• Anonym (Orolig mamma)

    Göra orosanmälan? (långt)

    Hej

    Jag har 2 små barn (under 4) med mitt ex som även har ett till barn i ett nytt förhållande. Jag är orolig för hur alla barnen har det hos honom/dem.

    Vår kommunikation har inte fungerat alls efter att han träffade sin nya, han säger att hon blir svartsjuk/arg och jag ska inte skriva något om det inte är absolut nödvändigt. Jag har försökt hålla mig efter det för jag vill inte orsaka problem, men vi harväldigt olika syn på vad som är nödvändigt. Han tycker till exempel inte att jag ska skriva och berätta ens om barnen har hög feber eller kräkts.

    Idag hämtade han vårt äldre barn. En stund senare skickade han en bild, ingen text till, men en bild där vårt äldre barn ser ut att vara jätteglad. Jag var överraskad för det hör inte till det normala, men jag skrev och tackade för den fina bilden. Kul att se att de har roligt.
    En stund senare fick jag ett nytt SMS som inleddes med att jag inte skulle svara på det, att hans flickvän är jättearg för att han skickade mig bilden och att jag bara skulle låtsas som ingenting. Jag gjorde som han skrev. 

    Senare under dagen hämtade han upp vårt yngre barn för umgänge, men han var sen. Han kom då ensam så jag frågade vad som stod på egentligen. Han sa att det hade blivit bråk pga den bilden han skickade till mig. Jag vill inte lägga mig i men jag frågade hur det blev för vårt äldre barn? Han sa att äldre barnet inte var hemma, han körde det till en släkting då. Men något måste ju barnet sett i alla fall för det är ju inte som att man bestämmer sig för att bråka men väntar tills man kunnat lämna ifrån sig barnet... Och deras egna lilla var säkert med under tiden.

    Sen när han kom tillbaka med yngre barnet efter umgänget berättade han att något hade hänt, han skulle SMSa och berätta om det, men sådant brukar han glömma bort så jag tryckte på honom om att berätta vad det var som hänt?
    Han sa att vårt äldre barn hade kastat en stor bil på hans yngsta när denne låg på golvet för att öva på att lyfta huvudet. Jag frågade vad det ledde till? Hans yngsta hade tydligen fått ett märke av det och han hade fått säga till äldsta barnet strängt att man inte får kasta saker.
    Jag tror inte han ger mig hela sanningen här. Så lugn och sansad har han aldrig varit, och verkligen inte hans flickvän heller. Det finns ingen chans att det var en sträng tillsägning och det var allt. Speciellt inte när de vuxna hade ett aktivt bråk och känslorna ännu lättare svämmar över och kan gå ut över barnen.

    Ännu senare kom det där SMSet exet lovade. Men då var det en annan historia! Då var det vårt yngre barn som hade kastat en bil på hans yngsta. Och nu skrev han att det var en stor metallbil... Jag är tveksam till om vår yngsta ens skulle kunna lyfta en så stor, tung leksaksbil... Han skrev att han gav en tillsägelse till vår yngsta och att denne blev ledsen, såklart.
    Men vår yngsta är bara lite mer än 1 år. Varför lämnades så små barn tillsammans utan uppsikt? Inte med tillräcklig uppsikt i alla fall, för då hade situationen, om den är sann, inte kunnat uppstå. Små barn är oberäkneliga ibland. Jag vet ju inte alls hur barnen beter sig hemma hos honom men när han beskriver dem känner jag inte igen dem alls. Det finns ju inte på världskartan att vår yngsta skulle kasta något på hans yngsta för att orsaka skada eller vara elak.

    Jag vet inte vad jag ska tro. Jag är osäker till vilket av barnen han menar skulle ha kastat en leksaksbil på hans yngsta egentligen, eftersom han sagt olika, och ännu mer osäker till varför det skulle vara en så stor, viktig sak som han var tvungen att ta upp med mig? Nej jag vet, barnen ska inte kasta saker på andra, det är ju självklart, och skulle jag se samma sak hända skulle jag säga till. Men det känns ändå som att det är en påhittad historia för att dölja något annat, han gjorde en såpass stor grej av det hela. Kallade det incident och inte olycka.

    Han sa ju att hans yngsta hade fått ett märke. Så min värsta gissning är nog att det märket uppkommit på något annat sätt och han nu försöker skylla på våra barn för att han och hans flickvän inte ska misstänkas för det?
    Hemsk tanke att tänka. Men jag sitter här och är orolig för historierna exet ger mig går helt enkelt inte ihop. När vårt äldsta barn kommer hem igen ska jag försiktigt försöka fråga det vad det är som hänt, för äldsta är stor nog att kunna komma ihåg och prata om saker. Men jag måste vara försiktig så jag inte ställer några ledande frågor eller reagerar på något sätt som får barnet att vilja säga det ena eller det andra. Jag har i alla fall någon dag på mig att fundera på hur jag ska lägga upp det.

