• Phillippa

Hur mycket i veckopengar?

Hej

Jag har precis öppnat varsitt ungdomskonto där veckopengen skall sättas in till respektive barn. Dottern, som snart är 12 år, skall också få ett kontokort kopplat till kontot. 

åttaåringen får nöja sig med att "bara" kunna se sina pengar och får be oss föräldrar om hjälp vid köp. 

Men nu till frågan ... Hur mycket är vanligt att ge en åttaåring- och en tolvåring i veckopeng? 

Berätta gärna hur ni gör! Har ni uppgifter som måste fullföljas för att få veckopengen? Kan de tjäna mer pengar genom att göra uppgifter?

• Svar på tråden Hur mycket i veckopengar?
  • Anonym (Lollo)
    Studentpappa skrev 2021-09-03 06:12:30 följande:

Då har du alltså en tanke med summan, och inte bara för att du har råd med det som du skrev

Du är verkligen en person som överanalyserar. Inte alla har råd. Därav den meningen.
  • hammarhajen
    Anonym (Undrar) skrev 2021-09-02 16:54:16 följande:

Ni som ger 5 kr & 20 kr i veckan, vad tänker ni att de ska gå till? Av ren nyfikenhet ska dom spara 4 veckor för att kunna köpa en påse godis? Eller vad är tanken? Vad får man idag för 20 kr?

Jag kan förstå att man ger en 9 åring 50 kr, 100 kr typ. Men 20 kr....?

20 kr är väl rätt lagom med godis i veckan, om godis är det enda som köps. 
  • hammarhajen
    Anonym (Beror på föräldrars ekonomi) skrev 2021-09-02 16:54:29 följande:

Tycker det är avhängigt på föräldrarnas ekonomi, barnets ålder och barnets kön (Flickor kommer spendera mer pengar än pojkar).

En överklassfamilj kanske ger 5000 i månadspeng till en tonårsdotter och kanske 3000 till en tonårsson vilket är helt ok. Men det blir ju helt absurt för andra att göra så.

Så man kanske får dela in efter klass och kön vad som är lämpligt i månadspeng?

Överklass 5000/3000
    Övre medelklass 2000/1300
    Medelklass 1500/1000
    Arbetarklass 1000/600
    Underklass 500/300

Tänker snarare att familjer med god ekonomi tjänar på att vara lite snålare med månadspeng. Barn i familjer med god ekonomi får så mycket i alla fall - resor, fint boende, lyxig mat etc. Att då lära sig att man faktiskt måste spara och jobba sig till pengar blir extra viktigt. Föräldrarna har ju gjort den resan tidigare i livet (studietid, första hundåren på jobbet, sparande till kontantinsats osv) men barnen kan behöva påminnas extra om pengars värde när utlandsresor ser som självklart vartannat lov.
  • Gryntroll

Våra får in sin månadspeng på konto med kort kopplat. Vår 11-åring (snar t12) har även Swish men 9-åringen har inte det ännu.

12-åringen får 220 sek/mån
    9-åringen får 180 sek/mån

Med möjlighet till extrapengar om de hjälper till med gräsklippning, kattlådan, återvinningen osv

Inser att vi antagligen ligger lite lågt och skulle ha råd med mer. Vi har inte några direkta krav på motprestation (hålla ok ordning på sina rum och bädda) och inga direktiv om vad pengarna ska användas till. Men hittills har det blivit inköp av v-bucks, något speciellt klädesplagg/smycke och special önskemål om snacks eller godis.

• Studentpappa
    Anonym (Lollo) skrev 2021-09-03 07:13:49 följande:

Du är verkligen en person som överanalyserar. Inte alla har råd. Därav den meningen.

Nä det skulle jag inte säga, däremot roas jag till viss del att vara obstinat när jag har tråkigt.
    Ride it like you stole it
  • Anonym (Jullan)

Vår 12-åring får 500:-/mån, 9-åringen 200:-/mån eller 50:-/v. Oftast är de panka och gillar att handla, finns sysslor att dryga ut kassan med om de vill men oftast orkar de inte.

Pengarna förfogar de fritt över, den äldsta får skjuta till själv om hon vill ha något särskilt plagg tex som överskrider hushållets klädbudget på 500:-/pp.

Inga krav på motprestation, förutom det självklara, att man tar reda på sig själv och hjälper varandra.

