• Kråkungen

    Brunögd, mörkhårig förälder med blåögt, ljushårigt barn - erfarenheter???

    Hej alla!

    Jag skulle vilja höra från alla som har erfarenhet av en situation där den ena föräldern (eller båda två för den delen) är mörkhårig och brunögd, men där barnet ändå fått blå ögon och/eller blivit ljushårig.

    Så, alla som varit med om detta eller känner nån som varit med om det ? snälla berätta! Berätta gärna hår- och ögonfärg på både mamman och pappan och hår- och ögonfärg på barnet (när hen var barn).

    Jag hoppas att många vill svara!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-07-29 17:01
    Anledningen till att jag startade tråden var (som jag även sagt i ett par inlägg nedan) att jag har en kompis som nojar över ljust och blåögt barn till svarthårig och brunögd förälder, så jag startade tråden för att visa henne att det inte är nåt konstigt, för att på så sätt göra henne lugn. Så alla era svar är verkligen otroligt uppskattade, även om jag inte hinner gå in och svara på alla inlägg.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-07-31 14:21
    En del ifrågasätter poängen med den här tråden. Det står er fritt att göra det, men nu är det ju inte för er, utan enbart för min väns skull jag startat den, och för henne har tråden betytt och fortsätter att betyda väldigt mycket. Jag kan alltså verkligen inte nog tacka alla er som bidragit och fortsätter att bidra! Det uppskattas enormt! Keep 'em coming! :)

  • Svar på tråden Brunögd, mörkhårig förälder med blåögt, ljushårigt barn - erfarenheter???
  • Sphynxey
    Anonym (Brunögd och blåögd) skrev 2021-08-01 16:00:23 följande:
    Ja, det är en möjlig förklaring. Men jag kan tänka mig två till:

    - Kompisen har en svartsjuk/misstänksam man och hon vill lugna honom.

    - Hon misstänker att hennes egen far inte är hennes biologiska far.

    Men eftersom TS inte vill avslöja mer om kompisen (helt rimligt) så får vi aldrig veta. 
    Precis! Bra inlägg. Och det finns ju andra tänkbara förklaringar också, som att kompisen har blivit våldtagen och är rädd att det är våldtäktsmannen som är pappan. (Tyvärr inte en otrolig situation) Plus olika varianter av alternativen ovan. Och det kan säkert finnas andra anledningar också. 
  • Anonym (biologen)

    Jag får huvudvärk när folk som knappt kommer ihåg åttans biologi ska skriva om ögonfärg. Kan man inte kolla wiki åtminstone och se om det har hänt något sen man gick i åttan innan man uttalar sig?

    Idag vet forskarna att åtminstone 16 olika gener har betydelse för uttrycket av pigment i ögats iris, men några av dem är viktigare än andra, t.ex. OCA2 och HERC2. När man började upptäcka fler anlag så försökte de göra en modell för att kunna förklara ärftligheten med tre anlag från vardera mor och far, brunt, blått och grönt, men inte heller det räcker till riktigt.

    en.wikipedia.org/wiki/Eye_color

    Läs och förundras- och det finns inte ens några blå eller gröna pigment i ögat, det är en strukturell effekt som kallas Tyndalleffekten.

  • Anonym (Vännen)

    Ibland är biologin enkel!Bruna ögon slår igenom blå i alla barnen!Inte alltid men det händer många gånger!

  • Anonym (Brunögd och blåögd)
    Anonym (Vännen) skrev 2021-08-01 19:31:45 följande:

    Ibland är biologin enkel!Bruna ögon slår igenom blå i alla barnen!Inte alltid men det händer många gånger!


    Nja, det beror på. Om den brunögde inte har några blåögda förfäder då slår de bruna igenom. Så var det iaf för mig.

    Men har den brunögde (el två brunögda) blåögda förfäder, så kan de blå anlagen slå igenom.

    Så fick iaf jag lära mig i skolan.
  • Hyllemor

    Jag har mörkbrunt hår och mörbruna ögon. Min man hade brunt hår och blå ögon (innan han blev gråhårig.) Jag trodde att vår son skulle få mörkbrunt hår med mörka ögon. Han är nu (som 7-åring) mörkblond/råttfärgad i håret och har ljusbruna ögon. Under sommaren blir han mycket ljus i håret, delvis vithårig.


    Jag var mörkblond tills jag var 3. Vår sons pappa var brunhårig från födseln. Min mamma är svarthårig och min mormor har mycket mörkbrunt hår. Min pappa, var innan han blev gråhårig, blond först och sedan ljusbrun. Min pappa har blå ögon.


    Min mormor är mörkbrun och min morfar brunhårig. Mormor mörkbruna ögon, morfar gröna. Min farfar och farmor var blonda med blå ögon.


    Min bror var vithårig eller mycket ljus tills han var fem år, då han blev mellanblond. När han var 8 år blev han mörkare och mörkare. Idag är han nästan svarthårig, vilket är så märkligt eftersom jag innan dess alltid har varit mörkare än honom.


