• Anonym (Less)

    Dyrt med skola

    Barnet började skolan i höstas, och jag tror nog att jag köpt mer kläder på dessa månader sen dess än vad jag gjort på ett helt år annars! Det känns liksom inte rimligt längre, det var INTE så här på förskolan. Fan ska de ha en hel jävla garderob på skolan att botanisera i och en separat hemma? Två par fodrade gummistövlar, två par vanliga gummistövlar, vanliga skor, gymnastikskor, inneskor, två jävla skaljackor, två par skalbyxor(som barnet inte ens vill ha på sig längre) , två uppsättningar regnkläder, två uppsättningar fodrade regnkläder, och så vinterkläder som de också lär förvänta sig dubbla uppsättningar av eller varför inte tredubbla? Jag förstår att barnet måste ha kläder för väder och extrakläder, men om barnet har det borde det väl räcka? Är det meningen att skolan ska vara så bisarrt mycket dyrare än förskolan?

  • Svar på tråden Dyrt med skola
  • Anonym (A)

    Strunt i det. Om du vet att det finns ombyte och att barnet har okej kläder så är det bra så.

  • Anonym (Ann)
    Anonym (Less) skrev 2021-10-19 15:12:42 följande:
    Nej. Barnet fryser inte. På eftermiddagen har jackan åkt av för att det är för varmt. Så jag förstår inte vad som är problemet från skolans sida. Tycker att det tjatas om kläder hela tiden. För inte så länge sen klagades det på brist på extrakläder på hyllan, fast jag precis fyllt på.
    Jag hade nog tagit ett snack med personalen om de fortsätter så här. Känns inte rimligt att gnälla så länge barnet har kläder för ändamålet och inte fryser.
  • Anonym (The typical mom)

    You're doing förskola wrong. Det räcker med två par byxor och två tröjor extra, ett par strumpor och så underkläder om man använder det. Resten är onödigt i dubbla uppsättningar, men det mesta är ju sånt barnet borde ha ändå, som gummistövlar och vanliga skor. Inga extra jackor, overaller etc. Vem har inbillat dig att du behöver ha så mycket....?

  • Anonym (The typical mom)
    Anonym (Less) skrev 2021-10-19 14:49:37 följande:
    Anonym (A) skrev 2021-10-19 14:42:36 följande:

    Jag förstår inte hur du menar? På Fsk tog ni med er grejerna hem men ni kan inte göra det nu längre eller? Om så, varför? 

    Vi har aldrig haft två uppsättningar av allt. Regnkläder tog vi aldrig med hem eftersom vi inte är typen som går till parken i sånt väder men om vi var det hade jag väl släpat hem sånt.


    De verkar förvänta sig att man har de grejerna liggande där, regnkläder, fodrade regnkläder, stövlar, fodrade gummistövlar. De andra har det. Men vi gör inte så. Är det risk för regn brukar barnet få ta regnkläderna och stövlarna i ryggsäcken. Tycker lärarna tittar konstigt på en och har frågat varför vi inte lämnar det när man tar det fram och tillbaka.
    Ursäkta språket, men det ska de enbart skita i. Om ni vill ta kläder fram och tillbaka dagligen är det ert problem. Ungen har väl kläder på sig när hen kommer till fsk, går hem i samma. Nog så.
    Anonym (The typical mom) skrev 2021-10-19 15:21:59 följande:

    You're doing förskola wrong.


    Skola, menar jag så klart här.
  • Anonym (C)

    Införskaffa ett billigt fleeceset som eventuellt kan få vara kvar på skolan, så har ni ju ett extra lager som kan användas tills vinterkläderna kommer fram. Fryser barnen kan man ju ha ett extra lager fleece, ett underställ eller börja använda vinterkläder och vinterskor tidigare. 

    Mina barn har haft skalset och vid behov fleeceset på höst och vår från ca 5 års ålder när de inte längre rullade runt i vattenpölar och lera. 
    Fleecefodrade regnställ och termostövlar hade de bara när de var riktigt små. 

  • Anonym (Teddy)
    Anonym (Less) skrev 2021-10-19 14:37:58 följande:

    Barnet började skolan i höstas, och jag tror nog att jag köpt mer kläder på dessa månader sen dess än vad jag gjort på ett helt år annars! Det känns liksom inte rimligt längre, det var INTE så här på förskolan. Fan ska de ha en hel jävla garderob på skolan att botanisera i och en separat hemma? Två par fodrade gummistövlar, två par vanliga gummistövlar, vanliga skor, gymnastikskor, inneskor, två jävla skaljackor, två par skalbyxor(som barnet inte ens vill ha på sig längre) , två uppsättningar regnkläder, två uppsättningar fodrade regnkläder, och så vinterkläder som de också lär förvänta sig dubbla uppsättningar av eller varför inte tredubbla? Jag förstår att barnet måste ha kläder för väder och extrakläder, men om barnet har det borde det väl räcka? Är det meningen att skolan ska vara så bisarrt mycket dyrare än förskolan?


