• Tom Araya

Är invandringen en belastning?

Visserligen bara en debattartikel skriven av en privatperson, så det är kanske inte mycket att hänga upp sig på...
    Men jag vill gärna bemöta den.

Det är jag som är den verkliga belastningen (aftonbladet.se)

Alla kostnader belastar såklart en budget, där är det ingen skillnad på Petras vårdkostnader och andra kostnader.

Jag tror inte att någon betraktat eller kallat Petra Halls läkare eller kirurg för en "belastning". Jag tror det är Petra Hall själv som buntat ihop all invandring/invandrare till en homogen grupp som medför samma resultat för det svenska samhället, vilket inte stämmer med verkligheten.

Jag ger dock Petra rätt angående jobbskatteavdragen och sjukersättningen.

När Petra avslutar med klimatpåverkan så blir det hela skrattretande då hon utger sig vara Vänsterpartist...
    Hur mycket utsläpp har inte kärnkraftsmotståndet orsakat, vilket Vänsterpartiet är en del av?

• Svar på tråden Är invandringen en belastning?
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2021-09-26 21:09:47 följande:
    Genomgående handlar väl artikeln om problemet att stor del av personal på många skolor/förskolor har bristande kunskaper i svenska och vad det har för betydelse ju för barn med utländsk bakgrund och som inte har svensktalande omkring sig i sin vardag.

Var det något annat du tyckte här var avgörande?

Att det rör sig om flera olika yrkesgrupper och huvudmän saknar betydelse, det påverkar inte hur utbildningen ser ut för den personal som avses, vilka krav som är fastställda eller hur bristande språkkunskaper påverkar deras profession.
    Självklart är det ett problem att barnen inte lär sig svenska, men visst har det betydelse vilka huvudmän och yrkesgrupper det handlar om i fråga om hur viktigt det är för just dem att uppfylla de mål som finns i fråga om språkutveckling för barnen.
  • Anonym (Y)
    Pope Joan II skrev 2021-09-26 21:18:07 följande:

Står det så i läroplanen?

I Diskrimineringslagen och i Skollagen har förskolan som en del av den svenska skolan fått i uppdrag att alla barn och elever ska känna sig trygga och bemötas och behandlas med respekt för sin egenart. Utgångspunkten för lagarna är principen om alla människors lika värde.
  • pyssel
    Tom Araya skrev 2021-09-26 21:13:23 följande:

Mycket bra och relevant frågeställning.

Har man medvetet sänkt kraven för examinering, för att sysselsätta fler invandrade?

Det är i så fall inte första gången man gör så. Men vart är konsekvenstänket?

Vad gäller gymnasiet så ligger friskolorna i topp på glädjebetyg. Kanske går det ut en och annan barnskötare där som man kan ställa frågetecken vid svenskbetyget med mera. På yrkesutbildningarna kan man nog ha en tendens att hellre fria än fälla, är min erfarenhet även från kommunala skolor. "Duktig med barnen" och godkänd APL är viktigare än bra svenska. Svenska 1 på ett yrkesprogram kräver inte så mycket.

Jag är dock helt oinsatt i hur det är möjligt att gå igenom 3,5 års högskolestudier och VFU utan att kunna svenska på en nivå som främjar 1 till 5-åringars svenska språkutveckling. Hur kan man ens skriva godkända rapporter och uppsatser..?
  • Tom Araya
    pyssel skrev 2021-09-26 21:23:59 följande:
    Vad gäller gymnasiet så ligger friskolorna i topp på glädjebetyg. Kanske går det ut en och annan barnskötare där som man kan ställa frågetecken vid svenskbetyget med mera. På yrkesutbildningarna kan man nog ha en tendens att hellre fria än fälla, är min erfarenhet även från kommunala skolor. "Duktig med barnen" och godkänd APL är viktigare än bra svenska. Svenska 1 på ett yrkesprogram kräver inte så mycket.

Jag är dock helt oinsatt i hur det är möjligt att gå igenom 3,5 års högskolestudier och VFU utan att kunna svenska på en nivå som främjar 1 till 5-åringars svenska språkutveckling. Hur kan man ens skriva godkända rapporter och uppsatser..?
    Ja, det är obegripligt. Man borde knappt ta sig igenom gymnasiet med den nivån.
  • Pope Joan II
    Anonym (Y) skrev 2021-09-26 21:21:54 följande:
    I Diskrimineringslagen och i Skollagen har förskolan som en del av den svenska skolan fått i uppdrag att alla barn och elever ska känna sig trygga och bemötas och behandlas med respekt för sin egenart. Utgångspunkten för lagarna är principen om alla människors lika värde.
    Javisst, men står det här i läroplanen:

"Det viktigaste är att barnen på förskola får lära sig att alla är olika, men lika unika."
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2021-09-26 21:21:25 följande:
    Självklart är det ett problem att barnen inte lär sig svenska, men visst har det betydelse vilka huvudmän och yrkesgrupper det handlar om i fråga om hur viktigt det är för just dem att uppfylla de mål som finns i fråga om språkutveckling för barnen.
    Barnens behov liksom riktlinjerna för respektive verksamhetsområde borde vara lika inom detta område, vilket borde vara styrande för vilken kompetens personalen bör eller skall ha.

Utbildningen av barnskötare, förskolepedagoger och andra pedagoger/lärare samt krav för examinering borde vara hyfsat likriktad oavsett huvudman.
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2021-09-26 21:36:16 följande:
    Barnens behov liksom riktlinjerna för respektive verksamhetsområde borde vara lika inom detta område, vilket borde vara styrande för vilken kompetens personalen bör eller skall ha.

Utbildningen av barnskötare, förskolepedagoger och andra pedagoger/lärare samt krav för examinering borde vara hyfsat likriktad oavsett huvudman.
    Så borde det vara med riktlinjerna, och så är det säkert med riktlinjerna , men att det rent paktiskt styr vilken kompetens personalen har fungerar enligt artikeln inte, i DNs artikel tas det upp som brister i förskolors verksamhet och att det beror på fler olika saker.
  • pyssel

EBO-lagen har nog gjort sitt till för att det blivit så här. Det är alltid kommunen och "någon annan" som ska ordna dit personal med svenska som modersmål, när man själv valt att bo i de segregerade storstadsområdena.

• Padirac
    pyssel skrev 2021-09-26 22:14:41 följande:
    EBO-lagen har nog gjort sitt till för att det blivit så här. Det är alltid kommunen och "någon annan" som ska ordna dit personal med svenska som modersmål, när man själv valt att bo i de segregerade storstadsområdena.
    Ja, EBO-lagen var tänkt att lösa en del problem, men ledde till andra problem där segregation är ett av problemen.
  • Anonym (Positiv)
    Pope Joan II skrev 2021-09-26 21:32:53 följande:
    Javisst, men står det här i läroplanen:

"Det viktigaste är att barnen på förskola får lära sig att alla är olika, men lika unika."
    Någon som tycker att det verkar fungera?
Svar på tråden Är invandringen en belastning?