• Anonym (Marie)

    Barn ärver intelligens från mamman?

    Man läser ofta att studie och forskning visat på att intelligens ärvs från mamman. Det tror jag inte stämmer. Kan ta min familj som exempel, jag är nog normal intelligent kanske lite lägre om jag gjorde ett test. Har en son som tycks ha ganska hög IQ, hans pappa och hans familj likaså.

    Jag tror det måste bli en blandning av båda föräldrarna såklart, men förundrad över forskning som verkar så säker. Hur är det för er? Tror ni det kommer från mamman just? :) Intressant ämne.

  • Svar på tråden Barn ärver intelligens från mamman?
  • Anonym (f)
    Anonym (Här) skrev 2021-10-18 17:37:15 följande:
    Man pratar även om epigenetik vid ÄD/ED. Ett och samma embryo hade inte gett upphov till exakt samma människa om det inplanterats i en annan kvinna. Exakt hur mycket som påverkas vet man inte idag annat än att det faktiskt gör det. Det är väldigt spännande faktiskt.
    Det visste jag inte, intressant.
  • Anonym (f)
    Embla twopointoh skrev 2021-10-18 17:38:27 följande:
    Att "lyckas" är inte samma sak som att vara högutbildad.
    Nä, men det är lättare att "lyckas" (vad du nu menar med att lyckas) om man inte lever under ansträngda ekonomiska förhållanden. Jag har gjort det hela livet och det påverkar mina barns förutsättningar också. 
  • Anonym (Här)
    Anonym (Casanova) skrev 2021-10-18 18:59:49 följande:
    Fyra generationer tydligen! Finns gott om tid att bråka! Vi kommer därför att ha ett par kortare raster för toalettbesök under tävlingens gång! :)

    Citat:
    "
    För att kunna belägga att epigenetiska förändringar kan ärvas mellan flera generationer, måste man ha kunnat påvisa förändringar även i den fjärde generationen, och vad vi vet finns det idag bara svaga bevis för att epigenetiska förändringar ärvs mellan generationer mellan människor, berättar Tina Rönn.
    "

    www.med.lu.se/nyheter/ikvm/190411_epigenetik
    Fast jag tror vi pratar om lite olika saker här. Vi ÄD/ED-föräldrar pratar om de små nyansskillnader som kan uppkomma hos ens barn just pga att just vi burit barnet och inte nån annan. Vi har då aldrig pratat om såna mätbara skillnader som skulle kunna ärvas av oss flera led bort. Själv är jag skeptisk till det, men vem vet vad forskningen kommer fram till. 
  • Anonym (Casanova)
    Anonym (Här) skrev 2021-10-18 19:31:37 följande:
    Fast jag tror vi pratar om lite olika saker här. Vi ÄD/ED-föräldrar pratar om de små nyansskillnader som kan uppkomma hos ens barn just pga att just vi burit barnet och inte nån annan. Vi har då aldrig pratat om såna mätbara skillnader som skulle kunna ärvas av oss flera led bort. Själv är jag skeptisk till det, men vem vet vad forskningen kommer fram till. 
    Okej, då missförstod jag. Vad skulle det vara för mekanism bakom nyansskillnaderna då?
  • Anonym (biologen)

    Ursprunget till rubrikerna om att IQ skulle komma från modern är en studie gjord vid universitetet i Glasgow som baseras på data om ammande mödrar i USA.

    Här är den studien:

    www.bmj.com/content/333/7575/945

    En av författarna till studien, Geoff Der, sa så här, vid fråga:


    "The study does say that "maternal IQ has the largest
    independent effect" on the IQ of children, with factors
    such as maternal education, age, family poverty and
    birth order "all making independent contributions
    for most outcomes."


    But Der says the study didn't measure paternal
    intelligenc
    e as a factor, because that data wasn't
    available. So for all we know, there could be an even 
    greater correlation between the IQs of children and
    fathers. Der said the post's assertion that kids' IQs
    correlated to mothers' IQs within 15 points could not
    have come from his study."


    Men- just eftersom en stor del av vår möjliga låda med begåvning beror av miljön så kan man inte utesluta att det ändå är något större korrelation med moderns IQ. Detta eftersom de första fem åren är oerhört viktiga och det i många samhällen då är modern som har störst inflytande.

