Inlägg från: Anonym (Lavinia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lavinia)

    Kär i min arbetskamrat

    Du säger att du aldrig har varit så förälskad i någon annan, men jag undrar om det verkligen stämmer. För man känner ju ALLTID så, att den man älskar just nu är den mest älskade. Man glömmer de gamla förälskelserna i samma stund som man blir förälskad i en ny, och när man stöter på de tidigare kärleksobjekten någonstans, förstår man inte vad man någonsin såg i dem. 

    Som du också har skrivit, så inser du att man är mer benägen att bli förälskad under vissa perioder av livet. Och då söker hjärnan efter ett föremål. Det är alltså ens eget sökande efter ett förälskelseobjekt som orsakar förälskelsen, snarare än att den person som det råkar bli skulle vara så enastående perfekt, eller att man skulle passa så oerhört bra ihop med vederbörande. Det KÄNNS så, men det är våra inrikata hormonsystem som lurar oss, för att vi ska vara beredda att riskera allting och lämna allting, för att få vara med denna person. Om det inte skulle vara så, skulle vi vara utdöda. 

    ...med ovanstående sagt, så blir vi inte förälskade i VEM SOM HELST för det, utan någonting måste personen ha, och på något plan måste vi vara kompatibla. Det KAN vara så att man skulle kunna få ett lyckligt äktenskap med personen...och det är ju just detta "kan" som gör det så svårt att avstå det. Även om man vet att det är fel, p.g.a. att den ena eller båda är upptagna - och i synnerhet om det finns barn inblandade. 

    Jag kan inte råda dig, jag kan bara säga att du inte är ensam. Är själv i en liknande situation, dock inte på jobbet, utan jag har kontakt med den mannen i ett annat sammanhang. Han är gift och har en åttaårig dotter, men hans fru har även en tonåring sedan förr med in i äktenskapet. Jag försöker intala mig, att det inte är så illa att bryta upp deras familj, eftersom de ändå inte är en kärnfamilj längre... Hans fru kommer också från ett fattigt land, och det är helt uppenbart att jag är mer kompatibel med mannen, då både han och jag är intelligenta, välutbildade och allmänbildade. Medan hon har väldigt enkla intressen. Men, men... jag ska inte sno din tråd! 

  • Anonym (Lavinia)
    fornminne skrev 2021-10-14 12:51:42 följande:

    Ts kan inte fucka up hennes förhållande, det kan bara hon själv göra. Däremot bör han ligga lågt, men av andra skäl. De jobbar på samma arbetsplats och han är dessutom hennes chef. Det hade varit olämpligt för honom att lätta sitt hjärta även om hon hade varit singel. Om HON tar initiativ är det en annan sak, men vad menar du att ts ska säga då? Nej gumman, du är gift? Jag menar inte att man ska uppmuntra till otrohet, men det händer faktiskt att både män och kvinnor lämnar sina relationer för någon annan. Man kan tycka vad man vill om det, men ibland tar kärleken slut. Att ts förmodligen lever i en drömvärld och ser det han vill se, är en annan sak.
    Jo. Man skulle ju kunna lobba för att skilsmässor skulle bli olagliga igen, eller mycket svåra att få, som det var före 1960-talet någon gång. Men vill vi verkligen det?

    Man kan göra ett misstag när man gifter sig, kanske tror man att den andra är någon som han/hon inte är. Kanske visar han/hon inte sina dåliga sidor förrän man sitter där med ring på fingret och barn i magen. Kanske är det fint i början, men man växer åt olika håll, kärleken tar slut...

