• Anonym (?)

    Lågt blodsocker på morgonen?

    Har vid flera tillfällen senaste månaden haft skakningar när jag vaknat, har trott det varit på grund av stress men idag upplevde jag det mer som jag gjort förr, som lågt blodsocker med dimmsyn och lite förvirring, vilket gick över när jag ätit frukost. Har upplevt detta oftare senaste månaden och funderat på om jag håller på att utveckla diabetes eller bara är känslig för svängningarna. Känner mig helt uppvarvad när det händer och har kopplat det till någon slags ångest men är ju märkligt om det blir bättre när jag äter och nästan alltid bara händer på morgonen. Vet jag reagerade jättestarkt med skakningar i kroppen när jag skulle göra glukosbelastningen vid graviditeten.

    Någon som känner igen detta?

  • Svar på tråden Lågt blodsocker på morgonen?
  • Anonym (...)
    Anonym (Nja) skrev 2021-07-20 21:18:09 följande:

    Står överallt på internet bla.


    Allt som står på internet är inte sant. Du måste vara källkritisk när du ska läsa på sidor på internet.
  • Anonym (...)
    Anonym (Nja) skrev 2021-07-21 09:16:42 följande:

    Och jag har aldrig stött på det i jobbet, att en obehandlad typ 2 diabetiker/icke diabetiker legat så lågt att det blivit farligt och behövt läkemedelsbehandling för att få upp blodsockret. Enbart typ 1 diabetiker eller läkemedelsbehandlad typ 2a.


    Har varit med om att en typ 2 får hypoglykemi och behöver annan behandling för att få upp blodsockret. Några få gånger med icke-diabetiker, då pga insulinoma.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (...) skrev 2021-07-21 12:49:41 följande:

    Allt som står på internet är inte sant. Du måste vara källkritisk när du ska läsa på sidor på internet.


    Och inte allt i litteratur heller.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (...) skrev 2021-07-21 12:52:08 följande:

    Har varit med om att en typ 2 får hypoglykemi och behöver annan behandling för att få upp blodsockret. Några få gånger med icke-diabetiker, då pga insulinoma.


    Annan behandling innebär? Då är den väl redan behandlad med någon form av läkemedel, som då blivit fel behandling efter en tid. Mkt vanligt! Att en icke diabetiker får insulinkoma måste vara så extremt ovanligt att det inte ens är värt att nämna i TS fall. Tror ändå den personen har någon bakomliggande sjukdom. Så långt sjunker inte en normalt frisk person utan bakomliggande sjukdom. Det vet du också.
  • Anonym (...)
    Anonym (Nja) skrev 2021-07-21 13:04:26 följande:

    Och inte allt i litteratur heller.


    Nej, som du vet går forskningen framåt därför kan litteratur vara utdaterad.
  • Anonym (...)
    Anonym (Nja) skrev 2021-07-21 13:09:56 följande:

    Annan behandling innebär? Då är den väl redan behandlad med någon form av läkemedel, som då blivit fel behandling efter en tid. Mkt vanligt! Att en icke diabetiker får insulinkoma måste vara så extremt ovanligt att det inte ens är värt att nämna i TS fall. Tror ändå den personen har någon bakomliggande sjukdom. Så långt sjunker inte en normalt frisk person utan bakomliggande sjukdom. Det vet du också.


    Insulinkoma? Va? Nej, det får inte en icke-diabetiker och det har jag inte heller skrivit.

    Inulinom, är en tumör på bukspottkörteln som påverkar kroppens insulinpriduktion negativt. Den är vanligtvis godartad och inte speciellt vanlig, men existerade.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (...) skrev 2021-07-21 17:21:31 följande:

    Insulinkoma? Va? Nej, det får inte en icke-diabetiker och det har jag inte heller skrivit.

    Inulinom, är en tumör på bukspottkörteln som påverkar kroppens insulinpriduktion negativt. Den är vanligtvis godartad och inte speciellt vanlig, men existerade.


    Jösses?. Då är det ju en bakomliggande sjukdom?
  • Anonym (...)
    Anonym (Nja) skrev 2021-07-21 17:41:23 följande:

    Jösses?. Då är det ju en bakomliggande sjukdom?


    Ja, har inte heller påstått något annat.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (...) skrev 2021-07-21 18:07:21 följande:

    Ja, har inte heller påstått något annat.


    Jo, du har påstått att en icke diabetiker kan hamna för lågt i blodsocker. Jag påstår att det inte händer utan bakomliggande sjukdom. Att du ens nämner det i TS fall?!
  • Anonym (...)
    Anonym (Nja) skrev 2021-07-21 18:13:28 följande:

    Jo, du har påstått att en icke diabetiker kan hamna för lågt i blodsocker. Jag påstår att det inte händer utan bakomliggande sjukdom. Att du ens nämner det i TS fall?!


    Vanligt är att det är bakomliggande sjukdom, ex insulinom. Behöver dock inte vara en bakomliggande sjukdom som gör att icke-diabetiker får hypoglykemi.
  • EnAnonumius
    Anonym (Nja) skrev 2021-07-20 21:24:38 följande:
    Google is my best friend!

    Lägg ned...
    Du har påstått en sak då är bevisbördan hos dig. Andra skall inte behöva "googla själva".


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (suck)

    Ni som inte kan ett skit om diabetes, svara inte här och tro att det är diabetes.

