• Anonym (Karen)

Arv till barn

En väldigt avlägsen och förmögen släkting till min man dog nyligen. Han fick flera miljoner kr. Vår son och alla hans kusiner fick 400000kr var

Vi är ju jätte glada så klart. Vi har behövt en ny bil och vi kunde köpa en jätte fin sommarstuga även betala av hela lånet på huset 

Men vi är oense om en sak. Sonen vill ha ny speldator men han har ju redan en dator. Han vill även ha ny tv och flera spelkonsoler. Vilket kommer gå på ca 45000kr

Min man säger det är hans pengar låt han köpa den han vill ha så kan han spara resten . Jag tycker det är onödigt då han redan har en tv och en spelkonsol. Han kommer bli vuxen en dag och då behöver han dessa pengar. Men känner mig samtidigt som en elak häxa som ska styra och ställa Rynkar på näsan

Vad hade ni gjort? Har jag rätt eller ska jag ge efter? Skulle uppskatta att höra hur andra resonerar

• Svar på tråden Arv till barn
  • Anonym (Peter)
    Spucks skrev 2021-07-01 10:36:23 följande:
    Och TS tycker det är okej att hon och maken använder arvet till lyx, men inte att barnet gör det. DET tycker jag är fel.
    Visst är det väl ändå viss skillnad på barn och vuxna?
  • Anonym (V)
    Spucks skrev 2021-07-01 10:36:23 följande:
    Jag skrev ingenting om lånet, det är självklart att det är en bra idé att avbetala lånen, istället för att skänka pengarna till banken.
    Jag skrev om en ny bil och en sommarstuga. Det är inte fel att köpa det, men det är onödig, det är lyx. Och TS tycker det är okej att hon och maken använder arvet till lyx, men inte att barnet gör det. DET tycker jag är fel.
    Det kan göra stor skada om ett barn får köpa vad hen vill. Nu är det dator, om några år en lyxbil, sedan lgh. Sen när pengarna är slut sitter beteendet kvar vilket kan gå väldigt illa.
  • Spucks
    Anonym (Peter) skrev 2021-07-01 10:57:13 följande:
    Visst är det väl ändå viss skillnad på barn och vuxna?

Självklart, men ändå ska man väl vara en förebild som förälder när det gäller levnadsvanor/livsinställningar som man vill förmedla sina barn. Att säger till sitt barn att man vill att hen lär sig att det är bra att spara pengarna, att inte köpa något bara man vill ha det just nu, att man inte behöver köpa något nytt om det gamla fortfarande duger ... allt detta är ju bra och jag delar den uppfattningen. Men när man själv går och köpa onödiga saker så fort man fick några pengar, bara för man vill ha det, är det nog värt att fundera vad man egentligen förmedla sitt barn och varför man gör som man gör.

Själv hade jag säkert unnat mig saker jag entligen inte behöver om jag fick ett stort av ... framförallt ett hus med trädgård, om pengarna räckte till det. Samma sak hade jag tillåtit mitt barn att göra. Visst hade vi pratat om det, funderad vad hen vill göra i framtiden, hur hen kan ha nytta av pengarna som vuxen osv. Men självklart hade hen fått spendera en del av pengarna för nöjes skull.

Anonym (V) skrev 2021-07-01 11:05:25 följande:
    Det kan göra stor skada om ett barn får köpa vad hen vill. Nu är det dator, om några år en lyxbil, sedan lgh. Sen när pengarna är slut sitter beteendet kvar vilket kan gå väldigt illa.
    Om barnet kan köpa en dator, en lyxbil och en lägenhet av ett 400.000kr arv, slutar det inte illa, för då är barnet ett finansgeni ;)

• Anonym (Peter)
    Spucks skrev 2021-07-01 11:17:08 följande:

Men när man själv går och köpa onödiga saker så fort man fick några pengar, bara för man vill ha det, är det nog värt att fundera vad man egentligen förmedla sitt barn och varför man gör som man gör.

Är sommarstuga och ny bil (det behöver ju inte vara fabriksny utan bara ny för familjen) onödigt? Hur tänker du då?
  • Anonym (Peter)

Att som vuxen ta av ett arv för att sätta guldkant på tillvaron (de kanske drömt om sommarstuga i flera år, bilen de har kanske börjar bli opålitlig) tycker jag är en stor skillnad mot att ett barn (tonåring antar jag) köper lyx som förlorar i värde väldigt snabbt. (Lyx för barn är sånt kompisarna inte har råd med. Hur många tonåringar bränner 45' bara sådär?)

