• Vickan31

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Fyrklöverns skrev 2023-02-02 19:46:42 följande:

    Vickan: tusen tack fina <3 jag tänker att det med jämna mellanrum händer positiva saker i den här tråden och nu är det bara en tidsfråga när nästa positiva besked kommer :) 
    Vad tråkigt med din kurva :( hoppas i så fall att mensen kommer tidigare så ni kan köra på och vilken bra tajming att läkarbesöket är nästa vecka. Det är ju jättesnart! :) Hoppas spolningen gör susen nu, det blir himla bra tajming innan nästa ägglossning i så fall :)


    Fyrklöverns skrev 2023-02-04 21:04:00 följande:

     


    Vickan hur går det för dig? <3 


    Fyrklöverns: Tack fina du som frågar Hjärta Mensen kom tyvärr i fredags, har dock haft ovanligt lite PMS-symptom så antingen är det ett bra tecken för att hormonerna håller sig i balans eller så betyder det att jag kanske inte hade någon ägglossning den här gången, jag vet inte. Nu har vi i alla fall varit på vårt första läkarbesök så jag skriver snart ett eget inlägg om det Glad
    Dalarna91 skrev 2023-02-03 09:39:30 följande:

    det va inga hjärtljud och den har inte växt något sen sist. Så det blir cytotec behandling nu. Men läkaren har skrivit till dom som håller i utredningar. 


    Så får ha tålamod tills man får en kallelse. 
    Dalarna: Jag har så svårt för att hitta ord för att beskriva hur ledsen jag blir, och för hur orättvist det är med allt du behövt gå igenom. Vad fint att du och din sambo kommit varandra närmare än någonsin, det känns verkligen som någonting ljust mitt i allt det mörka. Det låter helt fruktansvärt med svimattacker och smärtan du fått utstå, men jag hoppas som sagt att vården tar väl hand om dig och att de kommer fram till någon bra hjälp vid utredningen Hjärta
    Chilins skrev 2023-02-03 15:08:53 följande:

    Tack för era varma ord till mig Hjärta
    Fick idag veta att vi får remiss till IVF, utredningen visade inget fel men då vi försökt så länge på naturlig väg är vi berättigade IVF ändå. Nu börjar väntan på att få komma igång med det. Så otroligt lättad att äntligen få hjälp. 


    Chilins: Det kanske är konstigt att säga grattis, men jag säger det ändå: grattis till att ni är berättigade IVF! Självklart vill man ju kunna plussa själv utan att behöva gå igenom en behandling, men det kan ju också kännas skönt att lägga över ansvaret i händerna på experter Glad Skönt att höra också att de inte hittade något fel, för då lever ju fortfarande hoppet om att ni ska kunna plussa under tiden ni försöker nu. Håller tummarna för att ni får höra någonting om remissen snart Hjärta
    LJM91 skrev 2023-02-04 08:19:36 följande:
    CD11 för mig idag och började med ägglossningstest igår, fick blinkande smiley idag. Hoppas på tidigare ägglossning denna cykeln, har tyvärr absolut noll sexlust så hoppas det hinner ändra sig. Känner ni igen er i att lusten bara stannar av så fort ägglossningen har varit och inte visar sig alls förrän nästa ägglossning? Gissar att det är vanligt i vår sits. Minns knappt hur det var när vi låg bara för att vi ville liksom?
    LJM: Vad bra att ägglossning verkar närma sig, då håller jag också tummarna för att du ska få tidigare ägglossning den här gången Hjärta Jag tror absolut att många kan känna igen sig i det du skriver, precis så hade jag och mitt ex det när vi försökt länge, och jag tror som Fyrklöverns skrev att hormonerna ändå kan hjälpa en på traven så att ni inte missar de viktigaste dagarna.
    Sophiee92 skrev 2023-02-05 10:18:32 följande:
    Känns så underbart att ha alla er med på den här resan! <3
    Min kille ska ha sprutorna på mig, han fick öva hos sjuksköterskan också som visade hur dom skulle tas och han är mer peppad än någonsin haha..! Jag känner mig lite orolig för det här med sprutorna dock, är ju paniskt rädd för nålar men då främst när man tar blodprov, i magen känns ändå rätt okej så hoppas det ska gå bra utan drama. Vi tog bara ett spermaprov, dom nöjde sig med det konstigt nog... Förstått att man vill ta två åtminstone.
    Vad skönt att alla dina prover var inom referensintervallet. Får man fråga vad ditt AMH värde var exakt? Mitt var 2,6 och dom kliniken säger återkommande att jag har väldigt bra äggreserv så var kul att höra vad ditt var. Så spännande imorgon! Vilken tid ska ni dit?
    Sophie: Vad fint sagt, jag håller verkligen med dig! GladHjärta Haha, det är ju jättekul att han är så peppad, och jag är säker på att det kommer att gå hur bra som helst med sprutorna! När är det du ska börja med den första, redan ikväll? Ja men självklart får du fråga det, mitt värde var 25 pmol/L vilket ska motsvara 3,5 mikrog/L som jag gissar är samma enhet som du fick ditt svar i? Glad Ja det var verkligen spännande, vi hade tid imorse kl. 8.45 och jag ska precis lägga upp ett eget inlägg om det för jag lyckas inte hålla mig så kortfattad, haha! 




