• Anonym (Gift man)

    Min fru berättade precis att hon aldrig mer vill ha sex

    Hej,

    Jag och min fru har haft det knackigt med vårt sexliv under många år. Främst har det berott på att min fru helt tappat lusten. Vi har försökt en massa tips och gått till sexolog och liknande. Men när vi fått övningar så har det oftast slutat med att min fru inte orkar göra dem. Jag har försökt vara förstående och inte sätta press eller krav under hela tiden även om frustrationen emellanåt varit stor.

    Idag berättade hon att hon inte vill försöka mer. Hon vill inte ha sex mer och inte försöka och bad mig att sluta försöka. Dock vill hon ha fortsatt icke-sexuell närhet och att vi fortsätter vara ett par och bor ihop.

    Jag är strax under 40 år och känner mig absolut inte redo att ge upp sex. Jag tycker att ha en massa icke-sexuell närhet som aldrig leder till sex låter som ett recept för att skapa en jobbigt situation. Jag vet inte vad jag ska göra. Är skilsmässa enda alternativet?

  • Svar på tråden Min fru berättade precis att hon aldrig mer vill ha sex
  • Anonym (Manen)
    Anonym (Gift man) skrev 2021-11-03 21:43:10 följande:

    Oj vad det rasslade till med svar helt plötsligt. Tack till alla som engagerat sig så i mitt privatliv.

    Jag vill inte riskera att ta ett förhastat beslut så har bestämt mig för att tänka igenom detta noga och sen prata med min fru på jullovet om vad jag vill och hur vi går vidare. Hade vi inte haft barn så hade jag lämnat för länge sen men vill inte leva utan mina barn varannan vecka. Dessutom kommer det en dag när de är vuxna och vill veta varför familjen splittrades.

    Sen tror jag också att efter att varit i en relation i 13 år så är jag lite undermedvetet orolig för hur singellivet skulle bli. Rädd att kanske bli ensam och inte träffa någon ny. Känner mig verkligen inte sugen att stå på ett dansgolv till 4 på morgonen för att kanske träffa någon.

    Men blir det så så får man ta det då.


    Du har inget att skämmas för inför dina barn om du lämnar. Hon har slutat att älska di på det sättet man gör om man lever tillsammans. Då ska du inte stanna för att bli en dålig förebild för era barn. Chansen att du ger dina barn en lycklig barndom är större om du är lycklig än om du är bitter och frustrerad.
  • Anonym (Manen)
    Anonym (Varför) skrev 2021-11-02 21:39:56 följande:

    Varför onanerar du inte?


    Du har aldrig förstått vad sex är va? Att tro att onani kan fylla tomruav sex i en relation är som att rekommendera någon att bara leva på källvatten och potatis. Du överlever ganska länge men du mår inte bra.
  • Anonym (Varför)
    Anonym (Manen) skrev 2021-11-08 14:45:19 följande:

    Du har aldrig förstått vad sex är va? Att tro att onani kan fylla tomruav sex i en relation är som att rekommendera någon att bara leva på källvatten och potatis. Du överlever ganska länge men du mår inte bra.


    Nej, jag har aldrig känt ett behov av att ha sex med min partner.
  • Anonym (Bengt)

    Jag blev lämnad när jag var i din ålder. Jag kraschade, kröp längs väggarna i ångest, tänkte att livet hittills varit helt bortkastat. 

    Ett år efter skilsmässan träffade jag en ny kvinna som jag ännu lever med, 23 år senare. Vi har det så oändligt mycket bättre än hur det var i det första äktenskapet. Njuter varje dag av att vara med henne. Pratar, reser, skrattar, planerar, gör. Både närhet och sex.

    Kan inte tänka mig att leva helt utan sex. 

    Barnen drabbades också av skilsmässan, men är förstås helt normala idag. De hade inte heller mått bra av att vara kvar i ett kärlekslöst hem med olyckliga föräldrar. Vi har bra kontakt idag.

    Man tror att man vet vad man har men jävlar vad man kan få!

  • Anonym (Lämna)
    Anonym (Varför) skrev 2021-11-08 15:16:56 följande:

    Nej, jag har aldrig känt ett behov av att ha sex med min partner.


    Då kan du inte förstå överhuvudtaget
  • Anonym (Såhär)
    Anonym (sådär) skrev 2021-11-05 12:19:32 följande:

    Håller med, gösses va trött man blir på alla försök att göra detta till en jämställdhets/kvinnokampsfråga utan att ens bry sig om att sätta sig in i problematiken.


    Vi noterar. Vad är ditt bidrag då?
  • Anonym (Manen)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-11-03 00:09:43 följande:

    Till er som skuldbelägger kvinnans roll i situationen. Det kan ju vara så att hon har varit med om någonting som påverkat henne så djupt att hon inte klarar av att ha sex något mer. Det kan till exempel röra sig om en förlossning som påverkat känseln i underlivet så att hon inte kan ha sex på grund av smärta eller att hon helt förlorat känseln.

    Det kan även vara psykologiskt. Jag själv födde barn för ett år sedan och kan fortfarande inte ha sex efter det, känner mig förbrukad och äcklad av min kropp. Vill inget hellre än att hitta tillbaks till mig själv för både min egen och min mans skull.

    En förlossning är bara ett exempel på tänkbar bakomliggande orsak, men att kategoriskt klassa kvinnor som inte kan ha sex som ?skadat gods? som inte förtjänar bättre än att leva ensamma utan kärlek och närhet gör mig ledsen.


