• Sun 26 Sep 2021 19:35
    2682 visningar
    17 svar
    17
    2682

    Att öka läslusten hos äldre barn?

    Vi tycker läsning är superviktigt. Alltid läst för barnen vid läggdags under småbarnsåren, upp till någonstans 7-8 år (då rann högläsningen ut i sanden av olika anledningar). Vi föräldrar läser böcker och tidningar regelbundet. Jag har köpt/lånat alla böcker jag kommit på till barnen. Prenumererat på olika tidningar utifrån deras intressen. Båda knäckte läskoden runt 5 års ålder. 

    Äldsta var en riktig bokslukare hela lågstadiet, läste hur mycket som helst. Sen någon gång vid typ 11-årsåldern bara ledsnade hon. Spelar ingen roll hur mycket vi uppmuntrar, köper böcker, mutar osv, hon tycker inte det är roligt att läsa böcker/tidningar längre. 

    Yngsta tyckte om högläsning som liten men ledsnade någon gång i lågstadieålder. Nästan aldrig läst bok frivilligt. Tidningar lite grann men inte mycket. 

    De går i femman och sjuan nu. 

    Jag som älskar böcker och tycker läsning är en så viktig del av livet tycker detta är oerhört sorgligt nu. Dessutom ser vi ju att de behöver läsa för ordförrådet och läsförståelsen. 

    Någon i samma sits där det vänt igen? Tips?

  • Svar på tråden Att öka läslusten hos äldre barn?
  • Sweene­yToad
    Sun 26 Sep 2021 19:36
    #1

    Kalle Anka? Harry Potter? 

  • Sun 26 Sep 2021 19:47
    #2
    SweeneyToad skrev 2021-09-26 19:36:37 följande:
    Kalle Anka? Harry Potter? 
    Äldsta har plöjt hela serien Harry Potter. För ett år sedan typ men sen knappt läst något sen dess. 

    Yngsta är inte intresserad, vad vi än testar...
  • neverp­reggo
    Sun 26 Sep 2021 19:50
    #3

    Kan de lyssna på böcker? Inte det bästa men man kan inte tvinga fram läslust.

  • Mon 27 Sep 2021 08:44
    #4

    Ibland kan det vara lättare att koppla läsningen till deras intressen. Ibland kan fakta vara roligare än fiktion.

    Testa något sånt? En bok om hur man viker pappersplan? En bok om något populärt spel typ Minecraft? Guinness rekordbok? En bok om någon idol?

  • Mon 27 Sep 2021 12:19
    #5
    Fjäril kär skrev 2021-09-27 08:44:03 följande:
    Ibland kan det vara lättare att koppla läsningen till deras intressen. Ibland kan fakta vara roligare än fiktion.
    Testa något sånt? En bok om hur man viker pappersplan? En bok om något populärt spel typ Minecraft? Guinness rekordbok? En bok om någon idol?
    Absolut, vi köper allting som kan innebära läsning om deras intressen. Som böcker om minecraft, tidning om premier legaue, kamratposten osv. 
  • Mon 27 Sep 2021 12:20
    #6
    neverpreggo skrev 2021-09-26 19:50:34 följande:
    Kan de lyssna på böcker? Inte det bästa men man kan inte tvinga fram läslust.
    Vi har testat lite grann på långresor i bil samt hemma vid sjukdom. Men annars går det inte att uppmuntra det... 
  • neverp­reggo
    Mon 27 Sep 2021 12:27
    #7

    Låter som att ni gör vad ni kan förutom tortyr ;)


    Jag tror att läslust kan variera under livet och det är många barn/ungdomar som inte läser mer än nödvändigt. De får nog med skolans läsning :)

  • Mon 27 Sep 2021 18:57
    #8

    Barn är olika, min hatar också allt vad läsning innebär. Har precis som du köpt olika böcker, tidningar, och allt däremellan, till tvång. Just Guinnes rekordbok funkade lite ibland under ett tag. Och ibland funkade att han fick vara uppe 30 min längre på kvällen om han ägnade den tiden med en bok (sen hur mycket han egentligen läste vet jag ju inte). Han har helt enkelt aldrig hittat en lust att läsa, inte intresserad av ljudböcker heller.

