• Linda5

    Vad räknas till Fin/bra mat

    I många trådar med billig mat så skriver folk att dom prioriterar bra mat.

    I andra trådar skriver folk att man bjuder på fin mat vid kalas.

    För mig spelar sällan råvaror eller pris roll utan smak och hur vällagad maten är.

    Tycker oftast det är trams och bara skryt och lättja att handla billigt.

    Så mina frågor är

    Vad tycker ni är "bra" mat?

    Vad är fin mat vid kalas?

  • Svar på tråden Vad räknas till Fin/bra mat
  • Fjäril kär

    Bra mat för mig är lagat från grunden och innehåller en vettig sammanställning av fibrer, fett och kolhydrater. Oftast husmanskost.

    Fin middagsmat räknar jag mat som man sällan bjuder på för att det kanske är dyrare råvaror än till vardags eller mer exklusiva/udda råvaror som man kanske inte får tag på vid mer än särskilda tillfällen/möjligheter .

  • Tom Araya
    Linda5 skrev 2021-10-16 00:10:06 följande:

    I många trådar med billig mat så skriver folk att dom prioriterar bra mat.

    I andra trådar skriver folk att man bjuder på fin mat vid kalas.

    För mig spelar sällan råvaror eller pris roll utan smak och hur vällagad maten är.

    Tycker oftast det är trams och bara skryt och lättja att handla billigt.

    Så mina frågor är

    Vad tycker ni är "bra" mat?

    Vad är fin mat vid kalas?


    "Bra" mat för mig är mycket hemlagat på bra råvaror, motsatsen till skräpmat och snabbmat. Behöver varken vara fint eller dyrt, men gott och gärna nyttigt.

    "Fin mat" är mat till helg, fest, bjudningar. Man kostar på sig lite mer på råvarorna, men ska också vara vällagad. Exempelvis hängmörat svenskt kött istället för fryst utländskt, fisk och skaldjur som man inte normalt sett äter till vardags.
    Gärna råvaror från en manuell chark- och delikatessdisk i butiken eller saluhallar.
    Att det är gott är viktigare än att det är supernyttigt.

    Vad det gäller exempelvis kött så ger ju olika delar olika kvalitet samt hur köttet sedan styckas, hanteras och förpackas. 
    Kött från olika djur och även olika fiskar har olika kvalitet som mat.
    Till vardags kanske Alaska pollock duger, men till helg/fest kanske man vill ha svärdfisk, röding, makrill eller marulk.

  • Silverjenny

    När någon säger att de väljer bra mat framför billig, tänker jag vällagad mat från grunden med bra kvalitet på råvarorna, där man inte prioriterar pris och hur snabbt maten går att laga. Det behöver inte vara dyrt för det, men bra kvalitet. Mindre halv- och helfabrikat, ekologiskt och gärna närproducerat kött istället för t.ex Eldorado kyckling som innehåller mycket vatten. Mycket grönsaker med bra näringsinnehåll och mat som tar tid att förbereda, exempelvis blötlägga och koka bönor själv istället för att köpa färdigt på burk.

    Fin mat är lite lyxigare mat som är dyrare och som man inte äter till vardags. Fint kött, dyrare råvaror, skaldjur, mat som tar lång tid att laga och kräver flera timmar i köket. Festmat helt enkelt.

  • Dr Nail

    Ekologiskt och närproducerat säger de...men när svensken går till butiken väljer han fortfarande med plånboken och tar den där danska fläskfilen 7 gånger av 10..

  • Silverjenny
    Dr Nail skrev 2021-10-16 03:59:23 följande:

    Ekologiskt och närproducerat säger de...men när svensken går till butiken väljer han fortfarande med plånboken och tar den där danska fläskfilen 7 gånger av 10..


    Absolut, man vill gärna se sig själv som en person som handlar rätt, men i slutändan väljer man ändå ofta det billigare alternativet.

    Jag väljer att äta väldigt lite kött överlag och äter 95% veganskt. Men jag väljer ändå det billiga irländska köttet de få gånger jag köper köttfärs eller högrev. Jag minns inte ens sist jag köpte oxfilé eller liknande.
  • Jemp

    När jag pratar om att lägga pengar på bra mat handlar det om miljö och klimat. Ekologiskt, val av livsmedel osv.

