• Anonym (Mamman)

    Utmattad och hemma med barn

    Hej!

    Jag är 33 år och har tre barn varav två i förskoleålder och en som går i ettan. Jag är sjukskriven för utmattningssyndrom på 100%. Nu är det så att barnen har varit förkylda sedan skolstarten i höst vilket har gjort att de varit hemma om vartannat och jag har tagit vabb istället för sjukskrivning. Anledningen till att jag tar vabb är för att vi inte klarar oss ekonomisk om han vabbar när jag är sjukskriven.

    Min mamma är pensionär och bor 10 minuter från oss och hon vet att jag är utmattad och att jag sliter med barnen? jag kan tycka att eftersom hon fått två sprutor och inte tillhör nån riskgrupp så hade jag hoppats på att få liiite avlastning med barnen trots att dom är förkylda. Men hon säger bara att vi får ses när de är friska och kämpa på typ?. Förväntar jag mig för mycket av min mamma eller förstår ni om jag kan känna mig besviken över att inte få lite avlastning när jag inte mår bra och knappt orkar med mig själv? Mannen ger mig egentid när han kan men ibland behöver han åka iväg på jobb och då blir det tufft för mig.

  • Svar på tråden Utmattad och hemma med barn
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Linn) skrev 2021-10-21 13:06:43 följande:

    Ja det är klart att det är olika. Jag har dock pratat med ett antal under mina år och mer hört att de fått stöd än att de inte fått stöd.

    Det är ju "känt" att dagens nyblivna pensionärer är piggare än tidigare generationer samt har mer köpkraft än tidigare. Och de satsar på sig själva, reser, mm. Som sagt inget fel i det men jag har sett att man gärna vill trycka till dagens föräldrar att "det är minsann du som skaffat barn och då får du ta hand om dom". Fast de själva hade mycket stöd.

    En annan, större sak som jag tycker är ledsam är att jag idag ofta hör mor- och farföräldrar som pratar om barnbarnen som en belastning. Titta bara i denna tråd.

    Barnen är inte en källa till glädje, några man vill få en nära relation till utan det är mer en betungande plikt att träffa dom.

    När jag blir mormor så vill jag gärna träffa barnbarnen ofta. Jag vill att vi ska ha en egen relation och jag hoppas innerligt att de vill av egen fri vilja komma och umgås med mig. Att jag blir en kär mormor som de känner att de kan få stöd från och kunna anförtro sig om något är jobbigt i skolan eller vad det nu kan vara. Skulle barnbarnet komma spontant till mig efter skolan skulle jag bli väldigt lycklig och tacksam!


    <3 Exakt såhär upplever jag det!
  • Anonym (S)
    Anonym (Mamman) skrev 2021-10-21 13:08:17 följande:

    Tack för allt engagemang i tråden! Jag skrev inte tråden för att få min egen känsla bekräftad utan för att faktiskt få veta vad majoriteten av er tycker om min situation kopplat till mina förväntningar. Även om jag tycker en del av er är lite hårda som skriver att jag inte borde ha skaffat barn om jag inte hade stabil mental hälsa eller ekonomi. Hälsan är ju som vi alla vet inte något statiskt utan varierar under tid? och detsamma gäller ju med ekonmin. Min man förlorade sitt jobb som kock under pandemin och fick ta anställning där lönen var mycket lägre? detta var svårt för oss att förutse rent ekonomiskt. Och självklart är detta en del i mitt mående, att orora sig över ekonomin. Så jag har gjort bedömningen att jag inte mår bättre av att han vabbar eftersom jag är orolig för att vi inte ska klara ekonomin med tanke på detta. Det är lätt att döma andra. Och jag har dömt min mamma som inte ställer upp. Men tar till mig av att ni verkar tycka att jag kräver för mycket och ska tänka om där! Det var därför jag skrev tråden, för att veta om det är för mycket förväntat av mig, och jag fick svar på det. Men att jag inte skulle ha skaffat barn för att jag nu har dålig ekonomi och mår dåligt tycker jag är hårt sagt? mina barn får kärlek och är högt prioriterade så att dom inte skulle ha kommit till världen håller jag inte med om!


    Jag tycker att det är flera som har varit alldeles för hårda mot dig. Självklart kan man inte förutse allt. Alla kan bli sjuka och få en förändrad ekonomisk situation. Man ska inte behöva höra att man inte skulle ha skaffat några barn för det.

    Det är synd att din mamma inte är mer benägen att ställa upp, men det finns ändå risker så som läget är nu. Jag hoppas att ni kan hitta en lösning på situationen och att ni blir friska.
  • Pope Joan II

    Jag är så fascinerad av att människor som resonerar ts alltid är så samstämmigt rörande överens om att de minsann kommer att ställa upp hur mycket som helst när de en dag blir mor- eller farföräldrar. 

