• Anonym (C)

    5 km-Bil, cykel, promenad el kollektivtrafik?

    Hur ser det ut för er? Om du ska ta dig fram 5 km, vad föredrar du och varför?

    Själv föredrar jag i första hand cykel pga det är en relativt kort sträcka och tar inte så lång tid att cykla, ger motion samt spar pengar.

  • Svar på tråden 5 km-Bil, cykel, promenad el kollektivtrafik?
  • Jemp
    Anonym (C) skrev 2021-10-13 19:03:29 följande:

    Skulle ni ta bilen för att åka och handla om ni bodde 800 m från affären?


    Jag har nog nåt liknande.

    Går eller ev cyklar till vardags. En kasse i varje hand och ryggsäck, går alldeles utmärkt.
  • Anonym (Brum)

    Har exakt 5 km til jobbet. Kör alltid bil då jag hämtar och lämnar barn på förskola 7km åt motsatt håll. Men tveksamt om jag hade cyklat ändå. Börjar tidigt på morgonen och är en mörk, smal slingrig väg. Haf faktiskt nästan aldrig ens mött en cyklist längs vägen. Sen är mitt jobb väldigt fysiskt, så hade inte varit så sugen att hoppa på cykeln efter en arbetsdag.

  • Anonym (C)
    Jemp skrev 2021-10-13 21:13:54 följande:

    Jag har nog nåt liknande.

    Går eller ev cyklar till vardags. En kasse i varje hand och ryggsäck, går alldeles utmärkt.


    Ja, precis. Är jag hemma och behöver handla så går eller cyklar jag. Handlar inte mer än man kan bära hem. Enda gången jag åker bil är om jag är på väg hem från något och jag då åkt bil.

    Ett tag hade jag inte ens bil och då har man ändå inget val och man skaffar ju inte bil bara för att man inte orkar gå eller cykla dessa 800 m.
  • Anonym (C)
    Anonym (Vansinne) skrev 2021-10-13 21:03:20 följande:

    Vem orkar bära runt på en massa svintunga bärkassar på en lång promenad?

    Men det är egentligen en icke-fråga, då jag aldrig skulle "åka ut" enbart i syfte att handla, det gör jag alltid "på vägen" när jag är på väg hem ifrån något annat.


    Knappast lång promenad om man inte har några fysiska problem.
  • sextiotalist
    Anonym (Vansinne) skrev 2021-10-13 21:03:20 följande:

    Vem orkar bära runt på en massa svintunga bärkassar på en lång promenad?

    Men det är egentligen en icke-fråga, då jag aldrig skulle "åka ut" enbart i syfte att handla, det gör jag alltid "på vägen" när jag är på väg hem ifrån något annat.


    Går utmärkt på cykel, dessutom finns det dramaten.

    Så skönt att slippa trängas på den trånga parkeringen. Dessutom är det långt mellan min p-plats och porten
  • Anonym (MK)
    Anonym (Vansinne) skrev 2021-10-13 16:31:44 följande:

    Möjligen blev det en aning provocerande formulerat och upplagt.

    Men självklart menar jag detta på fullt allvar.

    Jag känner inte till någon vuxen som skulle ägna detta ena 2sec tanke. Har man ett ärende en halvmil bort så sätter man sig i bilen, det finns inget som är mera självklart.

    Kollektivtrafiken använder ungarna för att ta sig till skolan och runt på aktiviteter, efter att de började gymnasiet, innan cyklade de till skolan.

    Så fort de har åldern inne och ekonomi till det så kommer de åka bil dit de ska, den stora som snart fyller 18 är nästan klar med körkortet.

    Va är det för värld du lever i där vuxna människor åker buss eller cyklar? Nu när jag tänker efter så känner jag inte ens till en enda vuxen människa som har en cykel....


    Ja men välkommen till Stockholms innerstad där varenda mellanchef cyklar till jobbet. Ibland kan det till och med vara köer i cykeltrafiken morgontid på populära sträckor så att man får krypa fram.

