• Thu 9 Sep 2021 00:17
    2473 visningar
    37 svar
    37
    2473

    Katensersättning

    Hej familjeliv!

    Har ni nån erfarenheten om karensersättningen från försäkringskassan?

    Jag sjukanmälde mig pga dåligt mående då min hund låg på dödsbädden och jag bara låg och grät, mådde dåligt samt ville vara vid hennes sida. (Hunden är på bättringsvägen)

    Ansökte sen om karensersättning första dagen jag stannade hemma (var bara hemma 2 dagar)

    Ser nu att min arbetsgivare satt tjänsteledighet under de två dagarna jag stannade hemma men har redan fått pengarna från försäkringskassan.

    Brukar försäkringskassan kolla upp med arbetsgivaren att man var sjuk eller kommer de inte alls göra något åt saken ?

    Är fullt medveten att man inte kan stanna hemma hur som haver med sjukt djur men att sjukanmäla sig för dåligt mående är en godkänd anledning.

    Orkar inte bråka med min arbetsgivare om det utan är bara fundersam om jag bara kan låta detta vara eller måste jag ta detta med antingen försäkringskassan, min arbetsgivare eller kanske båda?

    Brukar sådan kollas upp? Kan jag bara släppa detta?

    Och om försäkringskassan inte kollar upp sådant är detta ett jätte lätt sätt för folk att utnyttja det?

  • Svar på tråden Katensersättning
  • Thu 9 Sep 2021 17:18
    #21
    Guldnovan skrev 2021-09-09 16:53:20 följande:

    Vi måste prata med en sjuksköterska och berätta varför vi är sjuka. De ger råd om det behövs och hör av sig varannan dag.

    Det förhindrar säkert inte alla som är låtsasjuka men de flesta dra sig nog. 14 dagar senare anmäler man till fk.

    Ersättning för karens får vi nu direkt.


    Men på vilket sätt förhindrar se fusk?
  • Thu 9 Sep 2021 17:44
    #22

    Karensersättningen är ju Max 810 kr. Fk kräver inte tillbaka ersättning under 2000 kr. Så jag har svårt att se att de skulle kolla upp det

  • Thu 9 Sep 2021 19:49
    #23
    EpicF skrev 2021-09-09 17:18:04 följande:

    Men på vilket sätt förhindrar se fusk?


    Trodde det var uppenbart och jag har redan svarat.
  • Thu 9 Sep 2021 20:38
    #24
    Guldnovan skrev 2021-09-09 19:49:30 följande:

    Trodde det var uppenbart och jag har redan svarat.


    Att ssk ringer upp varannan dag, förhör sig hur man mår och ger råd förhindrar inte fusk alls. Därav min fråga.
  • Thu 9 Sep 2021 20:54
    #25
    Guldnovan skrev 2021-09-09 16:53:20 följande:

    Vi måste prata med en sjuksköterska och berätta varför vi är sjuka. De ger råd om det behövs och hör av sig varannan dag.

    Det förhindrar säkert inte alla som är låtsasjuka men de flesta dra sig nog. 14 dagar senare anmäler man till fk.

    Ersättning för karens får vi nu direkt.


    Låter konstigt att ni måste berätta varför ni är sjuka eftersom man inte har någon skyldighet att berätta för arbetsgivare vad man är för sjuk. Till och med när du lämnar sjukintyg behöver du inte ha med sidan där din diagnos från läkaren står.
  • Fri 10 Sep 2021 00:06
    #26
    zapi skrev 2021-09-09 20:54:27 följande:

    Låter konstigt att ni måste berätta varför ni är sjuka eftersom man inte har någon skyldighet att berätta för arbetsgivare vad man är för sjuk. Till och med när du lämnar sjukintyg behöver du inte ha med sidan där din diagnos från läkaren står.


    Läs vad jag skriver. Man förklarar för sköterskan vad som är fel. Man får hälsoråd om man behöver och de återkopplar regelbundet. Jag har inte skrivit någonstans att arbetsgivaren blir informerad om vilken sjukdom det gäller.

    Jag är kommunalt anställd och de i sin tur anlitar Previa för att sköta sjuk/friskanmälan.
  • Fri 10 Sep 2021 00:15
    #27
    EpicF skrev 2021-09-09 16:47:57 följande:

    Fast hon anmälde ersättning av karens till fk i god tro då hon inte visste att hennes arbetsgivare lagt in tjänstledigt och inte sjuk.


    Ja Karensersättning! Inte sjukpenning som börjar först efter 14 dagar.

    Det är ff bedrägeri och hon har tagit emot 900 hon inte har rätt till.
  • Fri 10 Sep 2021 07:55
    #28
    Guldnovan skrev 2021-09-10 00:15:30 följande:

    Ja Karensersättning! Inte sjukpenning som börjar först efter 14 dagar.

