• Anonym (Emma)

    Sockerkampen!

    Hej,

    Jag har alltid tyckt om socker, t ex godis, läsk, kakor mm, och har liksom aldrig lyckats sluta längre perioder än några dagar, tycker oftast inte det är värt att vara utan och att livet blir så tråkigt utan.

    Så jag fundera på hur det är för er andra som också tycker om socker, har ni lyckats sluta längre perioder (typ år), eller faller ni alltid tillbaka?

    Jag tycks se att de som slutat med socker helt aldrig gillat det så mycket på denna nivån iaf, så det har inte varit så svårt för dem, men dem kan vara utan hur länge som helst.

    Så hur har det varit för er?

  • Svar på tråden Sockerkampen!
  • Anonym (Emma)
    Postman skrev 2021-10-11 21:11:00 följande:

    Har alltid varit en godisråtta, i takt med stigande ålder har jag tyvärr fått se kilona fastna allt oftare. Borde kanske göra något åt det men har inte karaktären.


    Ja det är tyvärr nackdelen att det fastnar några kilon.....Men orkar inte bry mig längre, är 37år och tycker att livet ska vara gott och trevligt :)
  • Glinda från Oz
    Anonym (Emma) skrev 2021-10-11 17:36:11 följande:
    Ja okej! Sant! Men hur hård är du då, Inget kaffebröd i veckan heller då? Yoghurt med socker?

    Låter sunt att man kan äta det vid speciella tillfällen. Har försökt med substitut, äter morötter, sallad mm istället, funkar ibland men inte alls helt.
    Testa söt frukt. Istället för en påse godis på kvällen ät vindruvor eller färsk ananas. 
  • Anonym (A)

    Jag är en småätare. Måste inte vara socker nödvändigtvis utan det går lika bra med jordnötsringar, sockerfri kaka osv bara det är lite gott.
    Hopplöst svårt att låta bli. Kämpar i detta nu med att vara utan allt sånt på vardagar åtminstone. Riktigt jobbigt. Frossar inte på helgen men tillåter mig att äta lite av det i alla fall. Har funkat okej men det är inte lätt. Ingen viktnedgång ser jag heller.

  • Anonym (Jenny)
    Glinda från Oz skrev 2021-10-11 21:55:46 följande:
    Testa söt frukt. Istället för en påse godis på kvällen ät vindruvor eller färsk ananas. 
    Det där funkar för mig. Jag vet att vissa blir triggade av att äta sött så att de börjar frossa i onyttigheter, men för mig kan jag stilla suget med söta frukter och bär. 
  • Anonym (varför)
    Anonym (Emma) skrev 2021-10-11 17:26:37 följande:

    Hej,

    Jag har alltid tyckt om socker, t ex godis, läsk, kakor mm, och har liksom aldrig lyckats sluta längre perioder än några dagar, tycker oftast inte det är värt att vara utan och att livet blir så tråkigt utan.

    Så jag fundera på hur det är för er andra som också tycker om socker, har ni lyckats sluta längre perioder (typ år), eller faller ni alltid tillbaka?

    Jag tycks se att de som slutat med socker helt aldrig gillat det så mycket på denna nivån iaf, så det har inte varit så svårt för dem, men dem kan vara utan hur länge som helst.

    Så hur har det varit för er?


    Vad är anledningen att du vill sluta med socker? Är det vikten, huden, allmänt mående eller handlar det om att du har föreställningen att socker är dåligt?

    Jag ser socker som ett näringsämne av många och ser ingen anledning att begränsa det mer än andra livsmedel. Med det menar jag att jag hellre ser på helheten än varje detalj i kosten och för att må bra behöver jag ha lite balans på alla delarna i kosten, inte bara sockret.

    Om jag upplever att det blivit lite väl mycket av sockerrik mat så kan jag begränsa ett tag, tex att jag bara äter vissa dagar eller vissa mängder, men sällan att jag utesluter det helt. 
  • Anonym (Emma)
    Glinda från Oz skrev 2021-10-11 21:55:46 följande:

    Testa söt frukt. Istället för en påse godis på kvällen ät vindruvor eller färsk ananas. 


    Äter det också, gör att det blir mindre sött men ersätter inte godis på nåt sett.
  • Anonym (Riita)

    Personligen är jag fullständigt medveten om att socker och snabba kolhydrater är ett problem i min livsstil om jag inte passar mig.

    Däremot är det också ett problem för mig att skära ned på dessa livsmedel och ha dem som förbjudna.

    Det som faktiskt fungerar just nu är att ha choklad hemma, att äta efter måltid, att ha lite efterrätt som jag gillar och att fokusera på att äta långsamma kolhydrater på frukost, lunch i tillräcklig omfattning.

    Jag kämpar liksom inte med sockret, utan har fokus på det som faktiskt fungerar för mig. Såsom att äta overnight oat med bär på morgonen. Och kvarg ibland. Och en matlåda varje lunch.

    Socker är liksom inte problemet längre, eftersom det finns lite utrymme om jag vill.

  • Anonym (tjej)

    Jag ÄLSKAR sötsaker, och allt onyttigt. Jag hatar egentligen mat och vill kunna leva på bara det onyttiga.

    Men om jag får ut något av det, tex en mycket snyggare kropp, då kan jag sluta några månader utan att fuska. Kan gå upp och ner några kilon ganska lätt genom att ändra kosten och behöver inte träna.

    Jag har märkt att jag är inte beroende, utan tycker bara om det jävligt mycket.

  • Dr Nail

    Man bestämmer sig och slutar, det är liksom ingen raketforskning. Man slutar helt och utan kompromisser, för annars kommer det aldrig funka.

