• Tom Araya

Är invandringen en belastning?

Visserligen bara en debattartikel skriven av en privatperson, så det är kanske inte mycket att hänga upp sig på...
    Men jag vill gärna bemöta den.

Det är jag som är den verkliga belastningen (aftonbladet.se)

Alla kostnader belastar såklart en budget, där är det ingen skillnad på Petras vårdkostnader och andra kostnader.

Jag tror inte att någon betraktat eller kallat Petra Halls läkare eller kirurg för en "belastning". Jag tror det är Petra Hall själv som buntat ihop all invandring/invandrare till en homogen grupp som medför samma resultat för det svenska samhället, vilket inte stämmer med verkligheten.

Jag ger dock Petra rätt angående jobbskatteavdragen och sjukersättningen.

När Petra avslutar med klimatpåverkan så blir det hela skrattretande då hon utger sig vara Vänsterpartist...
    Hur mycket utsläpp har inte kärnkraftsmotståndet orsakat, vilket Vänsterpartiet är en del av?

• Svar på tråden Är invandringen en belastning?
  • Anonym (Krig i Danmark och Polen?)
    KillBill skrev 2024-07-10 14:27:24 följande:
    Jag tror inte att vi kommer längre.

Du anser inte att att ukrainare som har flytt från krig i sitt hemland för att söka skydd i Sverige bör betraktas som flyende från krig/flyktingar och det tycker jag är ett vidrigt synsätt. 
    Nej, du kommer verkligen inte längre med dina försök att flytta fokus och dölja och förneka sanningen.

Läs åtminstone det jag skriver när du väljer att citera mig.

Som sagt:
    försök åtminstone förstå innebörden i stället för att hitta på dina egna dunkla och dimmiga hittepå.

Låt oss alla återgå till trådens ämne. Du borde också göra det i stället för att ständigt syssla med dina försök att flytta fokus till något annat,
    i stället för att välja att föda dina dunkla motiv och chafsa med mig.

Gällande trådens ämne:

Ja, invandringen är en belastning.

Att invandringen är en belastning erkänns numera öppet och framgår tydligt i den sittande regeringens budget och framgår lika tydligt i det andra (S) regeringsalternativets förra budget och i deras senaste skuggbudget. 

Att invandringen är en belastning erkänner idag samtliga riksdagspartier som har någon position av betydelse, nästan alla riksdagens politiker av någon betydelse erkänner det.

Och t o m BRÅ (!) är numera tydliga gällande detta faktum.
    Kriminaliteten är helt uppenbart en fruktansvärd och katastrofal belastning.

Denna förändring är total jämfört med för bara några år sedan då de flesta av alla nämnda fortfarande försökte dölja och förneka sanningen.
    I dag går det inte längre att förneka och i dag hjälper inga dunkla dimridåer, det är ändå tydligt att invandringen är en belastning.

Jag är tydlig med att jag pratar inte om gruppen invandrare, jag generaliserar inte om individerna. Ansvaret för denna belastning kan inte läggas främst på individerna, på invandrarna, utan ansvaret ligger främst på Sveriges så totalt misslyckade invandringspolitik.

• KillBill
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-07-10 14:47:10 följande:
    Nej, du kommer verkligen inte längre med dina försök att flytta fokus och dölja och förneka sanningen.

Läs åtminstone det jag skriver när du väljer att citera mig.

Som sagt:
    försök åtminstone förstå innebörden i stället för att hitta på dina egna dunkla och dimmiga hittepå.

Låt oss alla återgå till trådens ämne. Du borde också göra det i stället för att ständigt syssla med dina försök att flytta fokus till något annat,
    i stället för att välja att föda dina dunkla motiv och chafsa med mig.

Gällande trådens ämne:

Ja, invandringen är en belastning.

Att invandringen är en belastning erkänns numera öppet och framgår tydligt i den sittande regeringens budget och framgår lika tydligt i det andra (S) regeringsalternativets förra budget och i deras senaste skuggbudget. 

Att invandringen är en belastning erkänner idag samtliga riksdagspartier som har någon position av betydelse, nästan alla riksdagens politiker av någon betydelse erkänner det.

Och t o m BRÅ (!) är numera tydliga gällande detta faktum.
    Kriminaliteten är helt uppenbart en fruktansvärd och katastrofal belastning.

Denna förändring är total jämfört med för bara några år sedan då de flesta av alla nämnda fortfarande försökte dölja och förneka sanningen.
    I dag går det inte längre att förneka och i dag hjälper inga dunkla dimridåer, det är ändå tydligt att invandringen är en belastning.

