• urbfsdreamgirl

    är jag för känslig eller är min kompis dryg mot mig?

    hej! jag är 21 och min kompis är 20. vi träffades under gymnasiestuderande och vi är bästa vänner. jag älskar verkligen min kompis från botten av mitt hjärta och jag vet att hon gör detsamma. jag har oftast fått höra att jag är överkänslig och tar åt mig av allt och känner alldeles för mycket(inte av just henne men många i min omgivning, dock vet jag att hon också tycker det, vilket jag inte tycker är fel eftersom jag vet om att jag är en känslig person. men då och då kan hon lägga dryga kommentarer och få mig att må lite dåligt, jag tror inte det är med flit och att hon inte tänker på det för jag inte kommunicerat det med henne, men vill nog veta ifall jag överdriver innan jag tar upp det? ska berätta vad som sårade mig just igår..jag var påväg ut för att handla lite saker, påvägen dit så var det en snubbe som kom fram till mig och frågade om min snap, jag sa att jag har pojkvän och han förstod och gick iväg. skrev till min kompis om händelsen eftersom tidigare under dagen var det en annan man som lagt märke till mig och tyckte det var ganska roligt att just den dagen var det flertal som ville ha min kontakt. när jag skrev det till henne så skrattade hon som hon brukar göra o så, men sen la hon en kommentar som fick mig må lite dåligt. ? De är för jag är så svår flörtad så dom måste ragga upp dig istället? tyckte det inte var så nice att säga..vet inte vad jag ska tycka, vet att hon inte menar något illa men kan inte hjälpa att må dåligt av just den kommentaren?vad tycker ni? är jag för känslig? ska jag ta upp det med henne? jag hatar att ta upp sånt här för jag skäms över mina känslor?

  • Svar på tråden är jag för känslig eller är min kompis dryg mot mig?
  • Anonym (Sara)

    Men sen ts, ska du självklart inte skämmas för dina känslor. Det kan vara svårt att läsa av humor på sms, om det var så ni kommunicerade. Hon kanske har en jargong med andra vänner som du inte är van med så blir det svårt att förstå för dig. Inget konstigt alls. Jag är själv van folk som "skämtar" hela tiden på ett sätt där det är svårt att veta vad som är skämt och vad som är allvar vilket gör det svårt att veta vad man ska svara. Det kan vara frustrerande och irriterande ibland men inte ska jag skämmas för att jag känner så. Det är helt normalt.

  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (Sara) skrev 2021-07-09 12:38:13 följande:
    Men hur läser ni in allt detta?

    Jag läser detta bara som ett enkelt skämt utan någon djupare innebörd. Skulle aldrig läst in kritik i det. Sen kan man ju tycka att det var ett dåligt skämt, men att se det som en pik? Nej, det tycker jag inte man ska göra. Lite som att om någon säger att det var kaos på jobbet idag med ett skratt säga att det msåte ju vara för att jag var ledig idag. Man menar ju inte det utan man driver med sig själv - det ligger ju underförstått i det hela att ens egen närvaro på jobbet kanske rent av gjort det vörre.

    Alltså ett enkelt skämt (bra eller dåligt en smaksak, men inget mästerverk förstås) utan inbygd krtik, vanlogt småprat.
    TS kompis skrev: De är för jag är så svår flörtad så dom måste ragga upp dig istället.

    Det kan antyda att kompisen är en fin flicka som håller på sig medan ts tydligen är så billig och villig (fast hon har kille) att de föredrar att försöka med henne istället. Det kan också vara lite av ett bakvänt skämt men väldigt dumt i så fall. Ska man bara läsa det som det står skulle jag gissa på den första betydelsen.

    Om man menar att det är kaos på jobbet för att man själv är ledig signalerar det att man höjer sig själv till skyarna så mycket att arbetsplatsen nästan står och faller med om man är där eller inte, dumt skämt också men väldigt skrytsamt. Det finns verkligen ingen självkritik där iaf.
  • Anonym (B)

    Ja, det var drygt sagt.

    Hade en kompis som sa en liknande sak till mig en gång. Jag och en tredje tjej hade en del killar efter oss och det hade inte hon. En dag sa hon till oss att någon hade sagt till henne att det är för att hon är för snygg medan jag och den tredje tjejen är mer alldagliga och att killar därför vågar ragga på oss. Vem vet, kanske hon hade rätt, det kan inte jag avgöra, men vem fan säger sådant?

  • Anonym (Sara)
    Anonym (Svar på tal) skrev 2021-07-09 12:55:10 följande:

    TS kompis skrev: De är för jag är så svår flörtad så dom måste ragga upp dig istället.