    Cyklar själv året runt om vädret är okej, är ett bra sätt att få till den dagliga motionen, lite friskluft och även det absolut smidigaste sättet att ta sig fram. Med bil är det också svårt att veta när man kommer fram och hur länge det kommer ta att få parkeringsplats vid hemkomst, en egen parkeringsplats i stan är ju lyx.
  • Anonym (Vansinne)
    Anonym (C) skrev 2021-10-13 22:04:01 följande:
    Knappast lång promenad om man inte har några fysiska problem.
    Varsegod att veckohandla åt en familj och bära hem skiten 1km om du önskar.

    Själv parkerar jag utanför porten och måste gå 3 vändor för att ens få in alla kassar i hissen.

    Va är det för fel på folk? Ska man nånstans så sätter man sig i bilen, finns inget naturligare i världen. 
  • Anonym (Vansinne)
    Anonym (MK) skrev 2021-10-13 22:38:34 följande:
    Ja men välkommen till Stockholms innerstad
    Tack, men nej tack.

    Där sätter jag inte fötterna frivilligt, oavsett färdsätt.
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Vansinne) skrev 2021-10-13 16:31:44 följande:

    Möjligen blev det en aning provocerande formulerat och upplagt.

    Men självklart menar jag detta på fullt allvar.

    Jag känner inte till någon vuxen som skulle ägna detta ena 2sec tanke. Har man ett ärende en halvmil bort så sätter man sig i bilen, det finns inget som är mera självklart.

    Kollektivtrafiken använder ungarna för att ta sig till skolan och runt på aktiviteter, efter att de började gymnasiet, innan cyklade de till skolan.

    Så fort de har åldern inne och ekonomi till det så kommer de åka bil dit de ska, den stora som snart fyller 18 är nästan klar med körkortet.

    Va är det för värld du lever i där vuxna människor åker buss eller cyklar? Nu när jag tänker efter så känner jag inte ens till en enda vuxen människa som har en cykel....


    Bor du under en sten i skogen? Här i Stockholm åker man kommunalt, går eller cyklar i första hand. Har även bott i flera olika mindre städer där både cykelnät och kollektivtrafik fungerat utmärkt. Bilen tar man när man behöver, men det är inte ett förstahandsval.
  • Anonym (Cyklist)

    Cykel helt klart. Undantag om jag ska frakta något stort. Cyklar året runt numera. Har dubbdäck på vintern. Kommunen har börjat ploga cykelvägar före gatorna, så det brukar funka bra även när det har snöat.

  • Ess
    Anonym (Bil) skrev 2021-10-13 19:38:38 följande:

    Ja. Om det inte var så att det var något litet jag skulle handla och ville ha en promenad. Inte en chans att jag skulle kunna bära en normalstor handling till vår familj.


    Samma här.
  • Cornellia

    Bil. Jag tar i princip alltid bilen. Det är typ aldrig jag ska någonstans, där jag inte ska ha med mig något (eller någon), och det är inom radien för möjligheten att cykla/gå. Dom flesta ärenden osv görs dessutom på väg till/från jobbet.


     

  • LFF
    Anonym (C) skrev 2021-10-13 19:03:29 följande:

    Skulle ni ta bilen för att åka och handla om ni bodde 800 m från affären?


    Det beror på hur mycket jag ska handla. Nu storhandlar jag inte på vår närmaste butik (en liten Coop = för dyrt) och då tar jag på mig ryggsäcken och går och handlar. Det är en skön promenad. Ibland följer ungarna med. Det är ca 2km enkel väg.
  • Anonym (M)
    Anonym (C) skrev 2021-10-13 19:03:29 följande:
    Skulle ni ta bilen för att åka och handla om ni bodde 800 m från affären?
    Eftersom vägen där jag bor fortfarande är undermåligt underhållen och becksvart på vintern så tar jag bilen.
    Newsflash: alla bor inte i städerna.