    Det är en stor skillnad på att inte kunna men vilja komma tillbaka och att bestämma sig för att man inte vill försöka komma tillbaka. Jag och jag tror de flesta män i Sverige är lika dana, håller ut om det finns en önskan om förändring till det bättre från kvinnan. Att man sedan Inte vill ha samlag mer pga skador kan också vara helt förståeligt. Det går ju att ha så mycket skönt och tillfredsställande sex utan att knulla.
  • New  Dawn
    Anonym (Varför) skrev 2021-11-04 12:31:18 följande:

    Upphetsad med en annan person? Njutning? Fattar ingenting. Ingen man har nånsin gett mig njutning vid sex.


    Du skriver i alla möjliga trådar på samma sätt. Alltid samma låtsasfrågor om vad det är för vits med sex.
    Anonym (Varför) skrev 2021-11-04 11:11:06 följande:

    Jag onanerar tex mycket hellre. Hört en del vänner till mig med som hellre gör det, onanerar alltså än att ha sex.


    Du onanerar, alltså har du full koll på vad sexuell njutning handlar om rent fysiskt.
    Anonym (Varför) skrev 2021-11-04 17:10:34 följande:

    Jag kan bli kåt av smekningar.


    Du kan dessutom bli kåt av smekningar
    Anonym (Varför) skrev 2021-11-04 13:12:49 följande:

    Ne ogillar när han kysser mig för kan inte andas då. Inget pirr nej. Smeker mig gör han inte. Hade gillat det iofs. Ingen direkt åtrå nej.


    Har du något fysiskt fel på näsan? Eller är du alltid så anfådd att du behöver andas genom munnen också?

    Du vill bli smekt. Du hade gillat det.
    Anonym (Varför) skrev 2021-11-04 13:02:52 följande:

    Ja fejkat i 20 års tid och så fort jag kan lägga ner sex kommer jag göra det.


    Att du fejkat i 20 år tyder på att du visst förstår varför man vill ha sex. Annars hade du väl bara sagt till din man att onanera. Eller åtminstone struntat i att fejka.

    Men jag vet vad ditt svar blir...

    Typ "vad menar du, sex ingår ju i en relation. Det gör man väl för mannens skull? Jag förstår inte vad du menar?"

    Vad är ditt problem egentligen?! Du brukar onanera, du kan bli kåt av smekningar, du hade gillat att bli smekt. Sluta låtsas att sex bara handlar om penis i slida. Sluta låtsas att du inte" förstår". Släpp offerkoftan nu. Det är du, och ingen annan, som väljer hur du vill leva, hur du vill ha sex. Om du vill ha sex. Om du nu vill fortsätta med denna trista attityd, kan du väl åtminstone göra det med ditt egna nick.
    Jag ensam har ansvar för hur jag väljer att tolka det jag ser
  • Anonym (Manen)
    New Dawn skrev 2021-11-03 05:02:24 följande:

    Nej jag missuppförstår inget. Jag reagerar på exakt det du skriver. Du skrev :

    "Plus att hon har mage att ändå vilja ha närhet, vilket är ungefär som att hålla en tallrik med mat alldeles utom räckhåll för en hungrande. Trevlig brud..."

    Att hålla fram en tallrik med mat till en hungrig utom räckhåll är elakhet. Bristande lust handlar sällan om elakhet. Att hon vill ha annan närhet handlar inte heller om elakhet.

    Varför är det i så fall INTE egoistiskt av honom att vilja ha sex,? På vilket sätt är det INTE egoistiskt? Det är väl knappast hennes bästa han tänker på, eller hur?

    Är det verkligen så fult att vilja ha närhet med någon man tycker om?

    Hon mår antagligen dåligt av att han försöker ha sex. Han mår dåligt av närhet när han inte får sex.

    Jag ser det inte som att någon av dem är egoistiska, bara att de har olika behov och känslor. Hon säger hur hon vill ha det. Han har rätt att neka närhet om han inte vill ha det. Hon tvingar honom inte och hon tvingar honom inte att stanna.

    Läskunnig... Så nu är jag inte läskunnig.... Intressant. Vad är det jag inte kunnat läsa?

    Menar du att du är så trångsynt att du inte ens kan acceptera att jag tänker annorlunda, att jag ser det annorlunda.


    Det som kan ses som egoistiskt är att hon tagit ett permanent beslut att förändra något i deras förhållande till det sämre. Därför är det skillnad på att fortsätta vilja ha sex i förhållandet och att bestämma att sluta med det.
  • New  Dawn
    Anonym (Manen) skrev 2021-11-09 11:42:03 följande:

    Det som kan ses som egoistiskt är att hon tagit ett permanent beslut att förändra något i deras förhållande till det sämre. Därför är det skillnad på att fortsätta vilja ha sex i förhållandet och att bestämma att sluta med det.


    Ja, det är en försämring för honom, men det är ju en förbättring för henne.

    Ska hon ha sex fast hon inte har lust? Hon har försökt länge. Måste hon ställa upp mot sin vilja för att inte anklagas för att vara egoistisk?

    Varför är det inte egoistiskt av honom att VILJA ha sex( nu när situationen är sådan att hon inte vill)?

    Han KAN inte ta en "permanent beslut" att ha sex med henne, om hon inte vill, eftersom det är brottsligt.

    Mitt ex ville att vi skulle leva ihop för barnens skull, även utan sex och närhet. Det var absolut inte av egoism. Det var för barnens skull. Jag valde att skiljas. Man skulle kunna se det som egoism, för jag gjorde det för att jag inte mådde bra i relationen. Vi levde ändå i hop länge, tom som skilda, men det funkade inte för mig.
    Jag ensam har ansvar för hur jag väljer att tolka det jag ser
Svar på tråden Min fru berättade precis att hon aldrig mer vill ha sex