    Det här med genetik och ögonfärg och hårfärg är mycket intressant, eftersom det kan slå lite hur som helst!

  • Anonym (..)

    Min mammas kompis har mörkbrunt hår och bruna ögon och likaså hennes sambo, deras två första barn är brunögda med brunt hår medan den tredje är blond och blåögd.

  • Anonym (Frida)

    Min bror är ljusblond och blåögd medan hans fru är brunhårig och har riktigt mörkbruna ögon. De har sex barn och alla barnen blev blåögda och bara en brunhårig medan resten är olika nyanser av blont.

    Själva är både jag och maken blåögda och blonda. Vi har tre barn som alla är blåögda och eftersom att alla i vår släkt är blonda så trodde vi att alla barnen också skulle bli det, men en kom ut rödhårig.

  • Glinda från Oz
    Sphynxey skrev 2021-08-01 18:26:41 följande:
    Men sluta nu.
    Glinda från Oz skrev 2021-08-01 11:46:07 följande:
    Det är intressant att du inte förstår att det här är ett diskussionsforum där vem som helst får svara. Du verkar också vara ny på FL, här är det extremt vanligt att säga vad man tycker. 
    Ja, tyvärr finns det ju ett antal människor som alltid ska gå in och vara otrevliga och/eller skriva en massa OT-inlägg i alla trådar, det har du helt rätt i. Men det betyder ju inte att det är rätt för det. F.ö. tror jag inte Kråkungen är ny på FL, jag tycker man har sett den nicken av och till under många år.
    Exakt och nu när du insett att du är en av dem så kan du göra något åt det. 
  • Anonym (Lilly)

    Min bästa kompis var kritvit, mörkhårig och brunögd - hennes pappa var kolsvart, mamman var vit (men brunhårig och brunögd). Lillsyrran var mulatt.

    Det är väl mitt mest extrema exempel. Blonda och blåögda känner jag många som är, vars ena förälder är brunhårig och brunögd.

    Min farmor och farfar hade båda brunt hår och bruna ögon. Min pappa fick gröna ögon, hans syskon fick bruna. Min mormor hade bruna, min morfar blå - min mamma fick blå, ett av hennes syskon fick bruna, den andra blå.

    Jag, vara båda föräldrar bär på bruna ögon i generna, fick blå ögon. Mitt barn, vars båda föräldrar har blå ögon, fick mörkt blå som i vissa ljus ser bruna ut.

    Men gör ett dna-test om ni oroar er, tänker jag. Det är ju trots allt ändå 1-2% barn som tror att den dom kallar pappa, är biologisk pappa - trots att det inte är så.

  • Anonym (Lilly)

    Kom på två lite mer extrema exempel:

    Mina kusiner har en svensk mamma och en pappa från Bolivia. Båda kusinerna har svart hår och mörkbruna ögon. Båda kusinernas första barn är mörka - båda kusinernas andra barn är jätteljusa; blonda och blåögda.

    Men första exemplet är ändå undantaget som bekräftar regeln. Min kompis är fö inte albino utan ärvde helt enkelt inte sin pappas utseende. Hennes dottern är dock mörkare än min kompis, men ändå inte jättemörk.

  • Anonym (Lilly)
    Anonym (Brunögd och blåögd) skrev 2021-08-02 00:59:17 följande:

    Nja, det beror på. Om den brunögde inte har några blåögda förfäder då slår de bruna igenom. Så var det iaf för mig.

    Men har den brunögde (el två brunögda) blåögda förfäder, så kan de blå anlagen slå igenom.

    Så fick iaf jag lära mig i skolan.


    Min kompis jag nämnde (som själv är ljushyad men har en kolsvart pappa och ljus mamma) fick höra av vår lärare (på 90-talet) att hennes pappa förmodligen inte är hennes riktiga pappa.

    Så bra är svenska skolan.
  • LFF
    Anonym (En till med rödhåriga barn!) skrev 2021-07-29 17:15:41 följande:
    maskbo skrev 2021-07-29 15:52:40 följande:
    Håller med! Min brorsas tjej har blå ögon och rött hår fast hennes mamma har jättemörkbrunt hår och bruna ögon. Hennes pappa har blont hår och jag tror han har blå ögon.
    Fiskfena skrev 2021-07-29 17:09:07 följande:

    Min mans systers barn (brunögd svarthårig mamma, blåögd mörkblond pappa):

    Barn 1: mörkblond, blå ögon
    Barn 2: mörkblond, blå ögon
    Barn 3: ljusblond, blå ögon
    Barn 4: rödhårig, gröna ögon

    Kul hur det ärvs!


    Och jag som trodde att vi var ensamma om att ha fått rödhåriga barn trots att ingen av oss är rödhårig!

    Jag är blond och blåögd och min man är svarthårig och brunögd. Vårt första barn är blond och blåögd, vårt andra och tredje barn är båda rödhåriga och den ene har blå ögon och den andre grönblå ögon!


