Anonym (avis?) skrev 2021-11-09 18:02:51 följande:
Hela tråden andas antingen avundsjuka eller förakt mot lärare.
Hur kan det vara så jobbigt att en annan yrkesgrupp får några småpresenter? Ingen behöver ge om de inte vill, så varför sticker det så i ögonen? På restaurang får man ge dricks om man vill - avskyr ni det också? Handlar det om att man egentligen vill ha presenter själv? Varför skulle man annars lägga ner energi på om andra ger kan man ju fråga sig...
På riktigt - tror folk att en universitetsutbildad professionell person låter sig mutas av gåvor av kalibern en chokladask eller en badbomb? De allra flesta i skola och förskola har tillräckligt med uppfostran, inlevelseförmåga och empati för att kunna både ta emot gåvor och att inte göra det. Naturligtvis låter man ingenting gå ut över barnen, naturligtvis får inte barn till föräldrar som ger en blomma några förmåner eller blir extra gullade med. Att tro det om lärare är ju att nedvärdera lärare riktigt ordentligt.
Presenter, som någon skrev, ger man väl till de man har en relation till. Relationen eleverna/barnen i skola/förskola har till sin lärare är ganska unik, eftersom man träffas varje dag och många timmar om dagen. Det går inte att jämföra med ett läkarbesök en gång i halvåret, eller med liknande människonära yrken. Det säger inget om yrkets status eller viktighet, bara om relationen man får av att träffas dagligen.
Nej, jag menar inte vara nedvärderande. Jag förstår hur du menar, håller med dig. Kan tro att i vissa fall kan man verkligen vilja uppskatta en speciell lärare t ex utöver den vanliga sommarpresent, avslut som vi oftast har i våra skolor häromkring.
Man kanske har haft nära kontakt och läraren har verkligen varit en person man vill uppskatta lite extra. Just för de har gjort det lilla extra, även om det ingått i deras arbetsuppgifter så har de brytt sig lite till.
Vet 2 lärare just, som jag/fam kommer visa uppskattning för på något vis. Kan vara med ett kort, brev el så. El någon present. De har gjort skillnad för en elev att klara sig eller inte genom högstadiet, med deras brinnande intresse och verkligen vara enormt duktiga lärare.
Precis som vi i sjukvården kan få en liten gåva t ex blommor och choklad och fina kort. För att en pat eller anhöriga till en avliden vill visa lite extra uppskattning, Där jag arbetar med människor i livets slutskede kommer man också ganska nära varandra den sjuke dess familjer, vänner. Gäller alla från Ssk, Usk, Läk och annan personal.