Anonym (Muta) skrev 2021-11-09 01:06:35 följande:
En skillnad är väl att vi inte får ta emot gåvor och det är nog okänt för många.
Jag tycker det är vansinne att ge lärarna/dagispersonal gåvor.
Handlar det alltså om avundsjuka?
Jag har då gett både chokladask och hembakt till avdelningen där mina äldre bott. Kanske inte är så vanligt, men så har jag gjort. Har ingen åsikt om de som inte ger, så förstår inte riktigt varför man ska ha en åsikt om att vissa ger lärare/förskolepersonal. Det är väl upp till var och en? Har också gett en liten chokladask till en hantverkare som jobbade hos oss hela december, just för att det var kring jul och för att vi sågs dagligen (och var jättenöjda med arbetet!)
Sedan är det väl viss skillnad på någon som man själv och barnet möter varje dag, mot den ändlösa strömmen av vikarier och ny personal som man ofta träffar på boenden, eller om den kvart man pratar med bilmekanikern. Det handlar inte om arbetsinsatsen eller hur viktigt arbetet är, utan om den relation som byggs när man ses dagligen. Och då kan det bli svårare att ge, om man under ett år som besökare mött kanske 20 ansikten, varav samma max 3-4 gånger.
För många barn är personal i förskola/skola några av deras viktigaste vuxna en tid i livet (ja, en begränsad och professionell relation) och många barn vill själva ge presenter. En vanlig grå oktobertisdag kan man få både hemgjorda armband och teckningar spontant, för att en del barn gillar att ge gåvor. Många barn vill själva ge något till jul, just för att de gillar att ge och för att de lärt sig att man ger julklappar till de man tycker om.
Ingen vettig pedagog lägger någon värdering i om en familj ger eller inte, eller om de ger ett handritat julkort eller köpt presentkorg.Folk tänker olika kring att ge presenter och varför göra sådan grej av det? Låt andra ge om de vill strunta i det själv och jag lovar att ingen tänker något speciellt om dig för det.