    Han läser det kan behöver i skolan, så jag har slutat försöka hemma. Det sträcker sig numera till de lappar jag sätter upp åt honom för att tala om var jag är om jag inte är hemma när han kommer hem, och ber honom läsa några ord på ett recept eller liknande som är för smått för mina gamla ögon.

  • Mon 27 Sep 2021 23:14
    #9

    Begränsa skärmtid och låt dem ha tid att bli uttråkade nog att plocka upp en bok. 

  • Mon 27 Sep 2021 23:20
    #10
    scanmia skrev 2021-09-27 23:14:15 följande:

    Begränsa skärmtid och låt dem ha tid att bli uttråkade nog att plocka upp en bok. 


    Du tror de kan bli så uttråkade? ha ha. Att titta in i väggen och räkna ränderna på tapeten kan vara roligare.
  • Mon 27 Sep 2021 23:31
    #11

    När jag var barn, så delade jag och mina syskon rum. Vi hade samma läggtid allihop och fick samma val av mamma; antingen släcka sänglampan och sova eller låta lampan vara tänd en halvtimme och läsa en bok. Vi valde alltid att läsa, och det tog oss förbi den där åldern när läsning kan kännas trist, barnsligt, löjligt eller meningslöst.

  • Mon 27 Sep 2021 23:43
    #12

    Tror också på att tvinga dem till avstängda skärmar är ett sätt. Uttråkade ungar är skitjobbiga, men jag hittar mina oftast läsande (just nu är Kalle Anka tidningar hårdvalutan) när de har tråkigt. 

    Ett annat sätt är att lägga in lite blandad lektyr på toaletten. Serietidningar, Kalle Anka-pocket, vetenskapstidningar osv. Samma där, se till att förbjuda mobilen vid toalettbesök, skyll på att de kan trilla i toan eller nåt. 
    De kommer att börja läsa lite grand på toan efterhand och toabesöken blir längre.  

    Samma i bilen, lägg in lite läsbara saker där och se till att de lägger undan mobilerna och tittar ut ibland om ni åker mer än 20 minuter. Ibland får vi knappt ut ungarna ur bilen för att de måste läsa klart, så det funkar! Kalle Anka-pocket är smidigt att ha där tycker vi. Det är ju läsandet man vill åt. För får man dem att läsa kan det lätt spilla över på böcker också. 

    Ha en familjetävling? Den som läser flest sidor/böcker till jul får nåt som är värt att sträva efter. En middag på stan, fika, pengar till nåt "onödigt", en chokladkaka - du vet vad som triggar dem. 

    Vid läggning är det inga mobiler som får följa med in i sovrummet. Vill man ha lämpan tänd så läser man något eller skriver dagbok. 

    Men gör även andra aktiviteter när mobiler/skärmar inte får vara med så det inte blir för laddat. Spelkvällar, laga mat ihop, gå ut och gå osv. Får man in det naturligt att lägga bort mobilen så blir det inget straff att läsa heller. 

  • Tue 28 Sep 2021 08:46
    #13
    scanmia skrev 2021-09-27 23:14:15 följande:
    Begränsa skärmtid och låt dem ha tid att bli uttråkade nog att plocka upp en bok. 
    Vi har haft kombon av begränsad skärmtid och dessutom muta om man läser bok under sommarlovet och det går ändå oerhört trögt att få dem att läsa, framför allt yngsta. 
  • Tue 28 Sep 2021 12:56
    #14
    Alexi skrev 2021-09-28 08:46:00 följande:
    Vi har haft kombon av begränsad skärmtid och dessutom muta om man läser bok under sommarlovet och det går ändå oerhört trögt att få dem att läsa, framför allt yngsta. 
    Jag ser det som att det är en gnista som kommer att tända en passion för läsningen. Alltså de måste få en chans att fångas för att förstå hur fantastiskt det är. Det är trögt i början. Det går långsamt och gör en trött istället för att vara avkopplande och roligt/spännande. Innan man kommer dit kan det vara svårt att överhuvudtaget se någon mening med det. 

    I min (begränsade) erfarenhet så är det ofta en bok eller serie som tar dem från motvilliga läsare till slukare. Det är inte så viktigt just vilken, men kolla med er bibliotikarie så att ni kan ha hemma några bra kandidater. 