• Anonym (H)
    Anonym (.) skrev 2021-09-03 06:33:14 följande:

Då är vi underklass då, med våra 40? respektive 35? ut netto. 9- och 11-åringen får 100 kr var i månadspeng, båda låter den som regel stå kvar på kontot till något lite större. 14-åringen får just nu 400 och har då eget ansvar för inköp av vissa kläder, och schampo, hårgelé och liknande saker som inte är familjens vanliga får hon köpa själv.

Här är en underklass till (90000+40000), som ger vår snart fyllda 14-åriga dotter 400:-/månaden och vår snart fyllda 17-åriga dotter studiebidraget. Äldsta dottern får köpa sina kläder, nöjen etc själv - ibland hjälper vi till lite. Träning står vi för. Den yngsta betalar vi kläder för. Spelar ingen roll hur mkt/lite vi tjänar, vi vill att de ska veta pengars värde och vill inte skämma bort dom. Det var samma för våra äldre söner
  • Anonym (Lollo)
    Studentpappa skrev 2021-09-03 16:28:19 följande:

Nä det skulle jag inte säga, däremot roas jag till viss del att vara obstinat när jag har tråkigt.

Har du inget att göra?

Jobbar du eller är du studerande med tanke på ditt alias?
  • Studentpappa
    Anonym (Lollo) skrev 2021-09-03 19:34:06 följande:

Har du inget att göra?

Jobbar du eller är du studerande med tanke på ditt alias?

När jag skaffade fl var jag student men det är någonstans 11-12 år sedan. Men när jag skrev inlägg #39 jobbade jag inte då klockan var 06:12 och jag knegar kontorstider, satt förmodligen på muggen.

Du hänger ju här själv, har du inget att göra?
  • Anonym (Lollo)
    Studentpappa skrev 2021-09-03 20:00:13 följande:

När jag skaffade fl var jag student men det är någonstans 11-12 år sedan. Men när jag skrev inlägg #39 jobbade jag inte då klockan var 06:12 och jag knegar kontorstider, satt förmodligen på muggen.

Du hänger ju här själv, har du inget att göra?

Inte lika mycket som du! Du finns ju lite överallt.

Jodå. Jag har precis kollat att fabriken rullar på som det ska. Men nu ska jag sova. God natt!
  • Studentpappa
    Anonym (Lollo) skrev 2021-09-03 21:49:00 följande:

Inte lika mycket som du! Du finns ju lite överallt.

Jodå. Jag har precis kollat att fabriken rullar på som det ska. Men nu ska jag sova. God natt!

Hoppas du sover på jobbet, bästa känslan att sova med betalt! Sov gott
  • skaviblifyra

våra får Cash 7åringen 20kr per vecka och 11 åringen 30kr. Godis köper vi och 11 åringen betalar vi mobil. Så detta är pengar att köpa ngt litet eller spara till ngt större. De ska städa sina rum annars inget annat.

• Anonym (J)
    Anonym (....) skrev 2021-09-03 01:13:06 följande:
    Nej, vi betalar allt sånt och förbrukningsvaror (schampo mm.) Månadspengen ser vi som deras egen och ska gå till det de vill. Dock är de sparsamma och brukar spara det mesta.

du känner inte att du skämmer bort dem? 
    1250 kr till en 12 åring i månaden måste vara rätt ovanligt, speciellt om de inte behöver köpa kläder eller annat nödvändigt. . 

• Anonym (Klok)
    Anonym (konstigt) skrev 2021-09-02 15:24:43 följande:

Varför utgår du ifrån att de just skulle köpa skräpmat för att de har tillgång till pengar? Enbart tillgång till pengar avgör väl varken möjligheten eller viljan att äta skräpmat, konstigt antagande tycker jag.

Ser du verkligen många 11-åringar som äter ute istället för lunchen i skolan? Det undrar jag verkligen över. Mina barn har inte fått lämna skolområdet under skoltid fram till högstadiet. Från högstadiet har de kunnat lämna skolområdet, men de har ändå inte kunnat äta skräpmat till lunch då det inte finns såna restauranger i skolans närområde.

Vilka ungar är det du ser som äter denna skräpmat? Och ser du samma barn så att du kan dra slutsatsen att var och en av dem ofta äter lunch ute istället för på skolan? 

Kan du inte i stället berätta vad han gör för pengarna? Mina barn i den åldern fick bara 300. Dom betalade mobilabonnemang och skräpmat. Typ korv och kexchoklad i pausen mellan sina matcher.

Kläder och liknande betalade vi.
Svar på tråden Hur mycket i veckopengar?