• Malinn81

    Ligga på för lite kcal alltid? Svårt att hålla högre kcal intag/dag

    Jag har försökt gå ner i vikt nu i 1.5 år gick ner 10kg på ca 6-7 månader. Har ett sockerberoende som inte är att leka med. Tränade antingen på gymmet eller hemma.ca 3ggr /v.

    Under de "duktiga månaderna" hade jag såpass med disciplin så jag åt godis/kakor eller vad jag nu kände för en dag per vecka men det rann ut i sanden. Och jag gick upp 6 kg igen. Så nästan på ruta 1.

    Kollade för skojs skull hur pass jag låg till i kalorier. Inte stenhård på de utan tar på måfå.

    Saken är den att jag legat på ca 1300 kcal sedan dess. Klarar att öka vissa dagar men oftast inte.. som det är nu blir det träning2 ggr i veckan. Har ju läst att man inte ska ligga på 1300 kcal mer än 3 mån åt gången sedan öka så kroppen inte förbränner musklerna. Är ju rädd att jag fördärvar mig själv istället, nu när jag inte lyckas äta mer riktig mat om dagen..

    Är ganska villrådig nu hur jag ska göra väldigt sugen på att hoppa på tex Protein.se deras slim. Fast jag vet ju nu att jag lyckas ju inte få I mig så pass mycket mat. Känns nästan lite korkat att hoppa på en diet när jag först borde äta riktigt ett tag.. hur mycket ska man ligga på och hur länge??

    Hoppas någon vill hjälpa mig!

  • Svar på tråden Ligga på för lite kcal alltid? Svårt att hålla högre kcal intag/dag
  • Aniiee

    Frågan "hur mycket ska man ligga på" har svaret - "så mycket som just du behöver". Det måste du liksom räkna ut själv utefter dina förutsättningar. Gå in på till exemple matkalky.se, de har ett formulär.

    Frågan "hur länge" har svaret - minst hälften så länge som det tog att gå ner 10% av din startvikt, helst lika eller till och med dubbelt så länge, innan du satsar på nästan 10% viktnedgång. För att exemplifiera:

    Såg att du väger 80 kg och vill gå ner till 60. Lagom viktnedgång är ca 0,7 kg (0.5-1 kg) i veckan.

    Viktnedgång 10% av startvikten=8 kg, 11 veckor
    Stilla i vikt 5-6 veckor.
    Viktnedgång 10% från 72 kg = 7,2 kg. 10 veckor
    Stilla i vikt 5 veckor
    Viktnedgång 10% av 65 (64,8)kg = 6,5 kg, 
    Stilla i vikt - ja, resten av livet.... 

    Ja, oseriösa pengaplockare bör du undvika.


    We need to take the wrong steps sometimes to find the right path.
  • Malinn81

    Tack för svar!

    Jo har varit väldigt försiktig med att gå ner mer än ca 0.5kg i veckan är ju skimrande för att få fler bristningar och överflödig hud. Som man ser på dem på tv som måste operera bort hud efter viktnedgång..

    Är 160 och väger 65. Är inte superfet utan det är främst den hängande gravidmagen som måste bort. Är ett jättebeskymmer vid nästan alla kläder. Ser gravid ut i ca 5e månaden.

    Tänkte på det du skrev att jag skulle gå ner i några veckor sedan stå stilla i ca 5v, ska man då strunta i att träna de veckorna eller? Känns som jag lägger på mig vikt där igen. Vad ska man då käka?

    Är Protein.se ett sånt företag som bara säger pengar av en då?

  • LasseBD

    Kalorimetoden funkar för väldigt få människor vilket enligt mig tyder på att den är bullshit.

    Ät strikt LCHF och fettet kommer rinna av dig. Se till att befinna dig i ketos.

    Sökord: keto, ketos, lågkolhydratkost, lchf

  • Malinn81

    Grejen e den att jag gick ner 10 kg med detta när jag brukade allvar så vet ju att de funkar såhär o då ändrade jag inte så mycket på vad jag äter i vanliga fall.. utan la bara till träning o försökte att inte äta söta kakor Nutella osv mer än 1 gång per vecka. Ville inte ändra på för mkt med tanke på att jag inte vill fortsätta hålla på att jojobanta resten av livet.