    Det här är något främst MP glömt bort, att det finns människor utanför storstäderna. Det är därför de vill förbjuda bensin "för alla bor i städerna och har fullt med alternativ".
    Jag hoppas för Sveriges skull att de åker ut ur riksdagen, de är samhällsfientliga.
  • sextiotalist
    Anonym (M) skrev 2021-10-14 10:04:18 följande:
    Eftersom vägen där jag bor fortfarande är undermåligt underhållen och becksvart på vintern så tar jag bilen.
    Newsflash: alla bor inte i städerna.

    Det här är något främst MP glömt bort, att det finns människor utanför storstäderna. Det är därför de vill förbjuda bensin "för alla bor i städerna och har fullt med alternativ".
    Jag hoppas för Sveriges skull att de åker ut ur riksdagen, de är samhällsfientliga.
    Det tror jag de flesta är medvetna om. Jag bodde under ett par år då jag hade över en mil till närmaste affären, det hände flera gånger att jag tog cykeln och handlade. Inte alltid, men det var absolut ett alternativ
  • Mr K69

    Jag har precis 5 km till jobbet och jobbar bara 12 h skift, börjar och slutar alltid kl 6 eller 18. Har några affärer påväg till jobbet. Jag cyklar nästan 100 % av pendlingen året runt. Är ju hur smidigt som helst att handla lite varje dag istf att storhandla även om det kostar någon krona mer, det spar jag ändå igen när jag inte använder bilen. Hade tidigare 8 km till jobbet men gjorde likadant då i 15 år. Har faktiskt lite svårt att minnas att vi då någon gång storhandlade, gjorde något annat roligt med familjen istället

    Men livet ser ju olika ut för alla och jag tror faktiskt att alla gör sitt bästa för att dra sitt strå till stacken

  • Anonym (Bilfri i gbg)
    Anonym (M) skrev 2021-10-14 10:04:18 följande:
    Eftersom vägen där jag bor fortfarande är undermåligt underhållen och becksvart på vin tern så tar jag bilen. Newsflash: alla bor inte i städerna. Det här är något främst MP glömt bort, att det finns människor utanför storstäderna. Det är därför de vill förbjuda bensin "för alla bor i städerna och har fullt med alternativ". Jag hoppas för Sveriges skull att de åker ut ur riksdagen, de är samhällsfientliga.

    Jag läste om det där nyligen (www.cyklistbloggen.se/2021/09/overge-inte-landsbygdens-cyklister/). Som storstadsbo är det lätt att man tänker att folk på landsbygden avstår från att cykla på grund av avstånden, men väldigt ofta är det snarare bristen på trygga och farbara vägar som är problemet. Det som är en fin och mysig väg när man cyklar från sommarstugan till badplatsen är inte fullt så rolig när man ska dela den med morgontrötta bilister en mörk oktobermorgon. Och allt fler större vägar byggs om till 2+1-vägar där det är rena självmordet att ge sig ut på cykel.
  • mari123

    Beror väl en hel del på väder och väglag? Jag cyklar på somrarna men så fort det blir det minsta halt så ställer jag undan cykeln och åker buss eller går.

  • asdfgh

    Beror på vad jag ska göra 5km bort.


    Ta mig till jobbet/träna/köpa något litet = cykel
    Handla mycket/skrymmande saker/det är skithalt ute = bil
    Långpromenad eftersom jag suttit stilla hela dagen = gå
  • Ester69
    Anonym (C) skrev 2021-10-13 19:03:29 följande:

    Skulle ni ta bilen för att åka och handla om ni bodde 800 m från affären?


    Beror på vad man ska handla. Lite smågrejer så går jag. Ska jag ha kattsand och storhandla så blir det bil
Svar på tråden 5 km-Bil, cykel, promenad el kollektivtrafik?