• Anonym (2021-08)

    Anmäla man som runkar framför dig?

    1)Vi säger att du ligger och solar och ser en man som står en bit bort och runkar när han tittar på dig.

    Du upplever mannen som 100% harmlös/ofarlig, men han står och runkar.

    Vad gör du?

    Ligger kvar och tänker att "Ja, ja. Låt han står där och dra i den" eller skriker du rakt ut?

  • Svar på tråden Anmäla man som runkar framför dig?
  • Postman

    Har sett det lite då och då när hustrun och jag har varit på nakenbad. Inget vi har brytt oss om utan mest ignorerat. Aldrig någon som har varit nära, påträngande eller gjort så vi har känt oss hotade. Vi har aldrig övervägt att anmäla.

  • Anonym (Räkan)
    Hotelliggaren skrev 2021-08-25 13:29:37 följande:
    Det blir lite intressant här vad som är brottsligt och vilken rubricering det kan vara. i fallet TS beskriver kan det ju vara ofredande om han står så nära att det är troligt att han kommer bli upptäckt. Då har han ju tagit sig friheten på den andres bekostnad. Står han väl undanskymd och gör sitt bästa att dölja sig så är det nog inte brottsligt. Bara för att han runkar är det inte automatiskt brottsligt. Det blir liksom bara steget över att titta o fantisera. 

    Om man däremot bölttar sig i syftet att chocka är det ett solklart fall av ofredande.

    Mannen på tåget som troligen kollade porrfilm på mobilen o runkade för sig själv har ju inte siktet inställt på nån person i närheten och då borde brottet vara störande av ordning eller förargelseväckande beteende. 

    Men som sagt, OM mannen lan anses stått på stort avstånd eller gjort försök att skyla sig så att han inte ska synas/synas vad han gör. är det inte säkert att det är brottsligt.
    Det är jätteintressant, det blir lite som att det att sex på allmän plats inte är tillåtet.
    Hur grovt kan man hångla smeka varandra innan det blir sex. 

    På samma sätt om en person ligger och solar tittar på en annan person som solar. hur mycket kan personen smeka sig innan det blir ofredande?
  • KimLinnefeldt
    Anonym (Räkan) skrev 2021-08-25 15:12:34 följande:
    Det är jätteintressant, det blir lite som att det att sex på allmän plats inte är tillåtet.
    Hur grovt kan man hångla smeka varandra innan det blir sex. 

    På samma sätt om en person ligger och solar tittar på en annan person som solar. hur mycket kan personen smeka sig innan det blir ofredande?
    Gränsen sätts i princip av den som råkar ut för det. Om man anser att man har blivit utsatt för sexuellt trakasseri så har man blivit det.

    Det där som TS beskriver är ett övergrepp, eftersom han utsätter andra för ett intimt närmande utan att ha bett om lov. Jag tycker absolut att man ska filma och polisanmäla. Om jag inte minns fel så finns det ett samband mellan blottare och våldtäkter, att blottarna tenderar att gå närmare och till slut bli handgripliga.

    Min dotter och hennes kompis råkade ut för det när de var i 6-7-årsåldern, vid en badplats. Jag hade kunnat döda om jag bara hade hittat honom. Självklart polisanmälde vi.
  • Anonym (Mia)

    Jag hade rest mig och bett honom gå.

    När jag var ung (70-80 tal) var blottarna väldigt vanliga. Kan nog räkna upp ett 10 tal tillfällen då de dykt upp. Första gången var jag 8 år. Antar att det är dickpics som gäller idag?

  • Anonym (Jd)
    Hotelliggaren skrev 2021-08-25 13:29:37 följande:

    Det blir lite intressant här vad som är brottsligt och vilken rubricering det kan vara. i fallet TS beskriver kan det ju vara ofredande om han står så nära att det är troligt att han kommer bli upptäckt. Då har han ju tagit sig friheten på den andres bekostnad. Står han väl undanskymd och gör sitt bästa att dölja sig så är det nog inte brottsligt. Bara för att han runkar är det inte automatiskt brottsligt. Det blir liksom bara steget över att titta o fantisera. 

    Om man däremot bölttar sig i syftet att chocka är det ett solklart fall av ofredande.