    Gick ner lagom i vikt på detta vis så jag vet ju att det funkar. Fast grejen e ju att jag äter för lite alltid..

    Men till saken.. jag hoppar inte på nåt nytt nu. Nu. Har provat endel olika o de blir bara att antingen går jag inte ner alls.. som det har varit med de flesta xls medial o allt va de nu hette. Så jag håller mig till de jag vet fungerar. Tack ändå

  • Frankie Bean

    Tror inte att du riktigt räknat rätt när det gäller kalorierna... Visst att behovet är olika för olika personer, men om du inte har något underliggande, tex PCOS, så är kalorierna det som avgör din vikt.

    Min man är dietist, dock inte jag, men kan dela med av små saker som han menar gör stor skillnad.

    -Det är inte så viktigt som man kanske tror (för viktnedgång) att gå till gymmet 3 gånger i veckan, men tänk på vardagsmotionen. Att te.x gå mycket varje dag bränner mer kalorier än 3 sessioner på gymmet per vecka. Tänk på hur länge du gått och gymmat. Har det fått dig dit du vill? Om inte så saknas ju något.

    -Om du inte har ätstörningstendenser så testa att ladda ned en kaloriapp och var mycket noggrann när du mäter maten.

    Öva på portionsstorlekar och att äta i lagom takt. Ett mål ska ta ca 15-20 min att äta (det blir mycket tuggade).

    -Ta hjälp av en coach. Inte för träningen utan för näringen. Du kan boka endast ett möte eller flera. Det hjälper ibland att ha någon som guidar en och som man måste "ansvara" inför. Tolka mig rätt, det är lättare att avstå onödigheter om man vet att någon kommer att se det.

    Det tråkiga är ju att det verkligen är en förändring man måste hålla genom livet som får dig att nå en viss vikt. Det spelar ingen roll om man hittar en metod som funkar om man slutar med den när man nått sin önskade vikt, då går du ju bara tillbaka till hur det var innan.

    En grej som funkade för mig när jag behövde gå ned i vikt var att skaffa en sådan där smart watch för att ha koll på hur många steg jag tog varje dag. Sikta på 10 000 om dagen, det gör faktiskt rätt stor skillnad.

  • Frankie Bean

    Lite OT kanske, men är lite allergisk mot olika dieter. Många pratar lyriskt om just sin diet som funkat, men om det inte är en diet du tänker hålla framöver så släpp den. Kroppen behöver både protein, kolhydrater, vitaminer, mineraler etc. Försök att se till att du får i dig lite av allt som kroppen behöver.

  • Malinn81
    Frankie Bean skrev 2021-08-12 12:45:56 följande:

    Tror inte att du riktigt räknat rätt när det gäller kalorierna... Visst att behovet är olika för olika personer, men om du inte har något underliggande, tex PCOS, så är kalorierna det som avgör din vikt.

    Min man är dietist, dock inte jag, men kan dela med av små saker som han menar gör stor skillnad.

    -Det är inte så viktigt som man kanske tror (för viktnedgång) att gå till gymmet 3 gånger i veckan, men tänk på vardagsmotionen. Att te.x gå mycket varje dag bränner mer kalorier än 3 sessioner på gymmet per vecka. Tänk på hur länge du gått och gymmat. Har det fått dig dit du vill? Om inte så saknas ju något.

    -Om du inte har ätstörningstendenser så testa att ladda ned en kaloriapp och var mycket noggrann när du mäter maten.

    Öva på portionsstorlekar och att äta i lagom takt. Ett mål ska ta ca 15-20 min att äta (det blir mycket tuggade).

    -Ta hjälp av en coach. Inte för träningen utan för näringen. Du kan boka endast ett möte eller flera. Det hjälper ibland att ha någon som guidar en och som man måste "ansvara" inför. Tolka mig rätt, det är lättare att avstå onödigheter om man vet att någon kommer att se det.

    Det tråkiga är ju att det verkligen är en förändring man måste hålla genom livet som får dig att nå en viss vikt. Det spelar ingen roll om man hittar en metod som funkar om man slutar med den när man nått sin önskade vikt, då går du ju bara tillbaka till hur det var innan.