    Det kommer ofta upp en åsikt i sådana här trådar, att OM man lämnar så ska man göra det för att man inte vill vara gift med den mannen/kvinnan mer, det ska inte vara för att man har träffat en ny. (Har inte läst hela den här tråden, så vet inte om någon redan har skrivit det här också.) Men ofta är det ju först när man träffar någon annan, som man är mycket mer kompatibel med, som man inser vad man håller på att missa... och då börjar man att fundera på, om man verkligen ska offra sin egen lycka. 
  • Anonym (Lavinia)
    Anonym (sådär) skrev 2021-10-18 14:11:14 följande:
    Mao, han sket fullkomligen i vilka konsekvenser ett uppbrott skulle få för dig och era barn, positiva eller negativa. Det enda han brydde sig om var att han fick det han ville och det kan jag tycka är väldigt egoistiskt och hänsynslöst. Jag menar ditt förhållande kunde ju lika väl varit lyckligt, eller ni kunde haft en temporär svacka, det har ju alla långa förhållanden. Är det ok att då gå in och försöka påverka personen att bryta upp sitt förhållande eller bedra sin partner bara för att man själv är kär/kåt?

    Jag tycker inte det är ett speciellt trevligt agerande med tanke på vilka konsekvenser ett uppbrott eller ett svek kan få för personens partner och barn. Och jag fattar ärligt talat inte hur fan en person som själv gått igenom en skilsmässa och vet precis hur påfrestande det är för barn öht kan vilja utsätta andras barn för det bara så man själv ska kunna få det man vill ha.
    Fast det är ju ändå den som får frågan - den som är gift - som avgör. Om h*n ska gå till den nya eller stanna, om h*n tror att hennes barn kan ta skada av en skilsmässa eller kanske rentav tänker att de får det bättre. (Vissa styvföräldrar är ju faktiskt vettigare än den riktiga pappan eller mamman.)

    Du går på, som om TS i tråden hade tänkt ordna en konferens på Finlandsbåten, för att kunna truga i henne vin och baxa henne till sin hytt när hon är redlös...
  • Anonym (Lavinia)
    Anonym (FYI) skrev 2021-10-18 15:59:09 följande:
    Där kom dom igen...Dom förmildrande omständigheterna. det var den andres felRynkar på näsan
    Det fanns alltså inget vettigare sätt att lämna ett dysfunktionellt förhållande än att sära på benen för en som kom från vänster?
    Du var otrogen...ta ditt ansvar för den biten.
    Som det redan har förklarats för dig i tråden, så kan det vara så att man är så knäckt av dålig behandling från sin mans sida, att man tror att det är normalt och att man inte är värd bättre. Det är inte förrän man får respektfult beteende och omtanke, och ser kärlek och beundran i en annan mans ögon, som man förstår att man inte måste leva så resten av livet för att man inte är värd bättre och ingen annan vill ha en heller. 
  • Anonym (Lavinia)
    Anonym (jury) skrev 2021-10-18 21:49:48 följande:
    Naturligtvis är hon fullt kapabel till att ta ett beslut angående om hon vill avsluta sitt nuvarande förhållande och inleda ett nytt med dig. Problemet är att hon som din underordnade saknar möjligheter för kunna distansera sig från dig efter att hon har fattat detta beslut. Och om hon inte gör det och du fortsätter att vilja ha en särskilt varm relation till henne i förhållande till andra så hamnar hon i en situation som gränsar till otrohet. Om du tvärtom skulle vilja distansera dig från henne, måste du sluta favorisera henne, något som hon nog vill uppfatta som ett straff för att hon avvisat dig.

    Ett annat problem är att hon är upptagen och ni inte bara kan börja umgås utanför arbetstiden och arbetsplatsen. Om du deklarerar dina känslor för henne i en situation där hon inte frivilligt valt att umgås med dig som annat än chef och underordnad så bryter du mot det uppförande du förväntas ha som chef. Oavsett hur respektfullt du tycker du agerar, så ändrar det inte det faktum att det i andras ögon är ett grovt övertramp.