    Till TS:
    Så länge du inte har mätt ditt blodsocker så har du ingen aning om vad du har för värden.
    Det låter mer som blodtrycksfall.

  • Anonym (Mamman)

    Låt oss reda ut begreppen...

    Vanligen ger diabetes (typ 1&2) högt blodsocker, inte lågt. Det finns dock undantag då insulinproduktionen kan hoppa i början av sjukdomsförloppet.

    Medicin/insulin är vanligen det som orsakar för lågt blodsocker. Därmed är det vanligen diagnostiserade diabetiker som drabbas eftersom det är dessa som använder sådan medicin/insulin.

    Eftersom insulinbehovet påverkas av 100+ faktorer är det omöjligt att alltid räkna ut exakt hur mycket insulin som behövs. Därför får diabetiker farligt lågt ibland.

    Blodsockret stiger vanligen vid gryningen oberoende av om du har diabetes eller inte. Detta kallas "gryningsfenomen".

    Sjukdomsförloppet vid diabetes typ 1 är normalt mycket snabbt. Du kan alltså inte gå särskilt länge med oupptäckt diabetes typ 1 eftersom det höga(!) blodsockret snabbt ger kraftiga och livshotande symptom.

    Jag har många, många gånger känt att "nu har jag garanterat lågt blodsocker" för att jag varit hungrig, trött, skakig med mera. Då diabetes finns i familjen har jag tillgång till mätare och har av nyfikenhet kontrollerat mitt blodsocker i dessa situationer. Det har alltid varit över 5, också om jag inte ätit på 16 timmar. Hunger och energiöshet ska alltså inte förväxlas med lågt blodsocker.

  • Anonym (suck)
    Anonym (Mamman) skrev 2021-07-22 00:28:25 följande:

    Låt oss reda ut begreppen...

    Vanligen ger diabetes (typ 1&2) högt blodsocker, inte lågt. Det finns dock undantag då insulinproduktionen kan hoppa i början av sjukdomsförloppet.

    Medicin/insulin är vanligen det som orsakar för lågt blodsocker. Därmed är det vanligen diagnostiserade diabetiker som drabbas eftersom det är dessa som använder sådan medicin/insulin.

    Eftersom insulinbehovet påverkas av 100+ faktorer är det omöjligt att alltid räkna ut exakt hur mycket insulin som behövs. Därför får diabetiker farligt lågt ibland.

    Blodsockret stiger vanligen vid gryningen oberoende av om du har diabetes eller inte. Detta kallas "gryningsfenomen".

    Sjukdomsförloppet vid diabetes typ 1 är normalt mycket snabbt. Du kan alltså inte gå särskilt länge med oupptäckt diabetes typ 1 eftersom det höga(!) blodsockret snabbt ger kraftiga och livshotande symptom.

    Jag har många, många gånger känt att "nu har jag garanterat lågt blodsocker" för att jag varit hungrig, trött, skakig med mera. Då diabetes finns i familjen har jag tillgång till mätare och har av nyfikenhet kontrollerat mitt blodsocker i dessa situationer. Det har alltid varit över 5, också om jag inte ätit på 16 timmar. Hunger och energiöshet ska alltså inte förväxlas med lågt blodsocker.


    Tack för klargörandet, jag orkade inte skriva.
    Mvh,
    En diabetiker.
  • EpicF

    Låter mera som blodtrycksfall än som lågt blodsocker. Blodtrycksfall är relativt vanligt att få när man gå upp, speciellt om man har aningens lågt blodtryck.

  • Anonym (?)

    Tack för alla svar! Tror det stämmer ni som skriver att det handlar om lågt blodtryck. Det svartnar ibland för ögonen om jag reser mig snabbt och jag svimmade ofta som yngre. Är lång och smal, läst det också påverkar. Verkar som jag känner av det mer på sommaren dock, blir ofta yrslig av värmen men det kanske inte har med trycket att göra. Kan också bli yr om jag står upp en längre stund eller tränar, har alltid haft så.

  • EpicF
    Anonym (?) skrev 2021-07-22 07:50:48 följande:

    Tack för alla svar! Tror det stämmer ni som skriver att det handlar om lågt blodtryck. Det svartnar ibland för ögonen om jag reser mig snabbt och jag svimmade ofta som yngre. Är lång och smal, läst det också påverkar. Verkar som jag känner av det mer på sommaren dock, blir ofta yrslig av värmen men det kanske inte har med trycket att göra. Kan också bli yr om jag står upp en längre stund eller tränar, har alltid haft så.


    Blodtrycksfall pga lågt blodtryck. Förmodligen har du lågt blodtryck till vanligt.
  • Anonym (?)
    EpicF skrev 2021-07-22 12:27:19 följande:

    Blodtrycksfall pga lågt blodtryck. Förmodligen har du lågt blodtryck till vanligt.


    Jo?fast jag kan känna av symtomen även när jag inte lägesändrar. Som yrsel eller skakighet men det är ganska sällan..
  • EpicF
    Anonym (?) skrev 2021-07-22 14:22:41 följande:

    Jo?fast jag kan känna av symtomen även när jag inte lägesändrar. Som yrsel eller skakighet men det är ganska sällan..


    Ja, och det låter mer som lågt blodtryck än som lågt blodsocker.
Svar på tråden Lågt blodsocker på morgonen?