    Det kan antyda att kompisen är en fin flicka som håller på sig medan ts tydligen är så billig och villig (fast hon har kille) att de föredrar att försöka med henne istället. Det kan också vara lite av ett bakvänt skämt men väldigt dumt i så fall. Ska man bara läsa det som det står skulle jag gissa på den första betydelsen.

    Om man menar att det är kaos på jobbet för att man själv är ledig signalerar det att man höjer sig själv till skyarna så mycket att arbetsplatsen nästan står och faller med om man är där eller inte, dumt skämt också men väldigt skrytsamt. Det finns verkligen ingen självkritik där iaf.


    Jag tycker att din tolknig om fin flicka är väldigt väldigt långsökt om man inte vet att ts och vännen har den typen av gammeldags värderingar. Skulle inte komma på tanken att tolka det så eller att en 20åring ens tänker på det sättet.

    Ok, där jag rör mig är den typen av skämt vanliga och bygger på självdistans, dubbel ironi, men är man inte van den typen av skämt och dessutom får skämtet i skrift är det klart det kan bli fel. Man ska nog undvika att skämta i sms - och för man det får man förstärka med massa smileys.

    Men jag tycker att man ska vara förstiktig med att utgå från att vännen ville vara otrevlig om hon inte brukar vara det. Personligen skulle jag inte ens uppfatta en antydan av otrevlighet i ett sådant skämt som sagt. Utan helt enkelt tolkat det som ett skämt med lite självdistans.

    Men om ts vän ofta skämtar på ett sätt som gör ts osäker tycker jag att ts ska säga det. Berätta atten del kommentarer som vännen skriver är svårtolkbara och går att uppfatta som elaka. Då blir säkert vännen ledsen, ber om ursäkt och tänker sig för i framtiden. Jag tycker agt man ska berätta om man upplever sig illa bemött av någon närstående. Men jag tycker inte man ska utgå från att man blir det om situationen är oklar, men berätta om hur man upplevde det hela.
  • Anonym (Sara)

    Det jag vill säga är att det finns ett mellanläge mellan att vännen är dryg och att ts är känslig. Vännen kan vara helt ovetande om hur hennes skämt kan uppfattas men ts kan ta illa upp eftersom det uppenbarligen går att tolka på flera sätt. Så ts, det är inte säkert att din vän vill vara dryg eller taskig, men det innebär heller inte att du är för känslig.

  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (Sara) skrev 2021-07-09 13:38:56 följande:
    Jag tycker att din tolknig om fin flicka är väldigt väldigt långsökt om man inte vet att ts och vännen har den typen av gammeldags värderingar. Skulle inte komma på tanken att tolka det så eller att en 20åring ens tänker på det sättet.

    Ok, där jag rör mig är den typen av skämt vanliga och bygger på självdistans, dubbel ironi, men är man inte van den typen av skämt och dessutom får skämtet i skrift är det klart det kan bli fel. Man ska nog undvika att skämta i sms - och för man det får man förstärka med massa smileys.

    Men jag tycker att man ska vara förstiktig med att utgå från att vännen ville vara otrevlig om hon inte brukar vara det. Personligen skulle jag inte ens uppfatta en antydan av otrevlighet i ett sådant skämt som sagt. Utan helt enkelt tolkat det som ett skämt med lite självdistans.

    Men om ts vän ofta skämtar på ett sätt som gör ts osäker tycker jag att ts ska säga det. Berätta atten del kommentarer som vännen skriver är svårtolkbara och går att uppfatta som elaka. Då blir säkert vännen ledsen, ber om ursäkt och tänker sig för i framtiden. Jag tycker agt man ska berätta om man upplever sig illa bemött av någon närstående. Men jag tycker inte man ska utgå från att man blir det om situationen är oklar, men berätta om hur man upplevde det hela.
    Gammaldags....? Det är en syn som är högst levande, särskilt jämfört mellan tjejer och killar. Resonemanget att speciellt tjejer ska hålla på sig och inte "ligga runt" som det pratades om i en annan tråd nyss, det går runt i alla åldersgrupper.

    TS kompis brukar ju vara otrevlig.... Därför blir det tydligare att avsikten antagligen inte var särskilt vänlig.
  • Anonym (S)

    I stora drag hade jag tolkat vännen som lite avundsjuk och vill trycka ned dig. Tycker det är rätt typiskt beteende bland osäkra unga tjejer och bland tjejvänner tyvärr. Jag kan rekommendera dig att titta på Love Your Natural på youtube som pratar mycket om falska vänner osv, där kan du lära dig mycket vad man ska akta sig för, kolla bland hennes videor så hittar du.