    När den rationella delen av din hjärna inser att hon inte kommer att lämna sitt nuvarande förhållande bara för att du försöker komma in snett från vänster, varför alls göra försöket ?
    ...men tänk om dom faktiskt ÄR varandras stora kärlek..? Det kommer att bli en jobbig  och omtumlande - men också lycklig! - period såklart, i så fall, innan allt har ordnat upp sig. Men det går över. Och om fem år är det ingen som bryr sig om att han var hennes chef, eller att hon var gift när dom blev tillsammans. Det är ju inte som att dom gör något olagligt (enligt svensk lagstiftning, på Arabiska halvön ser man detta annorlunda). Folk behöver inte veta allt heller, man träffar nya människor och väljer vad man berättar för dem. 
  • Anonym (Lavinia)
    Anonym (sådär) skrev 2021-10-19 10:55:41 följande:
    Eller så är det du som inte tänker rationellt för fem öre utan mer med de nedre delarna men då du inte vill se dig själv i det ljuset så försöker du snacka bort det för dig själv genom att linda in det i saker som har en bättre klang...

    1) Du är inte bara kär och kåt och tänker med andra kroppsdelar än huvudet... du är bara "modern". Och alla som inte håller med om att du genast ska dra ner brallorna och visa kollegan dina enorma känslor är såklart bara bakåtsträvande och gammaldags

    2) Du vet mycket väl att för att hon ska kunna vara ihop med dig så måste hon antingen lämna sin man eller bedra honom vilket kommer påverka deras barn negativt men det skiter du fullkomligen i för du är ju bara så enormt kär och kåt. Men då du inte vill se dig själv som en person som agerar på det sättet så snackar du bort det för dig själv genom att lägga hela ansvaret på henne och spekulera i att hennes förhållande kanske minsann är jättedåligt och du är bara räddaren i nöden vilket givetvis är ren BS för du har inge jävla aning om hur hennes relation ser ut och bryr dig inte heller, men det låter ju bättre så...

    Som flera påpekat för dig, du tänker inte rationellt öht utan verkar mest tänka med andra kroppsdelar just nu. Att försöka få dig att ta ett steg tillbaka och försöka se rationellt på det verkar vara omöjligt.. det är ju uppenbart att du bara ska ha henne till vilket pris som helst så vad är poängen med din tråd?  Ville du har råd eller ville du bara ha andras medhåll och bekräftelse på att det är ok? Råd har du ju redan fått men inget verkar gå in.
    Tänker du alltid så där lågt och fult? Jag är rätt säker på att TS är en självsäker man som kan få sex när han vill (har fått det intrycket), han behöver inte vänta i månader och år på att bekänna sin kärlek till en viss, speciell kvinna för det. 

    Det är väl klart att förälskelse och kärlek har med vår fortplantningsdrift att göra, men i så fall tänker väl även alla andra förälskade personer "med de nedre delarna", eller? Kan inte någonting få förbli heligt?
  • Anonym (Lavinia)
    Anonym (sådär) skrev 2021-10-19 11:45:37 följande:
    Och NEJ det blir inte fint och vacker bara för att man är käääääär. Kärlek är liksom inte det ultimata frikortet för att bete sig hur fan man vill.
    Nej, det ULTIMATA frikortet är det förstås inte. Man kan inte mörda sin rival, och skylla på att man var så kär. Eller mörda personen man är olyckligt kär i, för att ma inte orkar med att se honom/henne lycklig med någon annan. 

    Men att bekänna sin kärlek kan aldrig vara fel. Sedan är det upp till den som ÄR upptagen, att göra vad han/hon vill med den informationen. Vi talar ju inte heller om bortförande av kvinnor på den mongoliska stäppen, brudköp eller liknande...
  • Anonym (Lavinia)
    Anonym (Xxx) skrev 2021-10-19 12:11:47 följande:
    Vi pratar om en arbetsplats, där arbetsmiljön kan bli lidande. Tror du på allvar att arbetsgivare uppmuntrar sina chefer att gå runt och berätta att de är kära i sina gifta kollegor? På vissa arbetsplatser är det inte ens tillåtet att vara ett par. 