    För att bygga på miljö-argumentet så finns t.ex. den här studien, om betydelsen av faderns ålder:

    journals.plos.org/plosone/article%2Fjournal.pone.0052112

    Och där får man läsa:

    "Factors such as parental education,socioeconomic
    status and number of, particularly older, siblings may
    play an important role in accounting for paternal
    age-AH4 associations." (AH4, like IQ, is an intelligence
    test.)


    And of course if this effect turns out to be genetic and
    not environmental, then it shows that dad's genes can
    have a meaningful impact on his kids' intelligence."

    Ska man sedan spekulera vidare utifrån vad djurmodeller kan indikera så finns en
    studie på möss som gjordes för 20-30 år sedan. Från den studien drog man 
    den något osäkra slutsatsen att kvinnans gener bidrog mer till cerebrala cortex
    (den tänkande delen av hjärnan) medan mannens gener var närmare
    kopplade till limbiska systemet (mer primitiva funktioner som sex, aptit,
    aggression).

    Ämnet är vanisinnigt komplicerat och jag tror att forskare kommer att fortsätta lyfta
    fram vissa resultat i ett par år och sen kanske kasta bort dem igen-
    detta är lite som att plocka svamp utan svampbok och gissa vilka som är ätliga.

    Och sen får man inte glömma vilken politisk och historisk belastning som
    vilar över själva ämnet IQ och hur det har mätts och än idag mäts.

  • Anonym (XXX)
    Anonym (Här) skrev 2021-10-18 17:37:15 följande:
    Man pratar även om epigenetik vid ÄD/ED. Ett och samma embryo hade inte gett upphov till exakt samma människa om det inplanterats i en annan kvinna. Exakt hur mycket som påverkas vet man inte idag annat än att det faktiskt gör det. Det är väldigt spännande faktiskt.
    Fast det är mycket begränsat, ändå. ÄD/ED-mammor brukar vilja överdriva sitt inflytande på barnet, och det tycker jag är rätt fånigt ärligt talat. De kan inte tillföra en enda gen till sitt barn, deras gener går inte vidare hur gärna de än skulle önska det. För mig är det obegripligt varför man gör detta och försöker låtsas någonting, samtidigt som man medvetet skapar ett barn som inte får växa upp med sina riktiga föräldrar med allt negativt som det innebär, i stället för att adoptera ett av alla de föräldralösa barn som redan finns. Men det är ämne för en annan tråd. 
  • Anonym (Casanova)

    Hittade en seriös sida som adresserar frågan exakt. Dom har även uppslag för seriös fortsatt läsning.

    Stämmer det som står nedan så har det ju gjorts en massa studier på saken.  Det är så man kommit fram till miljön står för hälften av intelligensen. Andra hälften skulle vara generna.

    Man har ju till och med sökt igenom hela genomet hos ett stort antal människor och jämfört för att försöka hitta vilka gener som skulle kunna tänkas vara aktiva. Man har inte hittat någon. Man tror att det beror på att det är ett stort antal gener som var och en ger ett litet bidrag.


    Citat:


    "


    Researchers have conducted many studies to look for genes that influence intelligence. Many of these studies have focused on similarities and differences in IQ within families, particularly looking at adopted children and twins. These studies suggest that genetic factors underlie about 50 percent of the difference in intelligence among individuals. Other studies have examined variations across the entire genomes of many people (an approach called genome-wide association studies or GWAS) to determine whether any specific areas of the genome are associated with IQ. These studies have not conclusively identified any genes that have major roles in differences in intelligence. It is likely that a large number of genes are involved, each of which makes only a small contribution to a person?s intelligence.


    "

    Källa:
    U.S. National Library of Medicine
    medlineplus.gov/genetics/understanding/traits/intelligence/

    Hittade även länkar som berättade om vart rubrikerna kommer ifrån. Det är tydligen en numera borttagen blogg vars upphovsmakare dessutom var anonym.

    www.forbes.com/sites/emilywillingham/2016/09/16/no-research-has-not-established-that-you-inherited-your-intelligence-from-your-mother/

  • Embla twopointoh
    Anonym (Här) skrev 2021-10-18 18:55:17 följande:
    Nja, jag håller inte riktigt med. En och annan kanske uttryckt sig i de termerna, men överlag är de flesta ÄD-föräldrarna jag träffat på i bla min egen F.b-grupp lika okunniga som jag och påstår vare sig det ena eller andra med säkerhet. Men de flesta är nyfikna på ämnet och vill veta mer. Jag personligen tror att det är i det lilla det påverkar och att det är svårt att visa med dagens teknik och dessutom med tanke på att ÄD inte funnits speciellt längre. Det finns liksom inga äldre som tillkommit via ÄD.
    Om man nu är så okunnig i frågan är det intressant att epigenetik ändå alltid ska dras fram när man talar om äggdonation.
  • Anonym (mick)
    Aikido skrev 2021-10-18 19:00:24 följande:

