• Anonym (Dumpad)

    Ska jag berätta

    Dejtade en kille i några veckor och allt känndes jättebra, för bra för att vara sant helt enkelt.

    Han visste på första dejten att jag bodde i annan stad och hade barn. Han pratade under den här tiden som att det inte var något problem. Sen säger han nu att han inte kan fortsätta träffa mig för att jag har småbarn (12 år är min son) och bor i en annan stad.

    Varför börjar man ens skriva till någon på en dejtingsida om man inte vill dejta någon med barn?

    Sen undrar jag om jag ska säga till honom när vi låg att jag inte hade något preventivmedel?

    Fel, jag vet jag skulle ha sagt att jag inte hade naturligtvis, vilket jag ångrar. Det var inget jag planerade att inte säga, men jag trodde han skulle fråga också om preventivmedel.

    Så vad tycker ni, ska jag säga det till honom eller låta bli?

    Själv tycker jag att han hade ett ansvar också.

  • Svar på tråden Ska jag berätta
  • Anonym (M)
    gröt skrev 2021-08-01 14:22:17 följande:

    Rätt bra om snubbar som obrytt har oskyddat sex upplever lite stress. Det är deras ansvar precis lika mycket och här verkar han ju bara ha förutsatt att kvinnan använder skydd. Bemödar man sig inte ens med att fråga förtjänar man att gå med hjärtat i halsgropen någon vecka.


    Det är upp till var och en om man vill uppfostra vuxna män men mitt inlägg handlade främst om vilket ansvar man har som mamma och det måste vara helt oberoende av hur andra beter sig.

    Om TS inte använder skydd och till exempel får HIV med allt vad det innebär av mental stress, sjukhusbesök och biverkningar av mediciner så kommer det att direkt påverka hennes son. Det spelar ingen roll hur liten risken är, det är en risk man inte tar om man har ansvar för ett barn.

    Om TS inte använder skydd, blir gravid och väljer att behålla barnet, trots en far som inte vill vara delaktig, med allt vad det innebär av emotionell stress, trötthet och betydligt försämrad ekonomi så kommer det direkt att påverka hennes son. Det är inte alla 12-åringar som blir glada för att få ett litet syskon som mamman måste ha på heltid eftersom pappan är frånvarande. För att inte tala om hur det skulle påverka det lilla barnet. Jag vet inte om TS ser abort som en odramatisk utväg eller om hon skulle må dåligt av det, i så fall skulle det också drabba sonen.

    Därför kan man inte som ensamstående mamma ligga utan skydd eftersom mannen inte frågade efter det.

    Man kan tycka att det är självklarheter, men tydligen inte.
  • Anonym (Dumpad)

    Absolut var och en har eget ansvar. Men man är inte mer än människa, trots att man har barn. Har alltid skyddat mig innan. Och jag tycker det även gäller män, så detta inlägg behöver också rikta sig till män. Män med barn som ligger runt får väl samma konsekvenser? Är barn ett hinder för att dejta borde man ju tänka på det kan bli barn om man inte skyddar sig. Jag tror att vissa män tar för givet att kvinnan skyddar sig.

  • Anonym (qwerty)
    Fjäril kär skrev 2021-08-01 14:48:12 följande:
    Alltså lite seriöst svarat här.

    Jag har själv barn och har flera gånger stoppat dejting på annan ort och med barn för att det helt enkelt funkade bättre i huvudet än i praktiken. Det är ju lätt att tycka en massa saker innan man provat och på vägen så känns det på ett annat sätt

    Så självklart kan man ändra åsikt.

    Att du ligger utan skydd är ju din egen dumhet. Han hade ju kunnat vara smittad av gud vet vad som han gett dig. Skydd är ditt eget ansvar. Att han inte ens tog upp det till en fråga visar ju bara hur lite han brydde sig om ditt välmående.
    När jag varit singel och i farten har noll killar frågat mig om jag haft preventivmedel, och ingen har heller föreslagit kondom. Tror snubbar bara tar för givet att tjejer äter p-piller om man inte säger något. Och sjukdomar verkar dom inte bry sig om.
  • Fjäril kär
    Anonym (Dumpad) skrev 2021-08-01 15:58:00 följande:

    Absolut var och en har eget ansvar. Men man är inte mer än människa, trots att man har barn. Har alltid skyddat mig innan. Och jag tycker det även gäller män, så detta inlägg behöver också rikta sig till män. Män med barn som ligger runt får väl samma konsekvenser? Är barn ett hinder för att dejta borde man ju tänka på det kan bli barn om man inte skyddar sig. Jag tror att vissa män tar för givet att kvinnan skyddar sig.


    Tyvärr är det så att majoriteten av männen fortfarande anser att abort är ett preventivmedel och tycker det är ett självklart alternativ. Det är ju bara att göra abort liksom..

    Och helt ärligt talat så är en graviditet det minsta bekymret i sammanhanget... Att en sjukdom kan ödelägga en persons liv är det varken män eller kvinnor som tänker på.
  • neverpreggo

    Är inget konstigt att ändra sig. Det är alltid krångligare när barn är involverade (även om 12 inte är småbarn).


