Anonym (fattar) skrev 2021-11-12 11:55:34 följande:
Nä, det behöver jag inte, jag gör det för att jag vill. Men mina närstående får inte lön från mig eller för att utföra arbetsuppgifter som involverar mig. Jag kan inte se en enda likhet mellan att ge presenter till närstående och att ge det till någon som utför ett arbete som kommer mig till gagn, vare sig det är pedagoger på förskolan, tandläkaren, sophämtarna eller brevbäraren.
Jag arbetar själv i ett yrke där jag möter människor som behöver min hjälp i speciella sammanhang och där min insats kan ha rätt stor betydelse för dem. Men jag vill absolut inte ha presenter från mina patienter, jag har min lön och jag utför mina arbetsuppgifter så väl jag kan för att jag vill det och för att det är mitt arbete, inte för att kassera in nåt slags tacksamhetsskuld i form av en gåva.
De få gånger jag fått en present så känns det mest genant och jag skulle helst slippa, även om jag förstår att det menas väl. En badbomb från Lush skulle jag tvingas slänga direkt, för de stinker så att ag inte kan vistas i samma rum nästan.
Du arbetar i ett patintyrke men har inte kapaciteten att förstå att de som ger något till pedagoger och lärare också gör det för att de VILL: För att de uppskattar insatserna från människor som kanske inte har toplöner och stora barngrupper men som ändå trots dålig arbetsmiljö lyckas hålla kolla på 15-20 ungar varje dag och se till att just mitt pyre kommer till grinden och är glad, hel och relativt ren.
Att du personligen inte gillar at få presenter kanske färgar din syn på hur andra "ska" känna.
Din reaktion om att du skule slänga en badbomb för att du inte gillar doften istället för att ge den till någon annan som kanske uppskattar den (och därmed besparat dig kostnanden för en present) eller skänka den till myrorna låter bara enromt drygt. Re-gifting är en bra grej.