    Sitt kärleksliv sköter man privat. Dessa två personerna har endast en arbetsrelation. 
    ...fast samtidigt träffas väldigt många par på jobbet. Varför tror du att de flesta män i Saudiarabien, inte tillåter de kvinnor de är förmyndare för (döttrar, hustrur, systrar, mödrar...) att yrkesarbeta utanför hemmet?

    Som jag skrev tidigare: det är skillnad på att förföra en arbetskamrat eller ännu värre underställd på en konferensresa på Finlandsbåten, och att vara kär och vilja gifta sig och leva med den personen för evigt. MYCKET stor skillnad, till och med. 

    Om alla som hade träffats på jobbet hade avstått från relationen "för arbetsmiljöns skull", så skulle vi ha många fler olyckliga, ensamstående och barnlösa personer i landet. Sådant löser sig - i ett livsperspektiv. Livet är viktigare än jobbet.

    Och detta anser jag även avseende kvinnor som gör abort, för att de tycker att de "inte kan berätta det för arbetsgivaren så snart efter att ha fått fast anställning". Det där jobbet är GLÖMT om fem år, sonen eller dottern som de tog bort skulle de däremot ha haft hela livet. Han eller hon skulle ha kommit och hälsat på på äldreboendet och sett till att mamma har det bra... Vad spelar det då för ROLL, att det blev ett pinsamt samtal med den där chefen på jobbet för 60 år sedan, som man inte ens kommer ihåg namnet på..? Herregud...
  • Anonym (Lavinia)
    Anonym (--) skrev 2021-10-20 00:13:10 följande:

    Jag förstår inte varför du måste ge dig in i hennes liv överhuvudtaget. Hon är gift, tror du hon skulle vara det om hon inte ville? Varför måste du prompt berätta att du är intresserad av henne? Precis som att hon skulle missa något som skulle betyda mer. Hon har barn med sin man också. Låt henne vara och hitta någon som är ledig  istället. Jag menar var och varannan verkar ju bli kära på jobbet, det är ju fine om man är singel men annars tagga ner och ha lite respekt. Hur många kvinnor tror du inte fått oönskade inviter på jobbet, ja och säkert män också. Det blir bara pinsamt och jobbigt på jobbet sen.


    Det kanske hon gör? (Missar något som skulle betyda mer.) Det vet vi ju inte. När jag satt fast med min tröga exman, hade jag verkligen blivit ledsen om jag hade fått veta när det var för sent, att någon mer aktiv och "levande" man hade varit kär i mig - men inte sagt något av hänsyn till min man (som han inte ens kände). Ibland kan man också behöva en knuff att ta sig ur ett dåligt förhållande. Om ingen annan tar ett initiativ, så stannar man för att det är enklast så, och en dag sitter man där och är gammal och bitter. 

    Fast det här låter ju inte som "oönskade inviter" från tafsande gubbar... sådant har vi nog alla upplevt i unga år, men det är något helt annat. 
  • Anonym (Lavinia)
    Anonym (sådär) skrev 2021-10-21 11:46:55 följande:
    Att påstå att om du inte "ger henne chansen" att vara med dig istället för sin man skulle vara egoistiskt är ju inget annat än ren rationalisering. Du försöker göra en egoistisk handling till ok genom att intala dig själv att det vore egoistiskt att inte göra det.... OM hon är intresserad av dig så tar HON kontakt med dig. 

    Hon bestämmer redan över sitt liv, det är därför hon redan har ett liv och barn med någon annan än dig. Det du försöker påstå här är att hon inte har ett liv eller möjlighet att bestämma över sitt liv bara för att du inte är den del av det.
    Det är ännu svårare för en underlydande som har blivit kär i sin chef att berätta detta för honom/henne, än tvärtom. Så det tror jag absolut inte, att hon skulle ha berättat för TS om hon var kär i honom. 

