• Anonym (ts)

    Sex när den ena sover?

    Jag läste i en annan tråd om kvinnor som reagerar väldigt negativt när deras män börjar röra vid dem sexuellt när de sover. Alla har så klart rätt till sina gränser och vill man inte ska det ögonblickligen respekteras, jag bara undrar varför vissa känner att det är en sådan kränkning?

    Handlar det om relationer där man knappt har sex så mannen egentligen borde veta att hon inte vill? Eller har kvinnan bara ett behov av komma i rätt sinnesstämning innan hon vill? Vad är det som gör att vissa känner att det är våldtäkt?

    Jag vill inte trampa på några tår. Bara nyfiken på hur olika människor fungerar.

  • Svar på tråden Sex när den ena sover?
  • Anonym (Kjj)
    Anonym (ts) skrev 2021-09-27 14:58:27 följande:

    Jag läste i en annan tråd om kvinnor som reagerar väldigt negativt när deras män börjar röra vid dem sexuellt när de sover. Alla har så klart rätt till sina gränser och vill man inte ska det ögonblickligen respekteras, jag bara undrar varför vissa känner att det är en sådan kränkning?

    Handlar det om relationer där man knappt har sex så mannen egentligen borde veta att hon inte vill? Eller har kvinnan bara ett behov av komma i rätt sinnesstämning innan hon vill? Vad är det som gör att vissa känner att det är våldtäkt?

    Jag vill inte trampa på några tår. Bara nyfiken på hur olika människor fungerar.


    För att man inte vet om den vill eller inte? Fattar inte att man ens vill eller kommer på tanken
  • Anonym (Jo)
    EnAnonumius skrev 2021-09-28 17:49:53 följande:
    Men om man älskar varandra så kan partnern respektera att man inte vill bli tafsad på när man ligger och sover.
    Just så.
  • Anonym (Frivillighet)

    Klart man kan diskutera om en enskild person, inom ramen för en viss relation borde uppfatta det som ett övergrepp.

    Men eftersom det finns väldigt rimliga och legitima skäl för att uppfatta det så, och vi har en lagstiftning som bygger på frivillighet så bör man tänka till ordentligt innan man har sex med någon som sover. Har han eller hon tydligt gett uttryck för att det är ok inom ramen för en mer långvarig relation? Om svaret är nej så låt bli för guds skull.

  • Anonym (Laura)
    Anonym (ts) skrev 2021-09-27 14:58:27 följande:

    Jag läste i en annan tråd om kvinnor som reagerar väldigt negativt när deras män börjar röra vid dem sexuellt när de sover. Alla har så klart rätt till sina gränser och vill man inte ska det ögonblickligen respekteras, jag bara undrar varför vissa känner att det är en sådan kränkning?

    Handlar det om relationer där man knappt har sex så mannen egentligen borde veta att hon inte vill? Eller har kvinnan bara ett behov av komma i rätt sinnesstämning innan hon vill? Vad är det som gör att vissa känner att det är våldtäkt?

    Jag vill inte trampa på några tår. Bara nyfiken på hur olika människor fungerar.


    Ja, alltså, jag älskar min man och att ha sex med honom men det betyder ju inte att han får ta på mig när som helst hur som helst. Har man inte sagt innan att det är okej att ta på varandra sexuellt eller även ha sex när den andre sover ger man fan i att göra det. När jag och min man har sex är det ju inte som att vi uttryckligen frågar om allt vi gör är okej, men man märker ju om den andre gillar det man gör eller inte. Det kan man inte göra om en sover. 
    Anonym (ts) skrev 2021-09-28 15:29:30 följande:
    Jag har uppenbarligen trampat på många tår trots att jag försökt ha den avgränsningen av frågan och fått höra att jag de facto blir våldtagen av min partner och att det jag känner och det han gör inte är normalt. 
    Jag tycker inte att du blir det då du har gett samtycke till din partner innan. Han vet att du tycker om när han tar på dig, även när du sover, alltså är det helt okej och ingen som helst typ av våldtäkt. Och det är ju där hela poängen ligger. 
  • Anonym (Laura)
    Lucius Vorenus skrev 2021-09-28 21:11:13 följande:
    Några skäl som jag har läst i tråden bortsett från att det också är ett lagbrott att inte inhämta samtycke. Du ts, likställer kärlek och åtrå med att ge ens partner full tillgång till ens kropp. Jag älskar min man och har levt med honom i 20 år. Trots det vill jag inte att han rör mig när jag sover då jag anser att sex är något vi bör avnjuta tillsammans.
    Håller helt med. Jag tycker även att det blir rätt skevt med kommentarer som "men älskar du inte din partner", "det är ju smickrande att veta att jag kåtar upp honom så mycket när jag sover" eller vad som helst som tyder på att ett sånt här beteende borde vara okej om man är i ett bra förhållande där man älskar varandra. 
  • Anonym (Kåt kvinna)

    Blir lite chockad att de flesta INTE tycker att det är okej att petas på då man sover. För mig är det helt underbart att vakna till att han tafsar och är kåt på mig. Det är ju det skönaste och bästa som finns. Men mitt grundtillstånd är nog också att jag är kåt. Otroligt sällan jag inte skulle ha lust med sex. Så jag antar det är jag som är översexuell och lite ovanlig som kvinna. Självklart måste man ha snacket innan, att man är okej med det.

