• Anonym (TS)

    Nytt förhållande, olika personligheter som krockar starkt

    Hei,
    vill mest nog skriva av mig,o och bolla tankar.
    Har precis skiljt mig från långt äktenskap( 4 barn). Jag är 35 år gammal, och super redo för en ny kärleksrelation. ( Del orsak till skilsmässan var att vi helt enelt inte var kära i varandra).
    Snabbt, redan i maj träffde jag en 38 årig man( barnlös, inga långa förhållanden bakom sig). Vi spenderar hela sommaren ihop, eller ja all tid jag inte har barnen iaf.  Vi har det underbart, och njuter av varandra till 100 procent. Vi bestämmer snabbt att vi inte träffar andra. Men han vill trots detta inte ännu definiera vårat förhållande. Han är lite introvert, och väldigt analytisk o logisk i sitt tänkande. Jag är impulsiv och egentligen hans motsats i detta. Han är inte bra på att disskutera känslor.
    Han har heller inte träffat barnen.

    Nu är det plötsligt vardag, han jobbar hemmifrån, och han vill inte alls ses lika intensivt som innan. Han håller dock kontakt per telefon hela tiden. Han har varit småsjuk i 10 dagar, vilket då lett till mycket mindre umgänge, och inga gemensamma nätter ihop. ( Har varit barnfri vecka, och hittills har vi spenderat alla dom nätterna ihop). Jag har flera gånger sagt åt honom att det känns jobbigt, men han hänvisar endast till sin lindriga hosta och halsont.(Han har iof lite bakteriefobi, så köper väl detta argument lite). Han säger att han nu som sjuk behöver egen space. Han har avbokat allt annat också , så han har liksom bara vart hemma i 10 dar, vi har setts enstaka kvällar, eller typ promenad ute. 
    Problemet är, att jag nu 4 månader in i relationen börjar bli kär. Vi har samma framtids visioner,han vill ha ett förhållande och barn. Men detta känns så svårt just nu.  
    Jag vet att jag är rätt på, och har lite bråttom, men om han vore kär i mig, varför vill han då bara isolera sig nu ? Hostan drar ut på tiden, är inne på dag 11 tror jag. 
    Skall jag helt enkelt tänka att han inte är tillräckligt intresserad? (det som motstrider är att han hör av sig på sms och tel flera gånger per dag, vi har alltså rätt konstant kontakt).

    Hjälp denna nyblivna singel, som e lite lost.

  • Svar på tråden Nytt förhållande, olika personligheter som krockar starkt
  • Anonym (TS)

    Vi hade precis ett långt samtal. Han vill fortfarande se vart förhållandet leder. Drömmer om att gifta sig osv. Men han har funderingar om hur det skulle vara med nån som redan gjort det innan. Så ganska mycket tankar har han.
    (Tycker själv det är jobbigt, eftersom mitt förra äktenskap var kärlekslöst, och jag drömmer om att göra allt igen.)

    Men han öppnade upp sig vilket han inte brukar, vilket känns bra.
    Vi får helt enkelt se vart detta leder. Babysteps. 

    Att träffa barnen har och är inte aktuellt ännu, det är vi båda ens om sedan innan.

  • Anonym (TS)
    Anonym (X) skrev 2021-09-12 15:56:09 följande:
    Hur gamla om de klarar sig själva? Och hur kul är det för dem när de träffar dig så sällan?
    dom är 14 ,15. dom yngre har jag lagt innan jag gått ut et tag. Men detta hör väl egentligen inte hit. För tillfälle har jag barnen varannan vecka.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Regina) skrev 2021-09-12 15:53:53 följande:

    Jag skriver detta i all välmening nu.

    Du vet att era personligheter är väldigt olika. Han verkar vilja ha barn, men är 38, hur länge har han tänkt vänta egentligen? Varför har han inte kommit till skott än? Vill du ens börja om med barn? Dina är ju ganska stora skriver du, så det blir ju verkligen på nytt då. Med en ny man, för du har ju inte biologin på din sida om man säger så. Samtidigt är det risky att skaffa barn snabbt in i förhållandet. Redan här är ju frågor som kräver svar som kanske leder till att förhållandet är dödsdömt som det är.