    Varför ska man ha fodrade regnkläder och fodrade gummistövlar? Så dumt. Barnet får ju ta på sig extra strumpor och fleecekläder under om det behövs.
  • Anonym (fattar)
    Anonym (Less) skrev 2021-10-19 15:12:42 följande:
    Nej. Barnet fryser inte. På eftermiddagen har jackan åkt av för att det är för varmt. Så jag förstår inte vad som är problemet från skolans sida. Tycker att det tjatas om kläder hela tiden. För inte så länge sen klagades det på brist på extrakläder på hyllan, fast jag precis fyllt på.
    Jag kommer också ihåg att mina barn i den ålder ofta struntade i både överdragsbyxor och vantar om de hade bråttom ut på rast. Och så stora barn kan ju få välja lite själva tycker jag. De kanske inte blir så kalla för de rör sig mycket, eller bara inte är så frusna av sig.  
  • asdfgh

    Vår skola har som krav att det alltid finns stövlar och någon typ av vattentäta byxor (galon, skal eller täckbyxor/overall) när barnet är där. Var grejerna är när barnet INTE är på skolan bryr de sig inte om.

  • Anonym (fattar)
    Anonym (Less) skrev 2021-10-19 14:49:37 följande:
    Anonym (A) skrev 2021-10-19 14:42:36 följande:

    Jag förstår inte hur du menar? På Fsk tog ni med er grejerna hem men ni kan inte göra det nu längre eller? Om så, varför? 

    Vi har aldrig haft två uppsättningar av allt. Regnkläder tog vi aldrig med hem eftersom vi inte är typen som går till parken i sånt väder men om vi var det hade jag väl släpat hem sånt.


    De verkar förvänta sig att man har de grejerna liggande där, regnkläder, fodrade regnkläder, stövlar, fodrade gummistövlar. De andra har det. Men vi gör inte så. Är det risk för regn brukar barnet få ta regnkläderna och stövlarna i ryggsäcken. Tycker lärarna tittar konstigt på en och har frågat varför vi inte lämnar det när man tar det fram och tillbaka.
    Först skriver du att du köpt allt i dubbel uppsättning, men här skriver du att ni tar hem och skickar med? Eller gjorde ni så först och sen har köpt dubbelt av allt eftersom lärarna tittat konstigt?
  • Anonym (Love)

    Är du säker på att det är riktat till just dig? 


    På sonens skola tjatas det också om kläder, på verkligen alla ställen, men jag uppfattar det som något allmänt, det står i veckobreven, det näms till alla föräldrar och det står lappar i skolan.


    Men dom har egentligen ingen koll på om just mitt barn sakar regnjacka. 

  • Anonym (Tänker samma)
    Anonym (Love) skrev 2021-10-19 16:20:52 följande:

    Är du säker på att det är riktat till just dig? 

    På sonens skola tjatas det också om kläder, på verkligen alla ställen, men jag uppfattar det som något allmänt, det står i veckobreven, det näms till alla föräldrar och det står lappar i skolan.

    Men dom har egentligen ingen koll på om just mitt barn sakar regnjacka. 


    Jag vet att när min äldsta började skola så tjatades det om att eleverna skulle ha regnkläder i skolan så att dom kunde vara ute ibland på vissa lektioner och även på fritids. Jag blev sjukt irriterad när jag för femte gången försökt hämta sonen i parken där dom skulle vara med fritids och så var dom inte där för att endast 5 barn (mitt barn bland dom) hade regnkläder så dom fick stanna inne på skolan istället. Slöseri med min tid för att vissa föräldrar inte gids lägga regnkläder i barnens väska eller i skolan. Man behöver inte ha dubbel uppsättning av kläder men nog sjutton kan man köpa ett billigt regnställ och lägga i skolan..?
  • Anonym (Bloom)
    Anonym (Tänker samma) skrev 2021-10-19 16:30:42 följande:

    Jag vet att när min äldsta började skola så tjatades det om att eleverna skulle ha regnkläder i skolan så att dom kunde vara ute ibland på vissa lektioner och även på fritids. Jag blev sjukt irriterad när jag för femte gången försökt hämta sonen i parken där dom skulle vara med fritids och så var dom inte där för att endast 5 barn (mitt barn bland dom) hade regnkläder så dom fick stanna inne på skolan istället. Slöseri med min tid för att vissa föräldrar inte gids lägga regnkläder i barnens väska eller i skolan. Man behöver inte ha dubbel uppsättning av kläder men nog sjutton kan man köpa ett billigt regnställ och lägga i skolan..?


