• Phillippa

Hur mycket i veckopengar?

Hej

Jag har precis öppnat varsitt ungdomskonto där veckopengen skall sättas in till respektive barn. Dottern, som snart är 12 år, skall också få ett kontokort kopplat till kontot. 

åttaåringen får nöja sig med att "bara" kunna se sina pengar och får be oss föräldrar om hjälp vid köp. 

Men nu till frågan ... Hur mycket är vanligt att ge en åttaåring- och en tolvåring i veckopeng? 

Berätta gärna hur ni gör! Har ni uppgifter som måste fullföljas för att få veckopengen? Kan de tjäna mer pengar genom att göra uppgifter?

• Svar på tråden Hur mycket i veckopengar?
  • Spucks
    Phillippa skrev 2021-07-13 19:46:57 följande:

Hej

Jag har precis öppnat varsitt ungdomskonto där veckopengen skall sättas in till respektive barn. Dottern, som snart är 12 år, skall också få ett kontokort kopplat till kontot. 

åttaåringen får nöja sig med att "bara" kunna se sina pengar och får be oss föräldrar om hjälp vid köp. 

Men nu till frågan ... Hur mycket är vanligt att ge en åttaåring- och en tolvåring i veckopeng? 

Berätta gärna hur ni gör! Har ni uppgifter som måste fullföljas för att få veckopengen? Kan de tjäna mer pengar genom att göra uppgifter?

Min dotter fick veckopeng från när hon började skolan, alltså när hon var 6år. Det började med 5kr/veckan och brukar stiga varje eller nästan varje år. När hon var 8 var det nog ungefär 15kr/veckan. När hon var 12 kanske 200kr/månad (bytte från veckovis till månadsvis när hon var 10). Nu vid 16 får hon ungefär 400/månad. Fast jag vet att det jag ger är åt det låga hållet, många får mer. Men jag ger henne vad jag anser som lämplig för hennes behov och vår finansiell situation.

Det finns inga uppgifter som krav för veckopengen och hon kan inte tjäna mer. Däremot f
    år hon pengar av mor-/farföräldrar vid olika tillfällen.

Till 8åringen skulle jag rekommendera att ni ger pengarna kontant istället för på kontot. För meningen med veckopeng är ju att barnen ska lära sig att hantera pengar och det blir svårt om hen inte ser och kan tar i pengarna och behöver er hjälp om hen vill köpa någonting.

• Anonym (Lollo)
    Studentpappa skrev 2021-09-02 15:55:00 följande:

Nej dom flesta går förmodligen på högstadiet som äter lunch ute men det är ju ändå något man funderar över, eller jag iaf. Det är ju inte direkt lätt att avgöra om någon är 11,12, 13 och tjejer är ju ofta större/ser äldre ut än grabbarna i den åldern.

Jag har ju egna barn med kompisar och vet ju vad dom kommer hem med från Ica etc. så helt lösa antaganden är det ju inte. Jag är bara nyfiken och att en 11-åring har så hög månadspeng är enligt min erfarenhet rätt ovanligt, så klart man kan fråga vad dom gör med pengarna?

Mina barn har inte en affär i närheten och åker skolbuss hem. Vi bor strax utanför en stad på landet.

De får den summan för att jag har råd med det.
  • Anonym (Lollo)
    Mrs Moneybags skrev 2021-09-02 16:31:29 följande:
    Det är ju extremt ovanligt med en 11-åring som får 900 kr i månaden i månadspeng, så det är klart att folk undrar vad pengarna ska räcka till? Kläder?

Aktiviteter?

Presenter?

Spel/leksaker?
    Mina får spendera sina pengar på vad de vill.
  • Anonym (Idde)
    Anonym (Undrar) skrev 2021-09-02 16:54:16 följande:

Ni som ger 5 kr & 20 kr i veckan, vad tänker ni att de ska gå till? Av ren nyfikenhet ska dom spara 4 veckor för att kunna köpa en påse godis? Eller vad är tanken? Vad får man idag för 20 kr?

Jag kan förstå att man ger en 9 åring 50 kr, 100 kr typ. Men 20 kr....?

Vår tioåring får 100 kr/mån. Det köper hon godis för på lördagen (för ca 10 kr). Resten sparar hon och köper grejer för som hon vill ha. Senast en särskild sorts målarfärger. Vardagsgrejer som kläder, grejer till hennes sport, föreningsavgift, pennor, papper, en tidningsprenumeration etc betalar vi föräldrar.

Hon har tusen spänn på banken, så pengarna hon får räcker och blir över.
  • Anonym (Idde)

Hos oss krävs ingen motprestation för att få veckopeng och de kan inte tjäna extrapengar av oss. Men tioåringen ska sälja jultidningar för andra året i rad.

• Studentpappa
    Anonym (Lollo) skrev 2021-09-02 20:56:51 följande:

Mina barn har inte en affär i närheten och åker skolbuss hem. Vi bor strax utanför en stad på landet.

De får den summan för att jag har råd med det.

Det är alltså maxtaket du har råd med, annars så skulle dom få mer då med det resonemanget?
    Ride it like you stole it
  • Anonym (Lollo)
    Studentpappa skrev 2021-09-02 22:51:38 följande:

Det är alltså maxtaket du har råd med, annars så skulle dom få mer då med det resonemanget?

Jag skulle kunna ge mina barn 15 000 i månaden om jag ville, men det är inte rimligt.
  • Anonym (....)
    Anonym (J) skrev 2021-09-02 13:32:56 följande:

Får de köpa sina egna kläder då? De som har barnbidraget. 

Nej, vi betalar allt sånt och förbrukningsvaror (schampo mm.) Månadspengen ser vi som deras egen och ska gå till det de vill. Dock är de sparsamma och brukar spara det mesta.
  • Studentpappa
    Anonym (Lollo) skrev 2021-09-02 23:45:11 följande:

Jag skulle kunna ge mina barn 15 000 i månaden om jag ville, men det är inte rimligt.

Då har du alltså en tanke med summan, och inte bara för att du har råd med det som du skrev
    Ride it like you stole it
  • Anonym (.)
    Anonym (Beror på föräldrars ekonomi) skrev 2021-09-02 16:54:29 följande:

Tycker det är avhängigt på föräldrarnas ekonomi, barnets ålder och barnets kön (Flickor kommer spendera mer pengar än pojkar).

En överklassfamilj kanske ger 5000 i månadspeng till en tonårsdotter och kanske 3000 till en tonårsson vilket är helt ok. Men det blir ju helt absurt för andra att göra så.

Så man kanske får dela in efter klass och kön vad som är lämpligt i månadspeng?

Överklass 5000/3000

Övre medelklass 2000/1300

Medelklass 1500/1000

Arbetarklass 1000/600

Underklass 500/300

Då är vi underklass då, med våra 40? respektive 35? ut netto. 9- och 11-åringen får 100 kr var i månadspeng, båda låter den som regel stå kvar på kontot till något lite större. 14-åringen får just nu 400 och har då eget ansvar för inköp av vissa kläder, och schampo, hårgelé och liknande saker som inte är familjens vanliga får hon köpa själv.
Svar på tråden Hur mycket i veckopengar?