  • Vickan31

    Varning för lång text 😅


    Mensen kom tyvärr i fredags, men idag har vi varit på vårt första läkarbesök för fertilitetsutredningen. Där träffade vi en väldigt sympatisk och bra läkare som vi båda kände stort förtroende för, så det är i alla fall en bra start! Vi gick igenom våra hälsodeklarationer och alla prover vi hade lämnat och där såg ju allt bra ut (vi hade fått brev samt tjuvkikat på provsvaren på 1177). Sedan gjorde läkaren en undersökning med ultraljud där hon kikade på livmodern, slemhinnan och äggstockarna, och där såg allt också bra ut. Det blev dock ingen spolning av äggledarna idag. Läkaren sa att det inte var nödvändigt eftersom jag redan gjort det en gång i utredningen med mitt ex, men att vi kunde göra det igen om jag ville. Och det sa jag att jag väldigt gärna vill göra! Så det ska vi göra nästa månad, att jag ringer när jag får nästa mens och så bokar vi in spolningen då. Hade förväntat mig att få göra den nu, så det var väl lite tråkigt att behöva vänta en månad till, men huvudsaken att det blir gjort känner jag.


    Så summa summarum: allt de kunnat titta på under utredningen ser normalt ut för både mig och min sambo, men vid spolningen nästa månad kan de titta lite mer på livmodern och såklart själva äggledarna som är det jag vet om sedan tidigare kan vara ett problem. Något jag inte var beredd på var att i den här regionen (jag har ju flyttat sedan förra utredningen, då jag bodde i Stockholm under några år) får man visserligen göra en utredning efter att man försökt i ett år, men man får ingen hjälp förrän man har försökt i TVÅ år. Så vi kan inte få hjälp med IVF förrän om ytterligare ett år från nu, och det hade jag ingen aning om eftersom det inte fungerade så när jag gjorde utredning och IVF i Stockholm. Läkaren sa att om hon hade fått bestämma så tycker hon personligen att vi borde få hjälp snabbare eftersom jag redan försökt två år med mitt ex och ett år med min nuvarande, men enligt reglerna är det två års försök som gäller för att få göra IVF i den här regionen om man inte hittar något fel under utredningen. Och en blockerad äggledare räknas inte som ett tillräckligt stort problem, för då finns det ju fortfarande chans att bli gravid naturligt om en av två äggledare har fri passage. Om däremot båda äggledarna skulle vara blockerade, då är det ju inte möjligt att bli gravid utan hjälp och då kan man få skicka en remiss för IVF redan nu. Så vi får se vad spolningen visar nästa månad, men läkaren sa att hon ska försöka allt hon kan för att vi inte ska behöva vänta ett helt år till nu.