    En grej som funkade för mig när jag behövde gå ned i vikt var att skaffa en sådan där smart watch för att ha koll på hur många steg jag tog varje dag. Sikta på 10 000 om dagen, det gör faktiskt rätt stor skillnad.


    Vad menade du med felräknat, vilket? Jo alltså har kört med yazio sedan mars -20.

    Är ju inte så noggrann så att jag mäter maten men på ett ungefär. Har ju läst att man inte ska gå på sparlåga mer än 3 månader. Men har gjort det nästan hela tiden sedan dess.. appen borde säga typ 1300 kcal i 3 månader o sedan typ 1700 eller nåt igen ett tag, så det är ju lite missvisande..

    Grejen är den att jag fortsätter gå ned i vikt eller typ jag pendlar, går ner några kg men upp dem igen..

    Jo jag vet med mig att jag är urkass på detta med vardagsmotion. Vissa dagar blir det knappt inget nu när jag inte har varken jobb eller satt på åtgärd pga coronan.. orkar ju inte asa mig till gymmet så ofta men har grejat framför tvn här med wellnessonline istället.
  • Frankie Bean
    Malinn81 skrev 2021-08-12 16:53:11 följande:

    Vad menade du med felräknat, vilket? Jo alltså har kört med yazio sedan mars -20.

    Är ju inte så noggrann så att jag mäter maten men på ett ungefär. Har ju läst att man inte ska gå på sparlåga mer än 3 månader. Men har gjort det nästan hela tiden sedan dess.. appen borde säga typ 1300 kcal i 3 månader o sedan typ 1700 eller nåt igen ett tag, så det är ju lite missvisande..

    Grejen är den att jag fortsätter gå ned i vikt eller typ jag pendlar, går ner några kg men upp dem igen..

    Jo jag vet med mig att jag är urkass på detta med vardagsmotion. Vissa dagar blir det knappt inget nu när jag inte har varken jobb eller satt på åtgärd pga coronan.. orkar ju inte asa mig till gymmet så ofta men har grejat framför tvn här med wellnessonline istället.


    Som jag förstod din trådstart så går du inte ned trots att du vill. 1300 kalorier är rätt lite (beroende på dina egna mått så klart) och ligger du verkligen stabilt på 1300 så borde du gå ned. Gjorde själv grovuppskattningar med kalorier och sedan blev jag motvilligt övertalad att skaffa app och vara riktigt noggrann med att räkna exakt allt, och mäta precis. Till och med varje skvätt kaffemjölk. Det visade sig iaf att jag räknat flera hundra kalorier fel bara på småsaker och feluppskattningar på hur mycket maten jag äter väger. Tänkte bara att det kan vara intressant att testa en vecka och se vad resultatet blir.

    Att man pendlar lite kan ju även bero på menscykeln. Man samlar på sig vatten, är hungrigare i vissa perioder etc, vilket ändå är normalt. Du kanske inte väger dig så ofta, men om du gör det så se till att det är vid samma tid på samma dag i veckan (eller månaden). Te.x fredagsmorgon, måndag kan ju vara tråkigare om man göttat lite extra över helgen :D

    Förstår att man lätt fastnar inne. Kan du kanske göra till en vana att gå en runda under tiden det tar att lyssna på ett poddavsnitt? Då blir det lite intressantare än att bara hasa sig runt i en timme :) Det finns ju även stepmaskiner och gåband men risken är ju att det bara blir stående.
  • 100wfs
    Frankie Bean skrev 2021-08-12 12:45:56 följande:

    Tror inte att du riktigt räknat rätt när det gäller kalorierna... Visst att behovet är olika för olika personer, men om du inte har något underliggande, tex PCOS, så är kalorierna det som avgör din vikt.

    Min man är dietist, dock inte jag, men kan dela med av små saker som han menar gör stor skillnad.

    -Det är inte så viktigt som man kanske tror (för viktnedgång) att gå till gymmet 3 gånger i veckan, men tänk på vardagsmotionen. Att te.x gå mycket varje dag bränner mer kalorier än 3 sessioner på gymmet per vecka. Tänk på hur länge du gått och gymmat. Har det fått dig dit du vill? Om inte så saknas ju något.

    -Om du inte har ätstörningstendenser så testa att ladda ned en kaloriapp och var mycket noggrann när du mäter maten.

