• Anonym (Ts)

    Inlagd på psyk, fråga vad du vill

    Som rubriken lyder, är inlagd på psykiatrin nu. Har du några frågor är det bara att ställa dem här!

  • Svar på tråden Inlagd på psyk, fråga vad du vill
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Ts) skrev 2021-07-12 09:05:29 följande:

    Ja det är det och för att jag behöver få pausa och hämta kraft så jag orkar fortsätta kämpa.

    Jag har varit inlagd allt från två veckor till tio veckor innan men jag skulle tro att jag blir utskriven i dagarna så ca en vecka denna gången, i så fall.Bra fråga som jag tyvärr inte kan svara på. Det finns säkert bakomliggande orsaker men jag vet inte vilka de är än, jobbar på sånt med min psykolog.Det var väldigt jobbigt då för jag var inte alls förberedd på att det ens skulle kunna hända men nu känns det ok.


    Hoppas att du får ordning på ditt mående i framtiden. Jag önskar dig allt gott.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Anna) skrev 2021-07-12 12:08:43 följande:

    Hoppas att du får ordning på ditt mående i framtiden. Jag önskar dig allt gott.


    Tack :)
  • SweeneyToad

    Hur skulle du reagera om du vårdades med LPT  i fyra år? Anledningen till att jag frågar är att jag har vårdas med LPT i fyra år. 

  • Anonym (Ts)
    SweeneyToad skrev 2021-07-12 16:03:25 följande:

    Hur skulle du reagera om du vårdades med LPT  i fyra år? Anledningen till att jag frågar är att jag har vårdas med LPT i fyra år. 


    Det skulle vara hemskt såklart. Men nu är jag inlagd frivilligt.
  • Anonym (H)

    Tycker du låter ganska pigg jag. Du låter också stolt över att vara inlagd på psyk vilket får det att kännas som du är där av fel andledning

  • Anonym (Ts)
    Anonym (H) skrev 2021-07-12 17:39:15 följande:

    Tycker du låter ganska pigg jag. Du låter också stolt över att vara inlagd på psyk vilket får det att kännas som du är där av fel andledning


    Jag tycker inte att man kan avgöra på hur en person skriver hur den mår. Mitt stora problem är panikattacker och kan må ok däremellan. Att låta pigg i en skriven text kan nästan vem som helst.

    Jag skäms inte över att vara på psykiatrin och startade den här tråden som ett sätt att dela med mig och samtidigt att ha något att göra. Men stolt?

    Vilken anledning skulle jag vara här för tror du och hur skulle jag kommit in och blivit kvar? Förstår inte riktigt vart du vill komma?
  • Anonym (m)
    Anonym (Ts) skrev 2021-07-12 18:52:31 följande:
    Jag tycker inte att man kan avgöra på hur en person skriver hur den mår. Mitt stora problem är panikattacker och kan må ok däremellan. Att låta pigg i en skriven text kan nästan vem som helst.

    Jag skäms inte över att vara på psykiatrin och startade den här tråden som ett sätt att dela med mig och samtidigt att ha något att göra. Men stolt?

    Vilken anledning skulle jag vara här för tror du och hur skulle jag kommit in och blivit kvar? Förstår inte riktigt vart du vill komma?
    Jag tycker du kan strunta i vad den personen skrev..Jag menar kolla bara på hur många personer på insta som låtsas ha ett perfekt liv, enkelt att låtsas. Jättelätt att låtsas att allt är bra, bra mycket mer modigt att säga sanningen. Tycker det är jättebra att du är ärlig med din situation, öppen och delar med dig. Jag har själv inte varit i din situation så vet inte vad du går igenom men jag önskar dig allt gott! Hoppas du kan få det liv du vill ha
  • Anonym (Ts)
    Anonym (m) skrev 2021-07-12 19:01:37 följande:

    Jag tycker du kan strunta i vad den personen skrev..Jag menar kolla bara på hur många personer på insta som låtsas ha ett perfekt liv, enkelt att låtsas. Jättelätt att låtsas att allt är bra, bra mycket mer modigt att säga sanningen. Tycker det är jättebra att du är ärlig med din situation, öppen och delar med dig. Jag har själv inte varit i din situation så vet inte vad du går igenom men jag önskar dig allt gott! Hoppas du kan få det liv du vill ha


    Precis, det är lätt att sätta upp en fasad utåt.

    Tack snälla :)
  • Anonym (Undrar)

    Hur ofta/hur många gånger per dag får du panikattacker/ångest? Mår du helt bra däremellan? Vad får dig att må bättre när du mår som sämst?

