• Tom Araya

Är invandringen en belastning?

Visserligen bara en debattartikel skriven av en privatperson, så det är kanske inte mycket att hänga upp sig på...
    Men jag vill gärna bemöta den.

Det är jag som är den verkliga belastningen (aftonbladet.se)

Alla kostnader belastar såklart en budget, där är det ingen skillnad på Petras vårdkostnader och andra kostnader.

Jag tror inte att någon betraktat eller kallat Petra Halls läkare eller kirurg för en "belastning". Jag tror det är Petra Hall själv som buntat ihop all invandring/invandrare till en homogen grupp som medför samma resultat för det svenska samhället, vilket inte stämmer med verkligheten.

Jag ger dock Petra rätt angående jobbskatteavdragen och sjukersättningen.

När Petra avslutar med klimatpåverkan så blir det hela skrattretande då hon utger sig vara Vänsterpartist...
    Hur mycket utsläpp har inte kärnkraftsmotståndet orsakat, vilket Vänsterpartiet är en del av?

• Svar på tråden Är invandringen en belastning?
  • Tom Araya
    Anonym (Y) skrev 2021-11-08 05:38:13 följande:
    Så vi noterar att Skolinspektionen tar sitt arbete på stort allvar och stänger skolor som inte fungerar som det är tänkt. Barn i Sverige ges därmed fortsatt förutsättningar för god och likvärdig utbildning. En viktig grund för välfungerande integration.
    Det finns mycket att göra för att uppnå fetad/understruken text ovan.
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2021-11-08 16:14:17 följande:

Det finns mycket att göra för att uppnå fetad/understruken text ovan.

Man kan börja med att slopa kötid som urvalskriterie till skolan och att ersätta kommunala skolor för de vidare uppdrag som dessa skolor har (i förhållande till friskolorna).
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • pyssel
    Anonym (Y) skrev 2021-11-08 05:38:13 följande:

Så vi noterar att Skolinspektionen tar sitt arbete på stort allvar och stänger skolor som inte fungerar som det är tänkt. Barn i Sverige ges därmed fortsatt förutsättningar för god och likvärdig utbildning. En viktig grund för välfungerande integration.

Att en skola bl.a haft könsseparerade lektioner i flera ämnen i 22 år... det blir många ointegrerade förtryckta barn, många nu vuxna, som passerat på de åren. Det är först när det uppdagats allvarlig ekonomisk brottslighet, blivit rättssak, som dessutom pågått ett bra tag som det stängdes. Så vad "barn i Sverige därmed ges" av både likvärdig utbildning och integration, får snarare sägas "ges med grav fördröjning" och till nya elever istället. Hur du kan uttrycka dig så nöjt över de faktiska förhållandena... Är du bara naiv eller en förespråkare av religiöst förtryck i de multipla former dessa skolor ger prov på gång på gång? Förtryck som framförallt drabbar flickor och ger pojkar en särställning. De religiösa skolorna är något av det sämsta som kunde drabba den svenska jämställdheten.
  • KillBill
    pyssel skrev 2021-11-08 18:46:20 följande:
    Att en skola bl.a haft könsseparerade lektioner i flera ämnen i 22 år... det blir många ointegrerade förtryckta barn, många nu vuxna, som passerat på de åren. Det är först när det uppdagats allvarlig ekonomisk brottslighet, blivit rättssak, som dessutom pågått ett bra tag som det stängdes. Så vad "barn i Sverige därmed ges" av både likvärdig utbildning och integration, får snarare sägas "ges med grav fördröjning" och till nya elever istället. Hur du kan uttrycka dig så nöjt över de faktiska förhållandena... Är du bara naiv eller en förespråkare av religiöst förtryck i de multipla former dessa skolor ger prov på gång på gång? Förtryck som framförallt drabbar flickor och ger pojkar en särställning. De religiösa skolorna är något av det sämsta som kunde drabba den svenska jämställdheten.
    Det är rätt vidrigt att SD och övriga högerpartier driver en politik för att behålla religiösa friskolor trots att avigsidorna är kända. 
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2021-11-08 19:04:54 följande:
    Det är rätt vidrigt att SD och övriga högerpartier driver en politik för att behålla religiösa friskolor trots att avigsidorna är kända. 
    Sådana där "högerpartier" som mp... Skrattande
  • Anonym (Y)
    pyssel skrev 2021-11-08 18:46:20 följande:

