• cosinus

    Är japansk manga och anime sexistisk?

    Jag skulle nog säga att ja, manga kan vara rätt sexistiskt. Dock ser jag inte nödvändigtvis det som ett problem då det är en stil som de flesta ungdomar inte kastar sig över och slaviskt ska efterleva (utom möjligen idag då det är halloween-tema på många skolor)

    Mig veterligen har inte några ungdomar eller lärare på den aktuella skolan klagat utan det verkar vara en representant från tjejjouren som nogsamt letat upp en fjäder och sen verkligen blåst det hon kan för att göra en så stor höna som möjligt av det. Hennes resonemang om att tjejen är passiv och killen aktiv köper jag inte alls, ser snarare tvärtom ut.

    Men, ska man nu göra den typen av konstverk så visst, någon cm kjol till hade väl inte skadat men framförallt hade de ju kunnat få göra tjejen snäppet mer normalviktig. Det senare tror jag är ett större problem än om hon har en mangautstyrsel på sig i en stil som de flesta är väldigt långt ifrån.

  • cosinus
    Matilda356 skrev 2021-10-29 08:41:37 följande:
    "Normalviktig"? Så smala tjejer ska skämmas menar du?
    Ber om ursäkt, jag glömde för en sekund att många på familjeliv inte är förmögna att dra några egna slutsatser. Byt ut normalviktig till - en vikt som mer speglar majoriteten av ungdomarnas vikter - då. Om du nu vill märka ord.

    Extremt få tjejer ser ut som på bilden. De finns men inte ens min pyttelilla 17-åring med XXS i kläder och 46 kg ser ut så i överarmarna. Så att hävda att tjejen på bilden speglar någon bredare majoritet vore att ta i. Nu är ju inte japaner som mangan kommer ifrån inte kända för att vara stora. Men någon cm till här och där hade inte skadat och det hade utan problem gått utan att maga-karaktären hade tappat i trovärdighet. Men det är min åsikt.
Svar på tråden Är japansk manga och anime sexistisk?