Inlägg från: Anonym anhörig |Visa alla inlägg
  • Anonym anhörig

    Anhörig spelberoende

    Hej, jag och min sambo är 22 år gamla och har varit tillsammans i 3,5 år. Ungefär ett år in i relationen började han spela blackjack ute på klubben, detta ökade sedan i betting på sport och sen även blackjack och annat på nätet. Jag har från början haft hand om hans pengar men har tyvärr ändå fört över när han tjatat om att få pengar. Detta har resulterat i att han spelat upp alla sina tjänade pengar samt lånat 100k av mig. Jag ?tjallade? till hans föräldrar i november 2020, men de förstod nog inte allvaret och det fortsatte och blev snarare värre. Han hotade att lämna mig då jag pratat med de men gjorde aldrig det. Spelandet och hans mående blev sämre, och även mina känslor och vår relation. I juli 2021 pratade jag med hans föräldrar igen, då sa han igen att han skulle lämna mig för att jag skämt ut honom. Vi båda har börjat gå i behandling men jag är osäker på mina känslor. En del av mig hoppas att det kan bli bra igen, men en annan del är osäker på om tilliten och relationen är för förstörd av allt tjat och att ha hand om hans ekonomi.

  • Svar på tråden Anhörig spelberoende
  • Anonym anhörig
    Anonym (Linn) skrev 2021-09-29 04:21:27 följande:

    Oj, TS. Det är mycket som är alldeles tokigt här. Varför tog du en mamma-roll åt honom och tog hand om hans pengar? Så ska det inte behöva vara, ni ska vara ett jämlikt par som tar ansvar och hjälps åt.

    Att du berättade för hans föräldrar vid två tillfällen är jättebra! Lyssna inte på hans snack, det är spelmissbrukaren i honom som snackar. Att du lånat ut pengar till honom är illa, det kan mycket väl bli så att du aldrig ser dessa pengar igen.

    Har du föräldrar och syskon som du kan prata med? Ta stöd av dom nu. Berätta exakt hur ni har det. Din familj måste prata med honom och hans föräldrar, de måste kämpa för att du ska få tillbaka dina pengar. Från honom eller från hans föräldrar.

    Sedan ska du göra slut TS. Han kommer att dra ner er i fördärvet. Det kommer sluta med att du har noll kronor på fickan och han dumpar dig och där står du med stora skulder som egentligen är hans skulder.

    Så lyssna absolut inte på hans snack om att du har tjallat till hans föräldrar och nu är han kränkt bla bla bla. Det är DU som ska vara kränkt. Du är bara 22 år men har tvingats att ta en mamma-roll åt honom och nu gett honom en stor summa pengar för att han spelat bort massa pengar. Detta är illa, han har satt dig i en riktigt jäklig sits.

    Skrik efter hjälp till höger och vänster. Dölj inte detta för hans skull så att han kan fortsätta sitt missbruk.


    Ja jag vet knappt själv varför jag gjort såhär mycket för honom. Pengarna behöver jag inte oroa mig om att få tillbaka, har berättat det för hans föräldrar och de har redan börjat betala av så att han är skyldig de istället. Att jag tog hans pengar var för att han ville ha hjälp och inte ha fri tillgång, och jag tyckte det lät som en bra idé då. Jag fortsatte dock föra över för att jag var rädd att han skulle låna av andra eller ta lån, och i början förstod jag nog inte riktigt att pengarna bara försvann.

    Men jag älskar ju honom och vill se en framtid med honom, han går ju i behandling, tänk om han kan bli frisk och vi kan ha ett liv ihop?
  • Anonym anhörig
    Anonym (Linn) skrev 2021-09-29 04:21:27 följande:

    Oj, TS. Det är mycket som är alldeles tokigt här. Varför tog du en mamma-roll åt honom och tog hand om hans pengar? Så ska det inte behöva vara, ni ska vara ett jämlikt par som tar ansvar och hjälps åt.

    Att du berättade för hans föräldrar vid två tillfällen är jättebra! Lyssna inte på hans snack, det är spelmissbrukaren i honom som snackar. Att du lånat ut pengar till honom är illa, det kan mycket väl bli så att du aldrig ser dessa pengar igen.