    Det är ff bedrägeri och hon har tagit emot 900 hon inte har rätt till.


    Om hon har sjukanmält sig till arbetsgivaren så har hon rätt till karensersättningrn. Sjukpenning varför du pratar om.

    Arbetsgivaren har satt ts på tjänstledig men glömt att informera ts om det. Ts har sökt ersättning i god tro. Inget bedrägeri.
  • Fri 10 Sep 2021 17:34
    #29
    Guldnovan skrev 2021-09-10 00:06:04 följande:

    Läs vad jag skriver. Man förklarar för sköterskan vad som är fel. Man får hälsoråd om man behöver och de återkopplar regelbundet. Jag har inte skrivit någonstans att arbetsgivaren blir informerad om vilken sjukdom det gäller.

    Jag är kommunalt anställd och de i sin tur anlitar Previa för att sköta sjuk/friskanmälan.


    Men vad händer om du inte har lust att berätta för sköterskan om vad som är fel? Måste man det?
  • Fri 10 Sep 2021 18:02
    #30
    zapi skrev 2021-09-10 17:34:04 följande:

    Men vad händer om du inte har lust att berätta för sköterskan om vad som är fel? Måste man det?


    Ja då får jag nog problem . Men jag ska kolla upp det för det är en intressant fråga du ställer. Det här är nästan som att ringa 1177 men de meddelar även ag att jag blir frånvarande. Det är det enda ag får veta. Man får välja om ag får veta varför jag är sjuk eller inte. Beroende på mitt hälsotillstånd återkoppla de varannan dag. Jag ser ingen anledning till att hemlighålla sjukanledning för min chef så godkänner alltid.

    Det bästa med detta är att jag kan ringa 03.00 och anmäla frånvaro. Vikariesystemet går automatiskt igång och jag behöver inte ringa hem till någon.
  • Sat 11 Sep 2021 08:09
    #31
    zapi skrev 2021-09-10 17:34:04 följande:
    Men vad händer om du inte har lust att berätta för sköterskan om vad som är fel? Måste man det?
    Man kan som arbetsgivare neka en anställd sjuklön om hen;
    " medvetet eller av grovt slarv har lämnat felaktiga eller vilseledande uppgifter om något som har betydelse för rätten till sjuklön."
    Är man inte ärlig så kan man alltså få nej. Sen exakt hur ingående information man behöver delge sin arbetsgivare och var gränsen går så att säga är upp till arbetsgivare att beskriva. Jag som arbetstagare ska veta vad som krävs av mig när jag sjukanmäler mig. Som tex. att jag ska ringa en viss telefontjänst, jag förväntas ha en dialog med min chef efter x antal dagar, jag förväntas registrera min frånvaro i ett lönesystem som jag loggar in i osv.

    Jag tycker att modellen med tex Previa verkar ganska bra. Särskilt om det funkar att sjukanmäla sig väldigt tidigt på dagen (på natten ) vilket gör man snabbare kan ordna en vikarie. Och att man kan känna sig bekväm med att vara ärlig med sköterskan som ringer utan att hen för informationen vidare, om jag förstod det rätt? Så att sköterskan förmedlar till arbetsgivaren att hen bekräftar att jag faktiskt är sjuk men exakt vad det handlar om behöver inte föras vidare. Förrän förstås, om det kommer till det, jag blir sjuk en längre tid och det startas en rehabutredning. Då behöver min arbetsgivare veta varför jag är sjuk, hur framtidsutsikterna ser ut och vad för sorts arbete det vore möjligt för mig att utföra i det längre perspektivet.
  • Sat 11 Sep 2021 10:12
    #32
    Anotherone skrev 2021-09-11 08:09:46 följande:

    Man kan som arbetsgivare neka en anställd sjuklön om hen;

    " medvetet eller av grovt slarv har lämnat felaktiga eller vilseledande uppgifter om något som har betydelse för rätten till sjuklön."

    Är man inte ärlig så kan man alltså få nej. Sen exakt hur ingående information man behöver delge sin arbetsgivare och var gränsen går så att säga är upp till arbetsgivare att beskriva. Jag som arbetstagare ska veta vad som krävs av mig när jag sjukanmäler mig. Som tex. att jag ska ringa en viss telefontjänst, jag förväntas ha en dialog med min chef efter x antal dagar, jag förväntas registrera min frånvaro i ett lönesystem som jag loggar in i osv.

