Anonym (Mamma) skrev 2021-09-08 18:54:20 följande:
Hej, jag har en dotter på 11 år och jag tror hon är särbegåvad för hon har väldigt enkelt i skolan och mår därför dåligt, vad tror ni kommer hända om skolan får reda på det? Tror ni hon kommer få sitta i studiehallen bredvid hennes huvudklassrum med en egen elevassistent? För det skulle vara jättebra, men vad tror ni?
Först utreder ni om hon skulle vara särbegåvad, hos psykolog. Det behöver inte vara därför hon mår dåligt, det kan vara andra saker men det behöver givetvis undersökas.
Det är inte vanligt att man får egen elevassistent för att man är just särbegåvad, det kan man ta till som stödåtgärd när eleven behöver stöd på olika vis; studiemässigt eller socialt. Om en person får svårigheter med att arbeta i klassrummet, ska skolan utreda varför och sätt in adekvat stöd, i första hand inne i klassrummet (inkludering). Om det inte går att lösa så kan vissa elever jobba i mindre grupp och liknande, men det är sällan det första man provar.
Ditt korta inlägg får mig att tro att du/ni är i starten av en process. Har du pratat med skolan om hennes mående? Har ni kontakt med specialpedagog? Har skolan gjort en pedagogisk utredning?