Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Är invandringen en belastning?

Shiba56 skrev 2025-05-09 23:31:57 följande:
    Tyvärr så sker det även mord bland svenskar. Men detta är polisens statistik för 2024:

Skjutningar 296

Avlidna 44

Skadade 66

Och vilka står för dessa skjutningar? 
    Ja vilka står för dessa skjutningar? Fakta: det döljer sig även svenska gärningsmän i statistiken.
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2025-05-10 01:49:39 följande:
    Nej, men det är heller inte offrets perspektiv vi diskuterar, utan samhällets perspektiv och då är det intressant att se trendutvecklingen över tid.
    Men varför så ensidigt fokus på mordvapnet? Beror det på att antal fall av dödligt våld inte har ökat?
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2025-05-10 03:53:54 följande:
    Det är intressant att se eventuella förändringar i hur brott begås.
    Må så vara men är det inte mer intressant att notera att antal mord/antal fall av dödligt våld inte ökar?
  • KillBill
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-05-10 03:55:15 följande:

KillBill. Du anser att gängkriminaliteten inte ska tas upp i denna tråd, men de kostar oss skattebetalare oerhört mycket pengar. 

2024 fanns det c:a 14 000 aktiva gängkriminella varav 2 000 i ledarskiktet. Det finns ytterligare 48 000 som är kopplade till nätverken. 

En person som i 15 års tid är gängkriminell kostar samhället drygt 23 miljoner. 

Så detta är väl en belastning när sjukhus måste läggas ned, och det görs ständiga besparingar och nedskärningar?

Så hur mycket kostar alla dessa gängkriminella? 

Jag diskuterar gärna gängbrottslighet,  det är ett allvarligt samhällsproblem som självklart måste bekämpas med kraft på alla fronter. Det jag vänder mig mot är ditt ensidiga fokus på invandrare, där du sprider en felaktig bild av att gängen enbart skulle bestå av personer med utländsk bakgrund. Det stämmer helt enkelt inte.

Gängkriminalitet är komplex och bilden måste kunna nyanseras utan att du blir upprörd varje gång någon pekar på att verkligheten inte är så enkel som du vill få den att framstå.

www.aftonbladet.se/nyheter/a/vgw0bj/jimmie-akessons-koppling-till-mc-presidenten-tight-med-familjen-i-manga-ar

www.dn.se/sverige/varningen-fran-danmark-comanches-extremt-kriminella/

Så här kan också en gängledare se ut.

- - -

• KillBill
    Tom Araya skrev 2025-05-10 18:09:53 följande:
    Men jag gissar på att de inte är fem gånger fler än invandrade.

Under perioden januari till april 2025 har 24 personer förlorat livet i skjutvapenvåld i Sverige.  Vi vet att åtminstonde 10 av dessa skjöts ihjäl av en Svensk gärningsman. Sannolikt handlar det om fler.  

• KillBill
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-05-10 14:20:08 följande:

Expressen har gjort en kartläggning gällande de gängkriminella.

40% var utrikesfödda
    82% hade föräldrar som var utrikesfödda
    94% hade en utlandsfödd förälder

Så det finns inte så mycket mer att diskutera och lägga tid på.  

Du har missförsstått vad statistiken omfattade. Expressens undersökning avsåg enbart Stockholm och ger därmed en begränsad bild av helheten. Den inkluderade till exempel inte de grupper av gängkriminella med hög andel svenska medlemmar d.v.s. den typ av gängkriminella som Jimmie Åkesson inte har haft några problem att umgås med.
  • KillBill
    nattuw skrev 2025-05-11 08:29:39 följande:
    Det som driver kriminaliteten är att vissa personer har personlighetsdrag som gör dem mer benägna att ta dåliga beslut. Hade din förklaringsmodell varit sann skulle inte majoriteten av de som bor i utanförskapsområden varit ärliga människor som går till sina jobb och försöker undvika att dras in i kriminalitet.
    Berodde den höga kriminaliteten bland finlänska medborgare i 70-talets Sverige  på att de finlänska personlighetsdragen? Jag tror inte det utan tror att det handlade om utanförskap:  trångboddhet, låg utbildningsnivå och brist på framtidstro bland de finnar som på den tiden bosatte sig i Sverige. 
  • KillBill
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-05-10 19:23:29 följande:

KillBill. Det spelar ingen roll om det bara gäller Stockholm, det är lika illa i alla fall. 
    Och nu blandar du in Åkesson igen! Skrattande  Att du ständigt kritiserar honom med hat är ett tecken på att du försöker att dölja din egen rädsla. Om man inte är rädd så bryr man sig inte. 

Jo det spelar förstås in om tidningen Experssen fukuserat på en viss sorts kriminella gäng i bara en strad. 

• KillBill
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-05-10 19:23:29 följande:

KillBill. Det spelar ingen roll om det bara gäller Stockholm, det är lika illa i alla fall. 
    Och nu blandar du in Åkesson igen! Skrattande  Att du ständigt kritiserar honom med hat är ett tecken på att du försöker att dölja din egen rädsla. Om man inte är rädd så bryr man sig inte. 

Mig veterligen är Jimmie Åkesson den enda partiledare som har avslöjats med att festa med ledaren för kriminellt gäng. Tycker du inte att han förtjänar kritik för detta?
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2025-05-11 10:45:49 följande:
    Knappt hälften alltså, trots att vi utgör 80 % av befolkningen.

Hur ser statistiken ut totalt, om vi inkluderar fall där offret överlevt?

Hur har man definierat etnicitet här?
    Jag skrev åtminstonde. Det innebär att jag är helt säker på 10 av dödfallen. När det gäller övriga har jag inen aning. Så länge du inte vet hur det ligger till kan du inte dra den typ av slutsatser som du gör i ditt inlägg. 
Svar på tråden Är invandringen en belastning?