    Har du föräldrar och syskon som du kan prata med? Ta stöd av dom nu. Berätta exakt hur ni har det. Din familj måste prata med honom och hans föräldrar, de måste kämpa för att du ska få tillbaka dina pengar. Från honom eller från hans föräldrar.

    Sedan ska du göra slut TS. Han kommer att dra ner er i fördärvet. Det kommer sluta med att du har noll kronor på fickan och han dumpar dig och där står du med stora skulder som egentligen är hans skulder.

    Så lyssna absolut inte på hans snack om att du har tjallat till hans föräldrar och nu är han kränkt bla bla bla. Det är DU som ska vara kränkt. Du är bara 22 år men har tvingats att ta en mamma-roll åt honom och nu gett honom en stor summa pengar för att han spelat bort massa pengar. Detta är illa, han har satt dig i en riktigt jäklig sits.

    Skrik efter hjälp till höger och vänster. Dölj inte detta för hans skull så att han kan fortsätta sitt missbruk.


    Ja jag vet knappt själv varför jag gjort såhär mycket för honom. Pengarna behöver jag inte oroa mig om att få tillbaka, har berättat det för hans föräldrar och de har redan börjat betala av så att han är skyldig de istället. Att jag tog hans pengar var för att han ville ha hjälp och inte ha fri tillgång, och jag tyckte det lät som en bra idé då. Jag fortsatte dock föra över för att jag var rädd att han skulle låna av andra eller ta lån, och i början förstod jag nog inte riktigt att pengarna bara försvann.

    Men jag älskar ju honom och vill se en framtid med honom, han går ju i behandling, tänk om han kan bli frisk och vi kan ha ett liv ihop?
  • Anonym anhörig

    Ja jag vet knappt själv varför jag gjort såhär mycket för honom. Pengarna behöver jag inte oroa mig om att få tillbaka, har berättat det för hans föräldrar och de har redan börjat betala av så att han är skyldig de istället. Att jag tog hans pengar var för att han ville ha hjälp och inte ha fri tillgång, och jag tyckte det lät som en bra idé då. Jag fortsatte dock föra över för att jag var rädd att han skulle låna av andra eller ta lån, och i början förstod jag nog inte riktigt att pengarna bara försvann.

    Men jag älskar ju honom och vill se en framtid med honom, han går ju i behandling, tänk om han kan bli frisk och vi kan ha ett liv ihop?

  • Anonym anhörig
    Anonym (Linn) skrev 2021-09-29 04:21:27 följande:

    Oj, TS. Det är mycket som är alldeles tokigt här. Varför tog du en mamma-roll åt honom och tog hand om hans pengar? Så ska det inte behöva vara, ni ska vara ett jämlikt par som tar ansvar och hjälps åt.

    Att du berättade för hans föräldrar vid två tillfällen är jättebra! Lyssna inte på hans snack, det är spelmissbrukaren i honom som snackar. Att du lånat ut pengar till honom är illa, det kan mycket väl bli så att du aldrig ser dessa pengar igen.

    Har du föräldrar och syskon som du kan prata med? Ta stöd av dom nu. Berätta exakt hur ni har det. Din familj måste prata med honom och hans föräldrar, de måste kämpa för att du ska få tillbaka dina pengar. Från honom eller från hans föräldrar.

    Sedan ska du göra slut TS. Han kommer att dra ner er i fördärvet. Det kommer sluta med att du har noll kronor på fickan och han dumpar dig och där står du med stora skulder som egentligen är hans skulder.

    Så lyssna absolut inte på hans snack om att du har tjallat till hans föräldrar och nu är han kränkt bla bla bla. Det är DU som ska vara kränkt. Du är bara 22 år men har tvingats att ta en mamma-roll åt honom och nu gett honom en stor summa pengar för att han spelat bort massa pengar. Detta är illa, han har satt dig i en riktigt jäklig sits.

    Skrik efter hjälp till höger och vänster. Dölj inte detta för hans skull så att han kan fortsätta sitt missbruk.


