Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Är invandringen en belastning?

Cheers skrev 2025-04-18 18:03:55 följande:
    Fast jag har förstått att många föräldrar väljer friskolor för att de är bättre. Massor av föräldrar faktiskt. Och barnen själva också! Och det är ju inget tvång precis. Så varför hindra föräldrarna att välja en bra skola åt sina barn? Är det för att alla ska gå i lika dåliga skolor? Ja där har vi säkert svaret.

Friskolor erbjuder elever exklusiva datorer, resor och reklam med bilder på välartade elever, och framställer skolan som mindre stökig (trots att verkligheten kan vara det motsatta).

Svenska friskolor har i genomsnitt lägre lärartäthet och en lägre andel behöriga lärare. Problemen med betygsinflation är större i friskolor än kommunala skolor. Det har också visat sig att elever från friskolor generellt presterar sämre på universitet och högskolor jämfört med elever från kommunala skolor.

www.vilarare.se/nyheter/friskolor/elever-fran-friskolor-far-samre-resultat-pa-hogskolan/

www.vilarare.se/nyheter/studiero/underbetyg-till-ies-i-studiero-och-trygghet/

- - -

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill
    Cheers skrev 2025-04-19 10:31:42 följande:
    Det bästa hade ju varit om det inte hade behövts några friskolor om den kommunala skolan hade haft en hög kvalitet. Men som vi vet är många väldigt undermåliga och föräldrarna väljer därför att sätta barnen i en friskola.

Massor av föräldrar, och barnen, väljer friskolor så det finns uppenbarligen goda skäl för att välja en friskola.  

Ett problem med dagens skolsystem är att för få elever gör ett aktivt skolval, vilket bidrar till ökad segregation (elever från högre socioekonomisk bakgrund tenderar att i större utsträckning göra ett aktivt skolval än de från lägre socioekonomisk bakgrund).

Detta problem vill oppositionen komma till rätta med genom att göra om systemet så att alla elever måste göra ett aktivt skolval. Men SD och regeringspartierna är emot.

Det är alltså SD och regeringspartierna som är hindret mot att alla elever ska göra ett skolval, inte tvärt om som vissa får det att låta som.

• KillBill
    Cheers skrev 2025-04-19 11:41:08 följande:
    Men den s.k. marknadsskolan, d.v.s. friskolor, är ju oppositionen emot så något aktivt skolval till en friskola tycker de ju inte alls om. Så var det med det.
    Du är dåligt insatt. Oppositionen är inte emot friskolor. Exempelvis tycker oppositionen att stiftelseägda friskolor som återinvesterar överskott i skolan/ i eleverna är mycket bra. Det oppositionen är emot är aktiebolagsägda friskolor där det överordnade målet med verksamheten är att maximera vinsterna. 
  • KillBill
    Anonym (Astrid) skrev 2025-04-19 13:44:22 följande:

KillBill. Som invandrare kan det kanske vara svårt att förstå etniska svenskars upprördhet  över att Sverige nu är det mest kriminella landet i Nordeuropa. Det enda du verkar göra här i livet är att kritisera, fördöma och förolämpa när vi skriver om sanningen.

Innan jag skriver ett inlägg så kontrollerar jag först med säkra källor såsom Polismyndigheten och Försäkringskassan. Men i ren frustration så anklagar du oss ändå för att ljuga eller vara dåligt insatta. Gör du inget annat här i livet?

Under tre dagars tid har du bland annat skrivit detta i dina svar:

"Din text innehåller generaliseringar och vissa felaktigheter som behöver korrigeras".

"Svammel".

"Du har inte förstått".

"Du är dåligt insatt".

"Vissa missuppfattningar i ditt uttalande"

"Du är okunnig"

"Varför ljuger du?"

"Vad har du fått den befängda siffran ifrån?"

"Det skulle vara väsentligt mer konstruktivt än att posta inlägg med felaktigheter och rent trams"

"Detta är en lögn!"

"Det fanns ett missförstånd i tråden"

"Hur kommer det sig att du har missuppfattat så många inlägg"

Detta har du skrivit under tre dagars tid, det måste kännas oerhört pinsamt.

Om du inte håller med mig, argumentera varför jag har fel i stället för att bli upprörd över mina påståenden om felaktigheter, lögnaktigheter eller tvivelaktiga källor (typ tidskrifter med band till terroristklassade nazistiska organisationer).

När jag hävdar att något är felaktigt, presenterar jag alltid bevis. Det skulle vara mer konstruktivt att argumentera emot än att klaga på mina påståenden.

• KillBill
    nattuw skrev 2025-04-20 06:28:53 följande:
    Det är inte skolvalet utan skolornas upptagningsområden som gör skillnaden mellan skolorna så stor. Innan det fria skolvalet så kunde de med pengar välja att köpa en bostad i ett område med en bättre skola. Ibland skilde det mycket pengar mellan två grannhus om det ena låg inom en bättre skolas upptagningsområde.

Så nej det är inte det fria skolvalet utan samhällsutvecklingen i stort som lett till att skillnaderna ökat mellan skolorna.

Med det fria skolvalet har barnen åtminstone en chans att komma till en skola som inte domineras av sociala problem. Utan det fria skolvalet har de som växer upp i ett område med stora sociala problem inte den möjligheten.

Forskning har visat att ökande segregation och ojämlikhet inom den svenska skolan kan kopplas till friskolesystemet och skolvalssystemet. Experterna i PISA och OECD har kommit fram till samma slutsats (se länkar nedan).