    De orkar inte med sina egna barn trots att de är i blomman av sin ålder för nu är de utmattade, i behov av egentid, har jobbiga barn, sjuka barn, funktionsnedsatta barn eller problem i äktenskapet som gör dem deppiga men om 20, 30 år - då jäklar orkar de!

    Ts har tre barn som är i närliggande åldrar. De skulle mycket väl kunna skaffa barn ungefär samtidigt i livet. Kanske vill de ha tre var? Det är nio barnbarn på ett bräde för ts. Kanske bor de dessutom på olika ställen i landet? Inga problem för ts, för om 20, 30 år står orken, lusten och engagemanget på topp! För då vill hon "finnas där" för sina barn och barnbarn och sättet att göra det på är att ta hand om barnbarnen eftersom hon en gång skaffade barn. Det moraliska kontraktet är skrivet, sak samma om det kommer lite corona på toppen av allt. 

    Fascinerande minst sagt.

  • Anonym (K)

    Hahaha, tr*llar du eller?? Kan du ta hand om barn hela dagarna så kan du jobba. Och det är pappan som ska ta hand om barnen om du inte orkar, inte din gamla mamma. Hon har gjort sitt.

  • cosinus

    Min dubbelvaccinerade friska mamma blev riktigt risig när hon smittades av sitt barnbarn så jag kan faktiskt till viss del förstå din mamma.

    Men, finns det något hon kan hjälpa till med? Kan hon handla åt er någon gång, kan hon ta med ett snorigt barn ute på promenad? (i vagn borde ju funka för de mindre).

    Kan din man vabba del av dag så att du inte behöver vara själv med barnen så länge eller vabba varannan dag så du får vila och inte behöver ta all vab.

  • Anonym (Mor- och farmor)
    Pope Joan II skrev 2021-10-21 13:37:21 följande:

    Jag är så fascinerad av att människor som resonerar ts alltid är så samstämmigt rörande överens om att de minsann kommer att ställa upp hur mycket som helst när de en dag blir mor- eller farföräldrar. 

    De orkar inte med sina egna barn trots att de är i blomman av sin ålder för nu är de utmattade, i behov av egentid, har jobbiga barn, sjuka barn, funktionsnedsatta barn eller problem i äktenskapet som gör dem deppiga men om 20, 30 år - då jäklar orkar de!

    Ts har tre barn som är i närliggande åldrar. De skulle mycket väl kunna skaffa barn ungefär samtidigt i livet. Kanske vill de ha tre var? Det är nio barnbarn på ett bräde för ts. Kanske bor de dessutom på olika ställen i landet? Inga problem för ts, för om 20, 30 år står orken, lusten och engagemanget på topp! För då vill hon "finnas där" för sina barn och barnbarn och sättet att göra det på är att ta hand om barnbarnen eftersom hon en gång skaffade barn. Det moraliska kontraktet är skrivet, sak samma om det kommer lite corona på toppen av allt. 

    Fascinerande minst sagt.


    Skillnaden är ju också att för mor- och farföräldrar handlar ansvaret ofta om någon dag här och där, medan det för föräldrar är konstant. Jag tror att vi är i ungefär samma ålder och det var oerhört mer betungande att vara förälder, än att som nu vara mormor och farmor. Även om jag tar hand om sjuka barnbarn och har barnbarn över natt både nu och då, är det inte ett heltidsansvar som barnens föräldrar har. 

    Jag har full respekt för mina barn som bollar arbete, barn och nu en pandemi med kraftigt förändrade vab-regler. Jag unnar dem verkligen min hjälp och avlastning. Dessutom får jag umgås med mina barnbarn.

    Jag tycker att det är fascinerande med människor som är så ointresserade av sina barnbarn. 
  • Pope Joan II
    Anonym (Mor- och farmor) skrev 2021-10-21 13:42:27 följande:
    Skillnaden är ju också att för mor- och farföräldrar handlar ansvaret ofta om någon dag här och där, medan det för föräldrar är konstant. Jag tror att vi är i ungefär samma ålder och det var oerhört mer betungande att vara förälder, än att som nu vara mormor och farmor. Även om jag tar hand om sjuka barnbarn och har barnbarn över natt både nu och då, är det inte ett heltidsansvar som barnens föräldrar har. 

    Jag har full respekt för mina barn som bollar arbete, barn och nu en pandemi med kraftigt förändrade vab-regler. Jag unnar dem verkligen min hjälp och avlastning. Dessutom får jag umgås med mina barnbarn.