    Själv lämnade jag exet eftersom han slog mig inför vårt äldsta barn, så det bidrar såklart till oron. Jag vet inte hur han i nuläget reagerar på stressfyllda/jobbiga situationer och han sa ju själv att han var i bråk med sin flickvän. Jag vet inte om han kan hantera ilskan eller om den kan ha gått ut över barnen, eller över flickvännen med barnen som vittnen.

    Ska jag göra en orosanmälan?
  • Svar på tråden Göra orosanmälan? (långt)
  • Tow2Mater

    Tycker du antar en himla massa.

    Vad menas med "Så lugn och sansad har han aldrig varit, och verkligen inte hans flickvän heller. Det finns ingen chans att det var en sträng tillsägning och det var allt" - känner du flickvännen?

    Tycker inte du har fog f
    ör anmälan.

  • Anonym (Stina)
    Tow2Mater skrev 2021-07-05 23:41:27 följande:

    Tycker du antar en himla massa.

    Vad menas med "Så lugn och sansad har han aldrig varit, och verkligen inte hans flickvän heller. Det finns ingen chans att det var en sträng tillsägning och det var allt" - känner du flickvännen?

    Tycker inte du har fog för anmälan.


    Ja det blir ju lätt så om man slår mamman till ens barn. Det föder en del oro och misstankar.

    Den här mannen ska vara himla glad att han ens får träffa barnen och med tanke på vilket drama det verkar bli kring allting så är TS ett helgon som ens orkar försöka förstå.
  • Anonym (Eåkq)

    Vänta med att ens fundera på anmälan tills du hört vad ditt äldsta barn har att säga om saken.

  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (Eåkq) skrev 2021-07-06 00:10:49 följande:

    Vänta med att ens fundera på anmälan tills du hört vad ditt äldsta barn har att säga om saken.


    Ja, det ska jag göra. Det tänkte jag också men sen glömde jag bort den tanken. Skäms Får försöka ta det lugnt och ha is i magen. Förhoppningsvis kan min "stora" berätta vad som hänt egentligen!
  • Anonym (pppp)

    Jag tänker att man alltid kan ringa och rådfråga på soc, det kan man göra anonymt om man inte vill tala om vilka det gäller. Du kan beskriva situationen, bakgrunden och att du är oroade Ver hur barnen har det när de är där men att du i nuläget inte vet vad du kan göra/om du kan göra något. 

    Men som sagt, prata (lugnt) med barnet först. 

  • Anonym (Maja)

    Din ts är svår att förstå. Du misstänker alltså att din ex skadat sitt barn men skyller på dina barn ? Vad är orsaken till att du misstänker det?

    Om det är en verklig misstanke så måste du självklart anmäla det!

    Din tsär dock lite svår att förstå, om du på allvar misstänker att barnen behandlas illa förstår jag inte varför du skriver allt detta om svartsjuka mm. Det viktiga måste ju vara att du tror att föräldrarna skadat barnet pch då ska det anmälas direkt!

  • Anonym (Maja)

    Blev soc informerade när exet slog dig? Har din ex nåt stöd därifrån?

  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (Maja) skrev 2021-07-06 10:13:31 följande:

    Din ts är svår att förstå. Du misstänker alltså att din ex skadat sitt barn men skyller på dina barn ? Vad är orsaken till att du misstänker det?

    Om det är en verklig misstanke så måste du självklart anmäla det!

    Din tsär dock lite svår att förstå, om du på allvar misstänker att barnen behandlas illa förstår jag inte varför du skriver allt detta om svartsjuka mm. Det viktiga måste ju vara att du tror att föräldrarna skadat barnet pch då ska det anmälas direkt!


    Det om svartsjuka är för att visa på hur dålig kommunikationen blir pga det, och för att exet berättade att det faktiskt blev bråk hemma hos honom pga det, och det är ju inte bra för något av barnen att vara i en bråkig miljö. Det är ju helt orimligt att det ska bli bråk för att en pappa skickar en bild på sitt barn till mamman, men det var just det det blev.

    Jag misstänker att det kan vara så att om barnet är skadat på något vis, så är det exet eller flickvännen som har skadat det och skyller på våra barn just eftersom exet ändrat historien bara under de 2 gånger han berättat den. Han är inte konsekvent, vilket barn var det egentligen, hur skulle det ens ha gått till?
    Och vem lämnar en nästan nyfödd ensam på golvet i samma rum som äldre (men fortfarande små) barn leker? Det är ju som gjort för olyckor.
    Jag kan helt enkelt inte tro på hans historier om hur deras barn ska ha kommit till skada och det får mig ju såklart att undra vad det är som hänt egentligen.
    Anonym (Maja) skrev 2021-07-06 10:23:24 följande:

    Blev soc informerade när exet slog dig? Har din ex nåt stöd därifrån?


    De vet om det, men exet förnekade och han kan vara väldigt övertygande. Han har ingen kontakt med soc (vad jag vet) i dagsläget.
  • Tow2Mater

    Det är ju ganska orimligt att det ska bli bråk för att en pappa skickar en bild på sitt barn till mamman ja, men det beror ju mycket på vad som hänt tidigare. Kanske du lagt dig i deras liv en del tidigare? (bara en fråga)

Svar på tråden Göra orosanmälan? (långt)