    Förlåt för lång utläggning, det är svårt att sammanfatta det på ett bra sätt och det är många tankar som snurrar i huvudet just nu, men det jag tar med mig efter dagens läkarbesök är:


    ·       * Superbra, engagerad och inkännande läkare


    ·       * Bra resultat på alla prover och gynundersökningen


    ·       * Nästa månad får jag göra en spolning för att se om äggledarna är blockerade eller inte


    ·       * Om båda äggledarna är blockerade har vi rätt till att få hjälp med IVF så snart som möjligt, men om det finns fri passage i ena eller båda så får vi inte ansöka om remiss för IVF förrän om ett helt år från nu

  • Vickan31
    Dalarna91 skrev 2023-02-06 15:59:50 följande:

    Vickan; måste vara en chock att kan måste vänta två år! Jag blev då chockad, aldrig hört det förut. 
    Men hoppas att läkaren får in er tidigare. Men om hon inte lyckas, tänker ni gå privat då? 
    Tack för alla fina ord. Livet kan verkligen vara orättvis men hoppas det går bra nästa gång. 


    Ja det kändes lite som en kalldusch, jag tänkte att jag har ju gjort IVF en gång förut så jag borde ju veta ungefär hur processen går till men då är det alltså så olika i olika regioner! Tack snälla Hjärta Ja den frågan måste vi ju diskutera och räkna på, och just nu känns det alldeles mosigt i skallen efter de här nya intrycken och ny information som jag måste smälta. Men jag tänker att vi får göra spolningen först så får vi diskutera privat IVF sen, dels för att se vad spolningen visar och dels för att höra vad läkaren har att säga då, eftersom hon som sagt skulle kolla upp lite mer om vi verkligen måste vänta i två hela år med tanke på min bakgrund. Om båda äggledarna skulle visa sig vara blockerade vid spolningen nästa månad så är det ju omöjligt för oss att bli gravida på egen hand, och i så fall skulle vi ju bli berättigade IVF på en gång och inte behöva vänta till nästa år förstod jag det som. Känner mig bara så uppgiven när jag tänker på att vi kanske måste fortsätta kämpa i ett år till för att ens få en remiss, och därefter vänta på att den ska godkännas och att kliniken ska ha tid att ta emot oss. 

    Tack för ditt fina svar och jag hoppas med allt vad jag har att du ska få bli mamma i slutet av det här året (eller början av nästa år, allra senast) för nu är det banne mig din tur Hjärta
  • Vickan31
    Dalarna91 skrev 2023-02-06 16:00:10 följande:

    Måste kan spola vid mens? 


    Oj, glömde svara på det här! Läkaren sa att nu i slutet av mensen är egentligen ett perfekt tillfälle men att de tyvärr inte skulle ha tid med det idag. Därför ville hon att jag skulle ringa direkt när jag får nästa mens. Man måste inte göra det precis under mensen, men man ska dock undvika spolning nära ägglossning för att inte förstöra chanserna den månaden.

    Ser verkligen fram emot att göra spolningen (vilket låter sjukt för det finns ju mycket annat som är mindre smärtsamt och mer bekvämt än en äggledarspolning, haha), just för att slippa leva i ovisshet om äggledarna nu har fri passage eller är blockerade, en eller båda två. 
  • Vickan31
    Chilins skrev 2023-02-06 17:15:12 följande:

    Vickan; jag vill ge dig en kram. Fyfan vad orättvist. Jag blir så arg Att man ska ha försökt i 2 år. Vi fick samma information men att eftersom jag haft ett x så behövde inte vi försöka ytterligare några månader för att ha kommit upp i 2 år. Konstigt att det är så olika mellan olika regioner. Det gör mig arg.. känns lite dumt att säga nu men tack för ditt grattis till ivf för det är verkligen så jag känner. Det känns som att jag vunnit på lotto. Men jag blir så ledsen att ni fick ett nej och vi fick ett ja, för mig går vi Igenom samma sak och borde fått samma svar?det borde inte vara styrt av vilken läkare man kommer till men det är nog som vanligt i vården?  kram på dig Hjärta


