Anonym (Julle) skrev 2021-09-13 12:50:20 följande:
Jag upplever att de som har intressanta utvecklande jobb även utvecklar sig på fritiden. Det ligger i personligheten liksom.
Vissa utvecklande saker och situationer kan bara göras i en omgivning där det finns tillräckligt med pengar och folk är mer eller mindre avlönade.
Det finns ju också exempel inom IT-världen där briljanta system tagits fram helt idellt, gratis shareware.
Idellt arbete är fantastiskt och det finns massor av utvecklande saker att göra om man vore ekonomiskt oberoende.
Jag är dock övertygad om att de som fortsätter jobba trots att de inte behöver förstår sina valmöjligheter.
I många fall kan det handla om företagare som inte vill göra en exit ut sitt livsverk. Eller vill utveckla något där det krävs pengar och volym av strukturerat arbete.
Nu riktade jag mig till de i tråden som kallar de som inte vill jobba för lata och för att inte vilja utvecklas.
Om de vet att man även kan utveckla sig på fritiden borde de veta att det även gäller de som inte vill jobba? För det låter ju på dem som att endast ett jobb kan vara utvecklande och inte fritiden.
Det finns de som lever för att jobba och det finns dem som jobbar för att leva, och i båda kategorierna finns det de som både älskar, hatar och är neutrala till sitt jobb.
Man kan hata sitt jobb men vilja stanna för lönen, eller älska sitt jobb men ändå egentligen inte vilja jobba pga att man värderar sin fritid högre, t ex.
Hade jag fått välja hade jag inte jobbat alls trots att jag inte hatar mitt jobb. Jag gillar det sociala och att åstakomma något. Men hade jag varit ekonomiskt oberoende hade jag kunnat utvecklas på det sätt jag vill på ett helt annat sätt än jag kan göra idag.