• Anna 428

Orkar inte jobba

Hej!

Jag undrar om någon känner som jag och vill dela med sig.

Jag har haft det tufft i privat livet och på jobbet under tre år och känner att jag orkar inte mer helt enkelt. Det sjuka är att jag har fått allt att fungera till slut och ser till synes ut som vanlig människa med barn, jobb och vardagsliv som fungerar. Men innerst inne vill jag sluta leva varje morgon för att egentligen inte orkar ett vanligt liv.

Jag drömmer om att vara inspärrad på ett mentalt sjukhus. Men det går ju inte. Jag har sökt hjälp på vårdcentralen och fick till svar att "man mår bättre av att jobba". Så ingen sjukskrivning.

• Svar på tråden Orkar inte jobba
  • Anonym (MA)

Hade inte arbetat en dag till med det jag gör om jag inte behövde det.

Känns så meninglöst att anstränga sig för att försörja alla de 100 000-tals människor som kommer ha ett livslångt bidragsberoende.

• Ensammake

Som arbetslös är det lätt att hamna utanför samhället. Kan det vara så att du har fel yrke, arbete eller att  du befinner dig på fel arbetsplats? 

Ett annat alternativ kanske vore att gå ner i omfattning och arbeta deltid?

• Drottningen1970
    Anonym (Julle) skrev 2021-09-13 09:03:19 följande:

Du nej. Andra söker annat i sitt arbetsliv.

Pratar ju om oss som inte vill jobba. Som skulle vilja vara lediga istället. Jag kan utvecklas utan jobb. Om jag vill?
  • Drottningen1970
    Anonym (Verkligheten kommer även för dig) skrev 2021-09-13 09:52:55 följande:

Som någon säger, andra söker annat i sitt arbete. Att du ser ditt jobb bara för att få mat och tak över huvudet betyder ju inte att andra ser det så. Men du kanske ser dig själv som förmer än andra? Varför ser du ditt arbete som ett fängelse månd-fredag? Hur kommer du överens med dina kollegor? Dom med dig? Hur länge har du varit på arbetsplatsen och på andra dessförinnan? Finns det händelser där du själv faktiskt är ansvarig för saker som gör att du sen känner dig ofri och då genast vill därifrån?

Du heter Drottningen 1970 och skriver att du tycker att folk "rent generellt ofta är rätt korkade och mitt behov av att få visa att jag tycker så, får jag utlopp för här på FL." Du själv då? Är du felfri och perfekt drottning som alla andra ska se upp till och serva? Dina arbetskamrater kanske är trötta på en "drottning 1970" och därför får du panik och vill därifrån och du känner dig ofri måndag-fredag?

Mitt tips är även att prata med den eller dem som du upplever som generellt korkade IRL. För säkert ingår där även arbetskamrater och vänner som du tillskriver som korkade när dom inte hör Bara genom att prata öga mot öga kan du även ändra på dig själv.

Varför är det så provocerande att alla inte ser det som livets mening att arbeta? Jag har varit på min nuvarande arbetsplats i 12 år, men bytt arbetsuppgifter 3 gånger. Mina kollegor är roliga och trevliga och vi kommer bra överens. Jag uppfattar mig som omtyckt och uppskattad.

Det handlar inte om att jag hatar min arbetsplats eller om att jag inte kommer överens med folk utan helt enkelt om att jag vill vara ledig och fri att disponera min egen tid. Jag är förundrad över att detta kan väcka så mycket agg.
  • Drottningen1970
    Anonym (Verkligheten kommer även för dig) skrev 2021-09-13 09:52:55 följande:

Som någon säger, andra söker annat i sitt arbete. Att du ser ditt jobb bara för att få mat och tak över huvudet betyder ju inte att andra ser det så. Men du kanske ser dig själv som förmer än andra? Varför ser du ditt arbete som ett fängelse månd-fredag? Hur kommer du överens med dina kollegor? Dom med dig? Hur länge har du varit på arbetsplatsen och på andra dessförinnan? Finns det händelser där du själv faktiskt är ansvarig för saker som gör att du sen känner dig ofri och då genast vill därifrån?

Du heter Drottningen 1970 och skriver att du tycker att folk "rent generellt ofta är rätt korkade och mitt behov av att få visa att jag tycker så, får jag utlopp för här på FL." Du själv då? Är du felfri och perfekt drottning som alla andra ska se upp till och serva? Dina arbetskamrater kanske är trötta på en "drottning 1970" och därför får du panik och vill därifrån och du känner dig ofri måndag-fredag?