    Det är också svårt att tvingas till en passion. Det är bättre att lämna utrymme för dem att själva upptäcka den. Genom att tex begränsa skärmar. Ta med en bok när ni ska sitta i ett väntrum. Låta dem läsa på kvällen innan de släcker, som enda alternativ till att sova. Tillåt böcker vid frukostbordet. Det är inte bara filmer som får snacks och godis utan det går bra att ha det tillsammans med böcker med.

    Kanske kan ni börja med högläsning igen? Särskilt er yngsta är fortfarande i åldern då många av hens klasskompisar blir lästa för hemma. Ni har fortfarande något år och det är nästan den bästa högläsningsåldern för det finns så många fantastiska äventyr att läsa om. Sluta när det är som mest spännande och lägg boken lite lockande på nattygsbordet.
  • Tue 28 Sep 2021 14:25
    #15
    scanmia skrev 2021-09-28 12:56:07 följande:
    Jag ser det som att det är en gnista som kommer att tända en passion för läsningen. Alltså de måste få en chans att fångas för att förstå hur fantastiskt det är. Det är trögt i början. Det går långsamt och gör en trött istället för att vara avkopplande och roligt/spännande. Innan man kommer dit kan det vara svårt att överhuvudtaget se någon mening med det. 

    I min (begränsade) erfarenhet så är det ofta en bok eller serie som tar dem från motvilliga läsare till slukare. Det är inte så viktigt just vilken, men kolla med er bibliotikarie så att ni kan ha hemma några bra kandidater. 

    Det är också svårt att tvingas till en passion. Det är bättre att lämna utrymme för dem att själva upptäcka den. Genom att tex begränsa skärmar. Ta med en bok när ni ska sitta i ett väntrum. Låta dem läsa på kvällen innan de släcker, som enda alternativ till att sova. Tillåt böcker vid frukostbordet. Det är inte bara filmer som får snacks och godis utan det går bra att ha det tillsammans med böcker med.

    Kanske kan ni börja med högläsning igen? Särskilt er yngsta är fortfarande i åldern då många av hens klasskompisar blir lästa för hemma. Ni har fortfarande något år och det är nästan den bästa högläsningsåldern för det finns så många fantastiska äventyr att läsa om. Sluta när det är som mest spännande och lägg boken lite lockande på nattygsbordet.

    Jag har försökt läsa högläsning. Köpte en ny julkalendersbok förra året och vi kämpade ett antal kvällar - oerhört motvilligt från deras sida. Jag har också "krävt" att få läsa bröderna Lejonhjärta för dem, det gick till slut. 

    Och äldsta hade inte läst på länge när hon plötsligt blev engagerad i Harry Potter och plöjde alla delar på kort tid och sen såg filmerna. Men sen har inget varit intressant igen.


    Yngsta läser jakten på Jack i skolan och tycker den är ok. Men det är väl konkurrensen med alla annat, inkl skärmar, hemma som stör. Väntrum är ju bra ide. Bilen som någon föreslog går inte pga illamående. 
    Bra tanke med snacks och godis till läsning.   Dock tror jag att de skulle ställa frågan om de fick spara snacksen tills skärmtiden...

  • Tue 28 Sep 2021 15:21
    #16

    En sista, lite ofärdig tanke: tydligen är det en stor grej med bokrecensioner och rekommendationer på typ tictoc och youtube. Man har sett otroliga uppsving i försäljningen av böcker bland unga på grund av detta så det är inget litet fenomen.

    Håller dina barn till på dylika plattformar? Låna deras telefon och bläddra igenom någon handfull lämpliga så att de därefter får upp rekommendationer och se om det har någon effekt.

  • Tue 28 Sep 2021 21:05
    #17
    scanmia skrev 2021-09-28 15:21:33 följande:
    En sista, lite ofärdig tanke: tydligen är det en stor grej med bokrecensioner och rekommendationer på typ tictoc och youtube. Man har sett otroliga uppsving i försäljningen av böcker bland unga på grund av detta så det är inget litet fenomen.

    Håller dina barn till på dylika plattformar? Låna deras telefon och bläddra igenom någon handfull lämpliga så att de därefter får upp rekommendationer och se om det har någon effekt.
    Intressant! Ska absolut kolla detta vid tillfälle. 

    En bok jag köpte till äldsta i somras hade bästa kompisen läst och berättat om storyn för henne, vilket gjorde henne skeptisk att läsa boken. Men absolut värt ett försök!
Svar på tråden Att öka läslusten hos äldre barn?