    Varför har han inte träffat dina barn än? Jag har FULL förståelse för att man inte ska stressa med den biten, men mot bakgrund av ovanstående är det ju ändå av viss vikt att ta reda på om det ALLS är möjligt för er att ha ett förhållande med varandra. Går han inte ihop med dina barn är ju förhållandet också dödsdömt.

    Att ni inte setts när han är förkyld är väl ändå rimligt? Det är det minst oroande av allt jag läst.


    Jag tänker som du, att hur länge har han seriöst tänkt kolla runt efter en perfekt fru åt sig... Han har gjort karriär osv, och senaste året väl insett vad han vill.
    Jag vill gärna ha ännu ett barn.
    Hans tankesätt är att se vart detta leder, lära känna varandra i lugn o ro nu i vardagen. Hur vardagen funkar ihop helt enkelt.
    Eftersom min och exets separation skedde i våras, har vi inte velat att barnen skall behöva träffa nya på ett tag.
  • Anonym (X)

    Du har varit i en relation sen du var 19, typ halva livet, och han har aldrig haft nåt serlöst?

    Ändå tänker ni att ni ska få ihop vardag med dina 4 barn (det är väl tanken att du ska ha vv sen?) OCH skaffa gemensamt barn?

    Wow, som upplagtför att misslyckas.

  • LadyJane

    Men alltså va? och va? igen.

    Jag tänker va? för han är sjuk och att utsätta sig för smitta frivilligt när man kan undvika det borde vara straffbart. Det är inte bara du som kan bli drabbad utan även dina barn, ditt jobb, dina kollegor osv.
    Sluta tänk bara på dig själv utan vidga vyerna.
    Han logiker och du impulsiv stämmer nog bra...

    Sen tänker jag va? eftersom du inte tar upp det den det berör först, han utan vänder dig till en hoper främlingar som inte känner till alla detaljer. Det finns bara ett enda råd på familjeliv och det är DUMPA.
    Helt enkelt för att det inte finns skugga av en chans att göra en rättvis analys och summering av problemen.
    Har man ingen kommunikation om det man vill, drömmer om, problem både i smått och stort, har man inte det så har man ingenting.
    Kommunikation är A och O i alla förhållanden.

    Olika personligheter är inget negativt. Det kan bli rätt påfrestande med två logiker eller två impulsiva. Allt handlar om kommunikation och vilka anpassningar man är beredd att göra för att få relationen att funka. Kommunikation som sagt.

    Helt ärligt tycker jag att du ska ta ett steg tillbaka för att man känner att man är redo att träffa en ny efter ett långt förhållande stämmer sällan. Man behöver reflektera över sig själv och på vilket sätt man bidrog till att förhållandet kraschade. Sådant tar oftast ganska lång tid eftersom det brukar vara rätt jobbigt att inser att man gjort och agerat fel.
    Det jag framförallt tänker på att du inte lärt dig att relationer handlar om kommunikation och den saknas ju här.

  • Anonym (TS)
    Anonym (X) skrev 2021-09-12 16:10:12 följande:

    Du har varit i en relation sen du var 19, typ halva livet, och han har aldrig haft nåt serlöst?

    Ändå tänker ni att ni ska få ihop vardag med dina 4 barn (det är väl tanken att du ska ha vv sen?) OCH skaffa gemensamt barn?

    Wow, som upplagtför att misslyckas.


    jes jag fick barn med min x man som 20 åringar. Vi har inte planerat vardag ihop med barn osv ännu.
    Måste det vara dödsdömt bara för att man har olika bakgrund? Vi trivs så bra ihop...Så skulle inte vela ge upp pga detta.
  • Anonym (TS)
    LadyJane skrev 2021-09-12 16:13:54 följande:

    Men alltså va? och va? igen.

    Jag tänker va? för han är sjuk och att utsätta sig för smitta frivilligt när man kan undvika det borde vara straffbart. Det är inte bara du som kan bli drabbad utan även dina barn, ditt jobb, dina kollegor osv.
    Sluta tänk bara på dig själv utan vidga vyerna.
    Han logiker och du impulsiv stämmer nog bra...

    Sen tänker jag va? eftersom du inte tar upp det den det berör först, han utan vänder dig till en hoper främlingar som inte känner till alla detaljer. Det finns bara ett enda råd på familjeliv och det är DUMPA.
    Helt enkelt för att det inte finns skugga av en chans att göra en rättvis analys och summering av problemen.
    Har man ingen kommunikation om det man vill, drömmer om, problem både i smått och stort, har man inte det så har man ingenting.
    Kommunikation är A och O i alla förhållanden.