    Detta har tyvärr hänt båda mina skolbarn flera gånger, till slut vart det så löjligt och vi var flera föräldrar som tog med extra regnkläder så att det skulle finnas till de barn som inte hade. Det är tråkigt när det ska behöva ställas in aktiviteter och när barnen blir lite större så kan det bli jobbigt för de barn som inte har. Jag tror därför det tjatas mycket om extrakläder, att man måste ha dubbel uppsättning ska ju inte skolan bestämma däremot bara man kommer ihåg att skicka med jämt.
  • Anonym (Gammal)
    Anonym (Tänker samma) skrev 2021-10-19 16:30:42 följande:

    Jag vet att när min äldsta började skola så tjatades det om att eleverna skulle ha regnkläder i skolan så att dom kunde vara ute ibland på vissa lektioner och även på fritids. Jag blev sjukt irriterad när jag för femte gången försökt hämta sonen i parken där dom skulle vara med fritids och så var dom inte där för att endast 5 barn (mitt barn bland dom) hade regnkläder så dom fick stanna inne på skolan istället. Slöseri med min tid för att vissa föräldrar inte gids lägga regnkläder i barnens väska eller i skolan. Man behöver inte ha dubbel uppsättning av kläder men nog sjutton kan man köpa ett billigt regnställ och lägga i skolan..?


    Tänk, på min tid om det hände fick barnen /föräldrarna skylla sig själva och bli blöta. Då lärde de sig oftast till nästa gång. Det var hela 10 år sen jag gick i lågstadiet så det har förstås ändrats sen dess
  • fluu

    Va? Varför dubbelt av allt? Jag hade struntat i det. Så länge man tar hem och tvättar plagg som är allt fler grisiga behövs det ju inga dubbletter.

    I dotterns skola har de alls inga krav om extrakläder, men uppmuntrar att det ska finnas. När dottern var yngre hade hon lite innekläder, extra väntar, fleeceställ, galonställ och stövlar i skolan. Nu i trean har hon bara extra stövlar, vantar och en fleece. Det räcker nu när hon inte rullar sig i vattenpölar längre och på morgonen klär hon sig efter väder. Det viktigaste är torra fötter och stövlar har hon ju. Ingen lärare har kommenterat olika familjers olika sätt att göra.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • hammarhajen

    Så länge barnet alltid har regnkläder och stövlar på skolan spelar det ingen roll om ni bär fram och tillbaka eller har dubbel uppsättning. 

    Men det är det där att det ALLTID ska finnas. Eleverna ska vara ute varje rast, alltså flera gånger om dagen, VARJE dag. Vi har gemensamt valt att bemanna skolor så pass illa att det inte finns möjlighet att ha några inne och några ute - är det rast måste alla ut. Ska någon vara inne ryker antingen lärarnas planeringstid (= sämre lektioner för alla andra) eller personaltätheten på gården (= större risk för konflikter, för att elever i behov av stöd ska få utbrott, ensamma elever får inte hjälp in i lekar etc)

    Bland de som bär fram och tillbaka är det en rätt stor andel som ibland glömmer, ibland inte tror att det kan bli regn men har fel. Skulle säga att det VARJE rast vid ösregn är minst 2-3 elever per klass som saknar vettiga kläder, för "mamma trodde inte att det skulle regna" eller "pappa tog fel väska". Jobbar då i ett socioekonomiskt starkt område kan tilläggas, de som glömmer stövlar har råd med Thailandsresor och pool..

  • Tom Araya
    Anonym (Less) skrev 2021-10-19 14:37:58 följande:

    Barnet började skolan i höstas, och jag tror nog att jag köpt mer kläder på dessa månader sen dess än vad jag gjort på ett helt år annars! Det känns liksom inte rimligt längre, det var INTE så här på förskolan. Fan ska de ha en hel jävla garderob på skolan att botanisera i och en separat hemma? Två par fodrade gummistövlar, två par vanliga gummistövlar, vanliga skor, gymnastikskor, inneskor, två jävla skaljackor, två par skalbyxor(som barnet inte ens vill ha på sig längre) , två uppsättningar regnkläder, två uppsättningar fodrade regnkläder, och så vinterkläder som de också lär förvänta sig dubbla uppsättningar av eller varför inte tredubbla? Jag förstår att barnet måste ha kläder för väder och extrakläder, men om barnet har det borde det väl räcka? Är det meningen att skolan ska vara så bisarrt mycket dyrare än förskolan?


    Är det verkligen skolan som kräver detta och hur motiverar de det?
    Vilken undervisningsverksamhet bedriver skolan där alla dessa kläder krävs för at barnet ska kunna delta?
  • Lönnsirap

    Min uppfattning är att det är väldigt stor skillnad på olika skolor och olika förskolor.

    Sonen hade en pedagog på förskolan som hade dunderkoll på hur ALLA barns kläder såg ut. Var saker namnade så kom de rätt jättesnabbt, kulturen bland pedagogerna var att ha ordning på barnens kläder. Skolan brydde sig inte, utan förutsatte att vuxna lämnade tillräckligt.

    Dotterns förskola la ALLT i "upphittat"-lådan.

    Dotterns skola skickar hem henne i fel kläder och mängder av ytterplagg försvann spårlöst första året. Trots ordentlig namning. Respektlöst att ständigt lägga andra barns plagg på fel plats. Oftast är de dessutom namnade. De har även hört av sig om att det saknats saker som faktiskt ligger i väskan. Med tanke på att dottern går i en klass med 7 barn och 5 vuxna lärare/resurser är jag imponerad över hur svårt de har med kläderna... Så ja, skolan är dyr . .

Svar på tråden Dyrt med skola