    Sen kan såklart bra mat handla om hälsa också: råvaror och sammansättning.

    Fin mat vid bjudningar är utöver vardag sas, lite extra gott.

  • Magical
    Linda5 skrev 2021-10-16 00:10:06 följande:

    Tycker oftast det är trams och bara skryt och lättja att handla billigt.


    Jag måste fråga för jag förstår inte den här meningen. 

    Hur är det lättja att handla billigt? Om jag står i butiken och ska välja kött och så ser jag att "veckans vara" är tex lite lägre pris på fläskige, då kanske vi köper det. Vad är så fel med det? 
    Lättja är i mina ögon att man alltid köper exakt samma saker och aldrig orkar ens titta på nya varor eller ens försöka lära sig att laga något nytt. 

    Hur är det skryt att försöka vara ekonomisk? Det förstår jag nog inte heller. 
  • Lönnsirap

    Bra mat tolkar jag som bra kvalitet. Som riktigt smör, helst kallpressad olja, gärna ekologisk, rättvisemärkt lokalproducerat, gärna gjort på traditionellt sätt. Och helst hälsosamt och "gjort från grunden"

    Mindre bra är produkter där man tillsatt billiga ingredienser, såsom saltvatten, mjölkfett, vissa emuleringsmedel, smakförstärkare eller där man helt enkelt gjort maten på en fabrik. Med stort fokus på priset, snarare än kvalité.

    Dessutom har man väldigt olika värderingar i vad man tycker är toppen-bra mat och vad som ses som sämre. Vissa är tex väldigt mycket emot socker, eller tillsatser, medan andra inte vill äta transfett, eller akrylamid.

    Fin mat är för mig mat som inte fungerar varje dag. Antingen p.g.a pris, eller av hälsoskäl. Mat som man bjuder på. Sådant som folk uppskattar.

    Motsatsen till falukorv, eftersom den både är billig och inte omtyckt av alla. Dessutom blir det också så att man väljer mat som är svårare att ha hemma jämt, såsom färska skaldjur, färska bär, ostar från gruvor, limited edition öl, osv.

    Beroende på vana och ekonomi så blir ju dyr mat väldigt olika saker. Minns en gång en kvinna i kön vid fiskbilen som köpte enorma mängder Kalix löjrom. Samma dag var min lyx att faktiskt köpa färsk fisk.

  • Linda5
    Magical skrev 2021-10-16 07:56:05 följande:

    Jag måste fråga för jag förstår inte den här meningen. 

    Hur är det lättja att handla billigt? Om jag står i butiken och ska välja kött och så ser jag att "veckans vara" är tex lite lägre pris på fläskige, då kanske vi köper det. Vad är så fel med det? 

    Lättja är i mina ögon att man alltid köper exakt samma saker och aldrig orkar ens titta på nya varor eller ens försöka lära sig att laga något nytt. 

    Hur är det skryt att försöka vara ekonomisk? Det förstår jag nog inte heller. 


    Menar tvärt om. Många motiverar gigantiska matkontonmed att dom äter "bra" mat och hävdar att har man lågt matkonto äter man dålig mat och bjuder på snålmat vid kalas. Jag hävdar att man med lite tanke och engagemang kan äta väldigt bra till en billig peng om man vill.
  • Silverjenny
    Linda5 skrev 2021-10-16 09:28:46 följande:

    Menar tvärt om. Många motiverar gigantiska matkontonmed att dom äter "bra" mat och hävdar att har man lågt matkonto äter man dålig mat och bjuder på snålmat vid kalas. Jag hävdar att man med lite tanke och engagemang kan äta väldigt bra till en billig peng om man vill.


    Matkontot säger inte allt om huruvida man äter bra mat eller inte. Bra kött och ekologiska varor är förstås dyrare, men du kan äta t.ex vegetarisk mat väldigt billigt och med högt näringsinnehåll. Och du kan lägga enorma summor på hel- och halvfabrikat och onyttig mat.

