• Phillippa

Hur mycket i veckopengar?

Hej

Jag har precis öppnat varsitt ungdomskonto där veckopengen skall sättas in till respektive barn. Dottern, som snart är 12 år, skall också få ett kontokort kopplat till kontot. 

åttaåringen får nöja sig med att "bara" kunna se sina pengar och får be oss föräldrar om hjälp vid köp. 

Men nu till frågan ... Hur mycket är vanligt att ge en åttaåring- och en tolvåring i veckopeng? 

Berätta gärna hur ni gör! Har ni uppgifter som måste fullföljas för att få veckopengen? Kan de tjäna mer pengar genom att göra uppgifter?

• Svar på tråden Hur mycket i veckopengar?
  • Anonym (konstigt)
    Studentpappa skrev 2021-09-02 15:55:00 följande:
    Nej dom flesta går förmodligen på högstadiet som äter lunch ute men det är ju ändå något man funderar över, eller jag iaf. Det är ju inte direkt lätt att avgöra om någon är 11,12, 13 och tjejer är ju ofta större/ser äldre ut än grabbarna i den åldern.

Jag har ju egna barn med kompisar och vet ju vad dom kommer hem med från Ica etc. så helt lösa antaganden är det ju inte. Jag är bara nyfiken och att en 11-åring har så hög månadspeng är enligt min erfarenhet rätt ovanligt, så klart man kan fråga vad dom gör med pengarna?
    Jo, det är ju lösa antaganden om 11-åringarna som beskrevs i tråden, och 11-åringar i allmänhet även om du tror dig ha belägg för 11-åringarn genom dina egna barn och deras vänner (!).

Och antagandet att en 11-åring äter mycket skräpmat BARA för att den har hög månadspeng är ju verkligen bara taget ur luften. 
  • Studentpappa
    Anonym (konstigt) skrev 2021-09-02 16:03:24 följande:

Jo, det är ju lösa antaganden om 11-åringarna som beskrevs i tråden, och 11-åringar i allmänhet även om du tror dig ha belägg för 11-åringarn genom dina egna barn och deras vänner (!).

Och antagandet att en 11-åring äter mycket skräpmat BARA för att den har hög månadspeng är ju verkligen bara taget ur luften. 

Om du inte fokuserade på att ta illa upp och vara kränkt så hade det "bara" varit en fråga.
    Ride it like you stole it
  • Anonym (konstigt)
    Studentpappa skrev 2021-09-02 16:23:27 följande:
    Om du inte fokuserade på att ta illa upp och vara kränkt så hade det "bara" varit en fråga.
    Ojdå, blev det jobbigt nu, inga mer svar och antaganden?

Jag varken tog illa upp eller blev kränkt. Jag synade ditt inlägg och det hade du tydligen svårt att hantera. 
  • Anonym (Utter)

Kan du inte svara på vad dina barn gör med sin månadspeng ist?

Vad ska den räcka till?

Har de någon motprestation, ex hushållssysslor de ska göra för att få veckopengen?
  • Mrs Moneybags

Det är ju extremt ovanligt med en 11-åring som får 900 kr i månaden i månadspeng, så det är klart att folk undrar vad pengarna ska räcka till? 

Kläder?
    Aktiviteter?
    Presenter?
    Spel/leksaker?
  • Anonym (konstigt)
    Mrs Moneybags skrev 2021-09-02 16:31:29 följande:
    Det är ju extremt ovanligt med en 11-åring som får 900 kr i månaden i månadspeng, så det är klart att folk undrar vad pengarna ska räcka till? 

Kläder?
    Aktiviteter?
    Presenter?
    Spel/leksaker?

Är det verkligen klart att folk undrar det? Och då utgår från att de äter skräpmat bara för det? 
  • Studentpappa
    Anonym (konstigt) skrev 2021-09-02 16:27:57 följande:

Ojdå, blev det jobbigt nu, inga mer svar och antaganden?

Jag varken tog illa upp eller blev kränkt. Jag synade ditt inlägg och det hade du tydligen svårt att hantera. 

Inte det minsta svårt att hantera det, inte mycket prestige i ett enkelt inlägg på FL. Inga källor finns att tillgå utan det var en fråga i mängden på ett forum. Hur skulle något sådant kunna bli jobbigt?

Vill du inte svara står det dig fritt givetvis, jag tvivlar på att vi kommer längre men jag antar att dina kids inte köper skräpmat för pengarna då. (Obs löst antagande jag vet ju inte) (!)
    Ride it like you stole it
  • Anonym (Undrar)

Ni som ger 5 kr & 20 kr i veckan, vad tänker ni att de ska gå till? Av ren nyfikenhet ska dom spara 4 veckor för att kunna köpa en påse godis? Eller vad är tanken? Vad får man idag för 20 kr?

Jag kan förstå att man ger en 9 åring 50 kr, 100 kr typ. Men 20 kr....?

• Anonym (Beror på föräldrars ekonomi)

Tycker det är avhängigt på föräldrarnas ekonomi, barnets ålder och barnets kön (Flickor kommer spendera mer pengar än pojkar).

En överklassfamilj kanske ger 5000 i månadspeng till en tonårsdotter och kanske 3000 till en tonårsson vilket är helt ok. Men det blir ju helt absurt för andra att göra så.

Så man kanske får dela in efter klass och kön vad som är lämpligt i månadspeng?

Överklass 5000/3000
    Övre medelklass 2000/1300
    Medelklass 1500/1000
    Arbetarklass 1000/600
    Underklass 500/300

• Anonym (Förhandlingarna)
    Anonym (Undrar) skrev 2021-09-02 16:54:16 följande:

Ni som ger 5 kr & 20 kr i veckan, vad tänker ni att de ska gå till? Av ren nyfikenhet ska dom spara 4 veckor för att kunna köpa en påse godis? Eller vad är tanken? Vad får man idag för 20 kr?

Jag kan förstå att man ger en 9 åring 50 kr, 100 kr typ. Men 20 kr....?

Min uppfattning är att just 5:- till en femåring var ett perfekt sätt att faktiskt införa veckopeng och att det faktiskt är helt egna pengar. Tanken från min sida är den pedagogiska poängen av att ha något eget och hantera och också att lära sig göra sin talan i ekonomiska frågor.

Just 5:- räcker inte till något och var inte knutet till någon motprestation. Det är en grundnivå!

Redan ett par veckor senare har tanken slagit mina barn att 5 :- inte räckt till något och att det tar en evighet att ens spara ihop till en glass! Vips så har man ett engagemang hos barnet om andra sätt att få pengar, exempelvis genom att hjälpa till med något, eller att helt enkelt argumentera för en högre veckopeng!
Svar på tråden Hur mycket i veckopengar?