    Olika personligheter är inget negativt. Det kan bli rätt påfrestande med två logiker eller två impulsiva. Allt handlar om kommunikation och vilka anpassningar man är beredd att göra för att få relationen att funka. Kommunikation som sagt.

    Helt ärligt tycker jag att du ska ta ett steg tillbaka för att man känner att man är redo att träffa en ny efter ett långt förhållande stämmer sällan. Man behöver reflektera över sig själv och på vilket sätt man bidrog till att förhållandet kraschade. Sådant tar oftast ganska lång tid eftersom det brukar vara rätt jobbigt att inser att man gjort och agerat fel.
    Det jag framförallt tänker på att du inte lärt dig att relationer handlar om kommunikation och den saknas ju här.


    Uppskattar ditt ärliga svar. Du har rätt i mycket, men jag och exet hade det dåligt i ca 5 år och jag var väl förberedd på separationen.
    Jag är bra på att kommunicera, men han är som sagt rätt introvert, och jag märker att han prosesserar mest i egna tankar. Men som jag skrev nyss har vi talat nu.
  • Anonym (TS)

    Ännu för att klargöra-
    Han har inte sagt att vi skall skaffa barn ihop.
    Men när vi talat framtidsdrömmar och tankar- han vill ha ett förhållande, gifta sig och ha barn.

  • LadyJane
    Anonym (TS) skrev 2021-09-12 16:16:58 följande:
    Uppskattar ditt ärliga svar. Du har rätt i mycket, men jag och exet hade det dåligt i ca 5 år och jag var väl förberedd på separationen.
    Jag är bra på att kommunicera, men han är som sagt rätt introvert, och jag märker att han prosesserar mest i egna tankar. Men som jag skrev nyss har vi talat nu.
    Tack.
    Jag menar inte alls att vara elak och känns om att du fattade. Det är ofta ett vågspel att skriva kritik på familjeliv för den kan uppfattas helt fel. Tack för att du inte tar illa vid dig.

    Jo, men det är kommunikationen er emellan som måste fungera och iom att du hellre skriver här än pratar med honom om dina drömmar osv så tror jag helt ärligt, att du inte är så bra på kommunikation som du tror. Jag vill inte heller denna gång vara elak utan ett tips på vad du kan bli bättre på.

    Är han introvert kan du tex börja prata med honom, säga att han definitivt har en mycket stor förbättringspotential där. :)

    Jag menade inte alls att diskutera ditt gamla äktenskap utan menar att det är en process i dig, något du måste fundera på själv på din kammare.
  • Anonym (TS)
    LadyJane skrev 2021-09-12 16:33:11 följande:
    Tack.
    Jag menar inte alls att vara elak och känns om att du fattade. Det är ofta ett vågspel att skriva kritik på familjeliv för den kan uppfattas helt fel. Tack för att du inte tar illa vid dig.

    Jo, men det är kommunikationen er emellan som måste fungera och iom att du hellre skriver här än pratar med honom om dina drömmar osv så tror jag helt ärligt, att du inte är så bra på kommunikation som du tror. Jag vill inte heller denna gång vara elak utan ett tips på vad du kan bli bättre på.

    Är han introvert kan du tex börja prata med honom, säga att han definitivt har en mycket stor förbättringspotential där. :)

    Jag menade inte alls att diskutera ditt gamla äktenskap utan menar att det är en process i dig, något du måste fundera på själv på din kammare.
    Kanske har du rätt där. Märker att eftersom han inte är så öppen, så är jag rätt försiktig med att visa mig sårbar osv. Så undviker nog tunga topics.  Jag har iof tjatat på honom hela veckan, och inåg ju själv att det leder inte till gott,han blir bara mer stängd. Och jag känner mig sjukt needy och klängig. ( Vill inte vara det, men blir sån när jag blir osäker- terapi är nog på agendan.)

    Jo denna vecka när han nu varit sjuk och jag plötsligt sovit ensam alla nätter, kommer mycket fram som bör prosesseras... Man kan väl inte undgå det helt enkelt.
Svar på tråden Nytt förhållande, olika personligheter som krockar starkt