• Ankan69

    Resor vid umgänge

    Hejsan!

    Undrar om någon kan svara på min fråga.

    Min sambo har sina barn på en annan ort.

    Han köpte en husbil för att kunna träffa sina barn så ofta som möjligt.

    Han åker dit (20 mil) en gång i månaden och stannar 3-4 dagar åt gången.

    På loven hämtar han barnen, samt kör hem dom igen.

    Han betalar underhåll för barnen.

    Min fråga är om mamman borde betala halva resekostnaderna vid loven.

  • Svar på tråden Resor vid umgänge
  • nernu
    Ankan69 skrev 2021-10-26 14:15:06 följande:

    Han är ifrån England. Han träffade sin svenska fru där. Dom fick 2 barn. När yngsta barnet var 4 år ville hon flytta till Sverige

    I Sverige fick dom ett 3e barn.

    Min sambo fick en nackskada som gör att han lever med ständig nacksmärta och blev sjukpensionär.

    Hans fru ville inte ha honom mer.

    Han blev förtvivlad, blev inbjuden att bo tillfälligt hos en vän som bor i närheten av mig.

    Där träffades vi och blev förälskade.

    Lägenheterna i staden där hans barn bor är dyra.

    Han bor billigare hos mig.

    Vi har inte gemensam ekonomi.

    När jag går på pizzeria med mina barn, stannar han hemma och äter nudlar. Allt för att spara undan pengar till umgänget med sina barn.


    Han valde alltså att bo i en annan stad med sin nya kärlek?

    Ja han får lösa det själv.
  • Ankan69

    Jag är låginkomsttagare med eget hus.

    Han bor här gratis, jag har inte råd att försörja honom oxå.

    Jag erbjuder honom mat hela tiden, men han vägrar att ta emot det

  • Törstiga tuppen
    Ankan69 skrev 2021-10-27 12:45:08 följande:

    Jag är låginkomsttagare med eget hus.

    Han bor här gratis, jag har inte råd att försörja honom oxå.

    Jag erbjuder honom mat hela tiden, men han vägrar att ta emot det


    Vad har det med något att göra? När ni räknade på att buss blir dyrare än husbilen, räknade ni då med ränta, amortering, bensin, försäkring, service, slitage, däck, parkering osv. Svårt att tro att bussbiljetter en gång per mån är dyrare än så.
  • Ankan69

    Nej, vi räknade bara på bensinen.

    3 biljetter blir dyrare.

    Insåg att er bild av min sambo här är att han bara sitter och kurar i sin husbil när han är där.....

    Det gör han inte. Han hjälper iväg barnen till skolan på morgonen, hämtar från skolan och lagar middag åt dom hemma hos mamman.

    När hon kommer hem från jobbet går han till husbilen.

    Den äldsta sonen brukar följa med honom till husbilen. Han hjälper honom med läxorna och sedan går han hem och sover hos mamman.

    Igår fick han erbjudande av en vän att ställa husbilar på hans tomt, så den biten är äntligen löst.

    Det gör att han kan vara hos barnen 2 veckor i månaden.

  • Törstiga tuppen
    Ankan69 skrev 2021-10-27 14:34:18 följande:

    Nej, vi räknade bara på bensinen.

    3 biljetter blir dyrare.

    Insåg att er bild av min sambo här är att han bara sitter och kurar i sin husbil när han är där.....

    Det gör han inte. Han hjälper iväg barnen till skolan på morgonen, hämtar från skolan och lagar middag åt dom hemma hos mamman.

    När hon kommer hem från jobbet går han till husbilen.

    Den äldsta sonen brukar följa med honom till husbilen. Han hjälper honom med läxorna och sedan går han hem och sover hos mamman.

    Igår fick han erbjudande av en vän att ställa husbilar på hans tomt, så den biten är äntligen löst.

    Det gör att han kan vara hos barnen 2 veckor i månaden.


    Så att bilen är en hög kostnad i sig att äga förstod han inte? Kanske därför han äter nudlar på dagarna då. 
  • Ankan69

    Vi räknade noga på detta innan han köpte husbilen. Det blir lägre månadskostnad än att betala hyra på en lägenhet. Plus fördelen med att han kan träffa sina barn oftare.

    Det är ingen lyxig husbil

  • Törstiga tuppen
    Ankan69 skrev 2021-10-27 16:25:04 följande:

    Vi räknade noga på detta innan han köpte husbilen. Det blir lägre månadskostnad än att betala hyra på en lägenhet. Plus fördelen med att han kan träffa sina barn oftare.

    Det är ingen lyxig husbil


    Du skrev ju att ni bara räknade på bensin. Varför skulle han behöva en lägenhet för 3-4 dagar i månaden när han får vara hos exet? Vandrarhem är väl ett vettigt alternativ.
  • Ankan69

    Nu orkar jag helt enkelt inte med era negativa kommentarer längre. Det tar alldeles för mycket av min energi.

    Ni vet på tok för lite om både mig, sambon och exfrun för att vara så dömande och negativa.

    Så jävla tråkigt att man inte kan ställa en fråga utan att få så många negativa kommentarer.

    Fortsätt knapra på era svampar och spy galla på andra människor, men mig kan ni inte såra längre. Nu loggar jag ut för att aldrig mer komma tillbaka ????????????

  • Kusinen
    Ankan69 skrev 2021-10-27 19:12:46 följande:

    Nu orkar jag helt enkelt inte med era negativa kommentarer längre. Det tar alldeles för mycket av min energi.

    Ni vet på tok för lite om både mig, sambon och exfrun för att vara så dömande och negativa.

    Så jävla tråkigt att man inte kan ställa en fråga utan att få så många negativa kommentarer.

    Fortsätt knapra på era svampar och spy galla på andra människor, men mig kan ni inte såra längre. Nu loggar jag ut för att aldrig mer komma tillbaka ????????????


    Fast du svarar ju inte heller på de inlägg som sakligt svarar på dina frågor om ekonomin. (Håller med om att det inte finns anledning att vara otrevlig mot dig). Varför gör du inte det?
  • Brumma
    Ankan69 skrev 2021-10-27 19:12:46 följande:

    Nu orkar jag helt enkelt inte med era negativa kommentarer längre. Det tar alldeles för mycket av min energi.

    Ni vet på tok för lite om både mig, sambon och exfrun för att vara så dömande och negativa.

    Så jävla tråkigt att man inte kan ställa en fråga utan att få så många negativa kommentarer.

    Fortsätt knapra på era svampar och spy galla på andra människor, men mig kan ni inte såra längre. Nu loggar jag ut för att aldrig mer komma tillbaka ????????????


    Jag (och andra med mig) har inte skrivit några negativa kommentarer överhuvudtaget utan ställt sakliga frågor för att kunna hjälpa på bästa sätt. Om du faktiskt är intresserad av att hitta en lösning som kan hjälpa din sambo är det kanske bra att börja där.
Svar på tråden Resor vid umgänge