    Chilins: Åååh men vad fin du är,  jag kan känna den där kramen hela vägen upp till mig i Norrland Hjärta Ja visst är det märkligt att det ska vara så olika beroende på var i landet man bor, men du ska absolut inte känna att det på något sätt är orättvist att du får hjälp nu och inte jag! Du har ju som sagt haft ett x trots allt, så det är ju jätterimligt att du får hjälp snabbare tycker jag. Och jag blir jätteglad att höra att det känns som att du vunnit på lotto, för jag vet ju själv att det såklart kan vara blandade känslor men den här hjälpen är ju så oerhört bra att få och ökar hoppet och chanserna rejält Hjärta
    LJM91 skrev 2023-02-06 19:27:51 följande:

    Dalarna, skönt att höra att du mår bättre nu och att det värsta verkar vara förbi, så himla orättvist att du ovanpå allt annat även skulle behöva få så ont och må så dåligt under cytotec-behandlingen :( nu måste det ju bara vara din tur att få plussa och behålla graviditeten hela vägen <3

    Sophie, vad galet det känns att vara glad för din skull att mensen är här! Men lite skönt också :P hoppas verkligen att allt går smidigt med sprutorna och att det blir fullträff första gången! Känns det nervöst?

    chilins, kul att höra ifrån dig <3 förstår verkligen att en paus i försöken är välbehövlig. Hur känns det för dig att stå i startgroparna för ivf?

    Vickan, herregud vad orättvist att vissa regioner kräver att man har försökt i två år! Det borde ju vara samma överallt kan man tycka.. Men skönt att proverna och undersökningarna såg bra ut såhär långt, hoppas att spolningen går bra :) härligt också med förstående och sympatiska läkare!


    LJM: Alltså dina tester var ju verkligen supernära att vara positiva, kanske att LH peakade där på kvällen/natten då och att ägglossningen kom dagen efter när testet börjat bli svagare igen! Tempen är ju i alla fall hög, så om några dagar lär ju tempen bekräfta det som du säger Glad Fy vilken okänslig kommentar du fick av din vän, just den kommentaren har jag också fått och det gör ju ont! Tack för dina positiva ord och stöd Hjärta Jag ska försöka att ta tillvara på allt som var bra med läkarbesöket även om beskedet om väntetid var något av ett slag i ansiktet.
    Sophiee92 skrev 2023-02-07 09:26:08 följande:

    Vickan, neeej men vad är det jag läser! Två hela år!? Det känns ju inte mänskligt att behöva vara ofrivilligt barnlös så länge utan att få hjälp! Tänk att det kan skilja så mycket från olika kommuner. Nu hoppas vi såklart att ni ska få bättre besked nästa månad och att ni ändå får remissen skickad pga att du försökte så länge med ditt ex innan. Bra att du stod på dig ang spolning också, för tänk om det är stopp i båda då måste ni ju få IVF direkt. Och håller med Chilins, blir så ledsen för din skull att ni fick ett nej men vi andra får ett ja, det är inte rättvist. Jag hade nog ringt runt och frågat för att få ett andra utlåtande, ibland kan dom ju göra undantag för en.


    Vickan, vill också bara inflika att din positiva energi verkligen skiner igenom dina inlägg. Trots det nedslående beskedet så kan du ändå känna hopp och se positiva saker med mötet ni hade. Fortsätt sprida din optimism, den smittar av sig till oss andra ☺️❤️


    Sophie: Nämen gud vad jobbigt och konstigt att du blev så illamående! Jag har inte själv upplevt det i samband med sprutorna och jag har inte heller hört om att det skulle kunna bli så, men det är såklart svårt att säga. Skulle jag killgissa skulle jag snarare gissa på att det beror på något i maten som du sa, men då borde det väl ha gått över vid det här laget å andra sidan? Hur som helst, jag håller tummarna superduperhårt för många fina äggblåsor idag, även om det inte är konstigt att det kan ta lite tid och att de eventuellt kan behöva justera dosen något Hjärta Tusen tusen tack också för all din omtanke och engagemang, det värmer så mycket att få det här stödet när jag känner att jag plötsligt gick ett stort steg bakåt, istället för att läkarbesöket skulle bli ett steg framåt trodde jag. Sen vet jag ju att jag och min sambo "bara" försökt i ett år, men både min hjärna och mitt hjärta säger ju att jag varit ofrivilligt barnlös i tre år eftersom jag försökte två år med exet utan framgång. Alltså så himla fint det du säger om positiv energi, jag blir så rörd över alla underbara ord här! Ibland är jag rädd att upplevas som gnällig eller negativ som nu när jag skrev om känslorna efter läkarbesöket, så det gör mig jätteglad att du säger att jag sprider optimism för det tycker jag ju att jag får mycket av den varan ifrån DIG! Hjärta Nu ska jag försöka att ladda om för ny ägglossning nästa vecka, och om det inte heller går vägen så ser jag fram emot spolningen för att kanske få lite mer klarhet och eventuellt också förbättra chanserna om det kan lätta blockeringen i äggledaren något. 