    Men det verkar finnas en stor skillnad här mellan kvinnor och män? Männen tar gärna emot även i sömndrucket tillstånd, medan kvinnorna alltid vill ha full kontroll över situationen?

  • EnAnonumius
    Anonym (Gillar) skrev 2021-09-28 21:20:33 följande:
    Jag är kvinna och uppskattar väldigt mycket att bli väckt av att min partner smeker mig etc. Ni som skriver om att man sover - man är ju inte medvetslös, man vaknar ju. Det är ju dock något man måste veta att partnern är ok med. Gör mig är det rätt självklart att man känner av om partnern är sugen eller inte. Vissa tycker ju knappt att man får ta på varann utan att fråga om lov och det är märkligt för mig när man är i ett förhållande. Jag tycker det är rätt självklart att man klämmer/smeker på varann i förbifarten etc. Vill man inte är det ju bara att säga det.
    Ni som skriver om att man sover - man är ju inte medvetslös, man vaknar ju.

    Ingen i tråden har hävdat att man är medvetslös när man sover. Dock så finns det en enorm lucka i den meningen. Hur hämtar man samtycke och att det är okey från en SOVANDE person?

    Jag håller med om att man skall komma överens om det innan om man skall vara okey med att partnern smeker en sexuellt i sömnen. Men många har inte den typen av konversation med varandra.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • New  Dawn

    Min man får ta på mig när som helst och jag tycker om det. Jag vill ha det så. Han är igen idiot som inte fattar när det inte passar. Tex väcker han mig inte om han anar att jag tex sovit dåligt.

    Om jag inte vill något, av någon anledning, säger jag bara det. Inga problem.

    Hade jag haft en man som pockade på sex i tid och otid på ett krävande sätt, kanske det hade varit något annat.


    Jag ensam har ansvar för hur jag väljer att tolka det jag ser
  • Anonym (OoO)

    Ganska så förvirrande när rubriken och även en del i ts handlar om sex, medan vissa skriver om hur glada de hade blivit om deras partner smekte dem i sömnen. Anser ni smek vara sex?

  • New  Dawn
    Anonym (OoO) skrev 2021-09-29 14:29:55 följande:

    Ganska så förvirrande när rubriken och även en del i ts handlar om sex, medan vissa skriver om hur glada de hade blivit om deras partner smekte dem i sömnen. Anser ni smek vara sex?


    En del av sex är smekningar och jag tror sällan någon bara trycker in kuken medan man sover, men i fall det är den situationen man tänker sig är det galet.

    För mig är det en absurd tanke, men om man tänker sig det scenariet förstår jag motståndet.

    Att börja smeka mellan benen betraktas nog ofta som en sexuell handling som däremot oftare uppfattas okej/mysigt/hett.
    Jag ensam har ansvar för hur jag väljer att tolka det jag ser
  • Anonym (OoO)
    New Dawn skrev 2021-09-29 14:40:25 följande:

    En del av sex är smekningar och jag tror sällan någon bara trycker in kuken medan man sover, men i fall det är den situationen man tänker sig är det galet.

    För mig är det en absurd tanke, men om man tänker sig det scenariet förstår jag motståndet.

    Att börja smeka mellan benen betraktas nog ofta som en sexuell handling som däremot oftare uppfattas okej/mysigt/hett.


    Ja början av det, jag tolkar frågan i ts till dem som inte gillar att partnern har sex med en i sömnen, antingen fullbordat samlag eller något liknande iallafall. Att smeka sin partner trodde jag inte någon räknade som att "ha sex med någon som sover".
  • Anonym (Gillar)
    EnAnonumius skrev 2021-09-29 14:13:06 följande:

    Ni som skriver om att man sover - man är ju inte medvetslös, man vaknar ju.

    Ingen i tråden har hävdat att man är medvetslös när man sover. Dock så finns det en enorm lucka i den meningen. Hur hämtar man samtycke och att det är okey från en SOVANDE person?

    Jag håller med om att man skall komma överens om det innan om man skall vara okey med att partnern smeker en sexuellt i sömnen. Men många har inte den typen av konversation med varandra.


    Man märker ju om partnern inte är sugen, då tar man väl bort handen eller säger något. Om jag blir sugen på min man under dagen kan jag ju gå fram och smeka/ta på honom - vill han inte säger han ju det. Jag frågar ju inte om lov innan jag tar på honom - eller han på mig.
  • New  Dawn
    Anonym (OoO) skrev 2021-09-29 15:03:33 följande:

    Ja början av det, jag tolkar frågan i ts till dem som inte gillar att partnern har sex med en i sömnen, antingen fullbordat samlag eller något liknande iallafall. Att smeka sin partner trodde jag inte någon räknade som att "ha sex med någon som sover".


    "börjar röra dem sexuellt" skriver TS

    Det är inte fullbordat samlag i alla fall.
    Jag ensam har ansvar för hur jag väljer att tolka det jag ser
  • Anonym (OoO)
    New Dawn skrev 2021-09-29 16:12:10 följande:

    "börjar röra dem sexuellt" skriver TS

    Det är inte fullbordat samlag i alla fall.


    Ts skrev som sagt sex i både rubriken och andra stycket i ts, så det var det jag utgick ifrån. Hon tar även upp varför andra ser det som våldtäkt, och enligt lagstiftningen räknas knappast smek som våldtäkt. Men nu i efterhand verkar hon ju bara mena smek. Konstigt att kalla det för "sex i sömnen" då.
Svar på tråden Sex när den ena sover?