• wyhib

Vad ska ni köpa i julklapp till era barns pedagoger/lärare

Vad ska ni köpa i julklapp till era barns lärare och pedagoger?
    Jag ska köpa ekologiska badbomber från Lush och en liten chokkladask till mina barns 3 pedagoger och 2 lärare. Är nyfiken på vad andra köper.

• Svar på tråden Vad ska ni köpa i julklapp till era barns pedagoger/lärare
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (avis?) skrev 2021-11-09 18:19:36 följande:

Jag får det till avundsjuka när man blir så upprörd som vissa i tråden verkar vara. Varför blir man så uppretad, om det nu inte handlar om avundsjuka? Att en annan yrkesgrupp får en blomma eller en ljuslykta - HUR kan det vara något att uppröras för? Det är ju bara att inte ge något själv om man inte vill, hur enkelt som helst. 

Jag själv gillar inte fenomenet dricks på krogen (de har lön, jag tycker att det är märkligt att betala mer för "god" service som ju faktiskt är grundjobbet och jag har redan betalat dyrt). Men jag bryr mig inte ett skvatt om andra dricksar och jag skulle aldrig skriva argt att man borde förbjuda dricks eller att det är ett satans otyg eller liknande. 

Jag har visserligen inte läst hela tråden, det kanske finns de som har uttryckt sig väldigt ilsket. Annars tycker jag det är mycket märkligt att tro att folk här är "upprörda" och "uppretade". Jag är inte ett dugg upprörd bara för att jag argumenterar emot någon. Ditt inlägg andas härskarteknik
  • Anonym (virrepärans fru)
    Studentpappa skrev 2021-11-08 20:18:35 följande:
    Så är det säkert, jag är vuxen och köper det jag vill ha själv. Vi slutade med julklappar vid 25 och nöjer oss att köpa till barnen som naturligt är barnsliga nog att uppskatta överraskningen. Vill du ha ett paraply så köp det då, vad är problemet? Blir ju bara löjligt om du ska ha en present som du pekat ut att du ska ha och han ändå inte köper och du sen ska gå och sura.

Jag klarar oavsett av att köpa bra julklappar till kidsen utan att behöva springa på biltema 23:e eller att börja leta vid midsommar.
    Jag köper också det jag vill ha för det mesta, men då min man vill ge presenter, och inte kan komma på något själv utan vill ha förslag, så är jag övertydlig. Tyvärr hjälper inte det heller.

Vissa kan, andra kan inte.
  • Anonym (Inget)
    Anonym (Lotta) skrev 2021-11-09 17:04:15 följande:

-Här får du ett doftljus och choklad för att du jobbade så bra med bananlacken. Vi älskar dig-

Hahaha nej när man ser till andra yrken så blir det här med present väldigt märkligt

Hahaha, ja precis
  • Anonym (Inget)
    Anonym (avis?) skrev 2021-11-09 18:02:51 följande:

Hela tråden andas antingen avundsjuka eller förakt mot lärare. 

Hur kan det vara så jobbigt att en annan yrkesgrupp får några småpresenter? Ingen behöver ge om de inte vill, så varför sticker det så i ögonen? På restaurang får man ge dricks om man vill - avskyr ni det också? Handlar det om att man egentligen vill ha presenter själv? Varför skulle man annars lägga ner energi på om andra ger kan man ju fråga sig... 

På riktigt - tror folk att en universitetsutbildad professionell person låter sig mutas av gåvor av kalibern en chokladask eller en badbomb? De allra flesta i skola och förskola har tillräckligt med uppfostran, inlevelseförmåga och empati för att kunna både ta emot gåvor och att inte göra det. Naturligtvis låter man ingenting gå ut över barnen, naturligtvis får inte barn till föräldrar som ger en blomma några förmåner eller blir extra gullade med. Att tro det om lärare är ju att nedvärdera lärare riktigt ordentligt. 

Presenter, som någon skrev, ger man väl till de man har en relation till. Relationen eleverna/barnen i skola/förskola har till sin lärare är ganska unik, eftersom man träffas varje dag och många timmar om dagen. Det går inte att jämföra med ett läkarbesök en gång i halvåret, eller med liknande människonära yrken. Det säger inget om yrkets status eller viktighet, bara om relationen man får av att träffas dagligen. 

Varför i hela friden skulle vi vara avundsjuka? Ni får lön gör ert jobb. Därför är det enbart jättemärkligt att människor köper presenter varenda termin för att ni förhoppningsvis gör det ni förväntas göra.
  • momjanet
    Anonym (Muta) skrev 2021-11-09 18:10:38 följande:
    Vi inom vården får inte ta emot gåvor från anhöriga. Hur du får det till förakt och avundsjuka mot lärarkåren förstår jag inte.
    Jobbar du i vården bör du veta vad som gäller. Bullar och sånt skit är ohygieniskt FYI.