    Dalarna91 skrev 2023-02-09 10:09:13 följande:

    Jag måste sluta blöda innan vi kan ligga pga infektions risk. 
    Jag mår bättre. Har inte fått tid än för uppföljning, misstänker dom har glömt att boka så ska försöka få tag i dom, inte lätt. Men tänker en del på min nära kollega som är gravid på typ första försöket och hur orättvist det är. Lite svårt att släppa det. 


    Dalarna: Usch så tungt att behöva höra om kollegans graviditet just nu, det är verkligen orättvist och jag tycker också att sånt kan vara svårt att släppa. Vad jobbigt också med infektionsrisk och att planera och schemalägga liggandet, det var ju inte så man hade sett det framför sig när man började prata om att försöka bli gravid. Skönt att höra att du mår lite bättre i alla fall, och jag tycker att du gör helt rätt i som ska försöka jaga på dem lite för att få en tid för uppföljning. Men vi hejar på, för nog tusan verkar det som att din kropp vill bära ett barn! Hjärta
    Fyrklöverns skrev 2023-02-09 18:33:30 följande:

    Vickan vad skönt att ni kom i kontakt med en läkare som var lyhörd och att ni kände er trygga :) Så himla bra med spolning snart. Tråkiga besked från regionen, hoppas att er läkare kan försöka påverka det trots allt. Sen tänker jag så här, om det finns passage i den ena äggledaren så vet du att den fungerar och då är det bara en tidsfråga innan ett befruktat ägg slinker igenom :) särskilt efter spolningen! <3 


    Fyrklöverns: Tack snälla, ibland känner man sig så negativ men då är det så skönt att få sånt här medhåll och pepp Hjärta Det kändes verkligen jättebra med läkarens engagemang och omtanke, och att hon verkligen tog sig tid och att vi fick ställa alla miljoner frågor vi hade om fertilitet, kroppen, tips och råd etc. Ja det ska bli jättespännande att se nästa månad så att den ena äggledaren fortfarande har passage, för precis som vi pratat om tidigare så ger ju ditt plus ett stort hopp att det kan räcka med bara en äggledare Hjärta Och så har man ju dessutom läst om flera som blivit gravida snart efter en spolning, så det hoppet finns ju fortfarande om den undersökningen inte visar några andra konstigheter Glad



  • Vickan31

    Fyrklöverns: Tusen tack fina du för allt hopp och pepp och stöd! Hjärta Jag behöver verkligen ha någon milstolpe att sätta lite mer tilltro och hopp till, som spolningen blir i det här fallet, och jag blir så glad att du berättar om din kollega då Glad Ja men verkligen, det är ju så svårt att förstå hur kroppen fungerar ibland, och det är ju så häftigt då att ni kunde plussa efter fyra försök med en äggledare! :D 

    Sophie: Fy vad hemskt att du skulle behöva bli så illamående av sprutorna! Jag vet ju att biverkningar kan vara så individuella, men just illamående hade jag faktiskt inte hört om. Bra att åksjuketabletterna verkar hjälpa i alla fall, och nu är det förhoppningsvis inte många dagar kvar med sprutorna. Jag kommer inte riktigt ihåg hur jag hanterade den sprutan, jag hade nog lite tur att jag inte upplevde den som så smärtsam, men jag tror att det gjorde lite mindre ont om man klämde till huden ordentligt där man skulle sticka och att jag stack in den ganska fort om jag minns rätt. Och sen kan man ju variera att ta den på varannan sida av magen varannan dag och inte göra på exakt samma ställe som föregående dagar eftersom man kan vara fortsatt öm på samma punkt, men det har de säkert sagt till dig redan Glad Det finns ju också sådan där bedövningskräm, Emla, men det har jag inte testat själv. Så spännande med alla äggblåsorna, 10 lät ju verkligen toppen och jag hoppas att det såg lika bra ut idag! Hjärta

    LJM: Härligt att tempen stiger så fint, det känns ju lovande för en fin gulkropp och ägglossning Glad Låter som att ni tajmade superbra också! 