    Mannen på tåget som troligen kollade porrfilm på mobilen o runkade för sig själv har ju inte siktet inställt på nån person i närheten och då borde brottet vara störande av ordning eller förargelseväckande beteende. 

    Men som sagt, OM mannen lan anses stått på stort avstånd eller gjort försök att skyla sig så att han inte ska synas/synas vad han gör. är det inte säkert att det är brottsligt.


    Såklart. Vet att man tex får stå i sitt fönster och onanera utan att det är brottsligt om inget syns, även om det är uppenbart vad som försiggår.

    Men kan ändå tycka att på en allmän strand där det är många människor och barn springer runt nakna, så tycker jag att de inte ska behöva riskera se det, även om mannen varit någorlunda undangömd. Nu satt denne på en filt i baksidan av stranden, men inte gömd! Man såg en snopp och en hand utan att behöva kikare! Sen även om en person skulle gömma sig i en buske och snuska sig så kan man bli minst lika obekväm. Det är inte friskt att hålla på sånt när man är ute i allmänheten.
  • Anonym (2021-08)
    KimLinnefeldt skrev 2021-08-25 15:30:25 följande:
    Gränsen sätts i princip av den som råkar ut för det. Om man anser att man har blivit utsatt för sexuellt trakasseri så har man blivit det.

    Det där som TS beskriver är ett övergrepp, eftersom han utsätter andra för ett intimt närmande utan att ha bett om lov. Jag tycker absolut att man ska filma och polisanmäla. Om jag inte minns fel så finns det ett samband mellan blottare och våldtäkter, att blottarna tenderar att gå närmare och till slut bli handgripliga.

    Min dotter och hennes kompis råkade ut för det när de var i 6-7-årsåldern, vid en badplats. Jag hade kunnat döda om jag bara hade hittat honom. Självklart polisanmälde vi.
    Ok, du hade gått franm och sparkat honom sönder och samman?
  • Anonym (2021-08)
    Anonym (Jd) skrev 2021-08-25 13:03:37 följande:

    Har faktiskt sett det ett par gånger. På stranden. Det är hemskt även om man inte känner sig direkt rädd, så är det extremt obehagligt. Speciellt om det även finns barn runt omkring. Jag har antagit att det är några sjuka nudister som tänder på vinden och naturen och inte på någon specifik person. (De jag upptäckt sitter och kollar runt lite hit och dit..mest upp i himlen) en gång var det inte jg som först upptäckte mannen, utan någon kvinna som stod och skrek på honom tills han gick sin väg. En annan gång sa jag till väninnan att jg tror att det är en som äcklar sig, men även den gången vart mannen ivägkörd innan vi hann kontakta polis. Sen såg jag det på ett tåg en gång, men det var ett äckel som kollade i sin mobil med hörlurar.. jag vet verkligen inte hur man hanterar såna situationer. Känns så onödigt att göra ett ärende av det. Även om det skulle behövas! Om man hade lite mer förtroende för att folk kan bli dömda så hade det kanske vart värt att anmäla..


    Har hört talas om de patrullerande männen med keps och solglasögon på nudistbad, 
  • Drottningen1970
    Anonym (micke) skrev 2021-08-25 14:32:17 följande:

    Är det några andra brott som du anser att stening är ett lämpligt straff för ?

    Rödljuskörning ?

    Gå mot röd gubbe ?

    Snatteri ?

    Cykelstöld ?

    Tjuvfiske ?

    Otrohet ?

    Jag associerar stening med Sharia lagar. 


    Det säger en hel del om dig att du jämför att utsättas för ett sexuellt övergrepp och att gå mot röd gubbe. Du får helt enkelt acceptera att du behöver hålla kuken i brallan och inte utnyttja andra människor i dina sexuella syften mot deras vilja. Helt sjukt att du verkar tro att det är ok att exponera sig för människor. Din fantasi om att kvinnor blir kåta av att se dig stå bakom ett träd och dra i snabeln är helt enkelt en villfarelse.
  • Anonym (kvinna)

    Helt ärligt beror det helt på vem det är som gör det.

    Först och främst kommer jag filma, oavsett.

    Men faktiskt, jag går igång på snygga män som runkar, så är det en vältränad heting på 25-30 bast så gör jag ingenting utan lär bara titta på.

    Är det ett gubbslem så anmäler jag.

Svar på tråden Anmäla man som runkar framför dig?