    Ska även tillägga att han har tagit spelpaus och låtit sina föräldrar ha översyn i ekonomin, men att han tyvärr några gånger kommit undan spelpaus och spelat på andra sidor. Han har inte spelat för alls lika mycket, och jag tänker att återfall är en del av tillfrisknandet, men jag är orolig att det kommer vara återfall hela livet. Även när han får lön när vi har barn och hus. Men samtidigt kan jag inte släppa tanken på att jag verkligen älskar honom och att jag kommer ångra mig så om jag gör slut och han blir helt frisk.
  • Anonym anhörig
    Anonym (Linn) skrev 2021-09-29 04:21:27 följande:

    Oj, TS. Det är mycket som är alldeles tokigt här. Varför tog du en mamma-roll åt honom och tog hand om hans pengar? Så ska det inte behöva vara, ni ska vara ett jämlikt par som tar ansvar och hjälps åt.

    Att du berättade för hans föräldrar vid två tillfällen är jättebra! Lyssna inte på hans snack, det är spelmissbrukaren i honom som snackar. Att du lånat ut pengar till honom är illa, det kan mycket väl bli så att du aldrig ser dessa pengar igen.

    Har du föräldrar och syskon som du kan prata med? Ta stöd av dom nu. Berätta exakt hur ni har det. Din familj måste prata med honom och hans föräldrar, de måste kämpa för att du ska få tillbaka dina pengar. Från honom eller från hans föräldrar.

    Sedan ska du göra slut TS. Han kommer att dra ner er i fördärvet. Det kommer sluta med att du har noll kronor på fickan och han dumpar dig och där står du med stora skulder som egentligen är hans skulder.

    Så lyssna absolut inte på hans snack om att du har tjallat till hans föräldrar och nu är han kränkt bla bla bla. Det är DU som ska vara kränkt. Du är bara 22 år men har tvingats att ta en mamma-roll åt honom och nu gett honom en stor summa pengar för att han spelat bort massa pengar. Detta är illa, han har satt dig i en riktigt jäklig sits.

    Skrik efter hjälp till höger och vänster. Dölj inte detta för hans skull så att han kan fortsätta sitt missbruk.


    Har flyttat två timmar hemifrån för att han skulle plugga och vi bor i en lägenhet jag älskar. Men sen han började spela har jag gjort nästan allt här hemma. Nu sen han började behandlingen har han börjat hjälpa till, men jag vet inte om jag har insett att vi har för olik syn på hushåll och familjeliv.
  • Anonym anhörig
    Anonym (Spel) skrev 2021-09-30 09:51:41 följande:

    Hej, vilken soppa. Vill du göra slut så ska du göra det.

    Som anhörig till en person med ett spelberoende så kan jag Inge lite hopp. För oss var skulderna närmre miljonen när allt kom fram men inga personliga skulder utan alla skulder låg hos kredit givare men med otroliga räntor som följd.

    Jag tror att vill du hjälpa din kille så går det. Samla ihop era familjer och se till att det finns stöttning för det krävs att ni kan stötta och hjälpa varann. Ta kontakt med spelberoendes riksförbund och boka möte.

    Sitt ner med din kille och tala ut. För oss har två möten i veckan för den spelberoende då och då för oss anhöriga. Ingen tillgång till pengar, dvs att någon annan har tillgång till bank ID och banksparande som omöjliggjort att ta lån.

    Ett gemensamt bankkort där närmast anhörig kan sätta över nödvändiga pengar och hålla koll på vart pengarna går.

    Personen som spelat har nu varit spelfri i snart 2 år och kommer att vara skuldfri under 2023. Utan skuldsanering.

    Måendet hos spelmissbrukaren är så mycket bättre med bra sömn etc.

    Hen har även gått i KBT vilket det ska finnas möjlighet att kunna göra för den typen av problematik.

    Hemmajobbet ska man dela på. Sluta laga mat till honom och tvätta hans kläder etc. Tills han fattar.


    Tack för lite hopp. Hoppas det är okej att jag frågar, är du partner till personen? Undrar också om du då inte visste något om att hen spelade tills allt kom fram? Skillnaden hos oss mot många andra är att jag vetat hela tiden, och att jag räddat honom gång på gång när han lånat pengar från andra. Alla lögner om vad pengarna skulle till, mat, fakturor etc, och allt tjat har slitit på vår relation. Är såklart inte lättare att få veta allt i efterhand, men att vara medberoende har nog slitit mycket på vår relation. Att få ångest varje gång han ringde eller skrev för att jag förberedde mig på att han ville ha pengar, och att bli förvånad om det handlade om något annat.
  • Anonym anhörig
    Anonym (Sprit?) skrev 2021-09-30 17:46:17 följande:

    Jag håller med dig. Ts är för ung för att ta allt detta ansvar och det går heller inte hjälpa.