Mitt tips är även att prata med den eller dem som du upplever som generellt korkade IRL. För säkert ingår där även arbetskamrater och vänner som du tillskriver som korkade när dom inte hör Bara genom att prata öga mot öga kan du även ändra på dig själv.

Och jag väljer mina vänner med omsorg. Skulle aldrig vara kompisar med nån korkad människa. Arbetskamraterna väljer man oftast inte även om jag ofta är med i rekryteringsprocessen och således har visst inflytande. Men jag har haft tur. De flesta har varit vettiga, även om det funnits en del riktiga stolpskott under åren.
  • Anonym (Ize)
    Anonym (blä2) skrev 2021-09-13 14:05:40 följande:

Jag vill leva. Både på jobbet och på fritiden. Köper inte din inmålning i hörnet av antingen eller.

Du kan inte plocka ur saker ur sitt sammanhang, det blir fel.

De som lever för att jobba är de som inte skulle sluta jobba ens om de fick in 100 miljoner på kontot.

De som jobbar för att leva skulle sluta jobba om de fick en stadig inkomst de kunde leva på utan att behöva jobba även om det inte innebar att de anses rika.

Jag har ingenstans skrivit att det är antingen eller, jag skriver om dessa två kategorier.
  • Drottningen1970
    Anonym (blä2) skrev 2021-09-13 14:09:59 följande:

Jag känner mig noll provocerad av att du inte vill jobba. Jag blir definitivt provocerad av lata människor som lever på bidrag och gnäller.

Men folk får känna vad de vill inför att jobba. Bryr mig inte. För de flesta av oss tar jobbet upp en stor del av vårt liv. Då är det ett privilegium att gilla det.

Det är ju tur att man gillar sitt jobb med tanke på att man måste jobba för att ha ett drägligt liv. Men jag gillar att vara ledig och fri mer än jag gillar mitt jobb.
  • Drottningen1970
    Anonym (blä2) skrev 2021-09-13 14:21:07 följande:

Om man inte jobbar så är man heller aldrig fri.

Hur menar du nu? Jag pratar om ekonomisk frihet att disponera min egen tid och att inte vara tvungen till förvärvsarbete. Givetvis finns det andra saker som begränsa frihet så som lagar, barn, hälsotillstånd etc. Men här pratar vi väl om arbete?
  • Anonym (Ize)
    Anonym (blä2) skrev 2021-09-13 14:20:18 följande:

Ett otroligt meningslöst resonemang. Ytterst få får någonsin in 100 miljoner på kontot. Vi kan bortse från dessa.

Ännu färre får en stadig inkomst de kan leva på som ramlar ned i huvudet på dem. Vi kan bortse från den gruppen också.

Det var exempel på ytterligheter för att visa vad jag menade. HUR kan du inte förstå?

Men ok, jag ska förklara lite enklare så att du hänger med den här gången.

Det finns människor som tycker att jobbet är jätteviktigt och de kommer alltid vilja jobba oavsett omständigheter.

Och det finns människor som inte vill jobba alls men de gör det för att de måste för att kunna bo och äta.

Den första gruppen skulle aldrig sluta jobba om de inte tvingades till det och den andra gruppen jobbar bara för att de tvingas till det.

Sådär. Nu kanske du fattar.
  • Drottningen1970
    Anonym (blä2) skrev 2021-09-13 14:35:05 följande:

Ja, om arbete.

Kan ju disponera dagen som jag vill så länge jag åstadkommer förväntade resultat.

Icke desto mindre så är det skillnad på arbetstid och fritid. Om man aldrig arbetar så är 100% fritid det nya normala. Så hur tar man ledigt från sin fritid menar du? Jag menar att om man inte jobbar så får man aldrig uppleva frihetskänslan när man går över till ledighet. Jag älskar att åstadkomma saker. Rentav njuter jag av att fundera på vad jag åstadkommit när ledigheten infaller. Den känslan kan man aldrig få om man inte jobbar.

Jag vill inte behöva leverera förväntade resultat. Jag vill slippa prestera. Jag vill slippa ansvar. Jag vill vara fri.

Och jodå man njuter och uppskattar sin frihet även om det är det nya normala. Man måste inte ha ett arbete för att kunna uppskatta och njuta av sin frihet. Jag var arbetsfri i 10 år. Jag uppskattade det varje dag.
Svar på tråden Orkar inte jobba