jeanette02 skrev 2021-11-08 11:30:28 följande:
Pojkar ses som misslyckade redan i svenska skolan, man har t o m ändrat kunskapskrav så att rent generellt gynnas flickor pga tidigare mognad bl a. Flum och evighetsskrivande i stället för mer faktabaserat. Som torde gynna bägge kön.
Tror du allvarligt att man har ändrat kunskapskraven för att gynna flickorna? Jag är själv lärare och jag tycker det verkar väldigt långsökt!
Man anpassar väl kraven till det som man behöver kunna i dagens samhälle. Samhället förändras ju och skolan anpassar sig efter det. Och det senaste som man tänkte lite extra på var ju: Nu jobbas det i projekt, så det måste vi också förbereda ungdomarna på. Det kan förstås var lite komplext.
Jo, jag vet att man måste skriva t.o.m. på idrotten och hemkunskapen nu. Även på slöjden. Dvs. de ska väl skriva lite anteckningar om de har gjort, eller vad planen är. Jag kan inte säga så mycket till dem ämnena och vet inte exakt om det är mycket, men jag skulle inte tro det. Och jag tänker ju också - ska man inte ha en plan?
Vi har ju haft det där med pojkarnas resultat i andra trådar, jag minns inte om du var med där. Man har ju undersökt vad som har lett till detta och kommit fram till att det finns en antiplugg-kultur, att det inte är "coolt" att plugga, vilket har lett till att pojkarna inte lägger tid på sitt skolarbete. Medans tjejerna gör. Så då är det ju också ett dåligt val som killarna gör. Att man sedan ska jobba med att försöka förändra deras inställning, det är klart.
Det får ju inte bli så lätt att vi ligger långt under andra länder. Det har ju redan varit problem med att fortsätta vidare till högskolan, dvs. att nivån var för låg.