    Dalarna: Vad intressant med länken du skickade om kosttillskott, jag är egentligen också trött på att testa olika huskurer men det finns ju mycket som man säkert får i sig för lite av i kosten och som vore bra för kroppen och fertiliteten Glad 

  • Vickan31
    Dalarna91 skrev 2023-02-13 14:31:00 följande:

    Vickan; jag tänkte också att det kan finnas något som är bra att ta man inte tänkt på. Tex d3 vitamin för mig med upprepade missfall.

    Idag harjag varit på återbesök. Allt är ute och tydligen där jag va så gör man missfalls utredning. Men det sa dom inget om. Så har behövt skriva till dom på 1177 och hoppas på snabb tid. Men såg hur mycket patienter det va där, så antar jag får vänta. Men är glad jag har googlat som en galning vad man kan ta. Så är förberedd när jag plussar igen och inte fått tid än. 


    Dalarna: Absolut, jättebra länk tycker jag! Vad skönt att höra att kroppen tagit hand om det så att allt är ute, men frustrerande att behöva vänta och vänta. Hoppas att du får återkoppling från dem snart med en ny tid, och så länge har du ju som sagt en bra idé om hur du vill boosta förutsättningarna inför nästa plus Hjärta
    Sophiee92 skrev 2023-02-13 20:34:29 följande:
    Vad skönt att du inte tyckte den var så jobbig, på mig svider och bränner det i huden i flera minuter efteråt och blir svullen och röd av den, nålen är ju mycket grövre än den andra :/ men började med xylocain salva igår och det hjälper mycket :) Ja jag hoppas det blir bra på äggplocket sedan! Minns du hur många äggblåsor du hade vid UL före ÄP och hur många dom fick ut sen? Var på mitt andra UL idag (en annan läkare som inte var lika pratsam) så fick inte så mycket mer info mer än att det ser bra ut med att dom behöver några dagar till på sig att växa till sig <3
    Sophie: Så skönt att du snart är klar med alla sprutorna, herregud vilken hjälte du är! Hjärta Fantastiskt bra kämpat, du är verkligen grym! Skönt att höra att salvan hjälper! Jag kommer tyvärr inte ihåg hur många ägg de såg på ultraljudet för mig, men de fick ut fler än så när det väl var dags för äggplock: 16 ägg fick de ut men de var tvungna att göra oplanerad ICSI pga dåliga spermier den dagen, så jag tror att det var 5-6 som befruktades bra, varav ett sattes in och 4 eller 5 hamnade i frysen. Så av de 16 som de fick ut tror jag att de bara såg kanske 8-10 innan, men att när det väl var dags för äggplock blev det fler än jag hade trott. Hoppas att allt ska gå bra för dig på fredag med många fina ägg, och precis som du skrev så finns ju chansen att få blastocyster till frysen ifall ni skulle behöva göra fler försök, eller eventuella syskonförsök i framtiden Glad Och du ska veta att jag, och garanterat många fler i den här gruppen, är oerhört glad att få dela den här resan tillsammans Hjärta 
    LJM91 skrev 2023-02-14 06:34:29 följande:

    Härligt att allt såg fortsatt bra ut Sophie! Så himla starkt av dig att fixa sprutorna så fint trots att du tycker det är jobbigt <3 ska du på fler ultraljud innan fredag? Jag är också lite nyfiken på hur du löser alla läkarbesök med ditt jobb, har du berättat om IVFen eller har du kunnat pussla ihop tiderna utan att det märks att du går till läkaren regelbundet nu? Jag tänker framöver om det kommer bli IVF för min del också, på mitt jobb är vi väldigt beroende av varandra och det blir sårbart om en kollega plötsligt behöver åka iväg. Jag kommer behöva berätta att jag ska iväg för minst fem-sex kollegor för att vi ska kunna lösa min frånvaro, och jag är inte alls sugen på att dela med mig av anledningen till att jag behöver gå iväg..