    Jag tycker att modellen med tex Previa verkar ganska bra. Särskilt om det funkar att sjukanmäla sig väldigt tidigt på dagen (på natten ) vilket gör man snabbare kan ordna en vikarie. Och att man kan känna sig bekväm med att vara ärlig med sköterskan som ringer utan att hen för informationen vidare, om jag förstod det rätt? Så att sköterskan förmedlar till arbetsgivaren att hen bekräftar att jag faktiskt är sjuk men exakt vad det handlar om behöver inte föras vidare. Förrän förstås, om det kommer till det, jag blir sjuk en längre tid och det startas en rehabutredning. Då behöver min arbetsgivare veta varför jag är sjuk, hur framtidsutsikterna ser ut och vad för sorts arbete det vore möjligt för mig att utföra i det längre perspektivet.


    Jo absolut ska man inte ha pengar om man fuskar men nu utgår jag från hur reglerna är om man är hemma för att man faktiskt är sjuk. Och det är inte upp till arbetsgivaren att bestämma hur detaljerad och ingående jag ska vara som du skriver. De får fråga vad jag är för sjuk men jag behöver inte svara. Man behöver bara berätta på vilket vis arbetsförmågan är nedsatt.

    Sen tycker jag också att det låter smidigt att ha ett speciellt ställe man ringer till. Och bra att man kan få tips av sköterskor. Men jag är ändå nyfiken på om man måste berätta för dem. Är man sjuk så länge att man behöver ett intyg måste man visserligen gå till läkaren och berätta vad det är men då har man ju kanske en läkare man "gillar och har valt" om ni förstår vad jag menar. Men det betyder ju intr att jag nödvändigtvis vill prata med dessa sköterskor om problemet.

    Nej man behöver inte berätta vad man har för diagnos om man är hemma en längre tid heller som du skriver. De behöver bara veta på vilket sätt jag inte kan utföra mina arbetsuppgifter.

    Själv har jag alltid sagt till chefer vad jag är för sjuk men då har jag aldrig behöver vara hemma pga någon pinsam/personlig/känslig anledning.
  • Sat 11 Sep 2021 16:34
    #33
    zapi skrev 2021-09-11 10:12:55 följande:
    Jo absolut ska man inte ha pengar om man fuskar men nu utgår jag från hur reglerna är om man är hemma för att man faktiskt är sjuk. Och det är inte upp till arbetsgivaren att bestämma hur detaljerad och ingående jag ska vara som du skriver. De får fråga vad jag är för sjuk men jag behöver inte svara. Man behöver bara berätta på vilket vis arbetsförmågan är nedsatt.

    Sen tycker jag också att det låter smidigt att ha ett speciellt ställe man ringer till. Och bra att man kan få tips av sköterskor. Men jag är ändå nyfiken på om man måste berätta för dem. Är man sjuk så länge att man behöver ett intyg måste man visserligen gå till läkaren och berätta vad det är men då har man ju kanske en läkare man "gillar och har valt" om ni förstår vad jag menar. Men det betyder ju intr att jag nödvändigtvis vill prata med dessa sköterskor om problemet.

    Nej man behöver inte berätta vad man har för diagnos om man är hemma en längre tid heller som du skriver. De behöver bara veta på vilket sätt jag inte kan utföra mina arbetsuppgifter.

    Själv har jag alltid sagt till chefer vad jag är för sjuk men då har jag aldrig behöver vara hemma pga någon pinsam/personlig/känslig anledning.
    Hamnar du i en rehabsituation så jo, då behöver du uppge vad sjukskrivningen bottnar sig i. Annars kan inte arbetsgivaren fullgöra sitt rehabuppdrag vilket är väldigt omfattande.
  • Sat 11 Sep 2021 17:00
    #34
    Anotherone skrev 2021-09-11 16:34:24 följande:

    Hamnar du i en rehabsituation så jo, då behöver du uppge vad sjukskrivningen bottnar sig i. Annars kan inte arbetsgivaren fullgöra sitt rehabuppdrag vilket är väldigt omfattande.


    Nej. Man behöver inte lämna ut vilken diagnos man har. Men man behöver visa den delen i intyget som förklarar varför arbetsförmågan är nedsatt.

    Tex om du har brutit benet och har stående/rörliga arbetsuppgifter. Då kan du stryka den delen i intyget där det står benbrott. Däremot måste du visa delen i intyget där det står "min diagnos gör att jag måste sitta ned och jag kan därför inte utföra mina stående arbetsuppgifter".
  • Sun 12 Sep 2021 06:57
    #35
    zapi skrev 2021-09-11 17:00:23 följande:
    Nej. Man behöver inte lämna ut vilken diagnos man har. Men man behöver visa den delen i intyget som förklarar varför arbetsförmågan är nedsatt.