    Jag jobbade i en ica ett tag och chockerades lite smått över hur folk handlar egentligen. Kanske 20% av varorna kunde vara nödvändiga råvaror som grönsaker, potatis, kött, mjölk mm medan resten var rent skräp. Färdigmat med massvis med tillsatt socker, onödiga smakförhöjare, små snackskorvar, majonnäs, färdiga såser, färdiga findus-matträtter i låda, snacks, öl och läsk.
  • Linda5
    Silverjenny skrev 2021-10-16 12:17:05 följande:

    Matkontot säger inte allt om huruvida man äter bra mat eller inte. Bra kött och ekologiska varor är förstås dyrare, men du kan äta t.ex vegetarisk mat väldigt billigt och med högt näringsinnehåll. Och du kan lägga enorma summor på hel- och halvfabrikat och onyttig mat.

    Jag jobbade i en ica ett tag och chockerades lite smått över hur folk handlar egentligen. Kanske 20% av varorna kunde vara nödvändiga råvaror som grönsaker, potatis, kött, mjölk mm medan resten var rent skräp. Färdigmat med massvis med tillsatt socker, onödiga smakförhöjare, små snackskorvar, majonnäs, färdiga såser, färdiga findus-matträtter i låda, snacks, öl och läsk.


    Tack. Jag håller med dig. Jag kan tycka att envälkpkt fläsklägg med riktigt hemgjort rotmos är minst lika gott som en oxfilé (egentligen godare). Att laga säsongsbaserat och från grunden blir ju ofta mycket billigare och godare och nyttigare.
  • Tom Araya
    Silverjenny skrev 2021-10-16 12:17:05 följande:
    Matkontot säger inte allt om huruvida man äter bra mat eller inte. Bra kött och ekologiska varor är förstås dyrare, men du kan äta t.ex vegetarisk mat väldigt billigt och med högt näringsinnehåll. Och du kan lägga enorma summor på hel- och halvfabrikat och onyttig mat.

    Jag jobbade i en ica ett tag och chockerades lite smått över hur folk handlar egentligen. Kanske 20% av varorna kunde vara nödvändiga råvaror som grönsaker, potatis, kött, mjölk mm medan resten var rent skräp. Färdigmat med massvis med tillsatt socker, onödiga smakförhöjare, små snackskorvar, majonnäs, färdiga såser, färdiga findus-matträtter i låda, snacks, öl och läsk.
    Har man tid och ork att alltid laga sin egen mat från grunden kan mat vara både bra och billig samtidigt. Det svåra är om man har hyfsat höga krav men inte alltid tid, lust och ork.
  • Linda5
    Tom Araya skrev 2021-10-17 15:25:07 följande:

    Har man tid och ork att alltid laga sin egen mat från grunden kan mat vara både bra och billig samtidigt. Det svåra är om man har hyfsat höga krav men inte alltid tid, lust och ork.


    Så är det ju. Bara det att i många spartrådar när folk skriver att dom har låga matkonton så är det alltid en drös inlägg att andra prioriterar "bra" mat och får det till atthar man lågt matkonton äter man dålig mat.
  • hammarhajen

    Med "bra" tänker jag på hur Livsmedelsverket rekommenderar oss att äta: mycket grönsaker, frukt, fiberrika fullkornsalternativ, olja/nötter/fet fisk, proteiner från växtriket eller havet.

    Färska grönsaker är dyrt och bra proteiner från havet också, om man inte vill äta helt vegetariskt. Så visst, det kostar lite. Ganska få i Sverige når upp i de rekommenderade 500 g frukt och grönt per person, många underskattar mängden de äter. Det räcker inte att dela en kartong småtomater på extrapris på en familj på fem.

    Frysta grönsaker funkar till mycket, men ska man upp i de rekommenderade nivåerna vill man nog gärna variera med färska som kan vara lättare att laga till på olika sätt. Att byta en middag med korv mot en middag med lax eller torsk kostar mer det också. 

    "Fin" mat är för mig det dyrare och mer exklusiva alternativen - hel fisk och helt kött, löjröm, lufttorkad skinka, skaldjur, färska fikon, parmesan, någon rolig smaksatt vinäger, spännande oliver... 

  • LasseBD

    Bra mat är allt utan innehållsförteckning.

    Kött, grönsaker etc.

    Ju mer naturlig desto bättre.

    Vilt är bäst, gräsbetat 2:a osv.

    Och ägg ska vara från frigående så klart!

    Fin mat kan va allt av detta men hör oftare ihop med priset. Hummer, oxfilé och kobebiff.