  • Anonym (Snart 1 år)

    Har varit utan socker i snart 1 år. Var beroende till den grad att jag i princip enbart levde på godis, choklad, bullar och kakor. Rysligt beroende med andra ord! När jag slutade mådde jag pyton. Svettades, skakade, grät och hade sådan abstinens att jag ville kräkas. Slutade cold turkey och bytte ut allt skräp mot grönsaker och frukt. Lämnade även bort vetemjöl, bröd, pasta och andra snabba kolhydrater i början. För när sockerintaget upphörde ville kroppen ha andra snabba kolhydrater. Undvek även produkter med mycket tillsatt socker såsom smaksatt yoghurt etc.

    Det var minst sagt en kamp att sluta och är idag glad att jag fann styrkan att göra det. Hade varit sockerberoende i 15-20 år, dvs hela mitt vuxna liv. Nu mår jag bättre och märker att dipparna i blodsockret inte kommer längre. Orkar hela dagen och sover mycket bättre. Somnar dessutom på väldigt kort tid nu, vilket jag aldrig gjort förut. Har haft så svåra sömnproblem att jag både varit sjukskriven och ätit mediciner för att öht kunna sova. Allt detta är nu borta. Förut kom första uppvaket (av sötsug) vid 02. Åt då någon choklad eller lite kakor. Samma procedur 3 timmar senare.

    Däckar inte längre kl 18 av utmattning och lågt blodsocker utan orkar med oförändrad kraft från morgonen fram tills jag lägger mig på kvällen

  • Anonym (Tenta)

    Nu är det några år sedan, men jo det går att hålla upp. 

    Pluggade på högskola när vi konstaterade att det ofta var godis inblandat i tentaperioderna för att hålla energin uppe bland annat. 

    Då bestämde jag mig för att testa att sluta äta godis. Tror att det mesta andra runt omkring som kaffebröd, sylt osv var okej för mig själv. 

    Det var väldigt lätt att i början slentiranmässigt till helgen lägga en godisbit i vagnen när man handlade. Reste man hem (pluggade 50 mil hemifrån) så var det enkelt att köpa en twix eller påse godis att roa sig med. (Detta var även före mobilernas tid, eller jag hade en mobil, men det fanns inga spel på den. ).

    Det som gällde, det var att hitta ett substitut. Vet att jag stod en sen kväll på en centralstation i en större stad hyfsat i början av mitt godisuppehåll. Kort om tid mellan byterna och automatiskt gick ögnen till godishyllan. Köpte dock en frukt som fanns också, men inte lika välskyltad. 

    Efter ett tag vänjer man sig och hittar alternativen som en frukt, en smörgås eller kanske en drickyoghurt. Efter ett tag lär man sig tänka nya banor och sedan reflekterade jag inte ens på det i sådana situationer. 

    Jo, de första veckorna var jobbigast, men sedan blev det bättre. Höll upp ett drygt år och var supernöjd. När jag sedan började äta godis igen var det inte jättegott, men det gick visst över igen  


    Ta ett steg i taget och hitta alternativ är bästa knepet. Säg inte att du ska hålla upp ett år, säg en månad eller två veckor och utöka sedan. Ta inte bort allt socker på en gång utan ta en sak åt gången. 


    Ha en godkänd "ersättare" när suget sätter in. I mitt fall var det popcorn. Det är det ännu Dock inte så ofta tyvärr utan det blir godis istället. Popcorn både låter och luktar mer så ungarna lättare av popcorn har jag märkt... Tungan ute

  • Anonym (Tenta)
    Anonym (Tenta) skrev 2021-10-12 14:25:04 följande:

     


    t. Popcorn både låter och luktar mer så ungarna lättare av popcorn har jag märkt... Tungan ute


    * Popcorn både låter och luktar mer så ungarna VAKNAR lättare av popcorn har jag märkt... Tungan ute

    [Skulle det stå]
  • Anonym (Elsa)

    Det finns ju mycket dolt socker i matvaror också, så ska man sluta helt med socker så får man tänka om där också och inte bara utesluta sötsaker.

    Personligen känner jag bara mer sug efter sötsaker om jag inte får äta det, och jag är en livsnjutare som aldrig skulle gå på restaurang utan att äta dessert. Däremot fastar jag varannan dag och försöker att minimera tillfällena som jag äter sötsaker, det gör att jag njuter mer när jag väl unnar mig.

  • Anonym (A 2)
    Anonym (Elsa) skrev 2021-10-12 18:36:37 följande:
    Det finns ju mycket dolt socker i matvaror också, så ska man sluta helt med socker så får man tänka om där också och inte bara utesluta sötsaker.
    Personligen känner jag bara mer sug efter sötsaker om jag inte får äta det, och jag är en livsnjutare som aldrig skulle gå på restaurang utan att äta dessert. Däremot fastar jag varannan dag och försöker att minimera tillfällena som jag äter sötsaker, det gör att jag njuter mer när jag väl unnar mig.
    Samma här
  • Anonym (Sockerfritt)

    Testa att byta ut en del av kakorna mot sockerfria? Här finns det flera sorter på ica på en hylla vid de vanliga kexen. Jag testade att köpa en låda sockerfria chokladbollar en gång. Var lika goda som de vanliga. Finns sockerfria jordnötskakor som är väldigt goda också.
    Sockerfria kakor är ju inte nyttiga heller, men det kan kanske hjälpa att "lura" hjärnan att den får sina sötsaker utan att förbjuda kakor helt.

Svar på tråden Sockerkampen!