande--pension/spara-till-barn/overformyndarkontroll/
  • Blueskillen
    Anonym (över) skrev 2021-07-01 09:08:07 följande:
    Om pengarna är barnets så kan inte föräldrarna förfoga fritt över dem. Då krävs en överförmyndare som ser till att inte föräldrarna tar pengarna eller spenderar dem hur som helst. 

Det gäller om summan överstiger ca 380.000 kr vilket det ju gör i det här fallet. 

www.konsumenternas.se/konsumentstod/guider--checklistor/guider---sparande--pension/spara-till-barn/overformyndarkontroll/
    Det är inte föräldrarna som ska spendera pengarna för egen del utan det ska köpas saker som barnet önskar sig. En stor skillnad.  

Jag såg en siffra på 45.000 kronor för dator och TV, missat något om 380.000 kronor som barnen vill spendera. 
Svar på tråden Arv till barn