Jag är tydlig med att jag pratar inte om gruppen invandrare, jag generaliserar inte om individerna. Ansvaret för denna belastning kan inte läggas främst på individerna, på invandrarna, utan ansvaret ligger främst på Sveriges så totalt misslyckade invandringspolitik.

"Kriminaliteten är helt uppenbart en fruktansvärd och katastrofal belastning"
    No shit, Sherlock Skrattande 

Du fattar ju inte vad du snackar om.  Så här ligger det till om man flyr från ett krig i sitt hemland (exempelvis Ukraina) och söker skydd i Sverige så betraktas man som flykting oavsett om man dessförinnan har passerat Polen eller Danmark.
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
    KillBill skrev 2024-07-10 14:43:18 följande:
    Vad svamlar du om. Nej Jag fultolkar inte.  

Anonym (Krig i Danmar­k och Polen?­) skriver följande, jag citerar inlägg #2581:

"Alla de som passerar Danmark och i stället väljer att resa till Sverige har självfallet helt andra skäl att resa till Sverige än att de flyr från krig"
    Tydligt att du väljer att fultolka.

Alla (utom du) som läser mitt inlägg förstår väldigt enkelt att "Alla de" i detta fall avser "Alla dessa..." eller "Alla de nämnda".
    Detta framgår med all tydlighet av hela texten, av alla mina inlägg, och inte ens du klarar att dölja det faktum att du medvetet väljer att fultolka i detta exempel.

Mycket av det du skriver skulle gå att fultolka på samma sätt.
    Och det skulle gå att fultolka väldigt många inlägg i FL:s forum. 

Men de allra flesta medlemmar förstår att det är bättre för alla, inklusive dem själva, att oftast avstå från sådant och väljer i stället läsa och förstå det du och andra medlemmar egentligen menar.
    Om det skulle råda någon oklarhet gällande ett lösryckt ord eller en ändelse så tycker de flesta att det är bättre att fråga än att medvetet välja att fultolka en annan medlem.

Men dina medvetna val att fultolka får stå för dig.
    KillBill skrev 2024-07-10 14:55:57 följande:
    "Kriminaliteten är helt uppenbart en fruktansvärd och katastrofal belastning"
    No shit, Sherlock Skrattande 

Du fattar ju inte vad du snackar om.  Så här ligger det till om man flyr från ett krig i sitt hemland (exempelvis Ukraina) och söker skydd i Sverige så betraktas man som flykting oavsett om man dessförinnan har passerat Polen eller Danmark.
    Om det skulle vara sant att jag inte vet vad jag snackar om så är jag ju i mycket gott sällskap...

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

UNHCR: 

"Flyktingar är människor som flyr från väpnade konflikter eller förföljelse. I slutet av 2021 fanns det 27,1 miljoner flyktingar i världen.

Deras livssituation är så farlig och desperat att
    de tvingas fly över en gräns för att söka skydd i ett närliggande land.

Därmed blir de erkända som flyktingar med tillgång till hjälp från stater, UNHCR och andra organisationer.

-- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

Om du anser att UNHCR har fel i det av mig citerade så rekommenderar jag dig att vända dig till dem.

KilliKill;
    på förekommen anledning frågar jag dig, klarar du förstå UNHCR:s ord och innebörden i följande?

att söka skydd i ett närliggande land

• Padirac
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-07-10 15:07:17 följande:
    Om det skulle vara sant att jag inte vet vad jag snackar om så är jag ju i mycket gott sällskap...

UNHCR: 

"Flyktingar är människor som flyr från väpnade konflikter eller förföljelse. I slutet av 2021 fanns det 27,1 miljoner flyktingar i världen.

Därmed blir de erkända som flyktingar med tillgång till hjälp från stater, UNHCR och andra organisationer.

Om du anser att UNHCR har fel i det av mig citerade så rekommenderar jag dig att vända dig till dem.

KilliKill;
    på förekommen anledning frågar jag dig, klarar du förstå UNHCR:s ord och innebörden i följande?

Du fultolkar unhcrs text. 

