Inlägg från: Anonym (Bellini) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bellini)

    Föda stort barn

    Anonym (N) skrev 2022-01-11 15:55:17 följande:

    Bm mäter magen och om du ligger lite över kurvan så brukar man väl få göra tillväxtultraljud? Men som föregående skrev, be din bm skicka remiss till spec mödravården pga tidigare barns storlek för tillväxtultraljud där man kan få en ungefärlig viktuppskattning på barnet.

    Om barnet är större och uppskattas väga över 4 kg så brukar de väl vilja sätta igång förlossningen tidigare typ v 40? Men jag hade insisterat på planerat kejsarsnitt och stått på mig och inte tagit några risker. Problemet med stora barn är ju att barnet fastnar med axeln och kan få hjärnskador.


    Det verkar bedömas olika på olika ställen, finns gamla trådar om det på FL om man googlar stort barn+ igångsättning.

    Ingen sa ett ord om igångsättning när min son blev beräknad till 4.4 kg (men det var nu över tio år sen) och det vägde han också, jag födde på BF+13. Problemet med igångsättning är enligt gamla trådar att det "ofta blir långdraget och komplicerat", i ett fall slutade det med katastrofsnitt.

    Min förlossning var väldigt behaglig för en förstföderska. In på morronen och klar kl 19 på kvällen, inga konstigheter och epiduralen satt som en smäck.
Svar på tråden Föda stort barn