• wyhib

Vad ska ni köpa i julklapp till era barns pedagoger/lärare

Vad ska ni köpa i julklapp till era barns lärare och pedagoger?
    Jag ska köpa ekologiska badbomber från Lush och en liten chokkladask till mina barns 3 pedagoger och 2 lärare. Är nyfiken på vad andra köper.

• Svar på tråden Vad ska ni köpa i julklapp till era barns pedagoger/lärare
  • Glinda från Oz
    Studentpappa skrev 2021-11-08 20:18:35 följande:

Så är det säkert, jag är vuxen och köper det jag vill ha själv. Vi slutade med julklappar vid 25 och nöjer oss att köpa till barnen som naturligt är barnsliga nog att uppskatta överraskningen. Vill du ha ett paraply så köp det då, vad är problemet? Blir ju bara löjligt om du ska ha en present som du pekat ut att du ska ha och han ändå inte köper och du sen ska gå och sura.

Jag klarar oavsett av att köpa bra julklappar till kidsen utan att behöva springa på biltema 23:e eller att börja leta vid midsommar.

Själv är jag både ekonomisk och gillar att spara tid och energi, ser jag något som jag tror någon annan kommer gilla till ett över åtkomlig pris köper jag det oavsett om det är januari eller 23 december. På det viset gör man reafynd och presenterna blir mer genomtänkta. Jag brukar vara klar i oktober någon gång.
  • hammarhajen
    Anonym (Muta) skrev 2021-11-09 01:06:35 följande:
    En skillnad är väl att vi inte får ta emot gåvor och det är nog okänt för många.

Jag tycker det är vansinne att ge lärarna/dagispersonal gåvor.
    Handlar det alltså om avundsjuka?

Jag har då gett både chokladask och hembakt till avdelningen där mina äldre bott. Kanske inte är så vanligt, men så har jag gjort. Har ingen åsikt om de som inte ger, så förstår inte riktigt varför man ska ha en åsikt om att vissa ger lärare/förskolepersonal. Det är väl upp till var och en? Har också gett en liten chokladask till en hantverkare som jobbade hos oss hela december, just för att det var kring jul och för att vi sågs dagligen (och var jättenöjda med arbetet!)

Sedan är det väl viss skillnad på någon som man själv och barnet möter varje dag, mot den ändlösa strömmen av vikarier och ny personal som man ofta träffar på boenden, eller om den kvart man pratar med bilmekanikern. Det handlar inte om arbetsinsatsen eller hur viktigt arbetet är, utan om den relation som byggs när man ses dagligen. Och då kan det bli svårare att ge, om man under ett år som besökare mött kanske 20 ansikten, varav samma max 3-4 gånger.

För många barn är personal i förskola/skola några av deras viktigaste vuxna en tid i livet (ja, en begränsad och professionell relation) och många barn vill själva ge presenter. En vanlig grå oktobertisdag kan man få både hemgjorda armband och teckningar spontant, för att en del barn gillar att ge gåvor. Många barn vill själva ge något till jul, just för att de gillar att ge och för att de lärt sig att man ger julklappar till de man tycker om. 

Ingen vettig pedagog lägger någon värdering i om en familj ger eller inte, eller om de ger ett handritat julkort eller köpt presentkorg.Folk tänker olika kring att ge presenter och varför göra sådan grej av det? Låt andra ge om de vill strunta i det själv och jag lovar att ingen tänker något speciellt om dig för det.
  • Anonym (Bra)
    Anonym (Nej) skrev 2021-11-08 22:05:28 följande:

Det är deras jobb. Sluta pratar om det som dom gör oss en tjänst. Dom får betalat för det.

Väldigt bra löner låter det som!Sanningen kan vara annan.
  • Anonym (Bomb)
    wyhib skrev 2021-11-08 17:54:16 följande:

Vad ska ni köpa i julklapp till era barns lärare och pedagoger?

Jag ska köpa ekologiska badbomber från Lush och en liten chokkladask till mina barns 3 pedagoger och 2 lärare. Är nyfiken på vad andra köper.