    Fast när hon blev tillsammans med sin man, så kände hon förmodligen inte TS. Nyfiken fråga: tycker du att alla kvinnor som har förhållanden med mer än en man under sin livstid, är omoraliska? Eller kanske är det männen som är med dem, som är det? Du pratar som i en svartvit film från 1940-talet, där en skilsmässa var en otänkbarhet, och en förälskelse i någon annan än maken/maken ofta slutade i tragedi. D.v.s. i filmens värld. I verkligheten hittade folk ofta något sätt att leva ihop med den de älskade ändå, och bet huvudet av skammen.

    Och jag upprepar, att om någon snygg och trevlig och intressant man hade varit kär i mig under alla de åren då jag satt fast med min trista exman, men inte sagt något av "hänsyn", och jag skulle få reda på det nu... ja då skulle jag nog bli så bitter så jag toge till flaskan... Alla förlorade år, all kärlek man inte fått uppleva...
  • Anonym (Lavinia)
    Anonym (sådär) skrev 2021-10-22 11:58:52 följande:
    Jag skulle absolut inte kunna leva med vetskapen att min lycka kom till priset att någon annans barn fick sina liv fuckade för att jag skulle kunna hoppa runt på rosa moln medan de fick vada i skit. Det skulle lägga en mörk äcklig skugga över förhållandet, totalt avtändande. Dessutom har vi frågan om tillit,  hur fan ska man kunna lita på en person som skiter i allt och alla och bara tänker på sin egen lycka och så fort det pirrar i brallan för någon så drar hon/han? Sen har vi föräldraskap, vad för slags förälder utsätter sina barn för sånt? Flackar runt från ena till den andra i jakt på evig förälskelse?
    Alltså, sådana kvinnor finns det ju, som flackar runt efter nya förälskelser hela tiden, och utsätter sina barn för ständigt nya styvpappor, styvsyskon och halvsyskon, som finns där ett tag och sedan försvinner igen. Ingen kan tycka mer illa om sådana kvinnor, än jag. Det finns till och med kvinnor som lämnar barnen utan tillsyn när de går på krogen, och drar hem ragg som kan uppträda hotfullt mot barnen om de vaknar och stör exempelvis...

    Men då brukar det även finnas missbruk och andra socioekonomiska problem med i bilden. Och det gör det helt säkert inte i fallet vi diskuterar i tråden. Dessa två skulle mycket väl kunna hålla ihop resten av livet.

    Du svarade inte på om du ser ner på alla ombildade familjer som finns i Sverige?

    Vidare låter du som om TS hade tänkt lämna sina egna och kvinnans barn på ett hemskt barnhem, för att de inte ska vara i vägen för deras kärlekslycka. Och så har inte jag uppfattat TS. Om bara de vuxna uppför sig vettigt, så behöver inte en skilsmässa bli den där svarta livsupplevelsen som förstör resten av livet, som du beskriver. Det kommer inte heller att innebära en flytt till ett dåligt område, som det blir för många skilsmässobarn om mamman bestämmer sig för att skilja sig utan att ha någon ny man, och bara kommer att ha sin egen lilla lön att leva på.  
  • Anonym (Lavinia)
    Anonym (sådär) skrev 2021-10-22 12:39:25 följande:
    Fast tänker inte dessa personer precis som du gör? Det är kääääärlek och käääärlek är alltid bra oavsett till vilket pris?
    Anonym (Lavinia) skrev 2021-10-22 05:08:24 följande:
    Och jag upprepar, att om någon snygg och trevlig och intressant man hade varit kär i mig under alla de åren då jag satt fast med min trista exman, men inte sagt något av "hänsyn", och jag skulle få reda på det nu... ja då skulle jag nog bli så bitter så jag toge till flaskan... Alla förlorade år, all kärlek man inte fått uppleva...
    Om man gör kärlek till någon slags målsättning för allt i livet och det absolut viktigaste i universum som rättfärdigar precis vad som helst så är det kanske inte så konstigt om människor gör det mest grisiga saker man kan tänka sig och inbillar sig att det är ok, för det är ju bara i kääääärlekens namn.