  • Anonym (Ts)
    Anonym (Undrar) skrev 2021-07-12 19:53:12 följande:

    Hur ofta/hur många gånger per dag får du panikattacker/ångest? Mår du helt bra däremellan? Vad får dig att må bättre när du mår som sämst?


    Nu är det 2-3 gånger per dag som jag får attacker, ångest har jag hela tiden mer eller mindre.

    Jag kan må ok emellan om ångesten inte är för hög eller om jag inte är extra nedstämd den dagen.

    Det är bara att försöka härda ut, ta medicin och vara med personalen. Attacken går över men när man är mitt i den känns det inte så!
  • Anonym (m)
    Anonym (Ts) skrev 2021-07-12 20:11:47 följande:
    Nu är det 2-3 gånger per dag som jag får attacker, ångest har jag hela tiden mer eller mindre.

    Jag kan må ok emellan om ångesten inte är för hög eller om jag inte är extra nedstämd den dagen.

    Det är bara att försöka härda ut, ta medicin och vara med personalen. Attacken går över men när man är mitt i den känns det inte så!
    Hur känns det att ha en panikångestattack? Tappar man all kontroll?
  • Catriarch

    Blev du informerad om att du har rätt till stödperson när vårdintyget skrevs?

    Hoppas att du mår bättrr snart!

  • Anonym (Ts)
    Anonym (m) skrev 2021-07-12 20:31:23 följande:

    Hur känns det att ha en panikångestattack? Tappar man all kontroll?


    Jag kan nog inte förklara hur det känns mer än att det gör väldigt ont i själen och jag blir väldigt ledsen och gråter massor. Man kan tappa kontrollen också. Det gör nog jag på så sätt att jag inte kan sluta gråta.
    Catriarch skrev 2021-07-12 20:47:08 följande:

    Blev du informerad om att du har rätt till stödperson när vårdintyget skrevs?

    Hoppas att du mår bättrr snart!


    Nej det visste jag inte.

    Tack!
  • Catriarch
    Anonym (Ts) skrev 2021-07-12 21:13:48 följande:

    Jag kan nog inte förklara hur det känns mer än att det gör väldigt ont i själen och jag blir väldigt ledsen och gråter massor. Man kan tappa kontrollen också. Det gör nog jag på så sätt att jag inte kan sluta gråta.Nej det visste jag inte.

    Tack!


    Då bröt läkaren mot lagen. Enligt LPT så är läkaren som utfärdar vårdintyget skyldig att informera om den rättigheten.
  • Anonym
    Anonym (Ts) skrev 2021-07-12 18:52:31 följande:
    Jag tycker inte att man kan avgöra på hur en person skriver hur den mår. Mitt stora problem är panikattacker och kan må ok däremellan. Att låta pigg i en skriven text kan nästan vem som helst.

    Jag skäms inte över att vara på psykiatrin och startade den här tråden som ett sätt att dela med mig och samtidigt att ha något att göra. Men stolt?

    Vilken anledning skulle jag vara här för tror du och hur skulle jag kommit in och blivit kvar? Förstår inte riktigt vart du vill komma?
    Hur yttrar sig en panikattack?
  • mari123
    Anonym (Ts) skrev 2021-07-12 17:37:39 följande:
    Det skulle vara hemskt såklart. Men nu är jag inlagd frivilligt.
    Fast Polisen skjutsade ju in dig! Eller var det ngn annan gång? Hur upplever du att det är låsta dörrar? Jag skulle få ångest bara av det.
  • Anonym (Ts)
    Anonym skrev 2021-07-12 22:54:33 följande:

    Hur yttrar sig en panikattack?


    Det är väldigt olika från person till person. Jag får väldigt stark ångest, gråter, yrsel, vet inte vart jag ska ta vägen och får stark dödslängtan. Ibland självskadar jag. Man kan få ont i bröstet, svårt att andas mm.
    mari123 skrev 2021-07-13 03:31:07 följande:

    Fast Polisen skjutsade ju in dig! Eller var det ngn annan gång? Hur upplever du att det är låsta dörrar? Jag skulle få ångest bara av det.


    Ja jag hade ett LPT men det avskrevs på psykakuten när jag gick med på att bli inlagd.

    För mig är det en trygghet när jag mår som sämst, då blir det svårare att skada mig själv. Och jag får gå ut på promenad med personal så får komma ut lite plus att det finns en innergård också.
Svar på tråden Inlagd på psyk, fråga vad du vill