    Eftersom du bara kommer med ett exempel är det lite svårt att avgöra hur hela er relation är dock. Men när någon lägger pikar mot dig, lägg någon pik eller var lite hård tillbaka så de inte tror de kan bete sig hur som helst.

  • urbfsdreamgirl

    tack för alla svar, tar till mig utav allt. tänker nog träffa henne och prata med henne och fråga vad hon menade och ifall det var ett skämt.

    eftersom jag bara tagit upp en händelse nyligen tänkte jag ta upp en annan händelse som hänt, som nästan är likt till denna. vi var ute på stan och såg när en snubbe gick fram till två tjejer och försökte få deras nummer men misslyckades. efter ett par minuter när vi gått genom drottninggatan så kommer få den här mannen fram till mig och frågar om vägen till grand hotel, jag svarar att jag inte vet och då frågar han ifall han kan få mitt nummer och jag svarar att jag har pojkvän så han går iväg. då så skrattade vi och då la hon en kommentar ?han gick ju bara fram till dig för du är kortare än mig, som när han gick fram till de andra tjejerna frågade ju han den kortaste) jag är 153cm och hon 182cm. hon kanske hade rätt, att han ba enbart gick fram till mig för jag var kortare, men det kändes som hon försökte säga att han inte gick fram till mig för att jag är fin utan enbart bara för jag är kort?ifall det var tvärtom skulle jag ju(som alltid) boosta henne och säga spklart han ville ha ditt nummer har du sett dig själv?? du är så jävla fin! men sånt får man inte tillbaka och då börjar jag tvivla lite om hon faktiskt vill mitt bästa?

  • Anonym (Svar på tal)
    urbfsdreamgirl skrev 2021-07-09 16:13:21 följande:

    ?han gick ju bara fram till dig för du är kortare än mig, som när han gick fram till de andra tjejerna frågade ju han den kortaste) jag är 153cm och hon 182cm. hon kanske hade rätt, att han ba enbart gick fram till mig för jag var kortare, men det kändes som hon försökte säga att han inte gick fram till mig för att jag är fin utan enbart bara för jag är kort?ifall det var tvärtom skulle jag ju(som alltid) boosta henne och säga spklart han ville ha ditt nummer har du sett dig själv?? du är så jävla fin! men sånt får man inte tillbaka och då börjar jag tvivla lite om hon faktiskt vill mitt bästa?


    "Tror du det? Ja det är väl så när man är liten och söt" ;)
  • Hanky Panky

    Tycker inte det var drygt när man är kompisar. Lite skojig jargong är ganska vanligt bland tighta vänner.

    Det verkar ju vara ett skämt, och då är det onödigt att må dåligt över det. Det skadar bara dig.

  • Anonym (Sara)
    Anonym (Svar på tal) skrev 2021-07-09 15:13:15 följande:

    Gammaldags....? Det är en syn som är högst levande, särskilt jämfört mellan tjejer och killar. Resonemanget att speciellt tjejer ska hålla på sig och inte "ligga runt" som det pratades om i en annan tråd nyss, det går runt i alla åldersgrupper.

    TS kompis brukar ju vara otrevlig.... Därför blir det tydligare att avsikten antagligen inte var särskilt vänlig.


    Ok, vad tråkigt om det är så.
  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (Sara) skrev 2021-07-09 19:01:05 följande:
    Ok, vad tråkigt om det är så.
    Du har väl inte bott under en sten...? Hur kommer det sig att du verkar så fullständigt omedveten om hur folk generellt resonerar kring sex, antal partners, könsskillnader osv? "Tråkigt om det är så..." Herregud, den debatten har iaf pågått så länge jag har funnits till, och bra längre än så.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Svar på tal) skrev 2021-07-09 19:14:33 följande:

    Du har väl inte bott under en sten...? Hur kommer det sig att du verkar så fullständigt omedveten om hur folk generellt resonerar kring sex, antal partners, könsskillnader osv? "Tråkigt om det är så..." Herregud, den debatten har iaf pågått så länge jag har funnits till, och bra längre än så.


    Jag är fullt medveten om att det finns olika bilder av mäns och kvinnors sexualitet. Den diskussionen har jag inte missat. Men nu pratar vi ju om att tolka in en sådan kritik i en specifikkommentar.

    Visate inte att det är så vanligt att bästa tjejkompisar pikar varandra för att vara "tillgängliga" att det är det självklara att tolka in, trots att det i mitt tycke krävs en hel del tolkning för att läsa in en sån kritik i kommentaren.

    Den tolkningen slog mig inte alls, hade som sagt svårt att se den även efter påpekandet.