  • Mandelskorpan
    Linda5 skrev 2021-10-17 22:51:51 följande:

    Så är det ju. Bara det att i många spartrådar när folk skriver att dom har låga matkonton så är det alltid en drös inlägg att andra prioriterar "bra" mat och får det till atthar man lågt matkonton äter man dålig mat.


    Märkligt resonemang kan jag tycka? Vi äter ?bra? mat, för mig är det frukt, grönsaker, rotsaker, och rena maträtter utan en massa tjafs eller halvfabrikat. Exempelvis lax + kokt potatis med grönsallad till.

    Ser man över matbutikernas erbjudanden så kan man hålla nere kostnaderna. Vi har bra utbud av mataffärer här med konkurrens vilket väl förvisso gör det enklare.
  • Silverjenny
    Mandelskorpan skrev 2021-10-18 07:59:44 följande:

    Märkligt resonemang kan jag tycka? Vi äter ?bra? mat, för mig är det frukt, grönsaker, rotsaker, och rena maträtter utan en massa tjafs eller halvfabrikat. Exempelvis lax + kokt potatis med grönsallad till.

    Ser man över matbutikernas erbjudanden så kan man hålla nere kostnaderna. Vi har bra utbud av mataffärer här med konkurrens vilket väl förvisso gör det enklare.


    Precis, det kan ta lite mer tid att laga mat från grunden men det behöver egentligen inte vara så krångligt. Och det blir inte dyrare egentligen, halvfabrikat är ofta bra mycket dyrare.

    Jag lagar storkok och sparar därmed både tid och pengar, och jag planerar maten efter säsong och vad som är på extrapris. Äter i princip helt veganskt med tillägg ägg och fisk för proteinet. Jag passar på att köpa en helsida lax när det är på extrapris osv. Vi äter väldigt bra och har ändå ett lågt matkonto.
  • Linda5
    Silverjenny skrev 2021-10-18 11:06:18 följande:
    Precis, det kan ta lite mer tid att laga mat från grunden men det behöver egentligen inte vara så krångligt. Och det blir inte dyrare egentligen, halvfabrikat är ofta bra mycket dyrare.

    Jag lagar storkok och sparar därmed både tid och pengar, och jag planerar maten efter säsong och vad som är på extrapris. Äter i princip helt veganskt med tillägg ägg och fisk för proteinet. Jag passar på att köpa en helsida lax när det är på extrapris osv. Vi äter väldigt bra och har ändå ett lågt matkonto.
    Så gör vi också. Mycket säsong och extrapriser/ kort datum. 
    Bakar bröd och fika själv.
  • klyban

    Jag lärt mig att bra/fin mat är EXTREMT flytande benämning, jag vet inte ens vad det betyder faktiskt.

    För mig det när man lagt ned tid på maten och laga det ifrån grunden.
    Fin mat, det är när man gör den sjukt god skulle jag säga, andra tror det handlar om hur mycket maten kostar att köpa in.

    Bra mat är mat som inte fuckar upp din kropp i längden, men det betyder inte att man måste äta bra alltid.


    Linda5 skrev 2021-10-16 09:28:46 följande:
    Menar tvärt om. Många motiverar gigantiska matkontonmed att dom äter "bra" mat och hävdar att har man lågt matkonto äter man dålig mat och bjuder på snålmat vid kalas. Jag hävdar att man med lite tanke och engagemang kan äta väldigt bra till en billig peng om man vill.

    Till och med hur enkelt som helst.
    Men har märkt att en del prioriterar att äta processad billig mat, och främst av lathet eller okunskap hur man tillagar bra och billig mat.

    Personligen äter jag både och, både billigt och dyrt.


     


    Sen om man vill äta billigt, så finns det en hel del saker man kan köpa som är utgånget datum tom och som ändå håller i evigheter.
    Och en är tom fördel att köpa utgången, som ost som bara blir bättre och bättre med tiden.
    En annan är cräm fräs, som börjar bli riktig god 6 månader efter bästföredatumet.
    Dock har Garants kräm fräs visat sig kunna bli dålig redan före bästföredatumet, har inte träffat på detta på annat märke.
    En gång köpte jag 8st 0,5L för 5:- stycket(rena rånet) och hade dessa mot ett halvår och alla var perfekta under hela tiden.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Vad räknas till Fin/bra mat