    Jag tycker att det är fascinerande med människor som är så ointresserade av sina barnbarn. 
    Ja, det tycker du säkert eftersom du uppenbarligen tillhör de som tror och tycker att ett intresse för barnbarnen måste handla om att ta hand om dem när de är sjuka, hämta dem på förskolan och över huvud taget vara stand by för allt vad föräldrarna önskar av en. Så vare sig tycker eller känner jag. 

    Själv tyckte jag förresten inte att det var ett enda dugg betungande att vara förälder, jag tyckte tvärtom att det var berikande, roligt, lätt och vansinnigt roligt. 
  • Anonym (Mor- och farmor)
    Pope Joan II skrev 2021-10-21 13:54:51 följande:
    Ja, det tycker du säkert eftersom du uppenbarligen tillhör de som tror och tycker att ett intresse för barnbarnen måste handla om att ta hand om dem när de är sjuka, hämta dem på förskolan och över huvud taget vara stand by för allt vad föräldrarna önskar av en. Så vare sig tycker eller känner jag. 

    Själv tyckte jag förresten inte att det var ett enda dugg betungande att vara förälder, jag tyckte tvärtom att det var berikande, roligt, lätt och vansinnigt roligt. 
    Nej, jag tror inte att ett intresse för barnbarn måste innebära att man tar hand om dem när de är sjuka. Inte heller hoppar jag när mina barn ber mig. Jag har ett rikt liv, som innefattar många olika saker, men jag håller mina barnbarn mycket nära och ställer gärna upp när det behövs. I min värld ställer man upp för varandra inom familjen. Så gör vi och jag är oerhört stolt och tacksam för hur vi har det. 
  • Pope Joan II
    Anonym (Mor- och farmor) skrev 2021-10-21 13:58:35 följande:
    Nej, jag tror inte att ett intresse för barnbarn måste innebära att man tar hand om dem när de är sjuka. Inte heller hoppar jag när mina barn ber mig. Jag har ett rikt liv, som innefattar många olika saker, men jag håller mina barnbarn mycket nära och ställer gärna upp när det behövs. I min värld ställer man upp för varandra inom familjen. Så gör vi och jag är oerhört stolt och tacksam för hur vi har det. 
    Jag ställer upp för mina vuxna barn när jag kan och vill. De är resursstarka och vet hur man löser situationer utan att behöva ringa mamma varje gång. Och de håller mig så nära och högt att de inte utan vidare skulle tycka att det är detsamma om jag får covid för att de är i behov av vila och/eller hjälp. 

    Det är jag stolt och tacksam för. 

    Vi får väl se hur ts gör om 20, 30 år med sina kanske 9, 10 barnbarn som har föräldrar som inte orkar med dem och behöver lite avlastning. 
  • Anonym (Farmor)
    Anonym (Mor- och farmor) skrev 2021-10-21 13:42:27 följande:
    Skillnaden är ju också att för mor- och farföräldrar handlar ansvaret ofta om någon dag här och där, medan det för föräldrar är konstant. Jag tror att vi är i ungefär samma ålder och det var oerhört mer betungande att vara förälder, än att som nu vara mormor och farmor. Även om jag tar hand om sjuka barnbarn och har barnbarn över natt både nu och då, är det inte ett heltidsansvar som barnens föräldrar har. 

    Jag har full respekt för mina barn som bollar arbete, barn och nu en pandemi med kraftigt förändrade vab-regler. Jag unnar dem verkligen min hjälp och avlastning. Dessutom får jag umgås med mina barnbarn.

    Jag tycker att det är fascinerande med människor som är så ointresserade av sina barnbarn. 
    Om du har mig i åtanke så kan jag berätta att det inte alls handlar om ett ointresse.
    Nu skulle iofs inte mina barnbarns föräldrar ha den dåliga smaken att be mig om att ta hand om deras sjuka barn, de få gånger jag barnvaktat över natten handlade det om sjukhusbesök för föräldrarna. (Syskon som skulle födas.)

    Jag kan vara barnvakt någon stund då och då, en timme eller ett par. Om jag inte t ex jobbar eller har något annat inplanerat. Mina barnbarn styr sina föräldrars tid, jag styr min.

    Har som sagt haft barn hemma över tre decennier och det räcker. Jag är klar med sånt.
    Och det handlar inte om ointresse för barnen utan att jag helt enkelt inte vill ta ansvar för dem. Umgås vi så umgås vi tillsammans med en eller båda av deras föräldrar. Alltså min son eller hans fru.

    Ändrade VAB-regler vet jag inget om, men min son gnäller inte hos mig över saker som jag inte är berörd av.
Svar på tråden Utmattad och hemma med barn