• Anonym (tjej som undrar)

    Hur snabbt springa för att ändra vara vältränad?

    springer 1 mil på 1 h och är helt slut sen.

    Min man tycker jag är otränad och att de flesta borde fixa det..

    Vad anser ni? Hur snabbt bör man kunna springa för att ha bra kondis??

  • Svar på tråden Hur snabbt springa för att ändra vara vältränad?
  • Anonym (AF)
    Anonym (tjej som undrar) skrev 2021-10-17 19:53:49 följande:

    springer 1 mil på 1 h och är helt slut sen.

    Min man tycker jag är otränad och att de flesta borde fixa det..

    Vad anser ni? Hur snabbt bör man kunna springa för att ha bra kondis??


    Beror lite på hur gammal du är.
    Är du 60 har du riktigt bra kondition, men om du är 22 så kan du bättra dig lite.
    Är du kring 30 så skulle en tid på 50-53 vara helt ok.
  • Anonym (Maria)
    Jemp skrev 2021-10-17 20:05:52 följande:
    Springer man en mil tycker jag man är hyfsat vältränad.

    Så tänker jag med. TS man verkar leva i en värld där alla människor löptränar.
  • Anonym (toxid)

    Beror ju på många andra saker, hur mycket man lägger på träning, ålder, fysiska förutsättningar mm.

    Skulle ändå säga att 60min/mil är en hyfsat nybörjartid för en kvinna.

  • Anonym (Löpare)

    Nu tycker inte jag att man kan mäta hur vältränad en person är genom att klocka hur långt hen springer 10 km.

    Endel är snabbare på kortare distanser, endel har dåliga resultat på korta distanser men har uthållighet att årings ultramaraton.

    Jag sprang 5 km på 22 min men 10 km på 65 min. Oavsett hur mycket jag tränade förbättrades inte mitt resultat på 10 km. Oavsett hur mycket jag löptränare kom jag aldrig längre än 20 km. Där sa kroppen ifrån. Däremot startade jag på 35 min på 5 km och förbättrade det resultatet.

    Strunta i din pojkvän. Mår du bra? Känner du dig nöjd med resultatet? Njuter du av dina löprundor? Känner du dig tillfreds med din kondition och träningsgrad?

  • Ddny

    Springer man 1km utan att stanna har man tillräcklig kondis.

    1mil så har man jättebra kondis, mer än de flesta.

    Oavsett om det tar 45 eller 75min.

    Jag skulle dö halvvägs

  • Fiona M
    Otränad?
    Han är en idiot.
    Visst kan man ofta förbättra sina resultat, men otränade personer springer inte milen.
  • Anonym (feltänkt)

    Hur snabbat man springer är väldigt individuellt och har mycket med längd och kroppsbyggnad att göra. Det går inte att göra den typen av generaliseringar.

    I klippet nedan ser vi en man och en kvinna springa i samma hastighet men med helt olika kroppstyper. Hur vältränad hon än är, så kommer hon att ha svårt att bibehålla det tempot under en längre sträcka trots att det är samma hastighet som en relativt otränad man springer.

    www.instagram.com/reel/CUDFPVsFOcv/

  • cosinus

    Det är jätteolika hur lätt folk har för att springa.

    Jag har en kollega som numera tränar högst sporadiskt. Men han kan efter ett halvår utan att ha rört en fena hänga med och springa 8 km i 5:40 tempo.

    Själv har jag otroligt svårt att få upp tempot i löpningen (ja eller ner tiden då) och har aldrig varit under 50 min på milen trots att jag tränar mycket löpning. Däremot blir jag inte så mycket långsammare om det blir längre. Jag är seg och kan träna mig upp till mara-distanser utan att det går så rackarns mycket långsammare än mina miltider. Säg att det snabbaste jag kan hålla 10 km på är typ 5:10 per km och får jag hålla 5:30 springer jag utan större problem över 2 mil (sen hänger det mest på om man är van att spring långt eller inte om farten sjunker efter det).

    När jag började springa igen efter att yngsta dottern fötts gick det galet långsamt och inte blev det långt heller. Typ 4-5 km med km-tider mellan 6 och 6:30. Minns att jag var sjukt nöjd när jag lyckades springa 5 km under 30 min första gången och det tog ändå ett antal veckor.

    Beroende på hur ens naturliga fallenhet för löpning är, ens fysik i övrigt och ålder skulle jag säga att man absolut kan vara vältränad fast det tar en timme att springa en mil och oavsett så är man iaf inte otränad utan tränad om man fixar en mil. Min kollega undantagen :) hur han bär sig åt vete f-n :)

Svar på tråden Hur snabbt springa för att ändra vara vältränad?