• Anonym (xxx)
    Anonym (Peter) skrev 2021-07-01 11:24:54 följande:

Att som vuxen ta av ett arv för att sätta guldkant på tillvaron (de kanske drömt om sommarstuga i flera år, bilen de har kanske börjar bli opålitlig) tycker jag är en stor skillnad mot att ett barn (tonåring antar jag) köper lyx som förlorar i värde väldigt snabbt. (Lyx för barn är sånt kompisarna inte har råd med. Hur många tonåringar bränner 45' bara sådär?)

Instämmer, jag resonerar på samma sätt som du gör. Sommarstugan har ju alla i familjen glädje av, dessutom kan det bli ett bra arv en gång i tiden till barnen.

Självklart hade jag låtit barnet få en mindre del av sitt arv, men inte 45 000. Då hade jag tillsammans med barnet satt mig ner och förklarat att man måste prioritera, och pratat om sakers olika värde osv. 
  • Anonym (Helene)

Blir ärligt talat lite chockad över kommentarerna. I en tråd bara för någon dag sen var det flera som menade att 20-30 000 för en förlovningsring var helt uppåt väggarna och "inte kan man köpa en sån flådig ring". Men ett barn ska få köpa leksaker som dessutom tappar värde i princip minuten de köps för 45 papp för att föräldrarna valde att betala av lån och investera i sommarstuga..? Herregud, vad är det här? 

Givetvis ska ett barn inte få slösa bort ett arv på en speldator och tv för såna summor. TS, det är ditt jobb som förälder att lära ditt barn värdet av pengar. Barnets arv är ju en handpenning till en lägenhet eller några års studier utomlands. 

• Anonym (Livia)
    Spucks skrev 2021-07-01 10:23:54 följande:

TS skrev inte att de behövde en ny bil och hade nu råd med det, tack vara arvet. Jag utgår därför ifrån att det inte var en nödvändighet, utan att de helt enkelt ville unna sig det. Sommarstuga är en lyx, som man har av nöjes skull. Man kan likaväl investera pengarna på annat sätt, tex i fonder.
    Föräldrar har alltså köpt saker för de ville, för att njuta av det, för det hade råd. Men barnet ska inte få köpa något onödig han har nöje av. Det är hyckleri.

TS skriver bokstavligen att de har behövt en ny bil. Och sommarstugan kommer hela familjen få nöje av och behövs det kan den säljas i framtiden. 

Det är knappast hyckleri att föräldrar får ta stora beslut som gynnar familjen bara för att ett barn inte får kasta bort pengar på leksaker. 
  • Anonym (V)
    Spucks skrev 2021-07-01 11:17:08 följande:

Självklart, men ändå ska man väl vara en förebild som förälder när det gäller levnadsvanor/livsinställningar som man vill förmedla sina barn. Att säger till sitt barn att man vill att hen lär sig att det är bra att spara pengarna, att inte köpa något bara man vill ha det just nu, att man inte behöver köpa något nytt om det gamla fortfarande duger ... allt detta är ju bra och jag delar den uppfattningen. Men när man själv går och köpa onödiga saker så fort man fick några pengar, bara för man vill ha det, är det nog värt att fundera vad man egentligen förmedla sitt barn och varför man gör som man gör.

Själv hade jag säkert unnat mig saker jag entligen inte behöver om jag fick ett stort av ... framförallt ett hus med trädgård, om pengarna räckte till det. Samma sak hade jag tillåtit mitt barn att göra. Visst hade vi pratat om det, funderad vad hen vill göra i framtiden, hur hen kan ha nytta av pengarna som vuxen osv. Men självklart hade hen fått spendera en del av pengarna för nöjes skull.

Anonym (V) skrev 2021-07-01 11:05:25 följande:
    Om barnet kan köpa en dator, en lyxbil och en lägenhet av ett 400.000kr arv, slutar det inte illa, för då är barnet ett finansgeni ;)

Läste fel. Trodde barnet ärvt miljonerna. 
  • Anonym (V)

Barnet kommer tacka er i framtiden om ni inte låter hen köpa dyra saker nu.

Sedan om pappan ärvt massa så har ni ju råd att ge honom nåt han önskar på födelsedag.

Svar på tråden Arv till barn