Glinda från Oz skrev 2021-09-09 09:49:35 följande:
Med det sättet att resonera ska barnet inte umgås eller vara runt äldre barn alls. I högstadiet och gymnasiet umgås väldigt många med både äldre och yngre personer, jag har varken träffat lärare eller föräldrar som förhindrar det och tycker det är hemskt att barnets vänner är född ett annat år. Ju äldre man blir bestå mindre spelar ålder roll.
Nej, visst kan barn umgås med äldre och yngre, inte tu tal om det. Och ja, ju äldre man blir desto mindre blir skillnaderna, men farorna finns där ändå.
En åttaåring som är på en tioårings nivå i skolan, det kan vara i ett eller flera ämnen eller alla, bör inte bara gå i klassen med tioåringarna eftersom denne sällan är på samma mognadsnivå och då kan ha svårare att säga nej till dumma saker etc.
Samma sak ser jag bland tonåringar som hamnar med äldre, de utnyttjas tyvärr ofta och det är svårt att säga nej till någon äldre och 'coolare'.
Om de också har kompisar i samma nivå, mognadsmässigt sätt blir de mer skyddade eller hur jag ska säga, det är iaf min erfarenhet.
Barn, även särbegåvade, måste få vara barn och växa upp i sin egen takt, men utan att för den skull förvägras utmaningar utbildningsmässigt sett.