Personal får ta emot gåva från brukare eller dennes anhöriga vid enstaka tillfällen och under förutsättning att det handlar om en gåva utan egentligt ekonomiskt värde. Personal får aldrig ta emot kontanter eller ersättning för varor eller tjänster oavsett värde.

Självinsikt är en väldigt svår grej. Och även om man har pyttelite insikt är det jävligt svårt att erkänna när/om man är avundsjuk.
  • Anonym (Barnlös)

Är det vanligt att pedagoger och lärare får gåvor från föräldrar? När jag gick på dagis/ i skolan minns jag att hela barngruppen/ klassen hade skramlat till en gemensam gåva. Är det gåva från varje enskilt barn som gäller nu?

• Anonym (A)
    Anonym (Barnlös) skrev 2021-11-09 22:17:17 följande:
    Är det vanligt att pedagoger och lärare får gåvor från föräldrar? När jag gick på dagis/ i skolan minns jag att hela barngruppen/ klassen hade skramlat till en gemensam gåva. Är det gåva från varje enskilt barn som gäller nu?
    Så var det på min tid också
  • Anonym (avis?)
    Anonym (Inget) skrev 2021-11-09 21:57:20 följande:
    Varför i hela friden skulle vi vara avundsjuka? Ni får lön gör ert jobb. Därför är det enbart jättemärkligt att människor köper presenter varenda termin för att ni förhoppningsvis gör det ni förväntas göra.
    Ja, jag förstår inte heller varför någon skulle vara avundsjuk. Men något måste ju ligga bakom när en del uttrycker sig så hårt mot små gåvor som andra ger, när man vill ha ett förbud och så vidare. Vill man inte ge så ger man inte, varför inte nöja sig så? 
  • jeanette02
    Anonym (avis?) skrev 2021-11-09 18:02:51 följande:

Hela tråden andas antingen avundsjuka eller förakt mot lärare. 

Hur kan det vara så jobbigt att en annan yrkesgrupp får några småpresenter? Ingen behöver ge om de inte vill, så varför sticker det så i ögonen? På restaurang får man ge dricks om man vill - avskyr ni det också? Handlar det om att man egentligen vill ha presenter själv? Varför skulle man annars lägga ner energi på om andra ger kan man ju fråga sig... 

På riktigt - tror folk att en universitetsutbildad professionell person låter sig mutas av gåvor av kalibern en chokladask eller en badbomb? De allra flesta i skola och förskola har tillräckligt med uppfostran, inlevelseförmåga och empati för att kunna både ta emot gåvor och att inte göra det. Naturligtvis låter man ingenting gå ut över barnen, naturligtvis får inte barn till föräldrar som ger en blomma några förmåner eller blir extra gullade med. Att tro det om lärare är ju att nedvärdera lärare riktigt ordentligt. 

Presenter, som någon skrev, ger man väl till de man har en relation till. Relationen eleverna/barnen i skola/förskola har till sin lärare är ganska unik, eftersom man träffas varje dag och många timmar om dagen. Det går inte att jämföra med ett läkarbesök en gång i halvåret, eller med liknande människonära yrken. Det säger inget om yrkets status eller viktighet, bara om relationen man får av att träffas dagligen. 

Nej, jag menar inte vara nedvärderande. Jag förstår hur du menar, håller med dig. Kan tro att i vissa fall kan man verkligen vilja uppskatta en speciell lärare t ex utöver den vanliga sommarpresent, avslut som vi oftast har i våra skolor häromkring.

Man kanske har haft nära kontakt och läraren har verkligen varit en person man vill uppskatta lite extra. Just för de har gjort det lilla extra, även om det ingått i deras arbetsuppgifter så har de brytt sig lite till.

Vet 2 lärare just, som jag/fam kommer visa uppskattning för på något vis. Kan vara med ett kort, brev el så. El någon present. De har gjort skillnad för en elev att klara sig eller inte genom högstadiet, med deras brinnande intresse och verkligen vara enormt duktiga lärare.

Precis som vi i sjukvården kan få en liten gåva t ex blommor och choklad och fina kort. För att en pat eller anhöriga till en avliden vill visa lite extra uppskattning, Där jag arbetar med människor i livets slutskede kommer man också ganska nära varandra den sjuke dess familjer, vänner. Gäller alla från Ssk, Usk, Läk och annan personal.
  • Anonym (Inget)
    Anonym (avis?) skrev 2021-11-09 22:31:52 följande:

Ja, jag förstår inte heller varför någon skulle vara avundsjuk. Men något måste ju ligga bakom när en del uttrycker sig så hårt mot små gåvor som andra ger, när man vill ha ett förbud och så vidare. Vill man inte ge så ger man inte, varför inte nöja sig så? 

Det brukar bli en jäkla hets med att samla in pengar från vissa klassmammir. Det brukar bli ett jäkla tjat om att lägga pengar. Har man flera barn blir det rätt mycket per termin. Alla kanske inte har utrymme för det eller ens vill bidra till en massa krafs till vuxna människor som redan får lön
Svar på tråden Vad ska ni köpa i julklapp till era barns pedagoger/lärare