    I övrigt; Jag förstår varför de gör det men föräldrarna är inte skyldiga att betala tyvärr. Missbrukaren måste fixa det här. Han ska betala till ts. De är alla medberoende i detta. Om man byter ut spel mot sprit så kommer ts få andra råd. Han kommer aldrig bli frisk och risken är stor att han tar till annat istället för spel.

    Ts; du behöver lämna honom. Det kommer alltid ligga och lura även om han slutar spela. Han kommer inte klara av att ha en summa pengar till förfogande.


    Föräldrarna betalar mig men han kommer istället vara skyldig de. Detta stressar mig såklart också, även fast pengar inte är allt så vet jag att han pluggar just nu och därmed ?lånar? ännu mer pengar. Lånet till hans föräldrar kommer han inte kunna betala av förens han jobbat minst ett år, han kommer alltså inte att ?tjäna? pengar på tre är
  • Anonym anhörig
    Anonym (Spel) skrev 2021-09-30 16:06:34 följande:

    Jag är sambo och hade ingen aning alls då vi inte haft delad ekonomi. Det är såklart en chock och så mycket pengar. Men personen måste vilja sluta och alla runt om måste sluta låna ut pengar. Det finns inget lätt sätt utan det är bara att sätta stopp. Inga pengar inget bank ID ingen bankdosa och här blev det även stopp för smarttelefon. Vi gick till en butik och köpte en telefon av gamla sorten som man ej kan surfa på.

    Har man inga pengar och vänner och familj är med på detta så kan man stoppa spelandet. Det kan såklart upplevas som att de blir omyndigförklarad men de kan inte hantera sitt liv.


    Problemet är att min kille aldrig kommer gå med på att vara utan bank id och att ha en gammal telefon och jag vet inte heller om jag är villig att leva med någon som i princip är omyndigförklarad. Jag vet att jag älskar honom, men jag vet inte om jag är villig att eventuellt ge upp ett liv med hus och barn, och även om han är spelfri vet jag inte om jag kommer kunna lägga den ständiga oron bakom mig.
  • Anonym anhörig
    Anonym (Linn) skrev 2021-10-01 16:24:40 följande:

    Stressar det dig för att du känner ansvar för honom och tycker synd om honom, eller är det för att han inte kommer att ha någon ekonomi alls på några år?

    Det är såhär livet blir med missbruk. Man får svårigheter i livet, anhöriga måste ställa upp vilket skapar svårigheter i livet för dom med.

    Ni är så unga men har redan hamnat väldigt snett. Jag låter hård, jag vet, men jag vill att du tänker efter. Under några år framöver kommer han i princip inte ha någon ekonomi att tala om. Det leder till att ni kan inte göra vad ni vill, inte köpa dyrare saker, inte spara pengar eller ta lån. Risken är också hög att han under dessa år faller för frestelsen och spelar igen.

    Jag kan förstå om man har barn tillsammans, att man försöker att kämpa. Men i din ålder börjar livet, man ska plugga, resa, byta jobb, göra roliga saker, festa med kompisar.

    Fundera på vad DU vill. Inte vad han vill, vad hans föräldrar vill, vad de runtomkring er tycker och tänker. Ta vara på dig.


    Det stressar mig dels för att jag vet att det får honom att må dåligt och kanske får honom att vilja vinna tillbaka pengarna, dels för min egen skull då det även drabbar mitt liv. Man kan aldrig veta om han blir spelfri, men jag vet inte om jag är villig att riskera allt det innebär om han kommer få återfall och vara beroende hela livet.
  • Anonym anhörig
    Ordinär Man skrev 2021-10-02 00:17:23 följande:

    Dumpa fanskapet! Du är värt någon mycket bättre.


    Livet är inte alltid så svart eller vitt.
  • Anonym anhörig
    Anonym (Linn) skrev 2021-09-29 20:12:21 följande:

    Först: Toppen att hans föräldrar betalar av till dig! Jättebra. Du ska ha tillbaka varenda krona.