     


    Du valde att ligga utan skydd, ja ni var två men tyvärr är det många som inte alls frågar så det ansvaret måste man ta själv. Det skulle låta småsint och fånigt att använda det för att "peta till honom" när ni faktiskt inte dejtar längre.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Dumpad) skrev 2021-08-01 14:00:57 följande:

    Sen undrar jag om jag ska säga till honom när vi låg att jag inte hade något preventivmedel?

    Fel, jag vet jag skulle ha sagt att jag inte hade naturligtvis, vilket jag ångrar. Det var inget jag planerade att inte säga, men jag trodde han skulle fråga också om preventivmedel.

    Så vad tycker ni, ska jag säga det till honom eller låta bli?

    Själv tycker jag att han hade ett ansvar också.


    Nej, för ni ska inte ha kontakt. Om du blir gravid gör du så klart också abort.
  • Anonym (Andreas)

    Att i efterhand hämnas och säga att ni låg utan skydd får dig bara att framstå som en galen, desperat kaninkokerska. Hans svar på det lär blir block överallt

  • elin1989

    Varför skulle du säga till honom att du inte använde skydd? Ni var väl båda lika dumma där. Om det visar sig att du är gravid och du vill behålla barnet (vilket jag tycker skulle vara en väldigt dålig idé) så får du berätta då är. Om du gör abort skulle jag inte säga något

  • Anonym (M)
    Anonym (Andreas) skrev 2021-08-01 17:10:39 följande:

    Att i efterhand hämnas och säga att ni låg utan skydd får dig bara att framstå som en galen, desperat kaninkokerska. Hans svar på det lär blir block överallt


    Håller med, förstår inte poängen med att säga det.
  • Anonym (.)
    Anonym (Dumpad) skrev 2021-08-01 15:58:00 följande:

    Absolut var och en har eget ansvar. Men man är inte mer än människa, trots att man har barn. Har alltid skyddat mig innan. Och jag tycker det även gäller män, så detta inlägg behöver också rikta sig till män. Män med barn som ligger runt får väl samma konsekvenser? Är barn ett hinder för att dejta borde man ju tänka på det kan bli barn om man inte skyddar sig. Jag tror att vissa män tar för givet att kvinnan skyddar sig.


    Men du tänkte inte på det själv så varför ställa krav på andra som du inte själv ställer på dig själv?

    Ja, han trodde nog att du använde skydd, men du visste att ingen av er använde skydd, samt om du blir gravid så är det du som drabbas mest, han kan komma undan med att betala. Plus att du inte upplyste honom om att du var oskyddad.


    Så du är minst lika skyldig och oansvarig som honom, så det blir ju bara löjligt att läxa upp honom.

  • Anonym (L)

    Men varför göra så mot sig själv? Det blir ju inte honom det straffar om du blir gravid? Tänkte du behålla barnet då för att... Ja vadå? Hämnas?


    Nej, du ska inte höra av dig till honom, och gör för guds skull abort om du är gravid.


    Det här var ju bland det dummare jag läst på länge.

  • Anonym (Ivy)

    Nja, jag förstår din känsla, speciellt då han inte ens verkade fundera på skydd själv. Men det är ju inte heller ditt jobb att uppfostra och läxa upp den här mannen. 

    Men det är verkligen oerhört förvånande att se mäns egna ansvar gällande deras fertilitet. Känns som man ofta hör om män, var fru/flickvän/kk tydligt har berättat att hon inte tänker göra abort om hon blir gravid. Han väljer att ligga oskyddat ändå och sen börjar han gråta och gnälla när hon blir gravid och tänker behålla barnet "mot hans vilja".

  • Anonym (Skramselhicka kan radda andra)
    Anonym (Dumpad) skrev 2021-08-01 14:00:57 följande:

    ... Sen säger han nu att han inte kan fortsätta träffa mig för att jag har småbarn (12 år är min son) och bor i en annan stad.

    Sen undrar jag om jag ska säga till honom när vi låg att jag inte hade något preventivmedel?

    ... jag trodde han skulle fråga också om preventivmedel.

    Så vad tycker ni, ska jag säga det till honom eller låta bli?


    Du kan val saga - synd att du kanner sa, men att nasta gang han ligger med nagon han inte langre amnar fortsatta traffa sa borde han anvanda skydd sa att tjejen slipper ga och oroa sig flera veckor efter (och bada kanske fa sina liv forstorda om hon nu rakar ha blivit med barn). Sjalv skulle du aldrig kunna gora abort, sa att istallet for att bara lugnt konstatera att ni inte kommer att traffas mer sa genomlider du nu nagra traumatiska veckor innan du, med din oregelbundna mens, med sakerhet kan saga att du inte ar gravid... 
    Det borde vara ett bra svar till en san kille. Han far skramselhicka och blir noga med att skydda sig i framtiden, vilket kanske raddar nagon stackars tjej som annars hade blivit med barn trots att han tankte lamna henne.
  • Anonym (K)

    Du ansvarar för din kropp och han för sin. Du vet att du antingen är okej med att bli ensam med ett barn, eller göra abort. Om han inte är okej med att bli pappa till ett barn som kommer bo på annan ort så får han se till att använda kondom. Eller hålla käften.

Svar på tråden Ska jag berätta