    Tex om du har brutit benet och har stående/rörliga arbetsuppgifter. Då kan du stryka den delen i intyget där det står benbrott. Däremot måste du visa delen i intyget där det står "min diagnos gör att jag måste sitta ned och jag kan därför inte utföra mina stående arbetsuppgifter".
    Det håller jag med om. Men min erfarenhet är att när en sjukskrivning blir långvarig och arbetsgivarens ansvar för att utreda vägen framåt så att säga, så är det få (för att säga inga ) läkarintyg som utan bilagor kan styrka varför förmågan är nedsatt på det viset. Medarbetarens rätt till sjuklön och frånvaro med hänvisning till nedsatt arbetsförmåga måste vara så pass tydligt att man kan utreda vad hen eventuellt skulle kunna göra istället, vilka begränsningar som finns osv. Oftast löser man detta, jag har hittills aldrig hamnat i att vi inte kunnat komma vidare i ett sådant fall. 

    Det är en sak om vi pratar 2-3v. Då kan en person med benbrott behöva vara hemma initialt pga smärta och omak. Även om benet sedan fortfarande är i gips så kan vederbörande utföra arbete framför en dator i hemmet eller om man via FK får rätt att åka taxi till och från sitt arbete. 
  • Sun 12 Sep 2021 11:12
    #36
    Anotherone skrev 2021-09-12 06:57:18 följande:

    Det håller jag med om. Men min erfarenhet är att när en sjukskrivning blir långvarig och arbetsgivarens ansvar för att utreda vägen framåt så att säga, så är det få (för att säga inga ) läkarintyg som utan bilagor kan styrka varför förmågan är nedsatt på det viset. Medarbetarens rätt till sjuklön och frånvaro med hänvisning till nedsatt arbetsförmåga måste vara så pass tydligt att man kan utreda vad hen eventuellt skulle kunna göra istället, vilka begränsningar som finns osv. Oftast löser man detta, jag har hittills aldrig hamnat i att vi inte kunnat komma vidare i ett sådant fall. 

    Det är en sak om vi pratar 2-3v. Då kan en person med benbrott behöva vara hemma initialt pga smärta och omak. Även om benet sedan fortfarande är i gips så kan vederbörande utföra arbete framför en dator i hemmet eller om man via FK får rätt att åka taxi till och från sitt arbete. 


    Ja skriver man att man inte kan utföra stående arbetsuppgifter så är det självklart att man efter en tid kan omdirigeras till sittande uppgifter. Det är ju det som är meningen när man skriver vad man har för arbetsförmåga/inte har för arbetsförmåga. Men det är ju fortfarande lätt gjort utan att visa diagnosen "benbrott" så jag förstår inte riktigt vad du menar.
  • Sun 12 Sep 2021 19:07
    #37
    zapi skrev 2021-09-12 11:12:25 följande:
    Ja skriver man att man inte kan utföra stående arbetsuppgifter så är det självklart att man efter en tid kan omdirigeras till sittande uppgifter. Det är ju det som är meningen när man skriver vad man har för arbetsförmåga/inte har för arbetsförmåga. Men det är ju fortfarande lätt gjort utan att visa diagnosen "benbrott" så jag förstår inte riktigt vad du menar.
    Jag menar att man förr eller senare kan tvingas informera mer detaljerat. Och får inte arbetsgivaren veta vad den minskade arbetsförmågan grundar sig i faller rätten till att vara frånvarande med hänvisning till arbetsoförmåga. Och i teorin, om jag som arbetsgivare inte vet varför någon är borta och hen inte är på sitt arbete så blir det ogiltig frånvaro vilket kan vara grund för uppsägning.
    Jag ser också i förlängningen att det kan bli svårt att få behålla sin sjukpenning hos Försäkringskassan som så småningom ska testa arbetsförmågan mot andra yrken på arbetsmarknaden. Och arbetsgivaren kan inte heller göra sitt jobb. Om det står "smärta i ben" på intyget. Ok, vad ska jag göra av den informationen - medarbetaren har ont i ett (eller flera?) ben och därav varit frånvarande i fyra månader. Är det arbetsrelaterat? Är det övergående? Är det orsakat av en skada som förväntas läka och i så fall när? Eller beror det på en sjukdom som är kronisk? Kommer smärtan bli värre? Flytta sig till andra kroppsdelar?
    Även här kan det bli fråga om uppsägning om jag hamnar i en arbetsbrist pga jag inte har någon sysselsättning för en person som har ont i ett ben och där jag inte vet om hen har möjlighet att göra något annat hos mig?

    Nu är det säkert väldigt sällan som detta händer, men det vore fullt möjligt. Så jag tänker att i vissa fall är det kanske lättare att vara öppen med sin/sina diagnoser direkt så att man kan få till en bra planering av återgång och anpassningar än att dra ut på det. 
Svar på tråden Katensersättning