Anonym (Ts) skrev 2021-08-19 14:28:07 följande:
Hur förberedde ni andra er för förlossning? Jag ska ha en bebis senare i år och känner mig fortfarande väldigt icke-oroad för förlossningen men alla säger att det är klokt att förbereda sig. Som förstföderska har man ju ingen tidigare erfarenhet heller av just en förlossning.
Har sett en drös avsnitt från ett av de där förlossningsprogrammen som sänts på TV, läst på en del om dyktekniken. Är öppen för olika typer av bedövning men känner jag inte ett starkt behov av allt så begränsar jag det gärna eftersom jag inte gillar känslan av att vara bedövad sen när skälet till bedövning är borta. Är normalt smärttålig, och som migrändrabbad van att gå in i mig själv och låta kroppen hantera smärta som kommer, vilket brukar fungera rätt väl. Inte att det inte gör ont men att det får göra det och då blir det liksom bättre?
Men hur mycket borde jag läsa på? Vad ska man fokusera på? Känner mig helt nollad, och som att jag känner mig naiv som inte är mer oroad.
För mig kändes det bra att ha läst på om förlossningens olika faser, det gjorde att jag i bakhuvudet kund ha lite koll på var i processen jag befann mig och att jag kände till begreppen som används vid en förlossning. Jag hade också kollat upp lite om smärtlindring så att jag hade lite koll där vad som finns och hur de används.
Min man hade också läst på och var både påläst och lyhörd under förlossningen i hur jag behövde bli stöttad. Tex så ville jag under fösta förlossningen inte ens att han skulle röra vid mig, det tog kraft från mig att hantera värkarna. Andra gången var det tvärtom, jag ville ha hans hand, att han skulle massera etc. Och det hängde han ju bara med på och anpassade sig till vad jag behövde just då.
Jag kom in i nåt slags naturlig andning och hanterade smärtan bra, jag var inte rädd mer än för att nåt skulle gå fel med bebisen, men inte för smärtan eller så. Jag kände mig trygg med att barnmorskan skulle göra det som krävdes och hjälpa mig på bästa sätt och så var det också.
Jag tror att det är bra att gå in i det lite naivt sådär, vara påläst om förloppet, men i övrigt inte ha några förväntningar på hur man ska reagera eller hantera det utan bara ta det som det kommer.