Här är unhcrs egna tolkning 

Artikel 1 i konventionen definierar en flykting som en person ?som flytt sitt land i välgrundad fruktan för förföljelse på grund av ras, religion, nationalitet, tillhörighet till en viss samhällsgrupp eller politisk uppfattning, och som befinner sig utanför det land, vari han är medborgare och som på grund av tidigare nämnd fruktan inte kan eller vill återvända till det landet??
  • Padirac

UNHCR: 

KilliKill;

Konventionen definierar flyktingbegreppet. Den sammanfattar en flyktings rättigheter, bland annat religions- och rörelsefrihet, rätten att arbeta, att få utbildning och att erhålla resedokument, men den understryker också en flyktings skyldigheter gentemot värdlandet.

En stadga av avgörande betydelse i konventionen säger att flyktingar inte får skickas tillbaka (refoulement) till ett land där de fruktar förföljelse. Den förklarar också vilka personer eller grupper som inte omfattas av konventionen.

1967 års protokoll fastslår att 1951 års konvention ska omfatta alla flyktingar utan geografisk begränsning och utan begränsning i tid, dvs. utan hänsyn till om händelser som lett till flyktingskap har inträffat före tidpunkten 1 januari 1951.
  • KillBill

UNHCR: 

KilliKill;

Du är pinsam och gör bort dig. UNHCR anser att det räcker med att man flytt pga. av krig och eller förföljelse och befinner sig utanför sitt hemland  för att definieras som flykting. Att flyktingen har passerar fler gränser innebär inte att flyktingen inte längre skulle vara flykting. Detta framgår av följande information från UNHCR: 

www.sverigeforunhcr.se/vem-ar-flykting

I övrigt definieras vem som är flykting i EU av Genevekonventionen och EUs kvalifikations direktiv. 
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
    Padirac skrev 2024-07-10 15:30:28 följande:
    Konventionen definierar flyktingbegreppet. Den sammanfattar en flyktings rättigheter, bland annat religions- och rörelsefrihet, rätten att arbeta, att få utbildning och att erhålla resedokument, men den understryker också en flyktings skyldigheter gentemot värdlandet.

En stadga av avgörande betydelse i konventionen säger att flyktingar inte får skickas tillbaka (refoulement) till ett land där de fruktar förföljelse. Den förklarar också vilka personer eller grupper som inte omfattas av konventionen.

1967 års protokoll fastslår att 1951 års konvention ska omfatta alla flyktingar utan geografisk begränsning och utan begränsning i tid, dvs. utan hänsyn till om händelser som lett till flyktingskap har inträffat före tidpunkten 1 januari 1951.
  • Padirac

Ja, jag har vänt mig till unhcrs texter om flyktingkonventionen för att sätta meningen du fäst sig vid i en kontext.

Att det i flyktingkonventionen nämns en gräns är inte för att räkna antalet passerade gränser utan för att skilja på flyktingar som har rätt att söka asyl från internflyktingar som befinner sig inom sitt lands gränser.

Det här betyder att du inte begriper den större kontexten av flyktingkonventionen eller helt enkelt väljer att fultolka en enstaka mening utanför dess kontext.

Unhcrs har rätt, så som det är angivet av flertalet personer i tråden och du har fel i din tolkning av flyktingkonventionen. Eller så fultolkar du medvetet.

Fel eller fultolkning, vad anser du själv att du gör?

Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-07-10 15:33:26 följande:
    Om du anser att UNHCR har fel i det av mig citerade så rekommenderar jag dig att vända dig till dem.j

UNHCR:

Flyktingar är människor som flyr från väpnade konflikter eller förföljelse. I slutet av 2021 fanns det 27,1 miljoner flyktingar i världen.

Deras livssituation är så farlig och desperat att de tvingas fly över en gräns för att söka skydd i ett närliggande land. Därmed blir de erkända som flyktingar med tillgång till hjälp från stater, UNHCR och andra organisationer.

Notera alltså särskilt:

Därmed blir de erkända som flyktingar

Ovan är korrekt och komplett citerat. Detta är ingen tolkning utan det är ett korrekt citat.

Källa:   KÄLLA:   KÄLLA: !!!
    www.sverigeforunhcr.se/vem-ar-flykting

Fortfarande gäller att om du och dina vänsterblivna propagandister har gått vilse i era egna dimridåer, så vilsna i er egen grumlighet så att ni vill försöka anklaga dem för att ha fel, så får ni vända er till UNHCR.

Ni borde klara förstå att jag har ingen möjlighet, och ingen lust, göra något åt att du/ni har något märkligt behov av att försöka påstå att UNHCR skulle ha fel.

Jag för min egen del är övertygad att UNHCR har rätt i det citerade, oavsett vad du/ni tycker om detta.

Svar på tråden Är invandringen en belastning?