    Arv har ingenting att göra med det hela utan allt beror på vad man äter. Äter man smart mat blir man smart helt enkelt. Bästa förutsättningarna har en kannibal som lever på genier. Vanligt folk som lever på en blandad kost (tänk gris, kyckling, torsk) blir medelmåttor. Sämst går det för de stackars veganerna. Jag menar, har du någonsin lyckats (i nyktert tillstånd) föra en givande konversation med en palsternacka?


    satans helvete !  Jag som mest äter fisk och skaldjur ! 
    Kan förklara mitt guldfisk minne

    men å andra sidan lägger jag till kyckling, kalkon mm ?
    IQ fiskmås

    En hamburgare då och då ?
    Dum som en ko

    Kanibalism är strängt reglerat i lag och har höga straff
    Vad har jag för nytta av hög IQ om jag sitter på livstid på Kumla
  • Spucks
    Anonym (mick) skrev 2021-10-19 13:29:54 följande:
    satans helvete !  Jag som mest äter fisk och skaldjur ! 
    Kan förklara mitt guldfisk minne

    men å andra sidan lägger jag till kyckling, kalkon mm ?
    IQ fiskmås

    En hamburgare då och då ?
    Dum som en ko

    Kanibalism är strängt reglerat i lag och har höga straff
    Vad har jag för nytta av hög IQ om jag sitter på livstid på Kumla
    Om du är så dum och låta dig fångas, har du inte ätit tillräklig många av dina medmänniskor :D
  • Anonym (mick)
    Spucks skrev 2021-10-19 13:45:22 följande:
    Om du är så dum och låta dig fångas, har du inte ätit tillräklig många av dina medmänniskor :D
    Är du bergis på att det är antalet som är otillräckligt ?
    Kan även vara kvaliten ?  Får få raketforskare och nobelpristagare
    ( typ som tomma kolhydrater ...) 
  • Spucks
    Anonym (mick) skrev 2021-10-19 13:56:45 följande:
    Är du bergis på att det är antalet som är otillräckligt ?
    Kan även vara kvaliten ?  Får få raketforskare och nobelpristagare
    ( typ som tomma kolhydrater ...) 
    Visst, när man äter mat av bättre kvalitet, behöver man mindre.
  • Aikido
    Anonym (mick) skrev 2021-10-19 13:29:54 följande:
    satans helvete !  Jag som mest äter fisk och skaldjur ! 
    Kan förklara mitt guldfisk minne

    men å andra sidan lägger jag till kyckling, kalkon mm ?
    IQ fiskmås

    En hamburgare då och då ?
    Dum som en ko

    Kanibalism är strängt reglerat i lag och har höga straff
    Vad har jag för nytta av hög IQ om jag sitter på livstid på Kumla
    Njae just själva kannibaliserandet i sig är inte olagligt vad jag vet utan det är väl snarare det man gör före eller hanteringen av födan som inte är riktigt rumsren.

    Säg att du till exempel skulle ge dig ut på någon slags självpåtagen skyddsjakt på konstkritiker (därmed inte sagt att dessa på något sätt skulle vara särdeles intelligenta) utan länsstyrelsens tillstånd, ja då är risken överhängande att lagens hantlangare ger sig på dig.

    Vill du kunna kalasa utan risk för påföljd (lekmans antagande) får du se till att hamna på en öde ö (som Gotland vintertid) med ett gäng försvarslösa genier.
  • Anonym (Också ADD)
    Anonym (f) skrev 2021-10-18 14:22:27 följande:

    Intressant eftersom jag också har add.

    Kanske är det så att det är de dragen som gör att du haft det svårare i skolan, och inte din grundintelligens. 


    Tror samma sak som du gällande detta.

    TS:

    När jag fick min ADD-diagnos var jag helt övertygad om att jag var direkt korkad pga den koncentrationsproblematik jag har. Fick dock bekräftat via WAIS-testerna att den låg en bra bit över medel vilket chockade mig.
Svar på tråden Barn ärver intelligens från mamman?