    LJM: Bra fundering tycker jag! Jag har också börjat tänka på hur jag ska göra med att berätta eller inte, och jag känner likadant som du att jag hellre skyller på något annat för att förklara varför jag behöver åka ifrån jobbet ibland. På min förra arbetsplats där mina närmsta kollegor var mina vänner och jag hade en väldigt bra relation till min chef så valde jag att berätta om IVF:en jag gjorde då, för att slippa känna stress över att ljuga och komma på bortförklaringar till chefen och närmsta kollegorna. Det var väldigt skönt att ha deras stöd och att de kunde ha förståelse för varför jag behövde jobba hemifrån ibland eller om jag inte skulle må bra av sprutorna (men det gjorde jag). Nu är jag relativt ny på mitt jobb och känner inte att jag vill berätta om den här resan, utan har skyllt mina läkarbesök på annat eller bara sagt att jag haft ett privat ärende. Hur går det med tempen? BIM nästa vecka va? GladHjärta

  • Vickan31

    Idag fick jag positivt ÄL-test men har inte haft några fertila flytningar alls, det känns ju inte svinbra, eller? 😔


    Chilins skrev 2023-02-15 10:13:53 följande:

    Äntligen har vår remiss för ivf gått iväg till kliniken. Nu är det bara att vänta på att de ringer. Känner mig så lättad och taggad på processen. Som dig sophie har jag också varit extremt nålrädd men jag har haft så mycket med sjukhus och nålar att göra sedan vi började försöka skaffa barn att jag inte alls känner samma sak längre. Jag ser bara målet. :) vilka himla krigare ni alla är. Så imponerad Av er och hur ni hanterar alla motgångar. Man är inte stolt över sina reaktioner emellanåt men på något sätt tar man sig ändå framåt. Såg att det var en diskussion om hur man löser all tid man måste vara borta från jobbet och vad man säger då. Jag har berättat för mina absolut närmaste kollegor och chef så slipper jag frågor när jag behövt vara iväg. De har också min rygg om någon annan skulle kommentera något vilket också känns väldigt skönt. 


    Chilins: Ååh men så bra, nu känns det som att det kan börja hända saker på riktigt! Skrattande Hoppas att du ska få en så positiv upplevelse som möjligt av IVF:en, det är banne mig inte roligt med sprutor med mera men som du säger finns det mycket hoppingivande med att få göra IVF också och att ni ser målet framför er Hjärta Du är också en förebild ska du veta, och jag håller med dig om att det här gänget är verkligen riktiga wonder women som kämpar på och gör sådana uppoffringar som många nog skulle ha svårt att föreställa sig eller förstå! Heja oss!
    Mathilda88 skrev 2023-02-15 12:46:59 följande:

    Ja det stämmer att jag också är det 😅🙈. Definitivt, så du är en inspiration för mig!
    Ja men min sambo har ?bara? väldigt få spermier, men av bra kvalité, så vi försöker göra förändringar i livet med förhoppning på att förändra det i väntan på IVF 🙏. Önskar att man hade forskat fram fler alternativ där man gör ngt åt mannen istället 😅. Hoppas det kommer i framtiden, bli mer jämställt! 


    Vi inväntar mina provsvar tagna på lätt cellförändringar, så fort de kommit skickas vår remiss för IVF till RMC Malmö. Så inte inne i rullorna än 🙈.


    Mathilda: Hoppas först och främst att förändringarna gör susen, och så hoppas jag också att du får svar om cellförändringarna snart. Håller tummarna! Hjärta
    LJM91 skrev 2023-02-15 13:00:15 följande:

    Vet ni, idag känner jag mig enormt hoppfull! Tempen dippade rejält igår på ÄL+5, och idag på ÄL+6 fick jag lite brunaktigt torkat blod på pappret nu vid lunch. Tankarna går ju såklart åt implantationsdipp och nidblödning! Jag har haft tempdippen tidigare cykler, men den lilla blödningen har aldrig någonsin hänt förr. Har aldrig mellanblödningar heller och det är ju alldeles för tidigt för att det skulle kunna vara mensen. Tänk om det är nu det händer?!