    Öva på portionsstorlekar och att äta i lagom takt. Ett mål ska ta ca 15-20 min att äta (det blir mycket tuggade).

    -Ta hjälp av en coach. Inte för träningen utan för näringen. Du kan boka endast ett möte eller flera. Det hjälper ibland att ha någon som guidar en och som man måste "ansvara" inför. Tolka mig rätt, det är lättare att avstå onödigheter om man vet att någon kommer att se det.

    Det tråkiga är ju att det verkligen är en förändring man måste hålla genom livet som får dig att nå en viss vikt. Det spelar ingen roll om man hittar en metod som funkar om man slutar med den när man nått sin önskade vikt, då går du ju bara tillbaka till hur det var innan.

    En grej som funkade för mig när jag behövde gå ned i vikt var att skaffa en sådan där smart watch för att ha koll på hur många steg jag tog varje dag. Sikta på 10 000 om dagen, det gör faktiskt rätt stor skillnad.


    Här har du fått bra tips! 

    Instämmer helt med träningen. Jag kan t.ex. inte börja hårdträna på gymmet för att gå ner i vikt för när jag tränar på det sättet blir jag råjävlahungrig. Och då är det svårt, på gränsen till olidligt, att också ligga på ett litet kaloriunderskott. 

    En gamechanger för mig var att börja promenera och cykla mer i vardagen, att "bara gå ut och gå" tyckte jag var svårt för det kändes poänglöst men att t.ex. ta en liten omväg med flit på väg till jobbet (för dit skulle jag ju ändå) eller ta en lite lite längre omväg på väg till affären, jag började även "lura" mig själv att t.ex. ta cykeln till en hållplats längre bort när behövde åka buss lite längre (gillar att cykla men att cykla 3 mil ut till handelsområdet där går min gräns, haha). Och sen hoppa av vid samma hållplats och ta cykeln hem. Det behövde inte vara långt, kunde handla om att jag cyklade 1.1,5 kilometer. Men många bäckar små. Typ alla gånger man bara ska transportera sig från punkt A till punkt B försöker jag så långt det går promenera eller cykla, för transportera sig ska man ju vilket som. Det är inte poänglöst, som jag kände inför random promenader då man bara går för att gå. 

    Men den största effekten för min viktnedgång var nog kosten. Jag var också sockerberoende och för mig funkade det inte alls att äta sött en dag i veckan. Den dagen kunde jag trycka i mig hur mycket som helst. Det som funkade för mig var att typ helt sluta med socker i form av godis, kakor, fika, glass osv, cold turkey, och hitta andra alternativ för t.ex. helgen eller när man ska träffa vänner och äta något gott. Exempelvis fina charkuterier, fin ost, salta kex osv. Det var också något jag kunde liksom förlika mig med på lång sikt "jag har ett ohälsosamt förhållande till socker, jag får hitta andra alternativ". Och så försökte jag se mitt sockerberoende lite som andra beroenden. Man skulle ju aldrig säga till en alkoholist "du kan inte dricka alkohol pga du kan inte hantera det, förutom(!) en dag i veckan, då får du dricka hur mycket och vad du vill!". 
  • Malinn81
    100wfs skrev 2021-08-12 18:11:56 följande:

    Här har du fått bra tips! 

    Instämmer helt med träningen. Jag kan t.ex. inte börja hårdträna på gymmet för att gå ner i vikt för när jag tränar på det sättet blir jag råjävlahungrig. Och då är det svårt, på gränsen till olidligt, att också ligga på ett litet kaloriunderskott. 

    En gamechanger för mig var att börja promenera och cykla mer i vardagen, att "bara gå ut och gå" tyckte jag var svårt för det kändes poänglöst men att t.ex. ta en liten omväg med flit på väg till jobbet (för dit skulle jag ju ändå) eller ta en lite lite längre omväg på väg till affären, jag började även "lura" mig själv att t.ex. ta cykeln till en hållplats längre bort när behövde åka buss lite längre (gillar att cykla men att cykla 3 mil ut till handelsområdet där går min gräns, haha). Och sen hoppa av vid samma hållplats och ta cykeln hem. Det behövde inte vara långt, kunde handla om att jag cyklade 1.1,5 kilometer. Men många bäckar små. Typ alla gånger man bara ska transportera sig från punkt A till punkt B försöker jag så långt det går promenera eller cykla, för transportera sig ska man ju vilket som. Det är inte poänglöst, som jag kände inför random promenader då man bara går för att gå. 

