• Tom Araya

Är invandringen en belastning?

Visserligen bara en debattartikel skriven av en privatperson, så det är kanske inte mycket att hänga upp sig på...
    Men jag vill gärna bemöta den.

Det är jag som är den verkliga belastningen (aftonbladet.se)

Alla kostnader belastar såklart en budget, där är det ingen skillnad på Petras vårdkostnader och andra kostnader.

Jag tror inte att någon betraktat eller kallat Petra Halls läkare eller kirurg för en "belastning". Jag tror det är Petra Hall själv som buntat ihop all invandring/invandrare till en homogen grupp som medför samma resultat för det svenska samhället, vilket inte stämmer med verkligheten.

Jag ger dock Petra rätt angående jobbskatteavdragen och sjukersättningen.

När Petra avslutar med klimatpåverkan så blir det hela skrattretande då hon utger sig vara Vänsterpartist...
    Hur mycket utsläpp har inte kärnkraftsmotståndet orsakat, vilket Vänsterpartiet är en del av?

• Svar på tråden Är invandringen en belastning?
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2021-11-02 13:48:02 följande:
    Detta var knappast ett problem isolerat till ett enskilt fall, så bristen får nog ses som ett exempel och konsekvenserna kan vi bara spekulera i.
    Det  avsnitt av Uppdrag granskning som nyheten handlar om tog upp exempel på flyktingar som blev utvisade pga. av brister hos Migrationsverkets "expert". 
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2021-11-02 13:55:19 följande:
    Det  avsnitt av Uppdrag granskning som nyheten handlar om tog upp exempel på flyktingar som blev utvisade pga. av brister hos Migrationsverkets "expert". 
    Om en språkexpert misstar sig vad det gäller den asylsökandes ursprung, så kommer det högst sannolikt att leda till felaktiga beslut åt båda hållen.

Det är naturligtvis oacceptabelt om man förlitar sig på "experter" som inte är egentliga experter.

Men problemets ursprung är trots allt att den asylsökande inte kunnat identifiera sig och jag anser inte att det är ett principiellt fel att de i så fall drabbas av de  negativa konsekvenser som är normalt,
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2021-11-02 18:02:48 följande:

Om en språkexpert misstar sig vad det gäller den asylsökandes ursprung, så kommer det högst sannolikt att leda till felaktiga beslut åt båda hållen.

Det är naturligtvis oacceptabelt om man förlitar sig på "experter" som inte är egentliga experter.

Men problemets ursprung är trots allt att den asylsökande inte kunnat identifiera sig och jag anser inte att det är ett principiellt fel att de i så fall drabbas av de  negativa konsekvenser som är normalt,

Tolkexperterna anlitades på uppdrag av Migrationsverket dvs företrädde myndigheten. Kritiken i programmet gick ut på att tolkexperternas lögner resulterade i att asylsökande som borde fått uppehållstillstånd nekades detta.

Det fanns incitament för tolkexperterna att överdriva sin kompetens och fälla avgöranden som var negativa för den asylsökande då det kunde ge fler uppdrag.
  • Tom Araya

Tv-intervju från 2016 med fd statsministern Göran Persson (s).
    3.06-4.45 talas om migrationspolitiken och Göran talar om en kollaps.

• KillBill
    Tom Araya skrev 2021-11-07 05:36:13 följande:

Tv-intervju från 2016 med fd statsministern Göran Persson (s).
    3.06-4.45 talas om migrationspolitiken och Göran talar om en kollaps.

Göran Person pratar om vikten av internationellt samarbete och att enskilda länder inte kan lösa problemet själv. Samma sak har Stefan Löfven har sagt sedan 2015 när han propagerat för att EU har ett gemensamt ansvar att hantera migrationskriser.

• Tom Araya
    KillBill skrev 2021-11-07 09:33:49 följande:

Göran Person pratar om vikten av internationellt samarbete och att enskilda länder inte kan lösa problemet själv. Samma sak har Stefan Löfven har sagt sedan 2015 när han propagerat för att EU har ett gemensamt ansvar att hantera migrationskriser.

Ändå försöker Sverige att lösa flykting- och miljöproblem själva.

Jag skulle vilja hävda att flyktingproblem är gemensamt för alla världens länder inte bara EU. EU är trots allt en ganska liten del av världen. Vill du argumentera för motsatsen?
  • Anonym (Y)
    Tom Araya skrev 2021-11-07 15:19:37 följande:

Därför stänger Skolinspektionen de muslimska skolorna (familjeliv.se)

Så vi noterar att Skolinspektionen tar sitt arbete på stort allvar och stänger skolor som inte fungerar som det är tänkt. Barn i Sverige ges därmed fortsatt förutsättningar för god och likvärdig utbildning. En viktig grund för välfungerande integration.
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2021-11-07 15:23:45 följande:
    Ändå försöker Sverige att lösa flykting- och miljöproblem själva.

Jag skulle vilja hävda att flyktingproblem är gemensamt för alla världens länder inte bara EU. EU är trots allt en ganska liten del av världen. Vill du argumentera för motsatsen?
    Det är påståendet är ju direkt fel. Det finns ingen som så mycket som Stefan Löfven har argumenterat för att EU måste göra gemensam sak när det gäller flyktingmottagandet och att det är orimligt att länder som Sverige och Tyskland har fått ta ett större ansvar än andra EU länder.  Sverige har också varit drivande när det gäller EUs engagemang i miljöfrågorna. 

De de som du borde kritisera är de på högerkanten som häcklat Stefan Löfven när han argumenterat för att flyktingmottagandet är ett område som måste samordnas inom EU. 
  • Anonym (Japp)

Ja, invandringen är en belastning.

Se bara vad som händer dagligen i samhället som aldrig hade hänt ifall vi hade släppt in färre invandrare.

Men nu till en lite mer realistisk syn;

Rent tekniskt sett är det inte själva invandringen som är problemet, problemet är att vi ställer för lite motkrav i Sverige, för lätta straff på straffskalan (många får ett bättre liv i fängelset än utanför). Grova brott borde ge automatisk utvisning, är man medborgare så borde det finnas möjlighet att dra in det. (endast väldigt grova brott) i vissa fall borde man göra prövningar om att hela familjen ska utvisas ifall de utgör någon sorts klanverksamhet i brott.

Vi har även grava problem med integration, men egentligen så borde man sikta på att assimilera, inte integrera.

Vi har för många människor som planerar, tänker och röstar med hjärtat istället för med huvudet..

Jag ser inga problem med invandringen i sig, utan i hur vi hanterar allting ANGÅENDE invandringen.

Invandrare borde ej ha rätt att rösta förrän man är och varit medborgare typ 5-10 år. Vi borde ha hårdare krav på medborgarskap. Klara av prov i svenska, svensk historia och kultur osv. Ej vara straffad..

Detta ska gälla alla, oavsett om man kommer från Afrika, Mellanöstern, USA, Kina, Ryssland, Danmark, Norge osv.

Nu kommer säkert många skrika att jag är rasist, men isåfall så är det väääldigt många länder som är rasister.

Detta är vanligt i flera länder, av en rimlig orsak. (inte exakt mina förslag men liknande)

Svar på tråden Är invandringen en belastning?