    LJM: Men vad fint skrivet, och nu blev jag alldeles pirrig och peppad för din skull också! Skrattande Det låter ju verkligen som en implantationsdipp och nidblödning, gud vad hoppfull jag blev nu att det är nu det händer för dig! Hjärta Uppdatera gärna hur det går med tempen nu framöver, ska bli spännande att följa! 

  • Vickan31

    Fyrklöverns: Åååh jag är bara jätteglad att du vill hänga kvar här med oss, vi behöver dig och ser fram emot fler uppdateringar från dig framöver! Hjärta

    LJM: Jag förstår absolut att du känner så, att det är läskigt att hoppas för då kan fallet bli så mycket tuffare. Men jag måste ju erkänna att det känns väldigt hoppfullt för dig den här månaden med nidblödning 😍 Jag håller tummarna så hårt att de gör ont!! Och som svar på din fråga, jag brukar oftast ha fertila flytningar ett par dagar innan ÄL, men den här månaden har det som sagt varit noll så det känns inte superbra, för man jämför ju ändå med sina tidigare cykler. Å andra sidan har du ju rätt, att det är viktigast att det är bra fertila flytningar inuti kroppen där de faktiskt behövs och gör nytta Glad

    Sophie: Meeen så himla fint sagt, tack snälla du!! 🥰 Alltid så peppande och stöttande Hjärta Som jag förstod det såg de ingen risk för överstimulering och jag hade inga symptom direkt av sprutorna, så jag kände inte att det var någon fara heller. Men visst låter 16 lite mycket. Jag gick tillbaka och tittade igen och då stod det att de hade hittat 16 ägg varav 13 var mogna, och de hade sagt att äggen såg jättebra ut men flera kunde inte befruktas pga spermierna i det fallet med mitt ex. Men som sagt, det är ju inte antalet ägg utan kvalitén som räknas Glad Och jag hoppas både att ni ska få ett kanonembryo insatt och flera fina till frysen Hjärta Kommer att tänka på dig extra mycket imorgon, hoppas att de tar väl hand om dig och vi ser fram emot att få en uppdatering! Skrattande

    Dalarna: Ååh men tack för att du ger mig hopp, det där var precis vad jag behövde höra! Hjärta Jag håller verkligen med dig till 100%: vilka fantastiska kvinnor ni är i den här gruppen! Jag är så otroligt tacksam för att ni finns och jag önskar också att vi hade kunnat träffas IRL, för det här gänget där alla har så stora hjärtan växer inte på träd! Hjärta

    Lite funderingar från mig, varför kan aldrig tempen och ÄL-testerna stämma överens? 😅


    ÄL-tester:
    CD10: negativt med tom cirkel
    CD11: negativt med tom cirkel
    CD12: negativt med tom cirkel
    CD 13 kl. 12.26: positivt med glad fast smiley och strecken nästan lika starka
    CD 13 kl. 17.59: negativt igen med tom cirkel, svagare streck än tidigare under dagen trots att jag hållit mig mycket längre
    CD 14 kl. 12:50: positivt igen med glad fast smiley och teststrecket är nu mycket starkare än kontrollstrecket
     
    Funderar på hur jag ska veta när ägglossning är då, för de säger ju att man ska räkna från första positiva testet vilket var igår på CD13? Och så förvirrande temp på det, men tror att jag ska utesluta gårdagens CD13 eftersom den förmodligen blev hög pga alkohol kvällen innan 😅

  • Vickan31

    Tack bästa ni för all omtanke och hjälp med att bolla var tusan min ägglossning tog vägen, haha! Jag testade clearblues tester för första gången och fick fast smiley CD 13, 14, 15 och 16! Kändes dock som ägglossning CD15 då strecken dessutom var allra starkast och mycket riktigt har tempen bekräftat idag att så var fallet, så jag funderar på att sluta med ÄL-tester eller i alla fall återgå till den sorten som passar mig för det här var en himla förvirrande omgång 😅

Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?