Anonym (ja) skrev 2021-09-11 13:52:23 följande:
Håller med till 100%. Jag är säkert hemskt elak nu, men jag tänker att dom som säger så inte direkt kan ha särskilt intressanta liv.
Lite märklig slutsats ändå väl?
Jag har ett jobb där jag gör skillnad varje dag, för andra människor. Jag känner att det jag gör verkligen betyder något, jag påverkar resten av de här människornas liv. Det ger mig näring och jag känner också hur jag själv tvingas att läsa på, fortbilda mig och utvecklas hela tiden, för att kunna göra mitt jobb på ett bra sätt, vilket ger mig vinster även personligen, och inte bara för jobbets skull.
Jag drömmer som många andra om den där stora pengavinsten men ja, jag är en av dem som inte skulle släppa jobbet helt även om jag vore ekonomiskt oberoende. Jag skulle jobba ca 50% och se till att styra mer över när jag lägger den arbetstiden, mot nu när jag arbetar 100%.
Eftersom man behöver pengar för att klara sig så är mitt tips till er som inte tycker ert jobb är kul och att ni mest dör inbords, att faktiskt planera för en förändring. Har man tex råd att jobba 80% och få en dag ledig i veckan så kan det vara en start? Se hur det känns, börja fundera på om man ska hitta ett mer stimulerande jobb osv.
Förutom det jobb jag har på heltid så driver jag en del små projekt på min fritid som ibland ger mig lite pengar. Om jag jobbade mindre skulle jag nog satsa mer på ett av de projekten och se om det bar sig.
Jag har haft perioder då jag inte arbetat heltid och man orkar verkligen mycket mer då så för er som är trötta och deppiga - går ner i tid.