    Men den största effekten för min viktnedgång var nog kosten. Jag var också sockerberoende och för mig funkade det inte alls att äta sött en dag i veckan. Den dagen kunde jag trycka i mig hur mycket som helst. Det som funkade för mig var att typ helt sluta med socker i form av godis, kakor, fika, glass osv, cold turkey, och hitta andra alternativ för t.ex. helgen eller när man ska träffa vänner och äta något gott. Exempelvis fina charkuterier, fin ost, salta kex osv. Det var också något jag kunde liksom förlika mig med på lång sikt "jag har ett ohälsosamt förhållande till socker, jag får hitta andra alternativ". Och så försökte jag se mitt sockerberoende lite som andra beroenden. Man skulle ju aldrig säga till en alkoholist "du kan inte dricka alkohol pga du kan inte hantera det, förutom(!) en dag i veckan, då får du dricka hur mycket och vad du vill!". 


    Tack för fler tips, har relativt nära till mataffärerna typ 1km åt varje håll.det som är så irriterande att jag redan inte ut att gå eller cykla 10 min utan att bli genomsvettig. Det går inte så mycket när man bara ska till affären men även om jag tänker ta det lugnt lyckas jag komma fram lika genomsvettig, har man dessutom tagit dagarna i ansiktet en stund innan så ser man ut som efter väldens spinningpass i ansiktet haha.. o man har ju inte så lätt att komma ihåg att man gjort samma misstag 50 ggr innan redan..

    Sen till sötsuget, nä alltså är inne i någon period nu där det blir sug ett par ggr I veckan.. hoppas att det är övergående.. snart, väldigt snart innan jag gått resten av kilona med, så jag e uppe i startvikt igen..
    100wfs skrev 2021-08-12 18:11:56 följande:

    Här har du fått bra tips! 

    Instämmer helt med träningen. Jag kan t.ex. inte börja hårdträna på gymmet för att gå ner i vikt för när jag tränar på det sättet blir jag råjävlahungrig. Och då är det svårt, på gränsen till olidligt, att också ligga på ett litet kaloriunderskott. 

    En gamechanger för mig var att börja promenera och cykla mer i vardagen, att "bara gå ut och gå" tyckte jag var svårt för det kändes poänglöst men att t.ex. ta en liten omväg med flit på väg till jobbet (för dit skulle jag ju ändå) eller ta en lite lite längre omväg på väg till affären, jag började även "lura" mig själv att t.ex. ta cykeln till en hållplats längre bort när behövde åka buss lite längre (gillar att cykla men att cykla 3 mil ut till handelsområdet där går min gräns, haha). Och sen hoppa av vid samma hållplats och ta cykeln hem. Det behövde inte vara långt, kunde handla om att jag cyklade 1.1,5 kilometer. Men många bäckar små. Typ alla gånger man bara ska transportera sig från punkt A till punkt B försöker jag så långt det går promenera eller cykla, för transportera sig ska man ju vilket som. Det är inte poänglöst, som jag kände inför random promenader då man bara går för att gå. 

    Men den största effekten för min viktnedgång var nog kosten. Jag var också sockerberoende och för mig funkade det inte alls att äta sött en dag i veckan. Den dagen kunde jag trycka i mig hur mycket som helst. Det som funkade för mig var att typ helt sluta med socker i form av godis, kakor, fika, glass osv, cold turkey, och hitta andra alternativ för t.ex. helgen eller när man ska träffa vänner och äta något gott. Exempelvis fina charkuterier, fin ost, salta kex osv. Det var också något jag kunde liksom förlika mig med på lång sikt "jag har ett ohälsosamt förhållande till socker, jag får hitta andra alternativ". Och så försökte jag se mitt sockerberoende lite som andra beroenden. Man skulle ju aldrig säga till en alkoholist "du kan inte dricka alkohol pga du kan inte hantera det, förutom(!) en dag i veckan, då får du dricka hur mycket och vad du vill!". 


    Tackat för fler tips!
Svar på tråden Ligga på för lite kcal alltid? Svårt att hålla högre kcal intag/dag