    Sedan ser jag tyvärr bara varningsflaggor här. Du är så ung TS, du har hela livet framför dig och det finns massa fina män därute. Inte ska du vara mamma åt en vuxen karl när du bara är 22 år! Du sköter ekonomin, du sköter hemmet. Du är hans mamma! Såhär ska det absolut inte vara. Man hjälper varandra, man ska vara jämlika.

    På det här sättet kommer du att slita ut dig. Man blir sliten, trött och orkar knappt att ens göra saker som man egentligen tycker är roligt. Ovanpå allt detta måste du hålla koll på honom så att han inte börjar att slösa pengar igen. Det han lider av kommer han att få kämpa med hela livet. Han måste gå i behandling och det kommer att ta lång tid att bli någorlunda bra. Sedan måste han stå emot suget resten av sitt liv. Det är svårt.

    Jag förstår att du älskar honom, men om han verkligen bryr sig om dig så vill han inte att du ska sköta det mesta i hemmet. Han vill inte riskera din ekonomi. Men han gör detta, eller hur?

    Kärlek ska inte vara en kamp. Man ska hjälpas åt. Man ska stötta och hjälpa varandra.

    Ta hand om dig TS. Det är aldrig fel att säga ifrån och sätta gränser. Se till att du mår bra.


    Jag tänker ju bara att han gör det för att han är sjuk, för att han inte mår bra själv. Men det förstår såklart ändå att han är så elak trots att jag vet att han är sjuk.
  • Anonym anhörig
    Anonym anhörig skrev 2021-10-04 20:39:45 följande:

    Jag tänker ju bara att han gör det för att han är sjuk, för att han inte mår bra själv. Men det förstår såklart ändå att han är så elak trots att jag vet att han är sjuk.


    Förstör*
  • Anonym anhörig

    Hej, vi har idag pratat och gråtit efter att jag funderat mycket fram och tillbaka och vi har kommit fram till att vi tyvärr ska göra slut. Jag är så rädd att jag kommer ångra mig om han blir frisk, men jag är ännu räddare att jag kommer ångra mig om han fortsätter vara sjuk och försätter både mig och honom i allvarliga skulder för hela livet.

  • Anonym anhörig

    Vi ska vara ifrån varandra nu i några veckor innan vi bestämmer fullt. Känner bara sådan ångest nu men vet inte om det är för att jag förlorat killen han var innan eller den han är nu. Jag älskar ju fortfarande honom så mycket och det gör så ont i mig när han blir så ledsen. Samtidigt som sjukdomen och saker han sagt och gjort har gjort mig så ledsen i 2,5 år. Jag vill vara med honom utan spelberoendet, men vet inte om jag orkar och kan vara med på den långa resan dit och om jag någonsin helt kommer kunna släppa att få ångest varje gång han ringer eller skriver för att jag vet att han vill ha pengar, och bli förvånad när det inte är så. Trippat på tårna hemma i lägenheten och anpassat mig efter spelandet och hans humör. Det blir bara så verkligt när jag är här själv i lägenheten :(

  • Anonym anhörig

    Jag har alltid blivit dumpad och jag har tidigare inte haft förståelse för hur det är att vara den som dumpar. Hur tufft det än är att bli dumpad så har du då inget val. Du är helt förkrossad, men du kan inte på något sätt påverka vad den andra personen vill, hur du än försöker. Men allt velande och alla ?tänk om? som kommer med att dumpa. Jag vet att jag egentligen har alla anledningar att dumpa honom, och det är klart att han inte vill det då situationen som varit och är har gynnat honom på alla sätt. Men jag måste inse att den inte gynnar mig och mitt liv. Man kan inte leva sitt liv efter tänk om han blir frisk, tänk om det blir bra. Det är svårt nog att vi bor ihop och ska få ihop allt med vad det innebär att flytta, kan inte ens föreställa mig hur det är om man har hus och barn ihop. Jag vet att jag inte vill komma dit, hur gärna jag än har velat att det ska vara vi så vet jag inte om jag älskar personen han är nu eller personen jag inbillat mig att han är. Jag vill inte fortsätta och sedan stanna kvar för att jag har hus och barn med honom, man kan inte leva så.

Svar på tråden Anhörig spelberoende