    Jag försöker se det från kvinnans familjs synvinkel som både du och TS verkar totalt ignorera i era argument. Ni låtsas båda som att det handlar om två singlar som blivit kära i varandra och att ingen annan kommer drabbas. Jag tycker absolut inte att en krossad familj och ledsna barn är ett vettigt pris för att TS ska uppfylla sina drömmar och skulle aldrig komma på tanken att fucka upp andras liv för att uppfylla mina önskemål.
    Man tycker ju att dessa kvinnor någon gång borde lära sig. Om man har barn med tre olika män redan, kanske man borde välja den fjärde mannen mer noggrant, och inte ha så bråttom att flytta ihop, och inte bli med barn på en gång... eller ännu hellre leva ensam en tid, och låta sina stackars barn landa.

    Fast jag tycker nog, att om man INTE är en sådan person som ständigt blir blint förälskad i nya, olämpliga personer, och så går det över lika fort igen, utan man upplever en förälskelse som är stark och unik och inte går över trots att man inte ens haft sex ännu, och man väntat lång tid på det rätta tillfället att bekänna sin kärlek, och denna nya person även rent rationellt, poängmässigt, skulle vara en bättre partner för livet än den torrbollen man har därhemma. Då måste det finnas någon form av ångerrätt. Förutsatt att man sköter det så klokt och skonsamt för barnen som möjligt.

    Jag tror att man kan bli väldigt bitter annars, när barnen börjar springa ute och skaffa sig partners och egna liv, och kanske inte bryr sig om att ringa mamma särskilt ofta när de flyttat hemifrån, om man sitter där ensam och har offrat ALLT för deras skull. Dessutom skulle kanske den mer aktiva, levande styvpappan ha gett dem roligare barndomsupplevelser, och rustat dem bättre för livet? Allt beror ju på vilka kontrahenterna är, och det vet man ju inte när man bara läser en tråd på nätet. Egentligen skulle jag vilja se videoklipp på alla inblandade, innan jag ger råd.

    Du kanske ska flytta till Saudiarabien? Där FÅR inte kvinnorna ta ut skilsmässa. Dock får männen det, så det blir ombildade familjer till och med där... 
  • Anonym (Lavinia)
    Anonym (RockF) skrev 2021-10-27 20:29:51 följande:
    Det är väldigt spännande tycker jag också. :)
    Läget är fortsatt flörtigt och jag är fortfarande lika förälskad, men jag är långt ifrån säker att jag verkligen kommer berätta något för henne när det väl är dags att sluta på jobbet. 

    Det är lätt att vara tuff nu, men modet kanske sviker när det närmar sig framförallt pga av hennes situation med man och barn. 
    Min förhoppning är att jag vid det läget har en bättre bild av om mina känslor är besvarade.

    Har en reflektion som svar på (sådär)s alla inlägg om att jag är kåtstinn och bara vill doppa till varje pris. 

    I normal fall när jag är attraherad av någon så brukar jag fantisera om hur vi har sex. När jag fantiserar om den här tjejen så handlar fantasierna lika ofta om hur vi umgås, olika vardagssituationer och hur vi är mot varandra. Mer kärleksfulla situationer (påklädda) än rena sexfantasier. Givetvis ramlar det in sexfantasier också, men tonvikten är inte åt det hållet. Längtar mer efter att få krama henne.

    Det är lite ovant, så jag tror verkligen jag är kär på riktigt. :)
    Ja, det låter faktiskt som att du är kär på riktigt! Härligt! :)
  • Anonym (Lavinia)
    Anonym (Outset) skrev 2021-10-28 21:28:36 följande:

    Jag vet att den enda signalen jag skulle ge om jag ville visa var jag stod, skulle vara att skilja mig först. Sen se vart det bar åt. Oavsett om han bara såg mig som en tidsfördriv på jobbet eller ej.