Har du koll på att pedagogerna har badkar hemma? Och inte är allergiska?
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Bra) skrev 2021-11-09 06:21:02 följande:

Väldigt bra löner låter det som!Sanningen kan vara annan.

Va?

Kvittar om dom har en skitdålig lön eller bra lön. Mitt svar hade varit detsamma ändå. Och vad skulle ens en present från föräldrar hjälpa oavsett lön.
  • MrsJenka
    wyhib skrev 2021-11-08 18:49:19 följande:

Nej de tar ju hand om ditt barn fler timmar i veckan än du, jättedumt att visa någon uppskattning för det.

Jag får inte ihop detta alls.

En vecka har 168 timmar.

Så långt antar jag att vi är överens.

Barnen sover uppskattningsvis 70 av dessa timmar.

98 timmar kvar.

De barn som påståendet gäller är därmed de som

har 50-timmars veckor på förskolan.

Majoriteten av förskolebarn går väl inte 10-timmarsdagar?

Mina barn går hälften av det. Jag tror inte det är unikt.

(Jag lämnar 10, pappan hämtar 15.)
  • Anonym (Bomb)

Visst bör man visa förskole- och skolpersonal uppskattning men det går ju att göra på många olika sätt. En gemensam blomma eller chokladask från hela gruppen är ju ett sätt. Att vara vänlig och respektfull är ett annat. Nu är mina barn lite större men min erfarenhet från förskolan är att det är samma föräldrar som ger överdådiga presenter som sitter och ställer skitnödiga petitessfrågor på föräldramötena. Det handlar inte om omtanke utan om att visa sig duktig inför de andra.

• Robert 558

Vi är deras arbetsgivare indirekt via skattsedeln. De jobbar i en miljö med snäv ekonomi och får ofta trolla med knäna för att få det att gå runt. Klart de ska ha en uppskattande gåva för allt de gör för våra barn. Blomma eller någon trevlig chokladask får det bli, inte så viktigt vad, mer gesten.

• Anonym (Muta)
    Anonym (Teddy) skrev 2021-11-09 03:25:35 följande:

Det kanske är olika i olika kommuner men i min kommun får vård och omsorgspersonal ta emot mindre gåvor som inte har något större värde och som inte kan lösas in mot pengar tex blommor, kakor, tårta, choklad osv. Det händer ibland att vi får något liknande som tack av en anhörig oftast efter att en boende har gått bort. Jag har alltid blivit glad och tacksam vid sådana tillfällen, även om vi inte förväntar oss något. Men jag har aldrig någonsin fått en blomma eller dylikt som julklapp eller sommarpresent eller vad nu presenterna till lärarna kallas.

Jag får väl passa på att påpekar att jag inte missunnar lärarkåren något. De jobbar med ett stort ansvar till låg lön, precis som vi. Jag reagerade på kommentaren som antydde att man verkligen borde förstå varför lärare och pedagoger förtjänar gåvor; eftersom de tar hand om det viktigaste vi har. Är inte din gamla faster Olga en viktig person? (En retorisk fråga som inte är riktad till dig (Muta)).

Jo jag förstår att det inte var riktat till mig. Vill bara belysa för de utanför vården att det kan finnas bestämmelser angående det här.
  • Anonym (Maria)

Köper inget!!

Nu är barnen ganska stora, men när ett av barnen gick i lågstadiet så var det några föräldrar som utmärkte sig. Tre föräldrar gick alltid ensamma ihop och köpte något, jag råkade av en slump se händelseförloppet, när de barnen gick fram med "gåvan", på gåvan stod det från "Peter, Anton och Oliver", barnen kändes sååå fjäskiga och tillgjorda. ( lite bättre än de andra barnen som minsann hade presenter med sig). Och detta var alltså föräldrarna som ordnat med detta så noga! Kan tillägga att samma föräldrar lärde barnen att mobba och frysa ut andra barn. De var hemska. Efter att ha sett det så tycker det borde vara förbjudet att på alla skolor och dagis ge bort presenter. Det är mutor och fjäsk. Att lärarna ska se deras barn som bättre än de andra och att föräldrarna är bättre.

Svar på tråden Vad ska ni köpa i julklapp till era barns pedagoger/lärare