• Lövsångerska1991

Försöka bli gravid i höst, följas åt?

Hej!

Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

Mvh Lövsångerskan

• Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • elin1989
    Fyrklöverns skrev 2022-09-26 22:18:13 följande:

Elin89 hur har det gått med dina blodprover? När är ultraljudet? 

Blodproven har gått väldigt bra! 

ÄL+12 60
    ÄL+14 162
    ÄL+17 (idag) 700

Jag har också molvärk vilket jag aldrig hade med min förra graviditet så jag känner mig ganska säker på att det inte är utomkveds den här gången. Snart kanske jag till och med berättar för min sambo, har inte vågat än... 

Ultraljud nästa onsdag (5 okt) så åtta dagar kvar! 
  • Dalarna91

Ljm; haha, jag har bott i Dalarna, hade ingen fantasi till använder namnet xD 

Fyrklövern; jag har också tänkt att vi kommer kunna bli gravid på egen hand. Men nu ser jag det är 8 månader sedan sist. 
    Vill helst undvika ivf så långt det går. Men tänkte att man kan ställa sig på väntelistan, som säker är flera månader. Försöka bli gravid innan. Blir jag inte det så blir det ivf. Har då försökt ca 1.5 år. 

• Fyrklöverns

Elin89 Så roligt med dina värden! :D ser alldeles fantastiskt ut. Håller tummarna för ultraljudet nu!
    Men va har du inte berättat för din sambo? Det är väl bättre att ha stöttning oavsett hur det går? Ni är ju ändå två i detta. Tror min man hade varit arg om jag undanhållit det från honom haha. 

Dalarna: Förstår hur du tänker! Det hade så klart varit skönt att stå i kön i god tid innan, vem vet det kanske till och med sker just när man ställer sig i kön haha. 

• Chilins

Tempkurvan fortsätter vara rätt stadig men tidigare har jag alltid plussat på äl+11 så jag gjorde såklart ett ultratidigt test imorse som visade negativt? känner mig uppgiven fast det fortfarande finns chans.. min lutealfas har varierat lite på senaste men är oftast 13 dagar? 
  • LJM91

Härligt med goda nyheter Elin! Håller alla tummarna för att ultraljudet ser fint ut :)

Vad tråkigt att testet var negativt chilins :( än behöver ju inte hoppet vara ute, hoppas att mensen håller sig borta!

Fortfarande blinkande smiley och supersvagt streck för min del, men har fortsatt mycket äggviteflytningar och faktiskt ganska mycket molvärk. Någon som vet varför man har molvärk innan ägglossning? Förstår att det kan kännas när man faktiskt har ägglossning, men innan? Är det för att äggblåsan växer eller? :P

• Dalarna91

Ljm; vet tyvärr inte varför man får smärta eller hugg vid ägglosning. Men det kanske är ett gott tecken. 

Chilin; hoppas det visar positivt om ett par dagar :)

Själv har jag pratat med fertiliteten avdelningen. Dom kommer nu skicka hem hälsa deklaration. Sen tar det ett par veckor att få svar från dom. 
    Men det tar ca 6 månader från start till det är färdigt inklusive ivf. 

Så hoppas jag får papperna i veckan så vi kan skicka tillbaka dom så fort som möjligt. 
    Men dom sa att man får ivf när det har gått ett år sedan sista graviditet. Men som jag sa till dom, det är ju lång väntetid, då har det ju gått ett år när vi väl får hjälp. 

• elin1989
    Fyrklöverns skrev 2022-09-27 10:24:30 följande:

Elin89 Så roligt med dina värden! :D ser alldeles fantastiskt ut. Håller tummarna för ultraljudet nu!
    Men va har du inte berättat för din sambo? Det är väl bättre att ha stöttning oavsett hur det går? Ni är ju ändå två i detta. Tror min man hade varit arg om jag undanhållit det från honom haha. 

Dalarna: Förstår hur du tänker! Det hade så klart varit skönt att stå i kön i god tid innan, vem vet det kanske till och med sker just när man ställer sig i kön haha. 

Det är lite svårt att förklara varför jag inte har berättat, jag vet inte riktigt själv. Dels så var han inte speciellt bra emotionellt stöd när jag gick igenom utomkvedshavandeskapet. Och sen har jag en sån rädsla att de ska säga på ultraljudet att det är inte är någon graviditet (inte nödvändigtvis utomkveds, men avstannad eller vad som helst). Och då känner jag att om ingen vet så kan jag välja att förtränga det typ... så jag tror att jag antagligen inte berättar förrän efter ultraljudet. 
  • Dalarna91
    elin1989 skrev 2022-09-27 15:52:34 följande:
    Det är lite svårt att förklara varför jag inte har berättat, jag vet inte riktigt själv. Dels så var han inte speciellt bra emotionellt stöd när jag gick igenom utomkvedshavandeskapet. Och sen har jag en sån rädsla att de ska säga på ultraljudet att det är inte är någon graviditet (inte nödvändigtvis utomkveds, men avstannad eller vad som helst). Och då känner jag att om ingen vet så kan jag välja att förtränga det typ... så jag tror att jag antagligen inte berättar förrän efter ultraljudet. 
    Jag förstår att du vill vänta med att berätta. Speciellt om du inte kände ett bra stöd sist. Har själv haft tanken att vänta med att berätta nästa gång. Kan då vara i sitt eget hopp och oro om detta går bra eller inte. 
  • LJM91

Vad tråkigt att höra att du inte fick så bra stöd av din sambo när du fick utomkveds, elin. Kan förstå känslan av att bara vilja förtränga hela graviditeten, om du nu mot förmodan skulle få dåliga nyheter på ultraljudet. Men tror du inte din sambo vill vara med på ultraljudet?

Spännande med hälsodeklaration inför IVF Dalarna, om du har lust att dela med dig om vad det är för frågor i den så hade det varit intressant att läsa :)

Tog en ägglossingssticka ikväll, obefintligt teststreck. Tredje dagen med äggviteflytningar nu så börjar bli lite otålig..

Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?