• Anonym (förtroende)

    Ni som endast vill ha svnska läkare..?

    Idag skrivs det i media om att vårdcentraler får frågor om  läkarna är svenska och går också ut med att de erbjuder svenska läkare som en valmöjlighet. Mest i den privata vården naturligtvis där valmöjligheter står främst.

    Personligen har jag svårt för väldigt unga och nyexade läkare generellt och speciellt män under 50.
    Jag föredrar äldre läkare,helst kvinnor och att de ska ha västerländsk kultur.

    Ni som prompt eller helst vill ha svenska läkare, men ändå skulle bli anvisad en utländsk skulle det spela roll om läkaren var kvinna/man, ålder, etnicitet osv.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-07-26 14:23
    "svenska"

  • Svar på tråden Ni som endast vill ha svnska läkare..?
  • AndreaBD
    Anonym (Me) skrev 2021-07-27 11:10:47 följande:

    Tror man ska skilja på rent rasistiska orsaker och att man vill ha en läkare som är utbildad i Sverige och kan kommunicera på svenska. Man är helt enkelt ute efter någon form av kvalitetskontroll.

     


    Varför skulle läkaren behöva vara UTBILDAD i Sverige? 

    Vad jag vet, så är det redan lite väl mycket krångel att få en utländsk högskoleutbildning godkänd. Iofs så gick det bra för mig - men det var lite bortkastad att ens får mina studier godkända, då de inte finns i Sverige. 

    Men jag har hört från en av mina lärare på universitetet - hans fru var käkkirurg, utbildad i Tyskland (Öst-Tyskland visserligen, men ändå). Och där verkade det vara jäkligt svårt att få det godkänd i Sverige. 
  • Anonym (SoS)
    AndreaBD skrev 2021-07-27 16:20:57 följande:

    Varför skulle läkaren behöva vara UTBILDAD i Sverige? 

    Vad jag vet, så är det redan lite väl mycket krångel att få en utländsk högskoleutbildning godkänd. Iofs så gick det bra för mig - men det var lite bortkastad att ens får mina studier godkända, då de inte finns i Sverige. 

    Men jag har hört från en av mina lärare på universitetet - hans fru var käkkirurg, utbildad i Tyskland (Öst-Tyskland visserligen, men ändå). Och där verkade det vara jäkligt svårt att få det godkänd i Sverige. 


    Kontrollen för legitimerade vårdyrken ska vara hård. Många utländska utbildningar är svåra att verifiera och om vissa som ansöker om legitimation slutade ljuga som hästar travar skulle det förstöra mindre för dem som faktiskt både har utbildning och kunnande.
  • nernu

    Jag skulle vilja se själva undersökningen och se vilka frågor som ställts egentligen.

  • AndreaBD
    Anonym (SoS) skrev 2021-07-27 16:32:45 följande:
    Kontrollen för legitimerade vårdyrken ska vara hård. Många utländska utbildningar är svåra att verifiera och om vissa som ansöker om legitimation slutade ljuga som hästar travar skulle det förstöra mindre för dem som faktiskt både har utbildning och kunnande.
    Min poäng är dock att den kvinnan var minst lika kompetent som en svensk käkkirurg, så det handlar inte om att någon vill sänka kraven. Och eftersom hennes man undervisade tyska på universitetet - varför inte kolla snabbt OCH noggrant, så att familjen stannar åtminstone några år - när båda har högkvalificerade yrken och kan behövas i Sverige! 
  • Steven01

    Jag vill inte träffa en utlandsfödd läkare. Begreppet "kan svenska" användas väldigt generöst minst sagt.

  • Anonym (Racist much?)
    Steven01 skrev 2021-07-27 17:40:19 följande:

    Jag vill inte träffa en utlandsfödd läkare. Begreppet "kan svenska" användas väldigt generöst minst sagt.


    Gäller även en del infödingar....
  • Anonym (Vill du Ha)
    Anonym (Vill och vill...) skrev 2021-07-27 14:10:29 följande:

    Jag vill helst ha en svensk läkare som ser ut som Alexander Skarsgård och är singel (inte så länge till), romantisk och älskar att ha morgonsex samtidigt som vi duschar. Han får görna ha en charmig bonnig dialekt med.


    Vill du ha helst snygga blonda män om jag tolkar det hela rätt. Plötsligt händer det Skrattande
  • Anonym (SoS)
    AndreaBD skrev 2021-07-27 17:04:54 följande:

    Min poäng är dock att den kvinnan var minst lika kompetent som en svensk käkkirurg, så det handlar inte om att någon vill sänka kraven. Och eftersom hennes man undervisade tyska på universitetet - varför inte kolla snabbt OCH noggrant, så att familjen stannar åtminstone några år - när båda har högkvalificerade yrken och kan behövas i Sverige! 


    Det är klart att om det är så, så är det en bra grej för Sverige. Grejen är att det inte är så lätt att verifiera som man vill kunna tro. Att kolla snabbt och noggrant ska prioriterat mot vilka andra ansökningar om legitimering?

    Vilka ska gå först? Hennes kompetens ska granskas oberoende, precis som alla andra ansökningar om legitimering. Går hela processen för långsamt ska resurser sättas in där i så fall. Det finns så många länder och utbildningssystem. Många seriösa, och en del fuskskolor och rena fejkintyg.
  • AndreaBD
    Anonym (SoS) skrev 2021-07-27 18:41:55 följande:
    Det är klart att om det är så, så är det en bra grej för Sverige. Grejen är att det inte är så lätt att verifiera som man vill kunna tro. Att kolla snabbt och noggrant ska prioriterat mot vilka andra ansökningar om legitimering?

    Vilka ska gå först? Hennes kompetens ska granskas oberoende, precis som alla andra ansökningar om legitimering. Går hela processen för långsamt ska resurser sättas in där i så fall. Det finns så många länder och utbildningssystem. Många seriösa, och en del fuskskolor och rena fejkintyg.
    Och hur skulle en person ifrån Östtyskland  - och hon hade studerat före återföreningen - kunna ha studerat på en utländsk högskola? Man kom ju inte ur landet!!! Det är klart att det handlade om en östtysk högskola och det fanns inga variationer i det landet. Man kunde lätt kolla detta. 
  • AndreaBD
    Anonym (SoS) skrev 2021-07-27 18:41:55 följande:
    Det är klart att om det är så, så är det en bra grej för Sverige. Grejen är att det inte är så lätt att verifiera som man vill kunna tro. Att kolla snabbt och noggrant ska prioriterat mot vilka andra ansökningar om legitimering?

    Vilka ska gå först? Hennes kompetens ska granskas oberoende, precis som alla andra ansökningar om legitimering. Går hela processen för långsamt ska resurser sättas in där i så fall. Det finns så många länder och utbildningssystem. Många seriösa, och en del fuskskolor och rena fejkintyg.
    Dessutom fanns det ingen konkurrens. Det var inte hon eller någon annan - det var hon eller ingen. 
Svar på tråden Ni som endast vill ha svnska läkare..?