Problemet är inte det fria skolvalet i sig utan att för få elever utnyttjar möjligheten, Socialdemokraterna och de rödgröna föreslår därför att skolvalet ska vara obligatoriskt för alla elever, medan SD, M och KD är emot detta förslag. Om du vill att skolelevernas ska välja skola borde du stödja Socialdemokraternas förslag.

www.forskning.se/2018/08/20/egen-fria-skolvalet-fritt-bara-for-vissa/
    www.vilarare.se/nyheter/portratt/mr-pisa-det-svenska-skolvalet-leder-till-social-segregation/
    www.sverigesradio.se/artikel/7189148

• KillBill
    Shiba56 skrev 2025-04-20 08:47:57 följande:

KillBill. VARFÖR motsätter du dig precis allting som vi skriver? Blir du som invandrare förolämpad? Som någon skrev, "du dammsuger hela Internet" för att hitta etniska svenskar som minsann också har utfört brott. Nu plockar du väl fram en artikel om Malexandermorden 1999. På den tiden var detta det mest omskrivna brottet i Sverige. Men nu är det vardagsmat, och det är ständiga skjutningar och mord. Så visst har tiderna förändrats till det mycket sämre efter massinvandringen, och det har förstört Sverige med alla gängkriminella. Så ja, invandringen är en belastning.

Här i Norden härjar de även i Norge, Finland och Danmark. Och det tragiska är att de kallas för "svenskar". Det är de inte, de är invandrare, och Sverige är nu ett skräckexempel för andra länder. De skämmer ut oss etniska svenskar.

Varför fokuserar du så mycket på min person och varför påstår du att jag är invandrare?

Jag kommenterar inlägg som innehåller felaktiga, påhittade eller lögnaktiga uppgifter, samt information från tvivelaktiga källor. Som när du hade hämtat uppgifter från Nya Dagbladet, som är associerat med den nazistiska och terroristklassade organisationen NMR.

Jag motivera varför något är felaktigt, lögnaktigt eller kommer från olämpliga källor. och om du inte håller med mig, bör du argumentera emot i stället kritisera mig för att jag är kritisk mot din uppfattning. 

• KillBill
    Cheers skrev 2025-04-20 12:08:35 följande:
    Massmmigrationen till Svrige av personer från inkompatibla kulturer i Mellanöstern och Afrika är en klar belastning för det svenska samhället. Det har blivit så uppenbart så att kalla det en lögn faller på sin egen orimlighet. Sverige och hela Europa har svöngt 180 grader och driver nu en officiell politik om att stoppa invällandet. Det är ett faktum och ingen lögn. Varför stoppa det om det inte är en belastning?
    "Inkompatibla kulturer", "invällandet" Du gör inte mycket för att dölja din rasism och främlingsfientlighet. 
  • KillBill
    Cheers skrev 2025-04-20 12:25:18 följande:
    Du svänger dig med unötta och uttjatade vänsterfloskler som rasism och främlingsfientlighet. Men de är inga argument.

Jag har inget emot främlingar per se - inte alls, men jag är emot massimmigration från inkompatibla kulturer, vilket de är.

När du kallar andra människor för "inkompatibla" och "invällare" visar du upp en avhumaniserande och nedsättande människosyn som är kopplad till främlingsfientlighet och rasism. 

• KillBill
    Shiba56 skrev 2025-04-20 12:23:02 följande:
    Jag är nog inte den enda som störs av att du anser dig veta bäst om allting, en bezzerwizzer. Det är inte bra, då får man inga vänner. I inlägg 3929 finns ett par exempel på hur du beter dig mot oss som inte har samma åsikter som dig. Du uppfattas som en invandrare, eller andra generationen, eftersom du hela tiden försöker förneka att invandringen är en belastning. Och som vi har skrivit förut, du måste hela bevisa att det även finns kriminella etniska svenskar. Du försvarar även muslimer, och verkar vara väl insatt i den religionen. 

Men om du kan försöka att vara lite mera ödmjuk i dina diskussioner så vore det lite trevligare för oss allihopa.

Du har gjort flera grundlösa påståenden om mig, till exempel att jag är en invandrare utan att ha någon fakta. Så gör man inte. Jag reagerar även på att du använder exempel från tidningar kopplade till den nazistiska och terrorstämplade organisationen NMR. Det är olämpligt. Om du fortsätter att agera så får du även fortsatt räkna med kraftiga treaktioner från mig. 

• KillBill
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-04-22 11:03:35 följande:

Idag finns det artiklar om detta både i Expressen och Aftonbladet. Informationen kommer från Polisen och Försäkringskassan.

Kriminella plundrar assistansersättning

Kriminella och deras familjer manipulerar systemet genom överdrivna behov, bristande assistans och förfalskade dokument, vilket leder till att utsatta personer vanvårdas och att assistansbidrag felaktigt finansierar annan brottslighet.

Man har undersökt utbetalningar av Försäkringskassans ersättningar till dessa under perioden 2022?2023. 18 597 personer har totalt fått 1,3 miljarder kronor utbetalt under året.

Lena Mellin Aftonbladet: "I november 2019 sade dåvarande statsministern Stefan Löfven (S) att ?vi såg det inte komma?. Han blev, med rätta, utskrattad. Så okunnig och ovetande kunde inte en regeringschef vara. I så fall borde hen inte ha uppdraget. På den posten är det en stor nackdel att vara både blind och döv".

Försök inte göra detta till en Socialdemokratisk fråga.  Detta är helt och hållet Moderaternas och dess stödpartiers ansvar. 

Det var Moderaternas, Kristdemokraternas, Centerpartiets och Liberalerna  som år 2009  införde Lag om valfrihetssystem (LOV)  och det är denna lag i kombination med att kravet på revisorkontroll i mindre företag slopades som resulterat i att skrupelfria individer tömmer välfärden på resurser.  

Så sent som förra året motionerade S om att LOV skulle avskaffas men Regeringen och SD sa nej till förslaget. 
Svar på tråden Är invandringen en belastning?