    Inte alls konstigt eftersom det röda anlaget ofta ligger gömt bakom det mörka. Det är därför det är så svårt att blondera mörkt hår själv, det blir gärna rött/orange pga det röda. På många mörkhåriga syns även det röda när solen skiner på håret, på män ofta även i skägget.

    Min pappa och farbror blev rödhåriga, både farmor och farfar var mörkhåriga. Jag är rödhårig, har en "råttblond" mamma. Min halvbror hade samma hårfärg som Marabou mjölkchoklad när han var liten, hans mamma är korpsvart (native american) i håret. Lillebror är numera mörkhårig men det röda syns tydligt ändå.
  • Kråkungen
    Sphynxey skrev 2021-08-01 18:26:41 följande:
    Men sluta nu.
    Glinda från Oz skrev 2021-08-01 11:46:07 följande:
    Det är intressant att du inte förstår att det här är ett diskussionsforum där vem som helst får svara. Du verkar också vara ny på FL, här är det extremt vanligt att säga vad man tycker. 
    Ja, tyvärr finns det ju ett antal människor som alltid ska gå in och vara otrevliga och/eller skriva en massa OT-inlägg i alla trådar, det har du helt rätt i. Men det betyder ju inte att det är rätt för det. 
    Tack igen - huvet på spiken där :)
    Sphynxey skrev 2021-08-01 18:26:41 följande:
    F.ö. tror jag inte Kråkungen är ny på FL, jag tycker man har sett den nicken av och till under många år.
    Haha ja, jag har varit medlem på FL i ca 20 år... :)
  • Kråkungen
    Anonym (Brunögd och blåögd) skrev 2021-08-01 16:00:23 följande:
    Ja, det är en möjlig förklaring. Men jag kan tänka mig två till:

    - Kompisen har en svartsjuk/misstänksam man och hon vill lugna honom.

    - Hon misstänker att hennes egen far inte är hennes biologiska far.

    Men eftersom TS inte vill avslöja mer om kompisen (helt rimligt) så får vi aldrig veta. 
    Sphynxey skrev 2021-08-01 18:35:17 följande:
    Precis! Bra inlägg. Och det finns ju andra tänkbara förklaringar också, som att kompisen har blivit våldtagen och är rädd att det är våldtäktsmannen som är pappan. (Tyvärr inte en otrolig situation) Plus olika varianter av alternativen ovan. Och det kan säkert finnas andra anledningar också. 
    Exakt så. Det finns många olika möjliga anledningar, och av respekt mot min vän vill jag som sagt inte gå in på detaljer. Jag kan ju ändå (även där av respekt mot min vän) säga så mycket som att den goda Glindas gissning är längst från sanningen.

    Tack för era inlägg. Jag hoppas att vi slipper mer OT-dravel från Glinda nu.

  • Kråkungen
    Anonym (biologen) skrev 2021-08-01 19:03:34 följande:

    Jag får huvudvärk när folk som knappt kommer ihåg åttans biologi ska skriva om ögonfärg. Kan man inte kolla wiki åtminstone och se om det har hänt något sen man gick i åttan innan man uttalar sig?

    Idag vet forskarna att åtminstone 16 olika gener har betydelse för uttrycket av pigment i ögats iris, men några av dem är viktigare än andra, t.ex. OCA2 och HERC2. När man började upptäcka fler anlag så försökte de göra en modell för att kunna förklara ärftligheten med tre anlag från vardera mor och far, brunt, blått och grönt, men inte heller det räcker till riktigt.

    en.wikipedia.org/wiki/Eye_color

    Läs och förundras- och det finns inte ens några blå eller gröna pigment i ögat, det är en strukturell effekt som kallas Tyndalleffekten.


    Absolut, visst är det så! Det lustiga är att jag tycker inte at det just har varit några som kommit med förenklade förklaringar av hur genetiken fungerar förrän efter det att du postat ditt inlägg :)

    Hursomhelst. Syftet med tråden var och är enbart att få så många exempel som möjligt på mörkhåriga och mörkögda föräldrar som fått ljushåriga och blåögda barn, och det har jag ju fått :)
  • Anonym (Lintottar)

    Jag är brunhårig och har gröna ögon (vilket i grunden innebär att jag har gener för bruna ögon). Jag har fyra barn. Alla är riktiga lintottar, en av dem har till och med nästan kritvitt hår (han är 17 år i år så lär nog förbli ljus). De andra tre är mer ?normalblonda? med några rödaktiga inslag på en av dem. 


    De tre äldsta har en pappa med cendré hårfärg och blå ögon. De har allihop gråblå ögon, en kan ha skiftningar åt grönt. Den yngsta har en pappa med ljust hår och den ögonfärg som kallas ?hazel?, alltså brunt och grönt i olika skiftningar. Det barnet har samma ögonfärg som pappa, men har blont hår. Han har alltså gener för bruna ögon från oss båda.

    Jag känner dessutom en flicka med en vit mamma och en svart pappa. Hon är kritvit i hyn, blont krulligt hår och ljust blåa ögon. 

Svar på tråden Brunögd, mörkhårig förälder med blåögt, ljushårigt barn - erfarenheter???