    Ska jag tolka kompisens kommentar elakt tolkar jag snarare den som att " De visar intresse för dig för attde inte kan få mig som vore deras förstaval".
  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (Sara) skrev 2021-07-09 19:38:07 följande:
    Jag är fullt medveten om att det finns olika bilder av mäns och kvinnors sexualitet. Den diskussionen har jag inte missat. Men nu pratar vi ju om att tolka in en sådan kritik i en specifikkommentar.

    Visate inte att det är så vanligt att bästa tjejkompisar pikar varandra för att vara "tillgängliga" att det är det självklara att tolka in, trots att det i mitt tycke krävs en hel del tolkning för att läsa in en sån kritik i kommentaren.

    Den tolkningen slog mig inte alls, hade som sagt svårt att se den även efter påpekandet.

    Ska jag tolka kompisens kommentar elakt tolkar jag snarare den som att " De visar intresse för dig för attde inte kan få mig som vore deras förstaval".
    Det är rätt vanligt att tjejer med dåligt självförtroende trycker ner andra, på olika sätt. Att attackera nåns utseende, killtycke, popularitet och liknande saker är verkligen ingen nyhet.
  • Anonym (Mjauu)

    Efter din kompis andra kommentar om din längd så är jag hundra på att hon är avundsjuk för att du får så mycket uppmärksamhet av killar men inte hon och då känner hon ett behov att trycka ner dig.

    Jag tycker att du ska svara äh, du är bara avundsjuk nästa gång hon säger något liknande.

  • Anonym (S)
    urbfsdreamgirl skrev 2021-07-09 16:13:21 följande:

    tack för alla svar, tar till mig utav allt. tänker nog träffa henne och prata med henne och fråga vad hon menade och ifall det var ett skämt.

    eftersom jag bara tagit upp en händelse nyligen tänkte jag ta upp en annan händelse som hänt, som nästan är likt till denna. vi var ute på stan och såg när en snubbe gick fram till två tjejer och försökte få deras nummer men misslyckades. efter ett par minuter när vi gått genom drottninggatan så kommer få den här mannen fram till mig och frågar om vägen till grand hotel, jag svarar att jag inte vet och då frågar han ifall han kan få mitt nummer och jag svarar att jag har pojkvän så han går iväg. då så skrattade vi och då la hon en kommentar ?han gick ju bara fram till dig för du är kortare än mig, som när han gick fram till de andra tjejerna frågade ju han den kortaste) jag är 153cm och hon 182cm. hon kanske hade rätt, att han ba enbart gick fram till mig för jag var kortare, men det kändes som hon försökte säga att han inte gick fram till mig för att jag är fin utan enbart bara för jag är kort?ifall det var tvärtom skulle jag ju(som alltid) boosta henne och säga spklart han ville ha ditt nummer har du sett dig själv?? du är så jävla fin! men sånt får man inte tillbaka och då börjar jag tvivla lite om hon faktiskt vill mitt bästa?


    Ganska solklart att hon försöker trycka ned dig för att höja sig själv. Hon har förmodligen väldigt dålig självkänsla och måste ?såklart?sänka andra för att höja sin egna.
  • Anonym (Fröken Zoom)

    Äsch, hon är bara lite avundsjuk.

    Ett tips är att inte berätta för mycket sånt för din kompis om hon inte är lika gångbar på marknaden, jag tror snarare att det får HENNE att må dåligt. Att du känner dig bra av att många flörtar med dig kan du väl njuta av ändå?

  • urbfsdreamgirl

    [quote=81239838][quote-nick]Anonym (Fröken Zoom) skrev 2021-07-10 08:00:08 följande:[/quote-nick]Äsch, hon är bara lite avundsjuk.

    Ett tips är att inte berätta för mycket sånt för din kompis om hon inte är lika gångbar på marknaden, jag tror snarare att det får HENNE att må dåligt. Att du känner dig bra av att många flörtar med dig kan du väl njuta av ändå?

    saken är att hon får väldigt mycket uppmärksamhet av killar också! hon är super fin hon med och massa killar är efter henne så vi berättar alltid till varandra när sånt händer. vet inte varför det blivit så på sista tiden med sånna kommentarer :( hon mår säkert lite sämre så ska tänka på det

  • Anonym (Abc)

    Jag tycker att det är uppenbart att din kompis är avundsjuk på att du som redan har pojkvän får massa uppmärksamhet och inte hon och så försöker hon skämta bort det. Men skulle absolut inte säga att hon försöker trycka ned dig, mer av att hon försöker stå upp för dig själv när all uppmärksamhet går till dig.

    Snarare att du om du redan har pojkvän och killar kommer fram till dig mer än henne inte behöver trycka upp det i ansiktet på henne när hon inte ens är där genom att smsa om det.

Svar på tråden är jag för känslig eller är min kompis dryg mot mig?