    Fast om alla skulle skilja sig först, fast de kanske bara hade inbillat sig att någon tjusig karl/kvinna på jobbet (eller i föreningen, eller på gymmet...) var intresserad av dem, så skulle vi ha väldigt många fler skilsmässor och skilsmässobarn helt i onödan. Att skilja sig - med allt vad det innebär - för något som visade sig bara vara en fantasi, skulle ju vara ens livs värsta misstag. 

    Jag skulle verkligen vilja vara säker på att det jag får är säkert, och bättre än det jag har hemma, innan jag toge ett sådant livsavgörande steg. Och så tror jag att de flesta tycker. Att någon man känner att man har en kemi med, blir kvar i sitt förhållande, är alltså inget tecken på att han eller hon VILL vara i det förhållandet. Det visar bara att personen är rationell och inte gör förhastade dumheter. Vilket är bra drag. 
  • Anonym (Lavinia)
    Anonym (sådär) skrev 2021-10-29 13:16:54 följande:
    För att kunna försäkra sig om att någon annan är bättre än den man redan har måste man ju gå bakom ryggen på sin partner och "prova på" under en lägre tid för man vet ju inte hur en relation och sex kommer fungera med någon ny förrän man provat på ett tag för folk skyltar ju sällan med sina brister utan visa sig från sin bästa sida och under en förälskelse så ser man heller inte varandras brister utan idealiserar varandra, det är inte förrän förälskelsen lagt sig som man verkligen ser om man passar tillsammans. Förälskelse och kärlek är inte samma sak.

    Tycker du att det är ok att göra så? 
    Och hur tror du det kommer påverka samarbetet kring barnen som skilda?
    Inte alls, om exmannen/exfrun aldrig får reda på att man provsmakade lite. 

    Men visst, riktigt bra människor väntar säkert med sex, efter att det är uttalat mellan dem att de ska lämna sina respektive. Och gör det klart först. Men intentionen att leva tillsammans måste i alla fall vara UTTALAD. Man kan inte hålla på och skilja sig för ett svärmeri på avstånd. 
  • Anonym (Lavinia)
    Anonym (kaffedraken2) skrev 2021-10-30 08:16:02 följande:
    Om man ska tro på vad majoriteten här på FL skriver, så ja.
    Jag blev glad av den senaste tjejen jag var kär i. Jag kände kärlek för henne. Jag tyckte att det var fint. Dom flesta här tyckte att det var sjukt och äckligt. Och jag tänkte på bara på sex.

    Jag såg flera sidor hos henne, då vi ändå sågs ofta, under ganska lång tid. Men jag hade fel där också. Enligt majoriteten här på FL.
    Jag var inte med här på den tiden, men jag har förstått av vad du har skrivit senare, att det handlade om en mycket yngre kvinna och en mycket större åldersskillnad, än i TS' fall här i tråden. D.v.s. inte jämförbart. 

    När det gäller sådana åldersförhållanden som det var i ditt och den där tjejens fall, så associerar man som kvinna lätt till gubbar som tafsat på en eller ännu värre när man själv var ung, till tvångsgiften i andra kulturer (där mannen så gott som alltid är mycket äldre än kvinnan/flickan), eller jämnåriga män som man är intresserad av nu men som inte ser en, för att de har fullt upp med att fjanta med någon ung flicka som bara ser besvärad ut, o.s.v.. 

