• Anonym (Mamma)

Särbegåvad

Hej, jag har en dotter på 11 år och jag tror hon är särbegåvad för hon har väldigt enkelt i skolan och mår därför dåligt, vad tror ni kommer hända om skolan får reda på det? Tror ni hon kommer få sitta i studiehallen bredvid hennes huvudklassrum med en egen elevassistent? För det skulle vara jättebra, men vad tror ni?

• Svar på tråden Särbegåvad
  • Drottningen1970

Även om din dotter är särbegåvad. Varför i hela friden tror du att det skulle vara bra för henne att tas ifrån klassens sammanhang och sitta själv med nån assistent? Låter oerhört märkligt. Skolan och klassen fyller fler funktioner än ren faktainlörning.

• Anonym (pppp)
    Anonym (Mamma) skrev 2021-09-08 18:54:20 följande:

Hej, jag har en dotter på 11 år och jag tror hon är särbegåvad för hon har väldigt enkelt i skolan och mår därför dåligt, vad tror ni kommer hända om skolan får reda på det? Tror ni hon kommer få sitta i studiehallen bredvid hennes huvudklassrum med en egen elevassistent? För det skulle vara jättebra, men vad tror ni?

Först utreder ni om hon skulle vara särbegåvad, hos psykolog. Det behöver inte vara därför hon mår dåligt, det kan vara andra saker men det behöver givetvis undersökas. 

Det är inte vanligt att man får egen elevassistent för att man är just särbegåvad, det kan man ta till som stödåtgärd när eleven behöver stöd på olika vis; studiemässigt eller socialt. Om en person får svårigheter med att arbeta i klassrummet, ska skolan utreda varför och sätt in adekvat stöd, i första hand inne i klassrummet (inkludering). Om det inte går att lösa så kan vissa elever jobba i mindre grupp och liknande, men det är sällan det första man provar. 

Ditt korta inlägg får mig att tro att du/ni är i starten av en process. Har du pratat med skolan om hennes mående? Har ni kontakt med specialpedagog? Har skolan gjort en pedagogisk utredning? 
  • Anonym (Mamma)

Hon klarar nämligen inte av att sitta i klassrummet, hon får då inget gjort! Vilket egentligen inte spelar så stor roll eftersom hon kommer ikapp hemma snabbt, men några gånger när det har kommit en elevassistent till klassen och då får en chansen att studera med henne/honom i studiehallen utanför och då blir hon klar snabbare. Och det är inte pratig i klassrummet, vi har varit på bup hon är där ibland!

• Anonym (fd pedagog i skola)

Bup kan utreda om hon har någon diagnos kanske i kombination med särbegåvning, vad säger lärarna?
    Det krävs mer än att ha lätt för sig i skolan för särbegåvning.
    Egen resurs eller elevassistent kan jag inte tro att hon kommer att få, det har jag aldrig varit med om då det gäller särbegåvning.
    Väldigt få får en egen resursperson.

• Anonym (Mamma)

Nu har jag pratat med lärare och rektor, rektor sa att det finns en ledig elevassistent som arbetade med D-gruppen på hennes skola (D-gruppen är för dom duktiga i högstadiet) och hon är redo att ta sig an i Alice och är nu hennes egena resursperson! Nej, hon kommer inte ssitta i studiehallen om det nu blir bätree

• Panduro
    Anonym (Mamma) skrev 2021-09-08 20:47:54 följande:

Nu har jag pratat med lärare och rektor, rektor sa att det finns en ledig elevassistent som arbetade med D-gruppen på hennes skola (D-gruppen är för dom duktiga i högstadiet) och hon är redo att ta sig an i Alice och är nu hennes egena resursperson! Nej, hon kommer inte ssitta i studiehallen om det nu blir bätree

Det gick snabbt det du, kvällstid t.om! Bra rektor ni har :) :)
  • Drottningen1970
    Anonym (Mamma) skrev 2021-09-08 20:47:54 följande:

Wow. Värsta miraklet på bara några timmar. Det som hänt er är synnerligen unikt..

Haha.

Alltså VAD är poängen med en tråd som denna?

Jag kan förstå mekanismerna med att vilja provocera, vara rolig, skapa debatt etc etc.

Men detta??
  • Glinda från Oz

Varför ska hon straffas genom att tas ur klassen för att hon är begåvad? Låt henne flytta upp en klass istället.

• Panduro
    Drottningen1970 skrev 2021-09-08 21:24:53 följande:

Wow. Värsta miraklet på bara några timmar. Det som hänt er är synnerligen unikt..

Haha.

Alltså VAD är poängen med en tråd som denna?

Jag kan förstå mekanismerna med att vilja provocera, vara rolig, skapa debatt etc etc.

Men detta??

Ja, det här var ju bara.. meningslöst? Kanske hon ville belysa orättvisan i att barn som behöver resurspersoner inte alltid får det?
  • Anonym (klj)
    Glinda från Oz skrev 2021-09-08 22:00:43 följande:

Varför ska hon straffas genom att tas ur klassen för att hon är begåvad? Låt henne flytta upp en klass istället.

Det är inte alltid så bra att flytta upp.

Vi har haft särbegåbade elever och har då, låtit dem vara i klassen över alltså klasser över på vissa lektioner och sen har de fått andra skolböcker i de ämnen detnehövs.
Svar på tråden Särbegåvad