Könsseparerade lektioner behöver inte entydigt vara fel. Jag hade idrott i skolan med enbart flickor. Skönt, och främjade flickors deltagande. Sedan, och mycket viktigare, är att vi har skolplikt för alla barn i Sverige. Många av flickorna som har kommit hit hade inte fått gå i skolan alls i hemlandet. Mycket troligare att de hade sålts till en gammal gubbe, barnäktenskap.. Bättre att de kommit hit!
  • pyssel
    KillBill skrev 2021-11-08 19:04:54 följande:

Personligen tycker jag det bör betecknas som en styggelse rakt igenom, inte som något med "avigsidor".

Det är rätt vidrigt att inget av riksdagspartierna vill avskaffa dem. V står för den enda halvpiruetten och är emot vinstdrivandet.

Ska jag tolka det som att du stöder religiösa friskolor, bara du blickar från en annan partipolitisk horisont än de du räknade upp, men ändå samma form av skola?
  • pyssel
    Anonym (Y) skrev 2021-11-08 19:18:53 följande:

Könsseparerade lektioner behöver inte entydigt vara fel. Jag hade idrott i skolan med enbart flickor. Skönt, och främjade flickors deltagande. Sedan, och mycket viktigare, är att vi har skolplikt för alla barn i Sverige. Många av flickorna som har kommit hit hade inte fått gå i skolan alls i hemlandet. Mycket troligare att de hade sålts till en gammal gubbe, barnäktenskap.. Bättre att de kommit hit!

De säljs fortfarande till en gubbe eller kusin. Är du emot den skärpta lagstiftningen (än så länge ett slag i luften sett till domar) på området? Deras största chanser är ett rättsväsende som inte sviker, en soctj och skola som inte sviker, när vh och släkten gör det.

Nu var det ju fler lektioner än idrotten det gällde, inte för barnens integritets skull, utan pga kyskhetsnormer och hedersförtryck. Att du relativiserar det med att det var skönt att t.ex slippa kladdpojkar eller bara hårdhänta sådana i kontaktsporter på gympan (?) när man själv var ung, säger mer om dina bristande insikter i hedersförtryck.
  • Anonym (Y)
    pyssel skrev 2021-11-08 19:31:44 följande:

De säljs fortfarande till en gubbe eller kusin. Är du emot den skärpta lagstiftningen (än så länge ett slag i luften sett till domar) på området? Deras största chanser är ett rättsväsende som inte sviker, en soctj och skola som inte sviker, när vh och släkten gör det.

Nu var det ju fler lektioner än idrotten det gällde, inte för barnens integritets skull, utan pga kyskhetsnormer och hedersförtryck. Att du relativiserar det med att det var skönt att t.ex slippa kladdpojkar eller bara hårdhänta sådana i kontaktsporter på gympan (?) när man själv var ung, säger mer om dina bristande insikter i hedersförtryck.

Nej, jag är inte emot den skärpta lagstiftningen. Varför skulle jag vara det? Jag har just nämnt att jag är emot barnäktenskap.. En ledande fråga, precis som hela den här trådens övergripande frågeställning. Med andra ord skulle tråden istället mer neutralt kunnat heta: Invandringens för- och nackdelar?
  • pyssel
    Anonym (Y) skrev 2021-11-08 19:41:51 följande:

Nej, jag är inte emot den skärpta lagstiftningen. Varför skulle jag vara det? Jag har just nämnt att jag är emot barnäktenskap.. En ledande fråga, precis som hela den här trådens övergripande frågeställning. Med andra ord skulle tråden istället mer neutralt kunnat heta: Invandringens för- och nackdelar?

Du uttrycker dig som att vårt skyddande av barn fungerar särdeles gott, när vi istället med andra handen möjliggjort att systematiskt förtrycka barn. Att det är "good enough" att vara här och gå i skolan och att de inte "säljs till någon gubbe". Du har fel, det är väldigt mkt som inte är i närheten av okej och tvångsgifte är utbrett.
Svar på tråden Är invandringen en belastning?