    Själv tror jag inte att det i vår kultur, där även kvinnorna väljer själva vem de vill gifta sig med, behöver vara fel med stora åldersskillnader i varje enskilt fall. Ibland kan det vara något så ovanligt som äkta kärlek. Men du frågade på fel ställe - här sitter det ju en massa kvinnor med taskiga erfarenheter... Du kanske ska flytta till Flashback, där det är en majoritet män?
  • Anonym (Lavinia)
    Obscenitet skrev 2021-10-30 09:04:35 följande:
    Kvinnor har ofta dåliga erfarenheter med sig och kan ha svårt att separera det från andras upplevelser
    Exakt så. Män bör därför inte be om råd här... 
  • Anonym (Lavinia)
    Anonym (sådär) skrev 2022-04-07 18:43:32 följande:

    Jaha, och så har vi då ännu ett egoistisk resonemang inlindat i en massa romatiskt BS om kärlek... och det värsta är att det tyvärr oxå funkar... varenda gång Drömmer Men det är klart du ska paaata med henne diu är ju kääär, och är man kär så kan man såklart bara skita i allt och alla för alla vet ju att käääärlek är det ultimata frokortet för gosistsiskit beteende...

    Men om man skalar bort allt romantiskt BS. Vad har vi kvar egentligem?

    En snubbe som känner något och vill något. Han vet mycket väl att kvinnan är upptagen och för att han ska få det han vill ha så behöver andra (hennes man och barn) betala ett högt pris för det. Men det skiter han fullkomligen i för det enda han bryr sig om är sina egna behov och känslor och ska bara ha sitt till vilket pris som helst... för han kommer ju inte vara den som betalar, det är ju andra.

    Så vad vi egentligen pratar om är ett egoistiskt / narcissistisk beteende som påminner om bortskämda barn som aldrig fått lära sig att man inte alltid kan få som man vill. Men det verkar vara helt ok bara man är kääääär.


    Har du glömt att du redan skrivit massa skit i den här tråden..?

    Det är uppenbart att du aldrig har varit kär, för då skulle du inte skriva som du gör. Därmed inte sagt att det alltid är moraliskt rätt att agera på sina kärlekskänslor. Men kärlek är ändå en kraft att räkna med. Om kärleken inte varit så stark, så skulle vi inte ha haft parbildning och familjer överhuvudtaget. Att kärleken ibland slår till på fel ställen, så att den bräcker upp en redan etablerad familj (eller två) är s.a.s. en oundviklig biverkning. 

    En annan tanke: jag tror att det var lättare att avstå från en besvarad (nu vet vi inte om just TS' är det) kärlek förr, när hela samhället och hela kulturen understödde det agerandet. Det fanns många filmer på det temat, för att nämna bara en: "Brief Encounter" från 1945.

    Den handlar om en man och en kvinna, båda gifta och med barn på var sitt håll, som råkar träffas av en slump. De börjar träffas som vänner en gång i veckan när hon åker in till stan för att göra inköp, och då gör de oskyldiga saker som att gå på bio och café och hyra en båt på kanalen. Sådant som man kan göra som vänner. Men en dag måste de förstås erkänna för varandra, att de har blivit kära. De får möjlighet att vara ensamma i en lägenhet, men blir avbrutna. Mannens vän, som äger lägenheten, uttalar sig i mycket fördömande och nedvärderande ord. Då fattar mannen och kvinnan att de inte kan fortsätta så, och mannen bestämmer sig för att ta sin familj och åka till Afrika och arbeta (han är läkare). Det är stort och tragiskt. 

    Jag tänker, hade man levt på den tiden och sett sådana filmer, så hade man känt ett stöd i att avstå från den olämpliga kärleken. Man hade kunnat känna sig i gott sällskap, upphöjd och nästan helig för att man gjorde det. Men idag när nästan alla människor har sex hit och dit, i alla fall i en period i livet, skilsmässor och separationer är helt accepterade - ja till och med abort är både lagligt och accepterat i breda lager. Då får man ju inte det där "stödet" - man får ändå inte känna sig tragisk, upphöjd och helig för att man avstår. Utan då kan man lika gärna ge efter och ha det roliga av det...
Svar på tråden Kär i min arbetskamrat