• Fab Five Freddy

    Vad använder ni kontanter till och varför ?

    Som rubriken lyder. Jag är mycket intresserad av vad folk betalar med sina kontanter och varför .

  • Svar på tråden Vad använder ni kontanter till och varför ?
  • Anonym (Neverever)

    Vi flyttade utomlands för snart 4 år sedan. Jag insåg här om dagen att jag inte sett det här landets valuta annat än på bild. Jag vet inte alls vilka sedlar eller mynt som finns. Det finns ett system motsvarande swish som jag använder hela tiden. Egentligen borde jag nog ta ut motsvarande ett par hundralappar att ha i nödfall, ifall det blir strömavbrott eller så...

    I Sverige brukade jag i alla fall ha någon hundralapp, ifall man hamnade i en liten kiosk som inte tog kort, eller det var insamling på jobbet. Men det har inte behövts här.

  • Anonym (qqq)
    Fab Five Freddy skrev 2021-09-13 10:40:30 följande:

    Som rubriken lyder. Jag är mycket intresserad av vad folk betalar med sina kontanter och varför .


    Oj det var en bra fråga. Det var oerhört längesen jag använde kontanter alls. Jag tänkte på det för inte så länge sen, då en person undrade om jag ville ha kontanter eller svisch. Då insåg jag hur längesen det var jag ens höll i pengar. 
  • Herr Klaus Schwab

    Varför? Märklig fråga! Bara att börja utbilda dig själv. 

    www.corbettreport.com/fight-the-banksters-with-cash-friday-solutionswatch-video/

    www.corbettreport.com/interview-1604-john-titus-on-central-bank-digital-currencies/

    The Money Masters.
    del1



    del2



    del3




    och ett berg av andra som varnat men folk i gemen är idioter och lallar vidare
    med sina plastkort och bitcoins pladdrandes hela vägen till vad dom tror "sin bank"! ja kontanter s.k "fiats" är ochså värdelösa men du kan åtminstone hålla i
    dem.

  • Alexi
    lövet2 skrev 2021-09-13 12:26:37 följande:
    Jag har inte swish, så jag använder kontanter ganska regelbundet. Om jag är skyldig någon 10-20 kr, så betalar jag kontant.
    En gång i veckan är jag också på en arbetsplats där kläder och handväska ligger helt öppet i personalrummet. Jag vill ha pengar med mig, eftersom jag alltid handlar ett par saker efter jobbet (arbetsplatsen ligger precis vid en butik). I stället för att ha min vanliga plånbok med leg och betalkort, så har jag med mig en kontantbörs med 100 kr. Om någon stjäl den, så förlorar jag bara 100 kr och det kan jag leva med.

    Annars så betalar jag ungar som säljer jultidningar, den gamla tanten jag köper jordgubbar av och lite annat sådant.
    Alltså så trött jag skulle bli om jag fick kontanter av någon. Varför skaffar du inte swish?
  • Postman

    Var nog flera år sedan jag använde kontanter. Jag kör bara med kort och swish.
    Skulle nog inte känna igen pengarna om jag fick några i handen idag.

  • Anonym (no cash)

    Inget, förutom en tia till kundvagnen på det ena stora Ica som är lite efterblivna och fortfarande har lås till sina vagnar.

  • Anonym (kontanter är makt och trygghet)
    Anonym (cash) skrev 2021-09-13 17:26:10 följande:

    Har alltid kontanter på mej. 3 gånger det närmsta året har det inte fungerat med kort, 2 kassasystemproblem och ena gången slutade kortet att fungera. Kanske har otur bara..


    Har också alltid kontanter numera eftersom jag vid 3 tillfällen på ett par år varit med om att korten slutat fungera vilket tvingat mig att vara utan några som helst pengar eller möjlighet att handla eller betala i ca 4-5 dgr tills jag fått nytt kort. Jag var i de situationerna ensam utan anhöriga och ingen kunde swisha eller hjälpa mig eftersom man behöver ha fungerande kort. Väldigt obehagligt och fick snällt vänta och fasta de dagarna. Var väldigt glad att jag slapp bli sjuk eller annat där pengar hade behövts. Hade ju inga kontanter hemma då heller. Något jag aldrig utsätter mig för igen. Om man inte är en idiot så förstår man hur känsliga dessa systemen är och hur vi istället borde gå tillbaks till kontantsamhälle.

    Stora grupper av människor blir dessutom exkluderade då inte alla får bank ID och bankkort. Man kan heller aldrig ge spontana gåvor eller inköp där kort inte används. Tänk loppisar och marknader osv. Kontanter behövs! Fler borde ha dem i madrassen.
  • Anonym (kontanter är makt och trygghet)

    En annan viktig aspekt är anonymitet och att inte varje köp ska registreras och bli synligt. Fruktansvärt obehagligt kontrollsamhälle vi skapat. Ingen privacy alls.

  • Anonym (O)
    Anonym (kontanter är makt och trygghet) skrev 2021-09-14 21:03:39 följande:

    Har också alltid kontanter numera eftersom jag vid 3 tillfällen på ett par år varit med om att korten slutat fungera vilket tvingat mig att vara utan några som helst pengar eller möjlighet att handla eller betala i ca 4-5 dgr tills jag fått nytt kort. Jag var i de situationerna ensam utan anhöriga och ingen kunde swisha eller hjälpa mig eftersom man behöver ha fungerande kort. Väldigt obehagligt och fick snällt vänta och fasta de dagarna. Var väldigt glad att jag slapp bli sjuk eller annat där pengar hade behövts. Hade ju inga kontanter hemma då heller. Något jag aldrig utsätter mig för igen. Om man inte är en idiot så förstår man hur känsliga dessa systemen är och hur vi istället borde gå tillbaks till kontantsamhälle.

    Stora grupper av människor blir dessutom exkluderade då inte alla får bank ID och bankkort. Man kan heller aldrig ge spontana gåvor eller inköp där kort inte används. Tänk loppisar och marknader osv. Kontanter behövs! Fler borde ha dem i madrassen.


    Loppisar och marknader har ofta Swish och fler kommer. Man behöver inte heller pengar om du blir sjuk.

    Ditt scenario låter lite konstlat.
  • Anonym (Va)
    Anonym (kontanter är makt och trygghet) skrev 2021-09-14 21:03:39 följande:

    Har också alltid kontanter numera eftersom jag vid 3 tillfällen på ett par år varit med om att korten slutat fungera vilket tvingat mig att vara utan några som helst pengar eller möjlighet att handla eller betala i ca 4-5 dgr tills jag fått nytt kort. Jag var i de situationerna ensam utan anhöriga och ingen kunde swisha eller hjälpa mig eftersom man behöver ha fungerande kort. Väldigt obehagligt och fick snällt vänta och fasta de dagarna. Var väldigt glad att jag slapp bli sjuk eller annat där pengar hade behövts. Hade ju inga kontanter hemma då heller. Något jag aldrig utsätter mig för igen. Om man inte är en idiot så förstår man hur känsliga dessa systemen är och hur vi istället borde gå tillbaks till kontantsamhälle.

    Stora grupper av människor blir dessutom exkluderade då inte alla får bank ID och bankkort. Man kan heller aldrig ge spontana gåvor eller inköp där kort inte används. Tänk loppisar och marknader osv. Kontanter behövs! Fler borde ha dem i madrassen.


    Vilka grupper får inte bankid och kort?
Svar på tråden Vad använder ni kontanter till och varför ?